Miten kertoa ?

Yksinhuoltaja äiti

En tiedä lukeeko kukaan näitä, mutta päätin silti kysyä neuvoa. Elikkä, sain tietää tossa jokin aika sitten että olen raskaana. Olen kohta 19 vuotias, ja aijon pitää lapsen. Äitilleni olen kertonut asiasta, ja parille kaverilleni. Mutta en tiedä miten kertoa sukulaisille. Kun se oli vain sellainen yhden illan juttu ja siinä sitten kävi miten kävi. Mutta aborttia minä en pysty edes harkitsemaan. Pelkään sukulaisten reagtiota, ja mitä he sitten ajattelevat ja haukkuuko ne mut ihan pystyy tai pitääks ne jonku saarnan tai jotain. Eniten äiskän velin (mun kummin) ja sit mamman reagtioo pelkään. Olisin tosi tyytyväinen jos joku auttaisi minua tässä asiassa, ja neuvoisi minua miten minä kertoisin raskaudestani. Kiitos etukäteen :)

19

250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ====================

Asia ei kuulu muille. Eikä kenelläkään ole oikeutta alkaa sinulle räyhäämään.
      Asian voit pitää salassa siihen asti kun maha alkaa näkyä ei sitä tarvitse kaikille sukulaisille toitottaa. Ja kun aika tulee niin kerrot ja sanot ettet keskustele asiasta enempää ei kuulu heille. Olet kuitenkin täysi-ikäinen.

Tietääkö lapsen isä??

• Yksinhuoltaja äiti

Juu kyllä lapsen isä tietää, mutta hän sanoi ettei halua olla lapsen kanssa missään tekemisissä.. Enkä siis sitten aijo lapsen isälle kertoa lapsen kuulumisia jos hän joskus kyselee.. Ellei hän sitten myöhemmin tunnusta isyyttään.

• Saisivat kyllä minun puolesta haukkua sinut alimpaan helvettiin.

Se onkin kiva sitten kertoa lapselle vanhemmalla iällä, että hän ei ollut edes suunniteltu juttu vaan ihan vain vahinko. Lapsen kuuluu tulla tähän maailmaan rakkauden saattelemana eikä minkään viinanhuuruisen illan myötä.

Et sille lapselle "isää" löydä kyllä kovinkaan nopeasti, koska kuka tahansa järkevä nuori ymmärtää pysyä YH teineistä kaukana, koska oma nuoruus siinä menee samalla sitten vituiksi, kun pitää paapoa jotain äpärää, johon ei ole millään tavalla kytköksissä.

• Yksinhuoltaja äiti

A. Minä en ollut juonut sinä iltana yhtään. B. Kyllä minä lapsen haluan ja olen aina halunutkin. C. Kerron kyllä lapselle isona miten asiat on.

Ja joo, kyl minä tiedän aika monia ketkä on ollut ensin yh äitejä ja sitten löytänyt itselleen miehen. Ja kyllä lapsen voi sitten se isä adoptoida, että on sitten oikea äiti ja adoptio isä.

• Ikävä ihminen

Et ole yh etkä äiti ennen lapsen syntymää.

Sinulla ei ilmeisesti ole hajuakaan siitä, mitä elämä yh:na on? Onneksi olkoon vain. Siperia opettaa.

• qwdq

kannattiko jaella itseään..taisi taas ehkäisy unohtua..

ja mikä ihmeen sana on "reagtio"?..

• Yksinhuoltaja äiti

Miten niin jaella ? ja mitenkä niin taas ehkäisy unohtua ? Mie en oo vissii siun kans nussin et oo sie vaa hiljaa tost et muka taas unohtun ehkäsy :D

• raskaana kans

Miksi sinun pitäsi kertoa sukulaisillesi? Olethan täysi-ikäinen ihminen. Sopivassa tilanteessa kerro raskaudestasi niinkuin se olisi sinulle toivottu asia. Ei niin että arkaillen ikäänkuin tunnustaisit jotain. Jos vastalauseita kuuluu, kerro, että oli vahinko, mutta rakastat vatsassasi kasvavaa ihmistä ja toivot että toisetkin rakastaisivat ja olisivat sinun ja vauvan tukena.

• lalalallalala

Tomegle: Eikö lapsi ole hyvinkin haluttu jos päättää sen pitää eikä päätyä aborttiin..???! Miettisit vähän mitä kirjoitat tänne...

• Tai sitten hän ei vain ole ajatellut asiota pitkällä tähtäimellä vaan ajatellut suoraan: "Jipii, musta tulee mamma! Kirjotan heti facebookkkiiiiiiiin"

• nuorenaMammaksi

Kyllähän se jännitti itseänikin kertoa vanhemmille raskausuutisesta, kun olen sinua vielä nuorempi. Alkujärkytyksen jälkeen ottivat asian onneksi hyvin kun tein selväksi että aion vaavin pitää, ja nyt vauvan syntymää odotellaan jo innolla :)
      ( Laskettuun aikaan alle 10 viikkoa)
      Sukulaisille en itse kerennyt kertoa, vaan vanhempani olivat jo kaikille kerenneet sanoa että heistä tulee isovanhempia :D Mitään haukkumista/saarnaamista en ole kuullut, mutta olihan siellä jotkin hieman hämillään ja nyrpeitä.. Mutta jokainen on kuitenkin onnitellut,ja suurinosa ollut iloisia puolestani heti uutisen kuultuaan =)
      Sanot vaan suoraan tuosta ilouutisestasi,älä turhaan mieti muiden mielipidettä asiaan =) Kyllä jokainen tulee olemaan onnellinen puolestasi, vaikka aluksi olisikin pieni järkytys =)
      ONNEA ODOTUKSEEN

• Yksinhuoltaja äiti

Kiitos kannustuksestasi ! (: Sanasi lämmittivät mieltäni (:

Onnea myös sinulle !

• ++++

Kirjoitat tuolla että uusi kumppani voisi sitten adoptoida lapsen. Jos biologinen isä tunnustaa lapsen niin siihen mahd.adotioon tarvitaan sitten sen biologisen isän suostumus..

OT; se on muuten reaktio.

• tytön äiti.

mutta tuo biologinen isähän ei ollut kiinnostunut lapsestaan? minulla on vähän sama tilanne tai no seurustelin lähes puoli vuotta silloisen poikaystäväni kanssa ja sitten tulin raskaaksi pillereistä huolimatta ja tämä mies sitten sano ettei halua lasta joten erosimme ja odotin sitten vauvaa yksin ja kun tyttäreni oli 4kk ikäinen rupesin seurustelemaan miehen kanssa jonka olen tuntenut jo monta vuotta ja nyt olemme olleet yhdessä jo jonkin aikaa ja tyttö on nyt 1v1kk ja tämä uusi mies pitää lasta ihan omanaan:) ja jos tämä biologinen joskus haluaisi yhteyttä pitää niin en kyllä antaisi kun ei ole tähänkään mennessä yhtään kiinnostunut ja kävi silloin vain haukkumassa minut kun sai kuulla vauvasta. Että semmosta meillä:)
      Niin ja olin muutamaa päivää vaille 19 kun tyttöni syntyi:)

• Miesope

Ei millään pahalla, mutta elämäsi on kuin jostakin saippuasarjasta. Entisiä, nykyisiä ja tilapäisiä hoitoja näyttää löytyvän joka sormelle ja lapsia putkahtelee kuin sieniä sateella. Jokaisella luonnollisesti eri isä.

Ehkäpä olisi järkevää keskittyä vähäksi aikaa ihan vain vanhemmuuteen ja sen homman hoitamiseen kohtuudella.

• Nimi tähän

Ja sinä "Miesope" tuskin olet opettaja,sillä opettajilla on varmasti muutakin tekemistä kun seurata naisten/tyttöjen raskauksia ja mollata kaikkia.Tiedoksesi vain,että me nuoret äidit/tulevat äidit emme ole kovinkaan kiinnostuneita sinun mielipiteistäsi,joten mene vaikka sinne isien palstalle tai ihan eri sivustoille sillä tämä sivusto ei ole miehille! Ja paljon onnea odottaville nuorille

• Ei miehille? No miksihän tämän palstan nimi on "Teiniädit ja -ISÄT"?

• Miesope

Jos kommenttini ovat asiattomia, voit aina ehdottaa niitä poistoon.

Tämä palsta ei myöskään ole käsittääkseni vain naispuolisille? Vai onko?

Törmään työssäni jatkuvasti niihin lapsiin, joiden kotiolot eivät ole kunnossa. Puhun siis kokemuksesta. Yksi syy kotioloihin ovat rikkoutuneet perheet ja teinivanhemmuuden kaltaiset tilanteet.

Olenkin yrittänyt jankuttaa sitä, ettei teinivanhemmuus ole asia, jonka toimivuutta tarkastellaan kuukausien tai vuoden tähtäimellä. Todelliset lähtötilanteen ongelmat konkretisoituvat esim. lasten ollessa kouluiässä. Ja siitä me opettajat kuules tiedämme jotain!

Voit uskoa siihen, että olen opettaja tai olla uskomatta. Yleensä ihmisen kirjoitustyyli ja lauserakenteet kertovat jotakin hänen koulutuksestaan. Uskoisin kirjoitustapani kertovan jotakin. Asialla ei väliä ole.

• piablee
        Miesope kirjoitti:

Jos kommenttini ovat asiattomia, voit aina ehdottaa niitä poistoon.

Tämä palsta ei myöskään ole käsittääkseni vain naispuolisille? Vai onko?

Törmään työssäni jatkuvasti niihin lapsiin, joiden kotiolot eivät ole kunnossa. Puhun siis kokemuksesta. Yksi syy kotioloihin ovat rikkoutuneet perheet ja teinivanhemmuuden kaltaiset tilanteet.

Olenkin yrittänyt jankuttaa sitä, ettei teinivanhemmuus ole asia, jonka toimivuutta tarkastellaan kuukausien tai vuoden tähtäimellä. Todelliset lähtötilanteen ongelmat konkretisoituvat esim. lasten ollessa kouluiässä. Ja siitä me opettajat kuules tiedämme jotain!

Voit uskoa siihen, että olen opettaja tai olla uskomatta. Yleensä ihmisen kirjoitustyyli ja lauserakenteet kertovat jotakin hänen koulutuksestaan. Uskoisin kirjoitustapani kertovan jotakin. Asialla ei väliä ole.

Turha yleistää, että pelkästään rikkoutuneet perheet ja teinivanhemmuus tekee kotiolo suhteet huonoksi.

Äitini oli 18-vuotias saadessaan minut, erosi isästäni (isä alkoholisti) ja silti mulla on aina ollu kotiolo suhteet maailman parhaat, tällä hetkellä ylpeilen 7lapsen isosiskona.

Että kyllä se vaan on ihmisestä kiinni, 18vuotias voi olla paljon kypsempi vanhempi kuin 30-vuotias. Elämä kasvattaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2742
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2571
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      17
      2291
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      46
      1874
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1443
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1163
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      948
    Aihe