Elikkäs....ollaan yritetty vauvaa jo kymmenen kuukautta ja ei ole tärpännyt. Ei ole minkäälaisia haamuplussiakaan eikä mitään. Kiertoni on suht säännöllinen eli n. 28-33 päivää, mutta ongelmana on että menkat ovat seuraavanlaiset: alkaavat niukalla verisellä vuodolla, jota kestää noin 4-5 päivää ja ovat täysin ilman kipuja, mutta sen jälkeen alkaa kunnon menkat kipuineen, mutta vuotoa ei ihan älyttömästi, mutta kuitenkin enemmän kuin alkuvuodot. Kiertoni olen laskenut aina siitä kun "kunnon" menkat alkaa kipuineen. Joten onko kellään vastaavaa?
Alkaa tuntumaan, että minulla on jonkinlainen hormonihäiriö....
Gynekologilla kävin ja hän teki sisätutkimuksen ja hänen mielestään kaikki ok. Ja määräsi 10 pv terolut kuurin, joka tuntui sekoittavan entistä enemmän. Terolut kuurin jälkeen alkuvuotopäivät ovat pidentyneet (ennen 3 pv ja nyt 4-5 pv) ja aikaisemmin vuoti yleensä ruskeaa vuotoa, mutta nyt ihan niukkaa verta...Tutkiiko ihan työterveyslääkäri mahdollisesti hormonitasoja vai pitääkö ottaa yhteyttä jo lapsettomuustutkimuksiin. Mutta en tiedä maltanko odottaa vuotta täyteen kun selvästi kuukautiseni eivät toimi aivan normaalisti ja vauvayritykset eivät ole tuottaneet tulosta. Ovuloin normaalisti kuitenkin testien mukaan.
Joten onko vastaavaa kellään ja mitä neuvoisitte tekemään?
Kohtalontovereita?
15
294
Vastaukset
- Nevelden
Hei!
Kuulostaa joltain osin tutulta, tiedätkö! Täällä yritystä nyt 9 kk, ei ole tarvinnut edes harkita raskaustestien tekemistä kertaakaan, kun sieltä ne kuukautiset vain aina tuppaavat tulemaan, itse tunnen (luulen) ovuloivani, mutta testit eivät sitä aina näytä, joten en ole asiasta varma. Itselläni noin puolen vuoden ajan kuukautiset ovat "alkaneet" muutamaa päivää ennen samanlaisella kivuttomalla, erittäin niukalla ruskealla vuodolla. Aikansa kun on tihrutellut tuommoista, alkaa ne varsinaiset vuodot, ensimmäinen vuotopäivä täyttä tuskaa! Menkat ovat kuitenkin säännölliset parin päivän heittoja lukuunottamatta (itsekkin aloitan laskennan vasta kunnon vuotopäivästä). Lisäksi kolmena edellisenä kiertona on ollut alavatsan tuntemuksia, kivuiksi en voisi niitä kutsua, mutta ne huomaa. Toisinaan ne antavat pienen toivonkipinän, että josko nyt olisi se raskautuminen tapahtunut, mutta ei :/ Pää halkeaa, sillä mahdollisemmalta tuntuu melkein se, että kaikki ei ole kunnossa, mutta tarkempiin tutkimuksiin pääsee vasta kun on se vuosi täynnä, että saa vielä 3kk odottaa! Raastavaa, turhauttavaa, masentavaa, onhan näitä adjektiiveja meidän kaltaisten tilanteeseen.
En tiedä tekeekö työterveyslääkäri hormoonitasoja, kysyvä ei tieltä eksy :) Mutta positiivista teidän tilanteessanne on kuitenkin se, että tiedät ovuloivasi normaalisti. Monesti lapsen aluille saaminen vie sen vuoden, ellei enemmänkin, joten vielä en heittäisi kirvestä kaivoon, vaikka piinaavalta tämä kaikki tuntuukin, tiedän.. =) Oletteko käyttäneet mitä ehkäisyä ennen vauvayritystä? - ?1983?
Meillä on ollut ehkäisyrengas käytössä ja sen jälkeen ihan kumilla mentiin jonkin aikaa ennenkuin heitettiin sekin pois. Minulle ei pillerit käyny lainkaan ja tuo ehkäisyrengaskin oli vähän niin ja näin. Mutta näköjään ois voinu ehkäisyt jättää pois jo aikapäiviä sitten pois...Mites teillä?
Mutta raastavaa tämä on, varsinkin kun muutama ystävä on juuri kertonut tulleensa raskaaksi ekasta yrittämästä, itse on siinä tilanteessa ihan pala kurkussa ja tekis mieli lähteä kirkuen paikalta pois.- .-.-.-.---
Kuulostaa erittäin tutulta, minulla oli juuri tuon tyyppiset kuukautiset melkein vuoden ajan e-pillereiden lopettamisen jälkeen, Aluksi oli 2-6 päivää pientä tuhruvuotoa ja sitten vasta kunnon kuukautiset kaikkine kipuineen jne. Kävin sen vuoden aikana gynekologilla pariinkin otteeseen, mutta hän ei ollut kiinnostunut tutkimaan sen kummemmin ennen kuin yritystä on ollut vuoden.
Vuoden jälkeen menimme sitten Väestöliiton tutkimuksiin, jossa todettiin yli kuukauden kestäneiden tutkimusten jälkeen, että meidän lapsettomuus johtuu minusta (ovuloimattomuus). Aloitin clomifen-kuurin ja kolmannesta kuurista tärppäsi ja olen nyt 8. viikolla raskaana, 16kk:n yrittämisen jälkeen :).
Vähän harmittaa ettei menty jo aiemmin sellaisen gynekologin tutkimuksiin joka on erikoistunut nimenomaan lapsettomuuden hoitoon.
Tsemppiä teille molemmille, toivottavasti teilläkin onnistaa pian! - ?1983?
.-.-.-.--- kirjoitti:
Kuulostaa erittäin tutulta, minulla oli juuri tuon tyyppiset kuukautiset melkein vuoden ajan e-pillereiden lopettamisen jälkeen, Aluksi oli 2-6 päivää pientä tuhruvuotoa ja sitten vasta kunnon kuukautiset kaikkine kipuineen jne. Kävin sen vuoden aikana gynekologilla pariinkin otteeseen, mutta hän ei ollut kiinnostunut tutkimaan sen kummemmin ennen kuin yritystä on ollut vuoden.
Vuoden jälkeen menimme sitten Väestöliiton tutkimuksiin, jossa todettiin yli kuukauden kestäneiden tutkimusten jälkeen, että meidän lapsettomuus johtuu minusta (ovuloimattomuus). Aloitin clomifen-kuurin ja kolmannesta kuurista tärppäsi ja olen nyt 8. viikolla raskaana, 16kk:n yrittämisen jälkeen :).
Vähän harmittaa ettei menty jo aiemmin sellaisen gynekologin tutkimuksiin joka on erikoistunut nimenomaan lapsettomuuden hoitoon.
Tsemppiä teille molemmille, toivottavasti teilläkin onnistaa pian!Etkö kertaakaan tehnyt vuoden yrittämisen aikana ovulaatiotestejä?
Itse olen tehnyt niitä muutamia: jollain halvemmalla testillä tulos on vähän tulkinnanvarainen eli kaksi viivaa tulee, mutta toinen ei tummempi, niinkuin pitäisi olla. Ja kerran olen testannut clearblue testillä jolla tulos oli hymynaama eli ovulaatio. - .-.-.-.---
?1983? kirjoitti:
Etkö kertaakaan tehnyt vuoden yrittämisen aikana ovulaatiotestejä?
Itse olen tehnyt niitä muutamia: jollain halvemmalla testillä tulos on vähän tulkinnanvarainen eli kaksi viivaa tulee, mutta toinen ei tummempi, niinkuin pitäisi olla. Ja kerran olen testannut clearblue testillä jolla tulos oli hymynaama eli ovulaatio.Jos minulta kysyit, niin kyllä käytin joka kierrossa ovulaatiotestejä ja sain positiivisia tuloksia, mutta ongelma olikin se munasolun irtoaminen. Eli ovulaatiotesti näytti LH-hormonipitoisuuden kohoamisen, mutta itse munasolun irtoaminen jostain syystä epäonnistui. Lapsettomuustutkimuksissa lääkäri sanoi etten ovuloi vaikka ovulaatiotesti antaakin positiivisen tuloksen. Clomifen sitten auttoi meillä tähän ongelmaan.
- joku vaan...
Mulla sama kokemus: pillerit lopetettuani menkat temppuili, siis alkoi kyllä säännöllisinä mutta tiputellen/tuhrutellen useamman päivän ja tavallisella gynellä ku kävin asian tiimoilta hän ei ollu edes halukas tutkimaan mitään. Mut sit ku vuos oli suunnilleen täynnä mentiin kans väestöliittoon tutkimuksiin ja siel selvis heti et mul on hormonihäiriö elimistössä eli keltarauhasarvot oli ns.nolla-arvoakin matalammat ja siispä en myöskään ovuloi mikä todistettiin myös ultralla.
Sinällään jännä juttu et mul oli aina ovistuntemukset mut se voi olla et siin on käyny sit niin et se on kasvanu kyllä se munarakkula mut ei oo sitte irronnut. Ja ovistesteihin sain aina plussan, mut ilm.se ei pitänyt paikkaansa koska se ovistestihän ei kerro sitä todellista irtoamista.
No,sain minäkin sit diagnoosin pcos ja clomifenit käyttöön. :) joten nyt täs sit ollaan 3:tta clomifen kuuria syömässä ja aina on joka kierto kyl nyt munarakkula irronnut, todettu inseminaation yhteydessä et kaikki ok. :)
Eli suosittelisin kyl menemään tutkimuksiin ihan alan erikoislääkärille, noi tavalliset gynet ei munkaan tapauksessa ottanu mitään kantaa noihin vuoto-ongelmiin mut väestöliitos alettiin heti tutkia ja jo ekalla kerralla tiedettiin syyt meijän lapsettomuuteen jne..ja ne syyt vaan sit viel vahvistu ku tutkimusten tulokset selvis.
Tsemppiä! - aloittajalle!
Millaisen sisätukimuksen gyne teki? Ilman vaginaaliutraa ei voi poissulkea esim. PCO:a tms.
- ?1983?
Eli tietääkseni se oli ihan vaginaaliultra (työns semmosen putken kameroineen vaginaan =) ja otti niitä kuvia eli mielestäni ihan kunnon ultra ja sanoi tutkimuksen aikaan että kohtu oikeassa paikassa ja ei ole mitään pco:ta ja kaikki on normaalin oloista. Mutta tuota en ole tiennytkään että ovistesti voi näyttää plussaa vaikka ei ovuloiskaan kunnolla eli munarakkulan irtoamisvaiheeseen asti...Ja todellakin olen nyt miettinyt jo, että pitäisi näköjään mennä tutkimuksiin. Koska turhaan tätä pitkittää, muuten vois vuodenkin yrittää (eli vielä pari kuukautta) mutta kun on noi menkat mitä on että ne antaa viitteitä siihen ettei kaikki ole ihan kunnossa.
Täytyy nyt yrittää ottaa selvää vaihtoehdoista, että minne soittaisi ja menisi.
Nytkin olen taas alkanut tikuttamaan, mutta jotenkin tuntuu että kaikki turhan kanssa..
- Nevelden
Kuten täällä viisaammat ovatkin jo todenneet, että voihan se ovulaatio ollakin tapahtumatta vaikka olisi testit ja tuntemukset..
Meilläkin oli ehkäisyrengas käytössä vuoden verran, itsellenikään ei pillerit sopineet yhtään, olin hirveä hormoonihirviö.. Tosin halusin renkaankin pois ennen varsinaista lapsen yrittämistä, sillä ajatus ylimääräisestä hormoonin tuputtamisesta kehooni sai minut välillä voimaan pahoin pelkästään ajatuksen tasolla. Meilläkin oli kondomi käytössä hetken, ennen kuin jätettiin sekin pois tuolloin 9 kk sitten :) Minullakin välillä ovistuntemuksia, mutta eihän sitä tosiaan voi tietää! Monet puhuvat tuosta Väestöliitosta, voisiko joku selventää että mikä paikka se on? Siis yksityinen vai yleinen, liekkö mahdollisuus päästä joka kaupungissa? Todella tietämätön vielä asian suhteen :)- ?1983?
Väestöliitto on näköjään mielestäni yksityinen, netistä löytyy hyvin väestöliiton sivut. Mutta itse asun p-karjalassa ja paikkakunnallani ei ole lapsettomuustutkimuksiin yksityistä klinikkaa eli julkiselle puolelle pitäs itsensä jotenkin saada. Itsellekin on ihan uutta kyseiset asiat, mutta ajattelin varata työterveyslääkärille ajan, jolta kyselen, että miten edetään ja voisiko siellä ottaa peruskokeet (verikokeet...tms.? että ovuloinko edes oikeasti vai en) jos sais vähän selvyyttä asiaan...
- ?1983?
Ja taas jouduimme pettymään, sieltä ne menkat alkoivat. Mutta tällä kertaa ennen menkkoja oleva vuoto ei kestänyt kuin pari-kolme päivää ja tänä aamuna alkoivat sitten tosissaan kipujen kanssa.
Mutta alkaa todellakin olla toivo hiipumassa....ja alakulo liittyy seuraani aina kerta toisensa jälkeen.
Alkaa tuntumaan ihan turhanpäiväseltä koko yrittäminen, kun ei onnistu kuitenkaan...
Mietin vaan niitä, jotka ovat yrittäneet jo vuosia tuloksetta, itse en tiedä jaksaisinko miten moisen?
On se vaan niin turhauttavaa ja masentavaa... - Nevelden
Heippa!
Tiedän sen miten masentavaa värilähetyksen saapuminen on ja voi olla, itse joskus tuhersin itkua kun näin kävi, mutta olen yrittänyt ajatella, ettei sekään ole hyväksi jos keho on stressitilassa, koita siis ajatella positiivisesti; uusi kierto, uudet kujeet! Monesko yrityskierto lähtee käyntiin nyt? Meillä yk 9 aluillaan. Käytätkö mitään poppakonsteja, kuten greippimehua ym.? Itse mehuilen, mutta tärkeintähän on oikea ajoitus. Oletko nyt ottanut näitä ovistestejä käyttöön?
Älä lannistu, hurjasti tsemppiä!! :) - ?1983?
Meillä takana yrityskierto 11....
Kerran olen käyttänyt greippimehuilua, mutta se jäi siihen yhteen kertaan. Nyt olen taas juonut päivittäin. Ja ovistestit ovat olleet käytössä muutamia kertoja, mutta eivät nekään tuottaneet tulosta, vaikka ovis on pongattu testeillä. Mutta tässä kierrossa (nro 12) en taida testailla ovista vaan mennään tuolla greippimehulla ja useita peittojen heilutuksia. Mutta alkaa mennä todellakin jo väkisin yrittämisen puolelle, koska ainakaan minulla ei yksinkertaisesti tee mieli niin usein ja ei miehellänikään...mutta jatkettava yritystä on. Mutta nro 12 yrittämiskierron jälkeen on jo mentävä lääkäriin, jos ei onnistu.
Mutta pelottaa...ei voi muuta sanoa.. - humpuukia ;)
Huomasin että puhuitte täällä poppakonsteista..
Me kärsimme lapsettomuudesta noin vuoden ja mulla lievä/pinnallinen endo ja pcota munasarjoissa..
Laparoskopiassa kävin ja siellä polteltiin noita endopesäkkeitä jotka eivät lääkärin mielestä vaikuttaneet lapsettomuuteen kun olivat kerta pinnallisia.. (?) Ja samassa operaatiossa todettiin että munatorvet ovat hyvin avoinna, eli niihin ruiskutettiin jotakin nestettä, joka sitten väittömästi virtasi kohtuonteloon.
No mutta mulla oli kans omat poppakonstini käytössä kun luomusti raskauduin ;)
Mun äiti bongasi jostakin tutkimuksen, jossa kävi ilmi, että täysrasvaisia tuotteita suosivat olivat hedelmällisempiä kuin rasvattomia ja kevyt tuotteita syövät! :D Varmaan ihan huuhaata, mutta meikälikka vaihtoi täysmaitoon, täysrasvaisiin jogurtteihin, aitoon voihin ja kunnon kermajuustoon ja kermajäätelöäkin söin "tieteen nimissä" :D
En lihonut ollenkaan, koska esim. tuo täysmaito täyttää ihan hirveästi :D Ison lasillisen jälkeen ei paljoa ruokaa enää pystynyt syömään :)
Ja ei, en usko tähän teoriaan, mutta raskauduin vuoden yrittämisen jälkeen kun olin 3 kuukautta vedellyt täysrasvaisia tuotteita..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475445Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "612286Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181840Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1451761- 171565
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol301477Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5136881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171107Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771078Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?
Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se219989