Maanantaina postilaatikkoon tuli tähänastisen elämäni odotetuin kirje. Tähän kirjeeseen oli kirjoitettu asia, josta jo pikkupoikana unelmoin: "sinut on hyväksytty opiskelijaksi.." Tutkinto: Lääketieteen lisensiaatti.
Opiskelupaikan saaminen lääketieteellisestä heti ensimmäisellä yrittämällä on ollut ehdottomasti suurin saavutukseni. En ole koskaan ollut näin onnellinen. Parin viikon takaiset ylioppilasjuhlat tai saavutukset yo-kokeissa eivät tunnu juuri miltään tämän rinnalla.
Viestini ensimmäiset kappaleet ovat hifistelyä ja hehkuttelua. Kuitenkin tarkoituksenani on tarjota muutamia ohjeita ja ajatuksia Sinulle, joka suunnittelet ehkä ensi keväänä osallistuvasi lääketieteellisen valintakokeeseen. Sinä pystyt tekemään unelmastasi toden, jos haluat. Minäkin pystyin, ja juuri siksi kirjoitan tätä viestiä.
Ylioppilaskokeet ja lääkiksen valintakoe samana keväänä kuulostaa raskaalta yhdistelmältä. Se on todella kova urakka. Mutta sanon sinulle lukiolainen: abikeväänäsi laita kaikki peliin valintakokeen suhteen. Kemian ja fysiikan taidot ovat parhaiten muistissasi. Itse kirjoitin yhteensä seitsemän ainetta, joista kemia, fysiikan ja matematiikan nyt keväällä.
Onnistuminen vaatii heittäytymistä ja unelman eteen pitää olla valmis uhrautumaankin. Omalla kohdallani tämä tarkoitti sitä, että talvi ja kevät olivat kilpaurheilun osalta hiljaisempaa aikaa kuin muina vuosina. Viikonloput kisareissuissa eivät olisi mahdollistaneet täysipainoista valmistautumista.
Galenos-pääsykoekirjassa on valtavasti mielenkiintoista asiaa. Tiedon suuri määrä ja sen tiiviys asettavat haasteita. Älä säikähdä tai lannistu, vaan luota itseesi.
Valintakokeessa mitataan tiedon lisäksi paineen- ja stressinsietoa. Juuri valintakoe tilanteena on monelle se kompastuskivi. Tehtäviä on paljon, eikä kaikkia ole välttämättä tarkoituskaan ehtiä tehdä. Älä mene paniikkiin.
Seuraavaksi listaan asioita, jotka auttoivat minua saavuttamaan unelmani.
1. Suunnitelmallisuus: tee itsellesi realistinen lukusuunnitelma (käsin paperille) sekä yo-kokeisiin että niiden jälkeen valintakokeeseen. Pyri noudattamaan sitä mahdollisimman hyvin.
2. Rytmitys: löydä itsellesi sellainen toimiva "kaava" tai päivärytmi, jonka mukaan opiskelupäiväsi menevät. Rytmitä myös biologian, kemian ja fysiikan opiskelu ja opi järjestelmällisesti asia kerrallaan.
3. Tee käsin omia muistiinpanoja ja piirrä anatomian rakenteita.
4. Unen merkitys korostuu opiskeltaessa kovasti. Myös pienet rentoutumistauot vaikuttavat positiivisesti tuloksiin (piikkimatto, hieronta.. :)
5. Juttele ja opiskele muiden lääketieteelliseen hakevien kanssa. Monet vaikeat asiat avautuvat yhdessä pohtimalla.
6. "Lue, laske ahkerasti, koulutiesi loppuun asti!"
7. Hifistele ja hehkuttele mielessäsi. Unelmoi ja luo positiivista ilmapiiriä. Opiskelupaikka lääketieteellisessä on palkinto, jonka eteen on valmis tekemään kaikkensa.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvää ja aurinkoista kesää kaikille!
Tähtäimessä lääketieteellinen?
12
461
Vastaukset
- lääkishfghtsh
Onnea todella paljon!
Itse menen tulevana syksynä lukioon ja sen jälkeen haaveena olisi lääkis. Olen itsekin ajatellut kirjoittaa lukion 3. vuoden keväällä ainakin fy ja ke. Lisäksi olen jo nyt tehnyt pienen suunnitelman Galenoksen suhteen. Aion nimittäin lukea Galenosta joka kesä; ja tässähän on 3 kesää ennen hakua; eli n. 200 sivua per kesä. Kuulostaako tämä hyvältä?
Kuinka aikaisin aloit itse lukemaan Galenosta?- -Marcus-
Kiitos!
Hienoa, että tiedät lukioon mennessäsi sen, mille alalle haluat lukion jälkeen. Se auttaa sinua paljon lukioaikaisissa valinnoissasi ja kasvattaa motivaatiota.
Minusta tuo sinun suunnitelmasi Galenoksen suhteen kuulostaa hyvältä! Voit esimerkiksi lainata Galenoksen kirjastosta, jolloin sinun ei tarvitse ostaa sitä vielä (Galenoksesta saattaa tulla uusi painos siihen mennessä, kun sitten oikeasti haet lääkikseen). Jonkinlainen tutustuminen Galenokseen hyvissä ajoin ennen sen varsinaista opiskelua on järkevä ajatus. Itse tein samalla tavalla ensimmäisen ja toisen lukiovuoteni jälkeen kesällä: selailin sitä, luin kiinnostavimmista asioista, opettelin anatomiaa ja katselin myös fysiikan ja kemian osuuksia. Tälläisella orientoitumisella pystyt mielessäsi valmistautumaan jo siihen, mitä tuleman pitää, eikä valtava määrä uutta asiaa tule eteen kertarysäyksellä. Toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan. (Osaisin selittää suullisesti paremmin : )
Aivan niin kuin toinen sisäänpäässyt sanoi: keskity silti tässä vaiheessa pääasiassa lukio-opintoihisi, kemiaan ja fysiikkaan erityisesti panostaen. Säästä varsinainen Galenoksen opiskelu ja lukeminen abikevääksi. Minä aloitin syväsuuntaisen Galenoksen opiskelun yo-kirjoitusten jälkeen maaliskuun lopussa. Varsinkin kemian ja fysiikan yo-kokeisiin tekemäni kova työ oli erinomainen pohja Galenosta ajatellen.
Vastaan mielellään näihin kysymyksiin, jos niistä olisi edes vähän apua.
Tsemppiä!
- toinen sisäänpäässyt
Terve! Galenoksen lukemisessa ei ole juurikaan järkeä ennen abivuotta. Panosta täysillä kemiaan, fysiikkaan ja matematiikkaan lukion aikana. Galenoksen ehdit kuitenkin lukemaan abi-keväällä monen monta kertaa läpi.
- Onnea onnea
Onneksi olkoon.
"Sinä pystyt tekemään unelmastasi toden, jos haluat. Minäkin pystyin, ja juuri siksi kirjoitan tätä viestiä."
Oletko tosissasi?- -Marcus-
Olen tosissani.
Unelma on syy puskemiseen ja siihen, että on valmis kärsimään.
Usko omaan sisäänpääsyyn on ensimmäinen askel kaikessa valintakoevalmentautumisessa. Minulla oli suuri unelma ja uskoin sen toteutumiseen. Edes kevättalven leikkaus ja sitä seuranneet tuskaiset viikot eivät lannistaneet minua tippaakaan. Taistelin ja unelmoin - puskin äärirajoillani.
Toivottavasti ymmärrät sen ajatuksen, jota ajan takaa :)
- rullrull
Epäilen, että tämä on trolli.
- Lääk. yo
Mä en tuomitsis tätä trolliksi. Oon ite ollut syvällä lääkikseen hakemisessa ja koen aloittajan neuvot ihan osuviksi. Hakeminen oli valtava urakka, joka vaati hyvää motivaatiota ja toi motivaatio haettiin positiivisista ajatuksista.
Sisäänpääsy on kyllä tähän astisen elämäni suurin saavutus ja nykyinen opiskelupaikkani lääkiksessä saa mut vieläkin hymyilemään säännöllisin väliajoin.
Onnea aloittajalle opiskelupaikasta :) Itsekin pääsin ensimmäisellä yrittämällä sisään enkä hetkeäkään ole katunut pääsykoeuurastukseen käytettyjä tunteja (tein täysillä töitä 100 prosenttisesti omistautuen) - -Marcus-
Lääk. yo kirjoitti:
Mä en tuomitsis tätä trolliksi. Oon ite ollut syvällä lääkikseen hakemisessa ja koen aloittajan neuvot ihan osuviksi. Hakeminen oli valtava urakka, joka vaati hyvää motivaatiota ja toi motivaatio haettiin positiivisista ajatuksista.
Sisäänpääsy on kyllä tähän astisen elämäni suurin saavutus ja nykyinen opiskelupaikkani lääkiksessä saa mut vieläkin hymyilemään säännöllisin väliajoin.
Onnea aloittajalle opiskelupaikasta :) Itsekin pääsin ensimmäisellä yrittämällä sisään enkä hetkeäkään ole katunut pääsykoeuurastukseen käytettyjä tunteja (tein täysillä töitä 100 prosenttisesti omistautuen)Kiitos!
Huomaan, että sinä Lääk. yo olet saanut kokea aivan vastaavan suuren onnen ja helpotuksen tunteen kuin minäkin nyt! Kirjoitit juuri siten kuin minäkin ajattelen :) Kaikki työ on ollut vaivan arvoista, kun palkintona saavuttaa suuren unelman!
- lääkikseen!
Moikka" Meen nyt kasille, mutta lääkis ois mullaki lukion jälkeen tähtäimessä! Matikka ja fysiikka ei mene hirveän hyvin mutta kemia sujuu. Voitko siis kertoa kuinka vaikeaa oli sitten saada tuo kirje? :D
- -Marcus-
Huippu juttu, että sinulla on lääketieteellinen tähtäimessä!! Muistan hyvin kun olin itse muutamia vuosia sitten yläasteella - tähtäimenä lääkärin ammatti.
Matematiikka, fysiikka ja kemia ovat koulussa vaikeimmat aineet, ja juuri sen takia ne ovat keskeisessä osassa lääkiksen valintakoetta. Niillä aineilla pystytään parhaiten mittaamaan hakijoiden kykyisyyttä kyseiselle alalle, (vaikkakaan ihan kaikki eivät ole samaa mieltä).
Minulla oli samanlainen tilanne kuin sinulla: matematiikka ja fysiikka olivat haastavia ja kemia helpompaa. Tein näiden aineiden eteen paljon töitä: luin ja laskin ahkerasti ja en antanut itseni laiskotella. Kun voittaa itsensä ja huomaa oppivansa ja ymmärtävänsä, niin motivaatio kasvaa! Luulenpa ettei matematiikka ja fysiikka ole kenellekään aivan helppoa. Jokainen ainakin joutuu tekemään niiden eteen työtä. Osa pääsee vähemmälle, osa joutuu puskemaan enemmän.
Hyväksymiskirjeen saaminen ei ollut helppoa. Tein kaikkeni sen eteen ja halusin saada sen heti ensimmäisellä kerralla. Välillä oli enemmän vaikeuksia, jos laskut eivät luistaneet. Useimmiten silti oli mahtava fiilis ja asiat loksahtelivat paikoilleen.
Jälkeenpäin sitä työmäärää muistellessa kasvot kääntyy suureen hymyyn!
Tsemppiä! - Äskeinen
-Marcus- kirjoitti:
Huippu juttu, että sinulla on lääketieteellinen tähtäimessä!! Muistan hyvin kun olin itse muutamia vuosia sitten yläasteella - tähtäimenä lääkärin ammatti.
Matematiikka, fysiikka ja kemia ovat koulussa vaikeimmat aineet, ja juuri sen takia ne ovat keskeisessä osassa lääkiksen valintakoetta. Niillä aineilla pystytään parhaiten mittaamaan hakijoiden kykyisyyttä kyseiselle alalle, (vaikkakaan ihan kaikki eivät ole samaa mieltä).
Minulla oli samanlainen tilanne kuin sinulla: matematiikka ja fysiikka olivat haastavia ja kemia helpompaa. Tein näiden aineiden eteen paljon töitä: luin ja laskin ahkerasti ja en antanut itseni laiskotella. Kun voittaa itsensä ja huomaa oppivansa ja ymmärtävänsä, niin motivaatio kasvaa! Luulenpa ettei matematiikka ja fysiikka ole kenellekään aivan helppoa. Jokainen ainakin joutuu tekemään niiden eteen työtä. Osa pääsee vähemmälle, osa joutuu puskemaan enemmän.
Hyväksymiskirjeen saaminen ei ollut helppoa. Tein kaikkeni sen eteen ja halusin saada sen heti ensimmäisellä kerralla. Välillä oli enemmän vaikeuksia, jos laskut eivät luistaneet. Useimmiten silti oli mahtava fiilis ja asiat loksahtelivat paikoilleen.
Jälkeenpäin sitä työmäärää muistellessa kasvot kääntyy suureen hymyyn!
Tsemppiä!Kiitos paljon vastauksesta ja tsemppauksesta! Teen parhaani päästäkseni lääkikseen. Ja paljon onnea Sinulle! :)
- nimimerkki2346234
Juuri tuo "opiskelupaikan eteen on valmis tekemään kaikkensa" asenne. Voi luoja. Piru Teidät kiltit, hiirinaiset periköön. Me miehet EMME OLE IHAN valmiita mitä tahansa tekemään, minkään typerän lääkiksen vuoksi. PRKL.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078