Sopiva määrä D-vitamiinia?

vitskunen

Olen lukenut paljon nyt tästä aiheesta ja joka puolella tuntuu olevan erilaisia suosituksia D-vitamiinin saannista. Mikä sitten lienee lähinnä totuutta? Tähän mennessä olen popsinut 50 µg/vrk ja nyt tilasin jenkeistä 125 µg pillereitä. Ajattelin ottaa yhden tuollaisen kesällä joka toinen päivä ja talvella yhden joka päivä. Mitäs muut on mieltä tästä annostuksesta ja millaisia määriä muut nauttivat D-vitskua päivittäin?? Kerrottakoon vielä, että omega-3 ja monivitamiini, joita käytän, eivät sisällä ollenkaan D-vitamiinia, joten kaikki muu tulee sitten vaan ruoasta. Eihän ole yliannostuksen vaaraa?

13

153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 125µg
    • fghjhj

Turvallinen raja on 20-50ug.

• 125µg

Turvallinen raja on 250µg

• sairauden hoitaja

mistä sä tuon 20-50 ug tempasit.
      Ilmeisesti taas joku lähihoitaja ...

• D325OH

Se on noita virallisterveydenhuollon suosituksia, jolla ei ole mitään tekemistä elimistön tarpeen kanssa...

• 15+17
        D325OH kirjoitti:

Se on noita virallisterveydenhuollon suosituksia, jolla ei ole mitään tekemistä elimistön tarpeen kanssa...

Niinpä. Aika jännää, että virallinen suositus on jotain 10 µg luokkaa d-vitamiinia päivässä, kun ainakin aikuisen ihmisen elimistö kuluttaa sitä päivittäin noin 125 µg. Lähdettä ei valitettavasti tähän hätään ole mutta mitä nyt olen aiheeseen perehtynyt viime aikoina paljonkin, niin jostain tuollainen tieto pomppasi esiin. Ja sitten kuitenkin suomalainen saa ravinnostaan jotain alle 10 µg d-vitamiinia niin miinuksellehan tuossa jää väkisinkin jos ei käytä vahvempaa lisä-d:tä. Mikä sitten on sopiva määrä, niin sitä on vaikea sanoa. Niin ristiriitaista tietoa asiasta kyllä kuulee ja voi lukea... Paljonko muut käyttävät d-vitamiinia? Itse vetelen tällä hetkellä 50 µg päivässä, harkitsen annostuksen nostamista talveksi.

• Järki käteen
        15+17 kirjoitti:

Niinpä. Aika jännää, että virallinen suositus on jotain 10 µg luokkaa d-vitamiinia päivässä, kun ainakin aikuisen ihmisen elimistö kuluttaa sitä päivittäin noin 125 µg. Lähdettä ei valitettavasti tähän hätään ole mutta mitä nyt olen aiheeseen perehtynyt viime aikoina paljonkin, niin jostain tuollainen tieto pomppasi esiin. Ja sitten kuitenkin suomalainen saa ravinnostaan jotain alle 10 µg d-vitamiinia niin miinuksellehan tuossa jää väkisinkin jos ei käytä vahvempaa lisä-d:tä. Mikä sitten on sopiva määrä, niin sitä on vaikea sanoa. Niin ristiriitaista tietoa asiasta kyllä kuulee ja voi lukea... Paljonko muut käyttävät d-vitamiinia? Itse vetelen tällä hetkellä 50 µg päivässä, harkitsen annostuksen nostamista talveksi.

Ihan vaan kokemuksesta kerron, että söin purkisistä d-vit lisää 30 mikrogrammaa/pv ja tietty ruuasta sain osan päivittäisestä d-vitamiinista, niin
        reilun puolen vuoden päästä alkoivat päänsärky, käsittämätön väsymys, tasapainoaistin häiriöt, jatkuva jano, paineen tuntu päässä. Tuona aikana en ollut tehnyt ruokavaliooni muita muutoksia, sen vuoksi päättelin, että sain varmaan liikaa D-vit. ja pienensin vitamiinilisän 20 mg/pv ja olo normalisoitui. Testasin vielä uudelleen ottamalla tuon 30-40 mg/ pv d-vit lisää ja sama toistui . Joten itse en ainakaan uskalla syödä ruuan lisäksi enää kuin 20 mikrogrammaa lisänä. Kannattaa muistaa, että vaikka D-vitamiinilla on hyviä vaikutuksia niin D-vitamiinin liikasaanti ei kuitenkaan ole terveellistä. Liikasaanti aiheuttaa mm.em. oireiden lisäksi munuaiskiviä ja heikentää luuta.

• 15+17
        Järki käteen kirjoitti:

Ihan vaan kokemuksesta kerron, että söin purkisistä d-vit lisää 30 mikrogrammaa/pv ja tietty ruuasta sain osan päivittäisestä d-vitamiinista, niin
        reilun puolen vuoden päästä alkoivat päänsärky, käsittämätön väsymys, tasapainoaistin häiriöt, jatkuva jano, paineen tuntu päässä. Tuona aikana en ollut tehnyt ruokavaliooni muita muutoksia, sen vuoksi päättelin, että sain varmaan liikaa D-vit. ja pienensin vitamiinilisän 20 mg/pv ja olo normalisoitui. Testasin vielä uudelleen ottamalla tuon 30-40 mg/ pv d-vit lisää ja sama toistui . Joten itse en ainakaan uskalla syödä ruuan lisäksi enää kuin 20 mikrogrammaa lisänä. Kannattaa muistaa, että vaikka D-vitamiinilla on hyviä vaikutuksia niin D-vitamiinin liikasaanti ei kuitenkaan ole terveellistä. Liikasaanti aiheuttaa mm.em. oireiden lisäksi munuaiskiviä ja heikentää luuta.

Ilmeisesti sinä syöt sitten tosi paljon kalaa tai muita d-vitamiinipitoisia ruokia ja oleskelet paljon auringossa. Normaalistihan meillä suomalaisilla on puutetta d-vitamiinista ympäri vuoden eikä sitä tosiaan normaalista ruokavaliosta tule kuin pieni määrä. Minä itse en oleskele juurikaan auringossa (jos vaan pystyn sen välttämään) ja syön harvoin kalaa, joten en usko, että saan d-vitamiinia läheskään tarpeeksi. Olen nyt syönyt tosiaan 50 µg vuorokaudessa eikä ole mitään oireita tullut, korkeintaan jotain pientä posiitivista olen olossani huomannut. Ja täyden varmuudenhan tuohon saa ottamalla verikokeen, muuten et voi itsekään tietää, että onko olo huonontunut juuri d-vitamiinin vai jonkun muun seikan takia. Vaikka toki mainitsit testanneesi asiaa useampaan kertaan... Sinunkin annoksesi on kuitenkin vielä aika pieni, toisaalta jokainen reagoi näihinkin asioihin omalla tavallaan...

• D325OH

En nyt kesällä ole ottanut lainkaan, kun olen auringossa. Syksyllä mittauttamaan ja kapseleilla jatkan.

• MajLisa

Vaikuttaa vahan silta etta eivat laakaritkaan tunnu tietavan mika se sopiva maara olisi... Mina otan 5000IU paivassa ympari vuoden. Ei se vitamiini-D3 niin nopeasti meidan elimistossamme muutosta tee. Kylla sita pitaa ottaa pidemman aikaa. Olen myos ymmartanyt etta yliannostus on melko hankalaa ja vaatii jo kymmenien tuhansien IU maaria.

• 125µg
    • njghhfgh

kaikki nettien jutut aiheesta ei ole virallisia, mitään ei uskalleta painaa virallisille lehdille, uutisissa ei uskalleta sanoa jne, jos vaikkapa 120ug olis hyvä määrä, siitä sanottaisiin esim uutisissa mutta netin jutut on juttuja vain ja sinisilmäset uskoo ja d-vitamiini kauppiaat kiittää :D

• TiinaTu

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4188
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3163
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      929
    6. 134
      921
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe