Hoikat odottajat

puhutaanjoskusmuusta

Te, joille ei ole juuri tullut painoa raskauden aikana. Joudutteko kuuntelemaan paljon kommentteja asiasta?
Itse odotan kolmatta lastani, painoa on tullut aiempien raskauksien aikana 7- ja 12 kg, nyt noin 8 kg, viikkoja vajaa 38. Sama juttu kaikkien raskauksien kohdalla, ihmiset jatkuvasti kommentoivat painoani ja vatsan kokoa. Usein vähättelevästi ja mielestäni aika loukkaavastikin. Vasta myös neuvolan lääkäri kysyi jotenkin omituisesti asiasta, tai vihjaisi, että on tärkeää syödä. Kai sen tiedän, enkä ole syömistäni säännöstellyt. Ultrissakin kaikki ollut kunnossa ja vauva suht isokokoinen, en ymmärrä miksi sitten pitää huomautella.

8

264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syö hyvin, voi hyvin

Kateellisten panettelua :) Mä olin hoikanen bmi 19,5 ennen raskautta ja silti tuli vaan 6kg lisää. Joista 5 jäi laitokselle.. Vauva oli kyl siro neiti (47/2880), mutta tarviiko kaikkien mitää yli 4kg sokerivauvoja ollakaan? Sain kyllä huomautuksia mahan pienestä koosta. Kiloihin ei kyllä kukaan (neuvolassakaan) puuttunut. Mutta se on ihan p...aa, että pitäis muka 10 kg tulla hoikalle vähintään lisää. Jos ei ole turvotuksia niin 6-7kg on just passeli. (=vauva, istukka, lapsivesi, ylimääräinen veri)

• ap

No näinpä. Minulla taitaa tuo bmi jäädä jonnekin 18:aan. Ja tosiaan kaikki on jääneet joka kerta sinne, vatsa ollut jonkun viikon verran pehmeä, mutta ei muuta.
      Itseasiassa lapseni ovat olleet lähemmäs sitä neljää kiloa, reilu 3700 ja toinen 3900:n päälle. Tästä tulevasta lääkäri veikkasi, että "tulee yli 3,5 kiloinen".
      Se on myös toinen juttu, että siitä ei ainakaan tyytyväinen saa olla, että on entisissä mitoissa heti kotiin päästyään.

Ei jaksaisi välittää muiden sanomisista, mutta ei myöskään jatkuvasti jaksaisi kuunnella sitä kommentointia.

• ....................

Tarpeetonta yleistämistä ja panettelua kuulee kyllä asiasta kuin asiasta sekä laihat, että vähän lihavammatkin odottajat. Kannattaa laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Pääasia, että itse teidät syöväsi tarpeeksi, hyvin ja terveellisesti. Kaikkiin ei läski tosiaan tartu kovin helposti, mutta siinä täytyykin tehdä ero niihin jotka tiedostaen haluaa pysyä mallin mitoissa raskausaikana ja se ulkonäkö on vauvan hyvinvointia tärkeämpää, sellaisiakin kun on.

• hoigga

Ei ole ollut ongelma, 3. odotan ja aina painoa tullut 7-8kg raskausaikana. Kukaan ei ole kommentoinut mitään, muuta kuin lähinnä työkaverit jne, että kaikki paino taitaa olla masussa, kun muualla ei näy mitään. Mulla kans vauva ei ole mitenkään aliravitun oloinen painonsa puolesta. Normaaleja vaatteita kaytän kokoa 38-42 riippuen vähän vaatteesta ja materiaalista. ´Suurin osa normali vaatekejujen äitiysvaatteista kokoa s on liian isoja. Joskus huvittaa kun jonota samaa aikaa sovituskoppiin itseäni 19 vuotta nuoremman ja 10kg lihavamman odottajan kanssa... Ei se kaikilla vaan mee saman muotin mukaan. Hyvä puoli tässä on se,että alle kuukaudessa olen aina ollut entisissä mitoissa. Sen olen huomannut, että kun olen palannut työelämään on työkaverit olleet vähän tyytymättömiä, kun takaisin ei palannutkaa 30kg lihonnut möykky ;) ELi ota vaan ihan positiivisesti :)))))

• ap

Juu olen kyllä itse tyytyväinen, minulla ei ole näkynyt mitään enää viikon jälkeen, eikä kyllä synnytyksenkään jälkeen niin paljon, että ulkopuolinen huomaisi.
      Ei vaan jaksaisi jatkuvasti kuunnella, viimeksi eilen..

• kuka kommentoi?

Mulle on joka kerta tullut noin 10 kg (ja se on lähtenyt nopeasti myös), eikä kukaan ole koskaan kommentoinut siitä mitään! Sehän nyt on ihan normaali määrä. Yksilöllistähän tuo on, kiva näin. Eivät ne kaikki isompia painonnousuja kokevat kuitenkaan mitään mässääjiä ole, osaan sitä vaan tarttuu helpommin tai tulee isompia turvotuksia.

• 222

Itse odotan ensimmäistä lasta, rv 27 menossa ja painoa tullut "vain" n. 5kg. Maha on pieni ja jatkuvasti saan kuulla ihmisiltä kommenttia siitä. Olen jopa alkanut epäillä jotain olevan vialla, kun saa kuulla kommentteja tyyliin " Oi, onpas se pieni, taitaa tulla tosi pieni lapsi" ja " oletko varma että viikot on oikein, kun maha on noin pieni"

Lähtöpainoni oli 53kg ja olen 163 pitkä, että en itsekään ole mikään jättiläinen, lisäksi kohtu on taaksepäin kallistunut ja ultrassa on sanottu lantiossa olevan hyvin tilaa.. Oletan siis, että maha on siksi pieni eikä liity omaan painooni..

• Ap

Noh, keskiviikkona sieltä tuli reilu 3,5 kg poika :-) Eikä muuten ole mahaa enää ollenkaan, tuntuu vaan vähän pehmeältä. Synnytyskin oli ihanan helppo.

Onnea odotukseen ja synnytykseen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5210
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      127
      1671
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1589
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      51
      1560
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1275
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1200
    7. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      22
      1100
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1057
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1018
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      857
    Aihe