Äidin reaktio 13-tyttären seksiä koskevaan kielenkäyttöön

tämäkin vielä

Onkohan täällä muita, jotka ovat jonkin intuitionsa varassa suunnistaessa löytäneen tyttären tavaroista viestejä (tai muuttoin tajunneet) ja saanut siten tietää, että tytär käyttää melko rivoa kieltä keskustellessaan seksistä kavereidensa kanssa ?

Minä löysin kirjeenvaihtoa, jossa toinen samanikäinen kysyy, että "Panitko oikeasti sen kaa" ja toinen vastaa, että "joo, mutta kaduttaa kovasti". Toisessa lapussa kysytään, että "imitkö sen munaa" ? Aloitan vertailemaan vielä käsialoja, jotta selviää kumpi on tyttäreni käsialaa, koska tyttäreni vakuuttaa, että ei ole itse harrastanut seksiä (olemme puhuneet tästä asiasta jo seiskaluokan alussa eli että seksi ei kuulu yläasteikäisen elämään).

Tyttäreni on kuitenkin tämän kevään viihtynyt aika omissa oloissaan eli kun tulee kotiin sovittuun aikaan (klo 20.00) niin menee omaan huoneeseen ja poikkeaa vain syömässä yms. Enää en kuitenkaan herätä samaa ärsytystä kuin vielä talvella jo pelkkä läsnäoloni sai aikaan.

Minun mielestäni seksi ei todellakaan kuulu yläasteikäisille nuorille (=lapsille). Lukiossa on sitten jo eri asia. Itse olin 18v. aloittaessani tutustumaan fyysisesti toiseen sukupuoleen ja pojasta tuli myöhemmin lasteni isä. Olen siis aika järkyttynyt tästä asiasta ja lapsi joutuu vähintään kotiarestiin.

Miten muut äidit asiasta ajattelette ? Miten olette toimineet vastaavissa tilanteissa ?

50

5422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laura__92

      En ole äiti enkä edes aikuinen, mutta toivottavasti vastauksestani on sinulle edes jotakin apua. Olen 18v (kohta 19v) tyttö ja osaan hieman avata tyttäresi maailmaa.

      Sanoit tyttäresi olevan 13. Siinä iässä puhutaan hyvinkin rivosti panemisesta ja munan imemisestä ja pillun hinkkaamisesta jne. se kuuluu yläasteikään melkein poikkeuksetta kaikkien kohdalla. ja se on oikeasti normaalia. harvemmiten he ryhtyvät sanoista tekoihin.

      Tuo omissa oloissa oleminen kuuluu hänen kasvamiseensa, itsenäistymiseen. Enää ei vietetä aikaa samalla tavalla äidin ja isän kanssa niin kuin silloin pienempänä. Itsekin viihdyin todella hyvin iltasaikaan omissa oloissani ja vielä edelleenkin haluan olla yksin aina silloin tällöin. Eilenkin, siis juhannuksena, halusin olla ihan yksin kotona ilman että näen kavereita tai vanhempiani ja sain olla itsekseni. Ei se itsekseen oleminen ole paha asia. Se että lapsi alkaa itsenäistymään on vanhemmalle yleensä kova paikka. Se on täysin normaalia ja ajan kanssa sekin hieman vähentyy.
      Jos tytöllä on tietokone omassa huoneessaan niin sekin selittää yksinolon. Mutta tietokoneen vieminen huoneesta pois on vihoviimeinen temppu. Jos pelottaa se mitä hän siellä koneella tekee niin hommaa siihen sellainen nettilapsilukko, ettei sillä pääse K18-sivuille jne.

      Ymmärrän järkytyksesi vaikket ehkä uskokaan. Itsekin olen sitä mieltä ettei seksi kuulu yläasteelle, mutta valitettavasti aika iso osa nykypäivän nuorista/lapsista menettävät neitsyytensä/poikuutensa ollessaan 15-16 vuotiaita. Oma neitsyyteni meni kun olin melkein 17.

      Puhu asiasta hänen kanssaan asiallisesti äläkä syyllistä häntä mistään. Kysy hänen omia mielipiteitään seksistä jne. äläkä heti tuomitse. asiat selviävät puhumalla. anna hänen kertoa omat mielipiteensä liittyen seksiin, kielenkäyttöön, yksin olemiseen jne. kunnioita niitä mielipiteitä. kerro hänelle omat tuntemuksesi ja että olet hämilläsi. jos annat hänelle kotiarestia, se ei oikeasti auta mitään. pahennat vain tilannetta ja teidän välejänne. kotiaresti ei tässä tapauksessa hyödytä mitään.

      Tiedän että pidät minuakin vielä ihan pentuna jne. mutta toivon todella että tämä vastaus edes vähän antoi ajattelun aihetta. Tarkoituksenani ei ole tuomita sinua äitinä tms. Tarkoituksenani on avata nuorten maailmaa edes hieman. Jos haluat vielä kysyä jotain niin vastaan kyllä nuorten näkökulmasta.

      • tämäkin vielä

        Kiitos, vastauksesi antoi ajattelemisen aihetta.

        Pelkään heti pahinta eli sitä, että häneltä menee maine ja sitä myötä kaveritkin sitten katoavat. Pelkään, että hän luulee, että on "hienoa" jos on poikia ja että häntä ihailtaisiin moisista saavutuksista peiton alla. Muistan itse, miten lukiossa erästä tyttöä pilkattiin oman porukan keskusteluissa, kun suostui "patjaksi" ja hänen seuraansa karteltiin. Liekö itse ymmärtänyt koskaan mistä oli kyse.

        Toinen pelko on se, että hän ei opi arvostamaan itseään naisena vaan huomaa tuonikäisten poikien touhut vasta sitten kun se on myöhäistä. Silloin sattuu ja kovaa.
        Aikuisilla miehillä tosin on monella vielä heilläkin tavoitteena saada naisten avulla sulkia hattuun, miesten maailma on niin erilainen. Olen yrittänyt opettaa tyttärelleni, että poikien "suuret sanat" eivät kerro aidosta tykkäämisestä vaan ne "pienet teot".

        Tyttäreni on aivan ihana persoona; herkkä ja luova, keskustelutaitoinen nuori.Varmaan siksikin oli aivan käsittämätöntä tuo kielenkäyttö. Ja todella teki pahaa ajatuskin jostain itsekeskeisestä pojantekeleestä, joka jo seuraavassa hetkessä olisi kerskumassa asiasta kavereilleen.

        Mistä ja miten tuon nettilapsilukon voi asentaa ?


      • vm. -79

        Herranjumala, itselleni ei olisi tullut mieleenkään puhua mainitunkaltaisia rivouksia kenenkään kanssa 13-vuotiaana. 13-vuotiashan on vielä ihan lapsi vaikka tietyt asiat yleensä jo kiinnostavat.
        Kai meitä on sitten moneen junaan...


      • Laura__92
        vm. -79 kirjoitti:

        Herranjumala, itselleni ei olisi tullut mieleenkään puhua mainitunkaltaisia rivouksia kenenkään kanssa 13-vuotiaana. 13-vuotiashan on vielä ihan lapsi vaikka tietyt asiat yleensä jo kiinnostavat.
        Kai meitä on sitten moneen junaan...

        Niin kliseeltä kun tämä kuulostaakin, tämä on ns. "nykyaikaa.." vedän eka-tokaluokkalaisille tytöille käsityökerhoa ja hekin jo puhuvat siitä että he joko seurustelevat ja ovat sinkkuja. lisäksi olen kuullut heidän kiroilevan ja käyttävän muita sellaisia sanoja, joita en itse sen ikäisenä edes osannut.

        mutta tuo rivo kieli 13-vuotiaana oli "jo" minun aikanani silloin kuusi vuotta sitten ihan jokapäiväistä.


      • kauhistunut äiti
        vm. -79 kirjoitti:

        Herranjumala, itselleni ei olisi tullut mieleenkään puhua mainitunkaltaisia rivouksia kenenkään kanssa 13-vuotiaana. 13-vuotiashan on vielä ihan lapsi vaikka tietyt asiat yleensä jo kiinnostavat.
        Kai meitä on sitten moneen junaan...

        voi sen noinkin ottaa,mutta 13 vuotiaalla on koulussa nykyään seksivalistusta jossa opetetaan asentoa jotka helppoja ja mitkä vaikeita. Opetetaan ettei koskaan saa tulla takaapäin liian ronskisti vaikka olisi tarjolla ja näyttäis helpolta.

        Tähän tää maailma on vaan mennyt.

        Maaliskuussa tuli koulusta kysely saako katsoa aborttivideon ja raiskausvideon. Kaikkien muitten vanhemmat suostuneet niin en voinut jättää omaa 13 vuotiasta yksin tekemään muita tehtäviä siksi aikaa.

        Kondomin laittaminen opetellaan 13 vuotiaana koulussa ja 13 vuotiaana tyttö saa 3kk ilmaiset pillerit koulun terveydenhoitajalta.

        Ei koulu ole samanlaista enää nykyään kun oli meidän aikana.


        Mitähän meno on koulussa jo esim 5 vuoden päästä?


      • voevoevoe
        tämäkin vielä kirjoitti:

        Kiitos, vastauksesi antoi ajattelemisen aihetta.

        Pelkään heti pahinta eli sitä, että häneltä menee maine ja sitä myötä kaveritkin sitten katoavat. Pelkään, että hän luulee, että on "hienoa" jos on poikia ja että häntä ihailtaisiin moisista saavutuksista peiton alla. Muistan itse, miten lukiossa erästä tyttöä pilkattiin oman porukan keskusteluissa, kun suostui "patjaksi" ja hänen seuraansa karteltiin. Liekö itse ymmärtänyt koskaan mistä oli kyse.

        Toinen pelko on se, että hän ei opi arvostamaan itseään naisena vaan huomaa tuonikäisten poikien touhut vasta sitten kun se on myöhäistä. Silloin sattuu ja kovaa.
        Aikuisilla miehillä tosin on monella vielä heilläkin tavoitteena saada naisten avulla sulkia hattuun, miesten maailma on niin erilainen. Olen yrittänyt opettaa tyttärelleni, että poikien "suuret sanat" eivät kerro aidosta tykkäämisestä vaan ne "pienet teot".

        Tyttäreni on aivan ihana persoona; herkkä ja luova, keskustelutaitoinen nuori.Varmaan siksikin oli aivan käsittämätöntä tuo kielenkäyttö. Ja todella teki pahaa ajatuskin jostain itsekeskeisestä pojantekeleestä, joka jo seuraavassa hetkessä olisi kerskumassa asiasta kavereilleen.

        Mistä ja miten tuon nettilapsilukon voi asentaa ?

        voi että kun olet kaksinaismoralistinen. hyi olkoon.

        "Pelkään heti pahinta eli sitä, että häneltä menee maine ja sitä myötä kaveritkin sitten katoavat. Pelkään, että hän luulee, että on "hienoa" jos on poikia ja että häntä ihailtaisiin moisista saavutuksista peiton alla. Muistan itse, miten lukiossa erästä tyttöä pilkattiin oman porukan keskusteluissa, kun suostui "patjaksi" ja hänen seuraansa karteltiin. Liekö itse ymmärtänyt koskaan mistä oli kyse."

        Nainenkin voi nauttia seksistä,enkä nyt tarkoita, että 13-v olisi nainen ja parempi onkin, ettei vielä harrasta seksiä. Mutta sinulla on kuitenkin aseenteessasi tarkistamisen varaa, kasvatat muuten estoisia naisia, joilla tulee olemaan ongelmia sukupuolielämässään myöhemmin.


      • tyttö 14

        Ihan hyvä idea tuo nettilapsilukko sinäänsä.. mutta itselläni oli sellainen ja pari komentorivi-kikkaa ja se oli poissa..

        Tyttö 14v Kemistä


    • Laura__92

      Hyvä että vastaukseni kelpasi.

      Tietenkin ajattelet heti pahinta, äiti kun olet. ja sen ymmärtää. kuka tahansa äiti ajattelisi samalla lailla.

      Muista että tytöt ovat harvinaisen fiksuja seksuaaliasioissa. Etsi käsiisi Robie H. Harrisin kirja Nyt Puhutaan Seksistä. Itse luin kyseisen kirjan ollessani tyttäresi ikäinen ja se oli todellakin hyvä. Ja sinunkin kannattaa lukea kyseinen kirja, muistan että minunkin äitini luki sen ennen kuin antoi sen minulle luettavaksi.

      Uskon että tyttäresi on fiksu. Hän on alkanut etsimään itseään ja kokeilee nyt uusia juttuja (kielenkäyttö, yksin oleminen jne.) Pojat tulevat kunnolla mukaan kuvioihin ennemmin tai myöhemmin. ja vaikka kuinka haluaisit suojella häntä pettymyksiltä poikien kanssa, se ei onnistu. sydänsurut tulevat eteen vielä. ja silloin kun pojat satuttavat voit vain olla hänen tukenaan. pojat osaavat olla teini-iässä suomeksi sanottuna hel*etin tyhmiä ja ajattelemattomia urpoja. on niitä fiksujakin poikia kyllä olemassa.

      Lapsilukon nettiin löydät kun kirjoitat vaikka googleen hakusanaksi "Lapsilukko internet"

      Niin ja se pitikin vielä sanoa, että jos/kun tyttäresi alkaa kirjoittamaan päiväkirjaa ja löydät sen, niin älä koskaan, älä ikipäivänä, älä missään tapauksessa avaa sitä ja lue sitä. älä edes kurkista. jätä se siihen mistä se ikinä löytyykin. Tiedän ystäväpiirissäni sellaisia tapauksia joissa äiti on lukenut tyttärensä päiväkirjaa ja heidän välinsä eivät ole koskaan palanneet ennalleen. En halua pelotella, mutta päiväkirja on niin henkilökohtainen asia että sen lukemista voisi melkein verrata murhaamiseen. Ja sitä tekoa ei saa koskaan anteeksi eikä se unohdu.

      Anna tyttäresi itsenäistyä ja kasvaa aikuiseksi turvallisessa ja rakastavassa ympäristössä. Rakkautta ja rajoja sopivassa suhteessa :) ei liian ankaraa kuria eikä liian lepsua meininkiä. Pidät vain mielessä että PUHUMALLA asiat selviävät teinien kanssa parhaiten, huutaminen ei toimi koskaan :) ja näm'kin asiat sanon siksi että minun äidilläni oli tapana huutaa, isä hoiti asiat puhumalla. puhuminen toimii, huuto vain pahentaa.

      Toivottavasti tämä vastaus antoi jotakin vinkkiä johonkin :)

    • äitikin voi olla urp

      Tuo päiväkirjan lukeminen oli hyvä vinkki, olisin sen saattanut vielä käsiini etsiäkin. :(

      Ja kaivan tuon kirjan kirjastosta maanantaina.

    • n22w

      Hei aloittaja!
      Olen melko nuori, mutta kyllin aikuinen käsittelemään teiniaikaani "uudessa valossa". Avioliitossakin olen, mutta lapseton toistaiseksi.

      Teininä sitä tuntui puhuvan yhtä sun toista, varsinkin kavereiden painostuksesta. Se, että tyttäresi puhuu seksistä ja jollain tasolla käsittelee asiaa on erittäin hyvä merkki. Kun omaa teini-ikääni muistelen, niin silloin oikean tiedon puutteita täydennettiin kavereiden tiedoilla, jotka arvatenkin olivat mitä olivat. Mielestäni yksi tärkeimpiä asioita, miten äiti voi auttaa tytärtään tutustua turvallisesti seksin "teoriaan" on luoda luottamuksellinen ilmapiiri ilman arvosteluja, jolloin tytär uskaltaa puhua ja kysyä millaisia tahansa asioita.

      Olisi hyvä, jos äiti välttyisi pelottelemiselta eli asioista puhutaan kylminä faktoina ja tietysti tietynlaisia mielipiteitä vaihdetaan. Yleensä ne nuoret, joiden kotona seksistä on puhuttu avoimesti ja vanhemmat eivät ole nuoren mielipiteitä arvostelleet aloittavat seksielämänsä "fiksummin" eli myöhemmässä iässä ja vastuullisemmin käyttää ehkäisyä.

      Omat vanhempani kuvittelivat, että jos ei minulle seksistä puhuta ja niillä harvoilla keskustelukerroilla seksiä mustamaalataan, niin kysymykset ikään kuin haihtuvat itsestään. Näin ei kuitenkaan ikinä tule käymään. Seksi on nuorelle sen verran ihmeellinen juttu, että siitä on pakko puhua ja saada edes jostain vastauksia kysymyksiinsä. Parempi saada oikeaa tietoa vanhemmiltaan kuin puolikeksittyä tietoa kavereilta.

      Ja sen verran vielä peloistasi tyttäresi maineen menetyksestä. Ajat ovat muuttuneet. Esimerkiksi City-lehden kyselyn mukaan suurin osa nuorista on menettänyt neitsyytensä/poikuutensa alle 16-vuotiaina. Monilla 18 vuoden ikään mennessä on ollut yli 5 seksikumppania. Maailma liikkuu koko ajan eteenpäin ja seksistä tulee yhä luontevampi osa yhteiskuntaamme. Nykyään vain aniharvoin useita seksikumppaneja omaavia nuoria pilkataan. Meidän yläasteella "jakorasioita" pidettiin jopa jotenkin muita parempina ihmisinä ja neitsyitä pilkattiin. Eli ajat muuttuvat.

      Muista yksi todella tärkeä asia: lapsesi on ihminen siinä missä kuka tahansa muukin ja siksi oikeutettu itse päättämään omasta kehostaan. Jos hän päättää aloittaa seksielämän nuorena, niin ei sinulla ole yhtään mitään oikeutta solvata ja arvostella tyttäresi päätöksi.

    • naurettavaa...

      Moi, pakko on kommentoida
      Ensinnäkin olen itsekkin äiti ja minulla on saman ikäinen tytär kuin sinulla. Mitä tuohon sinun kirjoittamaasi tekstiin voi sanoa? Tervetuloa nykyaikaan! Tälläisiä nykyajan nuoret ovat! Eikä 13 vuotias ole enää mikään lapsi vaan nuori! Kotiarestiin laittaminen ei auta yhtään mitään, se vaan pahentaa tilannetta, etkä sinä voi millään tavalla puuttua tyttäresi seksi elämään jos hän ei sitä itse halua ( se on huomattu ) Minä menetin neitsyyteni 13 vuotiaana ja en kadu sitä yhtään. Relaa vähän hei !

      • yök..

        "Minä menetin neitsyyteni 13 vuotiaana ja en kadu sitä yhtään. Relaa vähän hei !"

        Tässä vastaus miksi nykynuoret siirtyy hiekkalaatikolta sekstailemaan, ja kyselevät vertaistukea tuolla teiniäidit palstalla. Mitä äidit edellä sitä tyttäret perässä. Voi p...rkele.


      • sandaliisa
        yök.. kirjoitti:

        "Minä menetin neitsyyteni 13 vuotiaana ja en kadu sitä yhtään. Relaa vähän hei !"

        Tässä vastaus miksi nykynuoret siirtyy hiekkalaatikolta sekstailemaan, ja kyselevät vertaistukea tuolla teiniäidit palstalla. Mitä äidit edellä sitä tyttäret perässä. Voi p...rkele.

        Hei te fossiilit!

        Minä olen nyt 28-vuotias, yliopiston käynyt nuorinainen. Tasapainoinen elämä, rahaa, aviomies, ei lapsia (nykyaikaa huom!) ja menetin neitsyyden 11-vuotiaana, enkä mielestäni ollut liian nuori. Poika oli 15-vuotias ja seurustelimme yhteensa 3 vuotta. Teinisuhteet päättyvät usein, mutta tietysti se on luonnollista kun ihmiset itsekin silloin muuttuvat niin paljon. Ja on totta, murrosikäni oli aikaisemmassa kuin monien muiden, joten 11 vuotta ei ole useimmille hyvä ikä, mutta 13 saattaa jo ollakin. Se riippuu ihmisestä. Joillekin sopiva on 23 tai vaikka 58, itse sen päättää, ei äiti.


      • Asiat halki
        sandaliisa kirjoitti:

        Hei te fossiilit!

        Minä olen nyt 28-vuotias, yliopiston käynyt nuorinainen. Tasapainoinen elämä, rahaa, aviomies, ei lapsia (nykyaikaa huom!) ja menetin neitsyyden 11-vuotiaana, enkä mielestäni ollut liian nuori. Poika oli 15-vuotias ja seurustelimme yhteensa 3 vuotta. Teinisuhteet päättyvät usein, mutta tietysti se on luonnollista kun ihmiset itsekin silloin muuttuvat niin paljon. Ja on totta, murrosikäni oli aikaisemmassa kuin monien muiden, joten 11 vuotta ei ole useimmille hyvä ikä, mutta 13 saattaa jo ollakin. Se riippuu ihmisestä. Joillekin sopiva on 23 tai vaikka 58, itse sen päättää, ei äiti.

        Jos nyt odotetaan jos joku "Panee paremmaksi"....Tot ei oikken vois usoa.

        Se oli -50 lukua kun luin....sensuuri iski. Kyllä mä raitsikassa nuita oon nähnyt.
        JK:olen asialinjalla.


      • JOO OLEN 13 olen minäkin menettänyt 13w nä neitsyyteni relekkaa nyt vähän antakaa nuorten nauttia elämästään.


      • Anonyymi
        yök.. kirjoitti:

        "Minä menetin neitsyyteni 13 vuotiaana ja en kadu sitä yhtään. Relaa vähän hei !"

        Tässä vastaus miksi nykynuoret siirtyy hiekkalaatikolta sekstailemaan, ja kyselevät vertaistukea tuolla teiniäidit palstalla. Mitä äidit edellä sitä tyttäret perässä. Voi p...rkele.

        aiavan totta


    • sandriina-

      Ehkä hyvä neuvo on ohje tehdä, kuten itsestä tuntuu oikealta eikä ulkoisen painostuksen alla. Nuorten maailma on tietysti raadollinen tässä mielessä ja asioita pitää kokea kantapään kautta.
      Jos nyt hirvittää ne kokemukset samanikäisten poikien kanssa niin hmm - toivoisitko, että tyttäresi hengailisi 10 vuotta vanhempien nuorten tyttöjen perään olevien miesten kanssa? Tuskin. Eipä voi muuta kuin ristiä sormet ja toivoa, että tyttären arvostelukyky säilyy sen verran, että pää edellä kokeile asioita, jollei tunnu siltä, ettei itse halua.

      • olet pöllö

        "10 vuotta vanhempien nuorten tyttöjen..."
        Mitä helvettiä sössötät?
        Tarkoitat siis 23-vuotiaita tyttöjä vai mitä?
        Sen kun odotat 10 vuotta, niin tyttäresi on sanotun ikänen.


      • olet pöllö
        olet pöllö kirjoitti:

        "10 vuotta vanhempien nuorten tyttöjen..."
        Mitä helvettiä sössötät?
        Tarkoitat siis 23-vuotiaita tyttöjä vai mitä?
        Sen kun odotat 10 vuotta, niin tyttäresi on sanotun ikänen.

        Saa-ta-na, kun täällä sensuroidaan aikuisten ihmisten keskustelua! Vee-ii-tee-tee-uuu!!!
        Sanoin yllä: mitä h e l v e t t i ä sössötät, ja koska se sensuroitiin, pitää tässä kysyä sama asia toiseen kertaan!


      • Voi v.... mikä ääliö
        olet pöllö kirjoitti:

        "10 vuotta vanhempien nuorten tyttöjen..."
        Mitä helvettiä sössötät?
        Tarkoitat siis 23-vuotiaita tyttöjä vai mitä?
        Sen kun odotat 10 vuotta, niin tyttäresi on sanotun ikänen.

        Idiootti! Siis 10 vuotta vanhempien MIESTEN jotka ovat NUORTEN TYTTÖJEN PERÄÄN! Tajusitko nyt.


    • mk

      Elätkö nykyaikaa vai -50 lukua. Itse mihenä olisin jos 15v haraastanut mutta kun ei niitä tyttöjä vielä kauheasti ollut ja jo 16v sain ekan kerran ja kivaa oli. Ihan samanlaiset seksitarpeet jo yli 15v on kuin aikuisillakin ja siitähän se teinien kiukuttelukin johtuu kun puutteessa joutuu elämään. Itselläkin jo 16v tytäer ja en isänä tuolaisten asioiden kysyminen tulsi mieleenkään kun se on häne henkilökohtainen asia ja en antaa kun äiteensä tulee ja suorataan pyytää jos isäänsä tulee. Miksi sinä noi ahdasmielisesti asiaan ajattelet ja olisi parempi kertoa ehkäisystä kuin kieltää koko asia. Kun amerikassa höpötetään jostain pidättäymisestä eikä kerrota asioista mitään niin sehän on teiniraskauksien luvattu maa.

      • Ampuisin

        jos pystyisin!!!!


      • Kyllä jokaisella halut on nuorena, eri asia vain, milloin uskaltaa treffeille lähteä. Itse olin vielä 17 ikäisenä liian ujo noihin hommiin. Nykyään nuoret näyttävät kokevan kaiken liian aikaisin, varmaan median ansiosta.


    • Pannukakku123

      Vaikka olis kuinka hyvä ja huolehtivainen äiti, niin ei se niihin seksihimoihin mitenkään voi vaikuttaa. Jos joku nussii 13 vuotiaana, niin se tekee sen. Siinä ei sinänsä ole mitään pahaa. Eihän seksissä ole ikärajaa.

    • kummajainen olet....

      "Minun mielestäni seksi ei todellakaan kuulu yläasteikäisille nuorille (=lapsille). Lukiossa on sitten jo eri asia"

      Miten on äitihahmo? Jos on ammatti tai kauppakouluun menossa jo nuorena työssäkäyvä ja mahdollinen tuleva yrittäjä tai maanviljeliä niin saako silloin harrastaa seksiä vai onko se "etuoikeus" vain lukion käyneille.

      En oikein ymmärrä sinua kun puhut nuoresta/lapsesta ja lukiosta, mutta et puhu nuoresta aikuisesta tai aikuisesta.

    • Ex-teini

      Tuon ikäisenä suuttuisin kyseisen salapoliisityösi seurauksena. Tärkeintä on huolehtia siitä, että tyttäresi muistaa ehkäisyn. Osta jotain Lovabox kortsuja yms ja tee asiasta helppoa ja osta nuorten seksikirja josta nuori voi itsenäisesti lukea totuuden. Kyllä se siitä aikuiseksi kasvaa!

    • Tuo aloittajan mainitsema pelko poikien kerskumisesta on seksuaalikasvatuksen ikävä perinne, jolla haukutaan poikia. Tytöt yhtälailla kertovat ystäville kokemuksiaan. Pojat eivät sen enempää kersku ja liioittele, kuin tytötkään. "Pojantekeleet" ovat arvokkaita ja tuntevia poikia, jotka etenevät seksuaalisuudessa, kuten muussakin kehityksessä. Eikä heitä ole tarpeen syyllistää hyväksikäyttäjä-kerskailijoiksi.

      Tutkimusten mukaan poikien itsetunto ja koulumenestys parantuu ensikokemusten jälkeen. Jostain tuntemattomasta syystä tyttöjen itsetunto heikkenee ensikokemusten jälkeen. Onkohan ähän syynä aikuisten syyllistäminen, uhkailu raskaudella tms?. Tutkimuksissa ei ole siihen vielä saatu vastausta.

      Ainakaan tilanne ei saa olla se perinteinen, että tyttö suostuu harkitusti seksiin, jälkeenpäin itsetunto heikkenee, kun vanhemmat haukkuvat. Seuraavaksi syyllistetään pojat hyväksikäyttäjiksi. Lopputuloksena aletaan feministijärjestöjen tasolla opettaa pojille, miten huonoja tekeleitä he ovat, suorastaan seksuaalirikollisia.

    • väinö91

      Eiköhän täällä tämä Laura__92:n viesti/viestit kertoneet kaiken olennaisen, koska siinä on fiksua tekstiä, joka kannattaa mieleen kyllä painaa. Itsellä ei mitään lisäämistä siihen ole, tai no saisihan siitä joku nero kirjankin aikaan, asioita pyörittelemällä...

    • 46v. isä

      Murrosikä on aikaa jolloin tutustutaan itseensä, ja verrataan sitä suhteessa ympäristöön. Kehittyminen aikuiseksi alkaa. Joten lienee luonnonmukaista että aletaan tutustuman aikuisten juttuihin. On hirveän masentavaa huomata että on aikuisia jotka *löytävät* jälkikasvunsa kirjelappusia lukeakseen niitä. Kertoo vanhemman omasta epäkypsyydestä vanhemmuuteen. Sitten vielä miettii pitäiskö kotiarestia antaa? Pitäisi vaan ei lapselle. Häpeä

      Täytyy aikuisena miehenä ja isänä sanoa että säälittää ko lapsen puolesta,, kun vanhempiinkaan ei voi luottaa. Mikä hitto tässä yhteiskunnassa on pielessä??? Kirjesalaisuus on iästä riippumatta rikos. Juuri noilla asenteilla, paskahousujen vanhemmat antaa poikien ajaa rikollisilla mopoilla, tai koulukiusaaminen ei heidänmielestään ole väärin jne. Kukin etsii oman kohdan joustaa vanhemmuudestaan. Juuri kaltaistesi kasvattaa niitä joilla joustaa säännöistä. Ajatteleppa jos sinulla olisikin poika, jolle säännöt ei niin tarkkoja kuin ei äidillekkään. Niistä tulee juuri niitä paskahousuja, jotka kohtelee tyttöjä huonosti, kun vanhemmatkaan ei niin tarkkaa pidä edes laista. Onkohan niin että omat asiat vieneet kaiken ajan, mut kun lasta pääsee moralisoimaan, niin siitä otetaan ilo irti, ettei oma oaamattomuus näkyisi.

      Murrosikäinen kapinoi koska sen pitää niin tehdä itsenäistyäkseen. Samoin niillä on omat jutut, koska ei ne voi helmoissakaan ikäänsä olla. tutustuminen omaan kehoon ja toiseen sukupuoleen on maailman luonnollisin asia. Ja ronskia puhutaan kavereiden kanssa epävarmuuttaan, se on osa kasvamista aikuiseksi. Se ei tarkoita että se ajaisi sanoista tekoihin. No itseensä tutustumista lukuunottamatta. Vai kieltäisitkö senkin jos pystyisit?

    • toivonettäprovo.. ..

      ei jumalauta...oikein menit tonkimaan tyttäresi tavaroita ? ei seksille ole mitään tiettyä ikärajaa ja jokainen on valmis omaa tahtiaan. eikä tuo tarkota todellakaan että oltaisiin heti seksiä harrastamassakaan.

    • Luottamatonlapsi

      Olen itse 18-vuotias nuori naisenalku ja muistan selvästi tuon ajan, kun seksuaalisuus alkoi herätä. Ehkä itselläni liian aikaisinkin, ensimmäiset seksuaaliset kokemukset tulivat jo ala-asteella. Suuseksiä lähinnä silloin. Neitsyyteni menetin sitten 16-vuotiaana, humalassa ja lähes tuntemattoman pojan kanssa.

      Älä syyllistä tytärtäsi, sillä tämä vaihe kuuluu kehitykseen ja kasvamiseen. Jos olet itse herännyt seksuaalisesti myöhemmin ja ollut valmis myöhemmin, se ei tarkoita että tyttäresikin olisi valmis vasta "lukioikäisenä". Monet, monet nuoret ovat tuossa iässä jo menettäneet neitsyytensä. Ja jos ei 13-vuotiaana, niin viimeistään vuoden pari päästä. Nykyaikana seksuaalisuus ja seksi tulevat nuorten ja jopa lasten elämään aikaisin.

      Ja niin... tiesitkö, että lukemalla toisille tarkoitettuja kirjeitä olet syyllistynyt kirjesalaisuuden rikkomiseen? Kirjesalaisuus on jokaisen ihmisen perusoikeus, eikä edes vanhemman tulisi rikkoa tätä! Varsinkaan kun kyseessä ei tosiaan ole mikään hengenvaara.

      Oma äitini rikkoi myös tätä kirjesalaisuutta kohdallani ja luottamukseni ei 5-6 vuoden päästäkään ole ennallaan - en luota, että kirjeet ja päiväkirjat vieläkään pysyisivät lukemattomina. On todella loukkaavaa kuulla, että oma äiti puuttuu nuoren yksityisyyteen ja lukee hänelle tarkoitettuja kirjeitä/viestejä/päiväkirjaa/sähköposteja. Vaikka olet äiti tai isä tai kummi tai ihan kuka tahansa, ei sinulla ole lupaa mennä lukemaan kenenkään yksityisiä kirjeitä!!

    • -Mies-22v-

      Eniten tässä tilanteessa huolestuttaa se, että nuoret miehet (vähän alta kolmekymppisetkin vielä) ottavat noita 13-vuotiaita auton kyytiin, tarjoavat tupakkaa ja siideriä jne.

      Eli aloittaja, jos tyttäresi kaveripiiriin ilmaantuu autoilevia täysi-ikäisiä mieshenkilöitä, kannattaa vähän huolestua. Yleensä asia leviää kaveriporukan kautta, eli kun joku kaveripiirin pikkutyttö retkahtaa amisjunttiin (harrastaa seksiä tämän kanssa, tai seurustelee tämän kanssa), niin tämä jätkä sitten ostaa tyttöporukalle juomaa ja tupakkaa.

      Autolla leuhkivat teinipojat ovat juuri niitä, jotka pyrkivät tekemään vaikutuksen itseään nuorempiin tyttöihin. Pikkupaikkakunnalla asuessani näin niin selvästi tuon kulttuurin toteutuvan... 12-14-vuotiaat tytöt, jopa nuoremmatkin, seurustelevat parikymppisten hyppyritukkamiesten kanssa.

      Kuulostaa varmaan täysin sepitetyltä jutulta, mutta totta se on, kun hieman tuota teinimeininkiä tarkkailee. Ihan uskomatonta, kuinka alas pojat kehtaavat seksin perässä vajota. Eikä tätä hommaa edes tarkkailla, kun oletetaan että jokainen pedofiili on 60-vuotias vanha patu.

      Eivätkö ihmiset välitä?

      • silloin 14v ja 18v

        Ei voi kuitenkaan yleistää.
        Itse olen 15 ja asunut poikakaverini kans jo yli vuoden. Poikakaveri 19. Suhde täysin normaali.
        En ole maistanut edes tupakkaa ja 2 siideriä juonut ja nekin vanhempien kans saunan jälkeen.


      • mek
        silloin 14v ja 18v kirjoitti:

        Ei voi kuitenkaan yleistää.
        Itse olen 15 ja asunut poikakaverini kans jo yli vuoden. Poikakaveri 19. Suhde täysin normaali.
        En ole maistanut edes tupakkaa ja 2 siideriä juonut ja nekin vanhempien kans saunan jälkeen.

        EI se ole täysin normaali vaan jos poikaystäväsi on ollut sukupuoliyhteydessä sinin kanssasi kun olit alle 15v niin se on lapsiin sekaantumista ja se siitä. Itse olen jo 19v tyttären isä ja en koskaan olisi hyväksynyt jos 14v tyttärenin olisi noin vanhojen jätkien kanssa pyörinyt ja naiseni eli hänen äitinsä oli samoilla linjoilla ja hyvin on mennyt. Tyttäremme taisi olla jo 17v kun vakavammin alkoi surustelemaan ja se siitä.


    • asdasdg

      En minä kyllä pillusta tai munan imemisestä puhunut 13-vuotiaana, en edes tajunnut moisia asioita. Ja olen kuitenkin itsekin vasta vähän päälle parikymppinen nuori nainen. Pojilla on varmasti yleisempää tuo käytös mitä tytöillä, mutta toisaalta mitäpä minä näistä nykyajan nuorista tiedän... Tuntuvat olevan kaikki aika pikkuvanhaa ja teiniä porukkaa entistä nuorempana. En yhtään ihmettele, että olet huolissasi.

      Mutta mielestäni on taas kerran säälittävää, että vanhemmat pitävät omaa tytärtää ihanana kultakimpaleen, ja häntä mahdollisesti jahtaava poika on se pahis joka ei osaa hallita kulliaan. Ihan samalla tavalla ne pojat ovat lapsia sinä missä tytötkin, ja jos kaksi tuollaista 13 kesäistä kokeilee yhdssä jotain seksuaalista, niin molemmat ovat siitä vastuussa. Älkää yrittäkö aina vetää kaikkea poikien syyksi, he ovat yhtä ymmällään näistä asioista ja omasta kehityksestään kuin tytötkin.

    • Kiltti tyttö -87

      Kai Suomessa on jokin laki seksin aloittamisen ikärajasta, 15 vai miten se nyt oli? Kerro tyttärelle että hänen panokaveri saattaa joutua ongelmiin alaikäisen tytön takia. Anna ehkäisyvälineet ja opaskirja, ja kerro että abortti on kamala asia. Ja jos aborttiin joudutaan niin tyttären viikko-/vaaterahat jäätyy vuodeksi. Kerro tyttärelle että sinulle on kaikkein tärkeintä maailmassa että tytär on turvassa, ja siksi tahdot laittaa hänelle rajoja. Pyydä häntä odottamaan pari vuotta, jos mahdollista. Kerro kuitenkin lopuksi, että sinä olet tukena ja apuna mitä ikinä tapahtuukaan.

    • parikymppinenkäpy

      13-vuotias on teini ja teiniikään kuuluu väkisinkin kiinnostus sekuaalisista tarpeista. Etkä todellakaan voi kieltää tytärtäsi harrastamasta seksiä, kun et itsekkään silloin joskus muinoin niin tehnyt. Oikein toivon että hän tekee kaiken sinulta salaa. Ja jos istutat tyttöä kotiarestissa niin se lisää vain katkeruutta, ihan kokemuksesta puhun kun oma äitipuoli keksi aina kaikenmaailman tekosyyt että olisin kotiarestissa, enkä kovin hyvällä muistele aikaa kun piti "omassa rauhassa miettiä mitä tuli tehtyä"

      "(olemme puhuneet tästä asiasta jo seiskaluokan alussa eli että seksi ei kuulu yläasteikäisen elämään)."
      Ja tämä keskustelu lähinnä kuulostaa että olet saarnannut kuinka seksi ei kuulu yläasteikäisen elämään. Meinaatkohan vielä kieltää seksivalistuksetkin koulussa, kun eivät vielä sovi niin "pienen" tytön korville nämä asiat.

      Ja vielä loppukevennykseksi omasta elämästä: harrastin seksiä 13 vuotiaana, poltin ensimmäisen tupakkani 11 vuoden iässä, kokeilin kannabista 14 vuotiaana, ryyppäsin ensimmäisen kerran 12 vuotiaana. Kävin baarissa 16 vuotiaana. Ja kyllä olen päässyt aikuisuuteen kunnialla olematta huora, juoppo tai narkkari.

    • karipella-

      Jep.
      relaa vähän, olen nelikymppinen mies ja menetin poikuuteni 14vuotiaana ja nainen oli täysi-ikäinen.
      Seksi tätä maailmaa pyörittää, ei me täällä ilma seksiä oltaisi.

      anna tyttärellesi joku kiva seksiä käsittelevä kirja ja kerro kuinka ihanaa seksi on kun sitä rakastamansa ihmisen kanssa harrastaa.

      Elä tuomitse, anna ruusun puhjeta kukkaan.

      Kondomit kannattaa laittaa vaikka vaivihkaa tytön tyynyn alle, ei se ole lisenssi harrastaa seksiä vaan se vastuunkantoa.

      ja puhu, puhuminen on tärkein asia.

    • seppotaaslamaaaaaa

      Rumaa lukea toisten kirjeitä...

      • 14v oulusta

        Samaa mieltä. Luotto mennyttä täysin. En koskaan antaisi äidilleni anteeksi ja olisin valmis muuttamaan kotoa pois (pois naapurista tässä tapauksessa) jos äitini penkoisi tavaroitani.
        Tosin ei sitä pelkoa kun asutaan paritalossa ja äiti ja isä asuu toisella puolella ja minä ja siskoni toisella puolella. Avaimet omassa taskussa visusti. Saa luvalla käydä pesemässä ikkunat ja moppaamassa kun tarvetta.
        Minä 14 ja sisko 17.
        Järjestely toiminut jo 3 vuotta.


    • 4x äiti tampereelta

      No, siitä voi päätellä paljon että seiskaluokalla tulee nykysin terveystieto.
      Pojat ja työt erotetaan luokissa ja kerrotaan terveyteen, seksiin, sukupuolitauteihin ja raskauteen liittyviä juttuja.

      Myöskin pelataan aiheisiin koskevaa peliä luokassa ja jokaisen tehtävä opettajalle 4 kysymystä.

      Kyllähän siinä nuoren mielenkiinto herää väkisinkin.

      Katsellaan kuvia mitä sukupuolitaudit aiheuttaa, mitä tapahtuu raskauden aikana, miten rinnat suurenee kun maitoa alkaa erittymään, miltä näyttää kalu levossa ja erektiossa. Opetellaan laittaan banaaniin kondomi.

      En tiedä ajattelenko vaan päässäni,mutta koulu vetää seksiä vähän liikaa nuorten mieleen tällä vaikka yrittää vain kertoa riskeistä ja vastuusta.

      Itsellä 9v tyttö, 11v poika, 13v tyttö ja 15v tyttö.

      Päivittäin vastailen kysymyksiin ja tiedän kyllä mitä kielenkäyttöä ulkona j kavereitten kans puhutaan. Ei haluta olla erilaisia kuin muut.
      Ehkä tää vaihe on ohimenevää...tai ainakin niin toivon.

    • katkera vieläkin

      Vihaan ainakin ihmisiä jotka lukee toisten kirjeitä ja muita salaisuuksia.

      Oma äitini teki niin ja en ole väleissä vieläkään näin 8 vuoden jälkeen.

      Luki kirjeet joita koulussa kirjoiteltiin. PAKOLLINEN joka perjantainen kirjeenvaihto luokkatoverin kans. Piti olla 1-3 kysymystä ja aina seuraavana perjantaina sai uuden kirjeen ja vastauksen edelliseen.
      Joskus asiat vaan lipes ja meni pelleilyksi kun vuoden jälkeen ei keksinyt enää kysymyksiä.

      Onneksi oma äiti otti asian puheeksi ja paljasti itsensä.

      2 viikkoa jälkeenpäin muutin isän luo 75km päähän. Koulu kärsi,mutta olipahan keneen luotti ja vanhempi joka ei ole tehnyt omissa silmissä mitään väärää. Pystyi puhumaan kaikesta. Koulumatkat kesti mennen tullen 1,5h. Silloin se tuntui oikealta. Bussissa tein läksyjä.

    • Jokunen....

      Ei 13 vuotias ole vielä valmis seksiin. Mun tytär on 13 ja en voisi kuvitellakaan että juoksisi illat ja yöt ulkona ei käy meillä. Seksiin ja aikuisuuteen kerkiää vähemmälläkin, sen olen tytölleni opettanut. Juomiset ja naimiset kuuluu aikuisuuteen ei lapsuuteen tai murkkuikään. Edesvastuuttomat vanhemmat hyväksyy lapsen seksin, itse olin 18 kun olin ekan kerran ja hyvin olen kerinnyt, ei ole abortteja eikä sukupuolitauteja tarvinnut kärsiä. Ja mieluimmin ostaa dildon, kun että makaa joka jätkän patjana, sen olen myös sanonut.

    • parikymppinenkäpy

      No ei ole minunkaan sukupuolitaudeista ja aborteista tarvinut kärsiä vaikka 13 vuotiaana seksiä harrastin. Isälle ilmoitus jos et halua vaariksi anna rahaa että saan e-pillerit ja kondoomeja.
      Kyllä jo 13 vuotias osaa ajatella omalla päällään.

      • Niinpä kyllä 13 vuotiaat osaa ajatella että haluatko he harrastaa seksiä nyt vai vasta vähän myöhemmin, hän saa itse valita sen että onko hän valmis siihen vai ei


    • jokunen...

      13v ei todellakaan ole kypsä ajattelemaan ihan kaikesta eli mikä on hänelle parasta. 13v on ihan kakara ja alaikäinen sitäpaitsi. Eikä missään nimessä kypsä seksiin.

    • sormi sisään

      ootko koittanu sormella onko tyttäresi kalvo ehjä? et muuten saa varmasti selville onko harrastanut seksiä ja olisi hirveää, jos häntä epäiltäisiin turhaan.

    • jane5

      13 vuotias tyttö on jo aivan sukukypsä ja kykenee yhdyntään, kiihottuu ja saa orgasmin, ja tietty tulee raskaaksi jos ei ehkäisystä huolehdi. Kun aikoinaan olin tuon ikäinen, mulla oli 18v poikaystävä ja hänen kotonaan rakastelimme joka ilta montakin kertaa. Kolme kuukautta olimme yhdessä. Ja sinä aikana opin rakastelemaan jota olen sitten jopa opettanut miehillekin.

    • jotain rajaa

      Huh...kun tätä ketjua luin, niin tulin tosi tyytyväiseksi, että otin puolisokseni uskonnollisen muslimimiehen, vaikka tietyissä asioissa se hänen uskontonsa vähän harmittaakin, kun itse olen krititty. Mutta hän ei suostunut esiaviolliseen seksiin kanssani, vaikka olin eronnut jne kun tavattiin ja se herätti kunnioitustani, todella. Ja hyvää on sekin, että hän rohkeasti rukoilee ääneen rukouksensa ja siten herättää myös muut miettimään hengellistä todellisuutta. Luulisin että hän tukee minua näkemyksessäni, että noin nuoret tytöt eivät tarvitse epillereitä ja öitä poikien luona...Jotain rajaa nykyaikanakin...

    • ryypätkääpä

      Minun tyttäreni täyttää keväällä 13 ja hän on vielä mieleltään lapsi. Fanittaa kovasti yhtä poikabändiä, piirtelee "love" -tunnuksia, kiroilee kavereidensa kanssa ja nolostuu pussaamisesta puhumisesta. Ei rintoja, ei kuukautisia. Ei alkoa, ei tupakkaa ja sentään asutaan ihan synninpesässä keskellä suomalaisittain isoa kaupunkia.

      Jotenkin olen näitä lukiessa kiitollinen siitä, että menetin neitsyyteni vasta 18-vuotiaana. Sitä ennen riittivät kädet ja sen jälkeen on ehtinyt naimaan ihan koko sydämen kyllyydestä. Olin nirso kumppanien suhteen ja olen sitä edelleenkin. Kävipä vielä säkä löytää mies, joka ei arvosta liian kokeneita naisia eikä itsekään ole loppuunajettu. Vakka ja kansi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7651
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4566
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3211
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1709
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1687
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      357
      1485
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      15
      1442
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1129
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1080
    Aihe