Asuinseudullani on viime aikoina keskusteltu ikkunassa olemisesta eli onko se kyttäämistä vai ei. Kuulemma monissa taloissa on tyyppejä, jotka ovat aina ikunassa. Se häiritsee ja siitä valitetaan. Vastapuoli on selittänyt,että eihän se kyttäämistä ole. On vammaisia ja sairaita, jotka eivät kykene menemään ulos ja pitää ymmärtää.
Kuinka vaan. En kärsi siitä, katseleeko joku touhujani ja kulkemisiani, koska en katso muiden ikkunoita. Jos liekit lyövät ulos, luultavasti sitten kiinnostun. Tiedän tapauksia, jotka ovat hyvin liikuntakykyisiä, mutta uteliaita ja siksi vahtivat ikkunassa. Näin ovat itse kertoneet . Häiritsevätkö sinua kyttäämiset vai toimitko itse naapurivahtina?
Kyttäämistä vai ymmärtämistä?
21
120
Vastaukset
On se kumma, jossei ikkunasta saa katsella.
Ei sen nyt luulis ketään häiritsevän, jos ikkunasta ulos katselee,
minä ainakin katselen usein. Jos se on jonkun mielestä kyttäämistä,
niin ei voi mittää....- Meriläinen
Istun juomassa kahviani ikkunassa.
Minulla on pöytä ikkunen vieressä ja siinä istuskelen usein kyttäämättä ketään, jos ei oravia ja lokkeja lukuun oteta.
keittiön ikkumasta katselen pihalle ketään kyttäämättä.
Ja mulle saa ihan huoletta tulla valittamaan.
Mitäänhän ei nykyään saisi kotonaankaan tehdä, ei tuoksuvia ruokia eikä yhtään mitään, polttamisesta puhumattakaan, hyi hyi te jotka kehtaatte kotonanne savuttaa :))
Kotini on linnani ja muiden koti olkoon heidän linnansa, kaltereilla tai ilman. - k/k
Katupeilin takana ,oli muistaakseni näytelmän nimi,ole jopa tehnytkin yhren sellaisen keräilijälle.
Minä ainakin röhnötän omassa ikkunassani koska haluan,valittajille hamaraa. - lejanna
No voihan berliininmakkara. Kaikkea sitä saakin lulea. Itse asumme kujan päässä, ei näe, eikä näy.
Miksi taloissa on ikkunat, jos niistä ei saa katsella?
Kaikkea sitä ihmiset jaksavatkin jauhaa, vihaksi pistelee.
Vammaisia ja sairaita? Ihmisiä hekin ovat.
Ei kiinnosta naapurien tekemiset, saati tekemättä jättämiset. Ihan nuo ihmisiltä näyttää, mitä heitä muutaman kerran vuodessa näkee.
Ei ole komea jalkaa, ei kahta päätä.
. - leben und leben lass
Jos joku tuntee että häntä kytätään vetäköön verhot ikkunoidensa eteen. Pihalla jos oleskelee aina joku voi nähdä, joten ei pidä tehdä mitään sellaista joka ei kestä päivänvaloa.
- bibimbap
Eihän pelkkä katseleminen ole kyttäämistä?
Nyt on määritelmät ihmisillä sekaisin.
Kyllä jokainen ihminen saa vaikka asua omassa ikkunassaan kadunkulkijoita, tapahtumia katselemassa.
Kyttääminen on sitä että katsellaan niitä tapahtumia, tietynlainen tarkoitus mielessä.
Levitellään huhuja siitä mitä on nähty, vritetään ja vääristellään.
katseleminen ja kyttääminen, ne ovat kaksi tyystin eri asiaa.- luulotautisia..
Niin niin, mutta kun ei sitä kaikki näin koe. Mullakin on yks yksineläjätäti, joka joka armas kerta kun soittaa tai käyn siellä, ruikuttaa samaa asiaa, että "vastakkaisen talon ukko kyttää häntä". Voi herran jestas, mitä kyttäämistä vanhasta luumuikusta on, joka on sitäpaitsi kärttyinen? Vaikka kuin mitätönin, että ei se nyt Sinua katto, onhan näitä monia ikkunoita muitakin, jotka näkyvät hänen ikkunaansa. Ja että joka ihminen tykkää katsella ulos ikkunasta. Mutta kun ei.
Kun oliin hänen luonaan käymässä, niin muuta hällä ei mielessä ookkaan, kuin se ikkunasta katteleva ukko. Ja minä kun en huomannut sitä lainkaan.
Silloinkin, kun mies käveli huoneesta toiseen, täti havaitsi sen katselleen häntä, "nyt se katselee tuotla kauempaa, kato vaan, sillä on naama tännepäin".
No niinhän minäkin teen, kun kävelen sisällä huoneesta toiseen, kattelen aina ikkunaan päin, ja mieluitien ulos, kuin lattiaan.
Sanonpa vaan, että ihan kajahtanut luulotauti on nyt täässäkin tapauksessa kyseessä. Eikä näitä luulotautisia ole niinkään vähän, heitä on uskomattoman paljon. - bibimbap
luulotautisia.. kirjoitti:
Niin niin, mutta kun ei sitä kaikki näin koe. Mullakin on yks yksineläjätäti, joka joka armas kerta kun soittaa tai käyn siellä, ruikuttaa samaa asiaa, että "vastakkaisen talon ukko kyttää häntä". Voi herran jestas, mitä kyttäämistä vanhasta luumuikusta on, joka on sitäpaitsi kärttyinen? Vaikka kuin mitätönin, että ei se nyt Sinua katto, onhan näitä monia ikkunoita muitakin, jotka näkyvät hänen ikkunaansa. Ja että joka ihminen tykkää katsella ulos ikkunasta. Mutta kun ei.
Kun oliin hänen luonaan käymässä, niin muuta hällä ei mielessä ookkaan, kuin se ikkunasta katteleva ukko. Ja minä kun en huomannut sitä lainkaan.
Silloinkin, kun mies käveli huoneesta toiseen, täti havaitsi sen katselleen häntä, "nyt se katselee tuotla kauempaa, kato vaan, sillä on naama tännepäin".
No niinhän minäkin teen, kun kävelen sisällä huoneesta toiseen, kattelen aina ikkunaan päin, ja mieluitien ulos, kuin lattiaan.
Sanonpa vaan, että ihan kajahtanut luulotauti on nyt täässäkin tapauksessa kyseessä. Eikä näitä luulotautisia ole niinkään vähän, heitä on uskomattoman paljon.Tee mummille palvelus.
Sano hänelle, että nyt me menemme ostamaan sinulle näkösuojamuovit ikkunaan!
Ostat jotain kuviollista mutta läpinäkyvää muovia ja kerrot mummille, että nyt se ei sinua enää näe, vaikka kiikarilla katselisi.
Mummin elämä on jännitystä täynnä ukkelinsa kanssa.
Olisi hauska kuulla antaisiko hän sinun laittaa ne muovit niihin ikkunoihinsa :p - Yössä yksin vartioin
Tämä on tosijuttu ja hassunkurinen. Paikallislehdessämme on tästä ollut lukuisia kirjoituksia yli viikon ja aiheesta on jopa riidelty. Näin neuroottisia olemme täälläpäin.
Ymmärrän kyttäämisen samoin kuin bibimbab. Tuntemalleni todelliselle kyttääjälle sanoin,että jospa senkin ajan vaikka juoksisit talon ympäri, laihtuisit nopeasti. Hän on pyöreä kuin pallo ja itkee aina,ettei pysty muka laihtumaan. Suuttui mokoma. - meeriamanda
Yössä yksin vartioin kirjoitti:
Tämä on tosijuttu ja hassunkurinen. Paikallislehdessämme on tästä ollut lukuisia kirjoituksia yli viikon ja aiheesta on jopa riidelty. Näin neuroottisia olemme täälläpäin.
Ymmärrän kyttäämisen samoin kuin bibimbab. Tuntemalleni todelliselle kyttääjälle sanoin,että jospa senkin ajan vaikka juoksisit talon ympäri, laihtuisit nopeasti. Hän on pyöreä kuin pallo ja itkee aina,ettei pysty muka laihtumaan. Suuttui mokoma.Meidän ´pikkusurkeessa´ on ollut samankaltaista vääntöä. Takapihalla on upea pieni huvimaja jonka keskellä on grilli, kauniit syreenit kukkivat majan ympärillä.
Iäkkäät mummeli ei kuulemma viihdy siellä kun eivät näe ihmisiä ja niinpä ovat tuoneet kesäjakkaroitaan etupihalle rappujen väliin.
Toiset asukkaat ovat kyllästyneet heidän vartiointiinsa, kun ei kotiinsa pääse etteikö nämä 4 - 5 hlöä ole passissa.
Puoleen ja vastaan on mieltä oltu ja isännöitsijällekin on valitusta tehty ym...
Jotenkin luulen ainakin ymmärtäväni jompsin kumpsin :)) - bibimbap
Yössä yksin vartioin kirjoitti:
Ymmärrän kyttäämisen samoin kuin bibimbab. Tuntemalleni todelliselle kyttääjälle sanoin,että jospa senkin ajan vaikka juoksisit talon ympäri, laihtuisit nopeasti. Hän on pyöreä kuin pallo ja itkee aina,ettei pysty muka laihtumaan. Suuttui mokoma.Outo ihminen, suuttua nyt kun toinen nätisti kertoo totuuden :p
Kylläpä ihmiset ovat hassuja?
Minusta kyttäämiseen liittyy aina ilkeysaspekti ja olen itse mielessäni ajatellut, että ihminen jonka elämä on tylsää-
Yrittää elää toisten elämää ja sorrkia sitä saadkseen mielihyvää. - Yksin yössä vartioin
bibimbap kirjoitti:
Outo ihminen, suuttua nyt kun toinen nätisti kertoo totuuden :p
Kylläpä ihmiset ovat hassuja?
Minusta kyttäämiseen liittyy aina ilkeysaspekti ja olen itse mielessäni ajatellut, että ihminen jonka elämä on tylsää-
Yrittää elää toisten elämää ja sorrkia sitä saadkseen mielihyvää.No joo, kyllä minustakin kyttäämiseen liittyy ilkeyttä, koska sitä harrastavalla on yleensä kova tarve kertoa näkemisiään ja luulojaan ikävään sävyyn. Näin meikäläisen empiirisen kokemuksen perusteella. Arvelen,että mainitsemani henkilö ei niinkään siitä kyttäämisen sanomisesta ottanut nokkiiinsa. Laihtumisesta huomauttaminen on pahempi asia. Hän on vuosia puhunut, että pitää lahtua ja pitää laihtua, muttei tee asialle mitään. Minua suututti, pare tietysti on katsoa vaan omia kilojaan. Hyvää mullekin tekisi laihtuminen.
Periaatteessa, kun tässä vanhetaan kuitenkin, ainakin yksinasujalle olisi sellainen hyväntahtoinen vahtiminen ihan ok-toimintaa. Että joku huolestuisi, jollei kuulu ääniä eikä liikettä, soittaisi vaikka ja kyselisi, että mites sulla menee, tarviitko apua.
- Ujo verhon takaa
Eläköön jokainen itse siten, ettei naapurin tarkkailu häiritse.
Senhän pitäisi vain nostaa rintaa rottingille, jos jotakin muita elämäsi kiinnostaa.
Olet sen arvoinen, että kiinnostat vielä jota kuta.
"Kytätyksi" tulemisen tunteen kokee sellainen, jolla on itsellä peiteltävää. - vähän pelottaakin
Mulla on naapurit kaukana, joten ei ole kytättäviä, eikä kyttääjiäkään ole näkynyt. Silti ilmestyi nurmikolle tyhjä olutpullo pari päivää sitten. Tänä aamuna paikalla oli tyhjä siideritölkki. Onhan mulla nätti piha ja kaunis jokimaisema. Joku vissiin tykkää viettää kesäöitä maisemaa katsellen. Ei tuo minua haittaa, kun ei suurempaa remmiä kuljeta pihalleni karkeloimaan ja yöuntani häiritsemään. Hieman tosin mietityttää, mikä kulkija täällä oikein liikkuu. Janoiselta hän ainakin vaikuttaa. On mulla kyllä puhelin käden ulottuvilla varmuuden vuoksi.
Täällä on pihoilla keinut ja nekin on kuulemma täynnä pihavahteja. Senköhän takia ne on laitettu?
Asun ylimmässä kerroksessa eikä pahemmin tule kyttäiltyä paitsi jos satun odottamaan jotakuta ja tiedän olevan tulossa. Silloin tuo parkkipaikan puoleinen ikkuna kummasti vetää puoleensa. Toisella puolen heiluu puitten latvat.- en ymmärrä..........
Minulla on työpöytä ikkunan edessä, tietsikkakin on siinä. Istun usein tässä, tietokoneella tai ompelen ja katson uloskin. Tästä näkyy koko piha ja parkkipaikka.
Miksi muuten asunnossa on ikkunat , eikö niistä saa katsoa?
En koe sitä mitenkään paheelliseksi jos katselen ulos omasta asunnostani. Toisten ikkunoita en kyttää enkä tiedä kyttääkö niistä joku, ihan sama.
Pihavahteja ei täällä näy, pihalle ei edes mahtuisi. Venäläisiä naapurintalon äitejä meidän keinuissa ja penkeillä istuu korkokengissään lapsia kaitsimassa, taskumatti ja tupakat visusti mukanaan. - bibimbap
Vielä tekisi mieleni hiukan tähän aloituksen sanella ajatuksiani.
Vanhukset, 60 ja siitä ylöspäin.Ovat kiireisen elämänsä tavallaan eläneet.
Lapset ovat lähteneet, ollaan eläkkeellä.
Heille voi olla elintärkeää saada siinä oman talon keinussa jutella naapurin Einon kanssa.
Ilman Einoa ja Elsaa, elämä olisi kovin yksinäistä.
Antaa heidän elä elämäänsä, sillä lailla kuin siihen pystyvät.
Miksi me tulkitsemme sen ikävästi, kyttäämiseksi.
He seuraavat siinä pihallaan päivän tapahtumat ja ilmoittaessaan poliisille ympäristön muksujen tekemät tuhota, ovat tavallaan arvokkaitakin, kansalaisvahteja.
Miksi kiusaantua.
Jos mummo tulee iholle ja säkättämään, voi aina sanoa, että olet väärässä ja älä puutu kaikkiin asioihin.
Puhumalla , pärjää pitkälle, luulen. - ............
jos he puhuvat omista asioista, eivätkä kyylää, kuka käy työssä ym. Tai kuka käy kylässä kenenkin luona, mutta on sellasia jotka kyylää jopa yksin asuvia naisia, vaikka ovat itsekkin naisia?
Tavallinen kanssakäyminen on ihan ok.- ukkeli kyttää
Vastapäisessä rivitalossa asuu ukkeli, jolla oli kiikari kyttäystä varten. Itse kertoi siitä minulle, mutta suostui myymään kiikarinsa minulle, kun halusin sen ostaa.
Yksinäinen (70 ) vanhus ja dementoitunut hän on, joten tuskin näkemäänsä kauan muistaa. Tiedonhalu/uteliaisuus on kuitenkin valtava. Aivan varmasti haluaa tietää missä itse liikun. Tunnin tarkkuudella tietää lähtöni ja tuloni, kysellen sitten, "missäs kävit"?
Varjelkoon, jos autoni on parkkipaikalta pois ja olenkin kotona tai tulen siihen "vieraalla" autolla. Kurjinta on, että hän sitten haluaa toisille naapureille kertoa liikkumisistani, mutta niin hän tekee minulle toisista naapureista. Huvittavaa on hänen luulonsa myös tyttöystävistä, siis mummeleista, jotka ovat jutelleet hänen kanssaan. Ovat mukamas viellä keskenään mustasukkaista sorttia!!
- keppihevonen
Saksassahan on yleinen tapa laittaa tyyny ikkunalle ja siihen nojaillen katsella ympäristön tapahtumia....
- ei haittaa yhtään
Minun puolestani ihmiset saavat istua omassa kodissaan ihan missä itse haluavat. Meilläpäin monella ihmisellä keittiön ruokapöytä on ikkunan edessä. Ihmiset viettävät sen ääressä paljon aikaa: syövät, kahvittelevat, seurustelavat naapurin kanssa, lukevat sanomalehteä, puhdistavat marjoja, kirjoittelevat. Mihinkäs ihmiset silmänsä panevat, jos naapuri ilmestyy näkökenttään. On tervettä olla edes vähän kiinnostunut siitä, mitä ympärillä tapahtuu ja näkyy.
Joskus on hauska katsella, kun naapuri yrittää mennä kotiin. Tarpeellistakin se on. Jos naapuri sammuu pakkaseen, niin pitää mennä auttamaan.
Kerran näin keittiön ikkunasta erään naapurin makaavan kyljellään maassa, ja menin tietenkin auttamaan hänet ylös. Mies oli liikuntavammainen ja kaatunut, eikä päässyt ylös. Vaimo oli asioilla. Vaimo pyysi silmäilemään heidän pihaansa jatkossakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse824627Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093837Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1763637Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.642070Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.781268- 1301142
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1451072- 49989
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä26891