Kun kuopuksesta on tullut iso

Suruinen1963

Kuopuksemme täytti tammikuussa 18. En tiedä olenko jotenkin outo äiti, mutta minulla on hieman haikea olo. Minun pieni tyttöni, äidin kultakutri. Ei minusta tuntunut samalta kun esikoinen tai keskimmäinen tulivat täysi-ikäisiksi. Se tuntui jotenkin luonnollisemmalta.

Aina kun hän lähtee autolla johonkin tai menee käymään ystäviensä kanssa perjantai-iltana baarissa tai lähtee töihin niin alan miettimään mihin se aika oikein katosi.

Jokin aika sitten löysin hänen päiväkirjansa. Tiedän että se oli todella väärin, mutta vilkaisin sitä silti. Kaikki siihen kirjaan kirjatut ajatukset ja poikasekoilut ja vastaavat. Kaikki siihen kirjaan kirjatut ajatukset ja poikasekoilut ja vastaavat saivat minut tajuamaan että hän ei ole ollut pieni enää pitkään aikaan.

Missä vaiheessa vauvastani tuli nuori nainen? Onko muilla ollut samoja tuntemuksia nuorimmaisen kohdalla?

4

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lapsen oma elämä

Hyyyyyi, toisen päiväkirjan lukeminen on törkeää!
      Ikävää, kun et pysty kunnioittamaan toisen ihmisen yksityisyyttä, vaikka hän tyttäresi onkin. Kehtaat vielä myöntää sen julkisesti.

Kenties olet omistushaluinen ihminen ja koet, että kaikki mikä on lastesi omaa tai osa heidän elämäänsä, kuuluu se sinulle automaattisesti.

Vaatii kypsyyttä osata ymmärtää, että lapsilla on ihan oma elämänsä, he ovat yksilöitä ja kulkevat oman polkunsa. Me vanhemmat vain näytämme heille parhaaksi katsomamme suunnan ja teemme heille vahvan ja hyvän alustan mistä ponnistaa.

Haikeutta toki voi tuntea, kun lapset lentävät pesästä. Onhan se elämänmuutos kaikille joita se koskettaa.
      Sinulla se taitaa olla vielä vaikeampaa, pian ei ole enää ketään, jonka päiväkirjoja voisi salaa "vilkaista".

• wilma60

Minun nuorimmainen on vasta 8 vuotias joten menee vielä aikaa ennenkuin hän on iso. Mutta jotenkin tuntuu että hänen isoksi tulemisensa ei ole niin vaikeaa kun esikoisen. Esikoinen on 15v ja monesti mietin miten ihmeessä äidin pikkupojasta on kasvanut nuorukainen. Kaikki on hakusessa kun pitää miettiä rajoja ja antaa samalla liekaa löysemmälle. Eli minulle varmaan esikoisen isoksi tuleminen on se vaikein asia. Toisten lasten kasvaminen menee siinä sivussa ja varmaan huokaisen helpotuksesta kun nuorimmainen pakkaa kamansa ja lentää pesestä. Toivottavasti se päivä joskus tulee...

• ....................

"Jokin aika sitten löysin hänen päiväkirjansa. Tiedän että se oli todella väärin, mutta vilkaisin sitä silti."

Olet tehyt todella törkeästi! Tiesitkö, että on rikos lukea toisen päiväkirjaa ilman lupaa? Olet pettänyt luottamuksen pahimmalla mahdollisella tavalla...vaikka kuinka ikävöisit tyttöäsi niin silti, tuollaista ei mennä tekemään. Kuvittele miltä tytöstäsi tuntuisi jos hän saisi tietää, että olet mennyt hänen salaisia tuntojaan lueskelemaan?

• Elämä on kivaa

Meillä on poikalapsia, joista nuorimmainen on lähdössä armeijaan parin viikon päästä. Jo jonkin on seurustellut mukavan tytön kanssa, joten en ole enää elämänsä ensimmäinen nainen. Järki sanoo, että näihän elämän pitää mennäkin. Toivottavasti ei jää peräkamarin pojaksi armeijan jälkeen.

Mutta tunne ei mene samaan tahtiin järjen kanssa. Minäkin ajattelen välillä, mihin se aika hupeni. Juurihan istuimme naapurin äidin kanssa hiekkalaatikon reunalla, tai vetisteltiin ala-asteen joulujuhlissa, kun pojat esitti lampaita ja yhdessä päiviteltiin loputonta ruokahalua...

Mutta oma elämä on nyt ihanan helppoa. Isommat pojat asuvat omillaan ilman suurempia huolia, valtio huolehtii kuopuksesta jonkin aikaa. Minä ja puoliso voimme käyttää vapaa-aikaamme kuinka haluamme, työssäkin osaa tässä iässä olla jo murehtimatta siitä, mihin ei voi vaikuttaa ja hoitaa oman osuutensa.

Nautitaan lasten aikuistumisesta, seurataan mielenkiinnolla heidän valintojaan (kerrotaan kuulumisia sille naapurin äidille), mutta ei sekaannuta liikaa heidän elämäänsä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      89
      4484
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3870
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3539
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3220
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      43
      2892
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2539
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2412
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2116
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      16
      1791
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1725
    Aihe