Tulossa olevat muutokset tehnevät Operan tarusta lopun. Mobiiliselain jäänee elämään, mutta en ihmettelisi jos työpöytäselain lopettaisiin (oikeastaan olen jo pitkään ennustanut että se lopetetaan).
Vuoden sisällä Opera on ainakin myyty.
Operan taru lopussa?
13
233
Vastaukset
- Sivistysvaliokunta
Väittämän lisäksi on tapana esittää myös sen perustelut.
- Sivistysvaliokunta
On siellä sisäistä kärhämää...
Perustajan mukaan johto ja hallitus ovat liikaa keskittyneet neljännesvuotiseen bisnessykliin.
http://www.digitoday.fi/data/2011/06/28/opera-selaimen-perustaja-erosi-ovet-paukkuen/20119020/66
Kuitenkin Operasta on ilmestynyt uusi versio 11.50
http://www.opera.com/browser/- ainokassinen
Vedä viimein oikea johtopäätös, että ennustaminen on pirun vaikeaa.
- No niin
Kyllä Opera vielä julkaisee työpöytäselaimestaan versioita, ei se kuin seinään lopu. Mutta vuoden sisällä, about, palataan asiaan viimeistään silloin...
- jamesrandi
Eipä vaadi edes ennustajan lahjoja väittää, että tulet olemaan täysin väärässä.
Tehdäänpä nosto tälle ketjulle vuoden parin päästä.
- Niin no
Sovitaanpa näin :D
- Opera-käyttäjä
Jos viitsii seurata keskusteluja eri foorumeilla, ja ottaa myös ne ruusunpunaiset Opera-lasit nenältä hetkeksi pois, näkee selvästi kuinka tyytymättömyys Operaa kohtaa kasvaa nimenomaan sen omien fanien keskuudessa (miksi se muita oikeastaan harmittaisikaan). Seuratkaa huviksenne hetken aikaa Operan omaa blogia (sen verran tiiviisti kuitenkin että ehditte nähdä moderaattorieen poistamat viestit) ja näette mihin Operan asiat ovat menneet. Pää on työnnetty pensaaseen, hartioita myöden.
Olen ollut Opera-käyttäjä jo niin monen vuoden ajan etten edes muista, mutta kyllä tässä todella on aika katsella muita selaimia. Ei sen takia, että jatkuva tappeleminen Operan ongelmien kanssa olisi ollut se kamelin selän katkaiseva karva. Ei, kyllä se on nykyisen Operan penseä ja ylimielinen asenne käyttäjiä kohtaan. Paljon kritisoituja ja raportoituja bugeja ei korjata. Syy ongelmiin on tietenkin yleensä aina muussa kuin Operassa. Julkaisuversiot ovat täynnä bugeja joita käyttäjät ovat raportoineet alfa-beta-rc syklissä: turhaan, kun Operalla on jostain syystä niin kiire julkaista lopullinen versio ulos. Miksi he edes haluavat käyttäjien testaavan jos kerran ilmoituksilla ei ole väliä?
Samoin käyttäjien toiveet uusiksi ominaisuuksiksi näyttävät kaikuvan kuuroille korville, tuherretaan uudestaan jonkun vuosia sitten esitellyn Speed dialin parissa versiosta toiseen. Osa käyttäjistä jo toivoi, että antakaa jo olla, ei kiinnosta. Onpa sellaisiakin toiveita näkynyt, että Opera keskittyisi hetken aikaa vain korjamaan bugeja, eli ei tarvitsisi edes tehdä mitään uutta! Tätä on oikein toivottu. Eipä uusia toivottuja ominaisuuksiakaan näytä kuuluvan, esim. vaikkapa laitteistokiihdytystä ei saada aikaiseksi käyttäjien toiveista huolimatta.
Ja ennen kuin joku alkaa vikisemään, ettei se kiihdytys ole niin tärkeä, muistellaanpa hetki miten turhia Opera-fanien mielestä Javascriptin nopeuttaminen oli, kunnes Opera lähti leikkiin mukaan. Sen jälkeen sillä yhtäkkiä olikin merkitystä, nyt kun sellaiseen voitiin vastata Operallakin. Tosin, Operalla on ongelmia ECMAScript 5:n kanssa, mutta operamaisesti ne onkin kuitattu vääristelyksi (ette te kuitenkaan itse löydä, joten linkki http://my.opera.com/haavard/blog/2011/07/01/test262). Niin, katsotaan, jos Opera ehtii saada laitteistokiihdytystä koskaan selaimeensa, kuinka se onkin yhtäkkiä tärkeää Opera-faneille.
Kaikista ällöttävintä on kuitenkin Operan harjoittama moderointi omassa blogissaan, johon sillä toki on oikeus. Mutta kun pahasti näyttää siltä että KRITIIKKI POISTETAAN! Ketä sellainen palvelee? Operaako? Muistan erään toisen tuotteen, Zonealarm, joka oli erittäin suosittu vuosia sitten, ja sen foorumilla harrastettin ihan samanlaista sensuuria. Nykyään Zonealarm onkin sitten pieni tekijä. Että jatkakaa vain samalla linjalla Opera, sillä se markkinaosuus tulee varmaan kasvamaan kun kielletään ongelmat, sensuroidaan kritiikki pois, pistetään huonot testitulokset muiden viaksi jne.
Mutta tosiaan, ottakaa hetkeksi Opera-lasit pois ja käykää itse seuraamassa keskusteluja, ja muodostakaa oma mielipiteenne. Voi tietenkin olla kova paikka jos joutuu muuttamaan mielikuvaansa (se sattuu onneksi vain kerran).
Edellä esitetty on vain minun mielipiteeni, johon minulla on onneksi täällä Suomi24:lla kai oikeus, ja voin olla väärässäkin, mutta itse en pistäisi Operan puolesta senttiäkään likoon.- kenokaula ite
Olipa pitkä vuodatus. Kiitos siitä.
Kuitenkin mielestäni tällä hetkellä Opera on kokeilemistani ilmaisselaimista markkinoiden paras. Viimeisin vielä yllätti nopeudellaan.
Arvostuskohdat ja käyttötarpeethan ovat erilaisia, mutta näin minulla.
Eri mieltä saa olla. - valintavapaa
Jos nyt puhut http://my.opera.com/desktopteam/blog/ palstasta, niin käsittääkseni epäasiallisuudet ja asianvieret poistetaan, kritiikkiä saa kyllä esittää. Usein erikseen pyydetään rajaamaan viestit määrättyihin epäkohtiin.
Palstaa seuranneena epäkohdat selaimessa ovat usein osaamattoman käyttäjän syytä, esim. käytetään rikkinäisiä liitännäisiä. Toki keskeneräisessä selaimessa on aina bugeja, niinkuin valmiissakin.
Asia mikä on käyttäjälle kuitenkin tärkeintä on käytettävyys, nopeus ja muokattavuus, ainakin minulle. Näitä asioita eivät muut selaimet ole päässeet lähellekään.
Enää ei oikein tule eteen "väärin" tehtyjä sivujakaan, että pitäisi ne muulla selaimella katsoa.
Mutta katsotaan nyt, Opera on porskuttanut vuosia pienellä parin %:n käyttäjäkunnalla ja tulee varmasti jatkamaankin. - Satunnainen selaaja
Operassa on vikansa, ja joskus ottaa pahasti nuppiin, mutta kun v-käyrä ei sillä tasaannu, että vaihtaa selaimen huonompaan ja muutahan ei nykyisellään todellakaan ole tarjolla. Enkä usko, että vuoden päästä tilanne on yhtään sen valoisampi.
No, jollekin toiselle voi olla joku toinen selain parempi, mähän olen ollut netissä v. 2000 lähtien vain keskimäärin 60-65 tuntia viikossa eli selaimien käyttökokemus on aika ohkanen. - 201
Opera lähti koneelta jo muutama vuosi sitten. Vaikka olin käyttänyt sitä mainospalkkiajoista lähtien.
Niin se kehitys menee, mikään ei ole ikuista.
- finvincible
Tuli otettua nyt Firefoxi kunnolla käyttöön ja latasin ohjelman nimeltä Transmute, jolla saa siirrettyä kirjanmerkit selaimesta toiseen. Sen jälkeen latasin firefoxiin speed dial lisäosan ja nyt parhaillaan niitä tässä järjestelen mieleisekseni ja hyvä tulee! Pientä "maisemanvaihdosta" tässä haen välillä. Kannattaa kokeilla jos on Operan miehiä ja Firefoxista puuttuu jotain, itselleni on speed dial varsinkin pirun tärkeä, mutta tuo lisäosa toimii mainiosti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1064592Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293403No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452390- 411438
- 361353
- 381206
- 141102
- 1591026
- 27998
- 6944