Oven raapimista ja maukumista. Help!

ärhh

Minulla on kaksi jonkun verran yli vuoden vanhaa kissaa. Toinen niistä on erittäin taitava aukaisemaan ovia (ja muutenkin todella älykäs), jonka takia kissat pääsivät karkaamaan kämpästäni kerrostalon käytävälle. Nyt kissat haluavat koko ajan ulko-ovesta ulos. Jatkuvaa maukumista ja raapimista ovella ja tuo toinen yrittää aukoa ovea uudestaan ja uudestaan. Myös kaapinovet ovat kovilla raapimisen ja aukomisen takia.

Olisiko kenelläkään jotain hyvää tapaa opettaa kissa pois noista tavoista tai jotain muuta keinoa millä pitää kissat pois oven lähettyviltä? Olen koittanut kissakarkoitetta ja muita hajuja laittaa ovelle, mutta ei ole mitään vaikutusta ollut. Olen myös koittanut keksiä kissoille enemmän tekemistä, mutta tuntuu ettei nyt mikään muu kiinnosta. Kissat tajuavat kyllä sanan "ei" tarkoituksen, mutta jälleen kerran sillä ei ole vaikutusta tässä asiassa.

Itseä moinen tapa rupeaa jo turhauttamaan erittäin paljon, koska täällä naapurit tulevat erittäin helposti valittamaan äänistä ja tuota oven raapimista ja maukumista tapahtuu joskus öisinkin. Jos lähden kämpältäni pois, niin hetihän nuo käyttävät tilaisuuden hyväksi. Pakko lukita ovi niin, ettei sitä saa sisältä päin auki. Tätä on nyt jatkunut parin viikon verran eikä nuo vaan luovuta. Hyviä neuvoja kaivattaisiin. :)

6

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siriuskissa

oivoi, meillä kissa ei raavi eikä nau u minkään muun oven takana kuin vessan, jonne joutuu arestiin silloin tällöin. Ei ymmärrä Ei sanaa, tyhmäkun on. Ainoastaan suihkupullon veden kun kuulee "lotisevan" (eli kun heilutan pulloa ja kuuluu se veden ääni) tajuaa että nyt teki väärin ja lähtee pois. Oletko kokeillut suihkuttaa kylmää vettä aina kun raapivat ovea ja sanonut ei? Ja palkinnut kun tule pois? Muuten en osaa nyt oikein neuvoa.. .:/

• ärhh

Kiitos vastauksesta. :)

Olen suihkupulloa koittanut näiden kanssa, mutta silloin sillä ei ollut vaikutusta. Voisi kyllä kokeilla onko tuossa asiassa tapahtunut muutosta. Hieman hankala vaan tämän asian kanssa, koska kissat säntäävät pakoon ovelta heti kun tulen lähellekin. Tietävät, että ovat tekemässä jotakin mitä ei saisi, mutta silti sitä pitää aina käydä kokeilemassa. Eniten just viihtyvätkin oven lähettyvillä kun olen nukkumassa tai poissa kotoa.

• jussin mamma

Raapimisen suojaksi vaneri tai vastaava. (on vessan ovessa, ja kissa raapii levyä, jopa silloin kun ovi on raollaan, eli tykkää raapimisäänestä tai muuten vain kynsiä juuri siinä, muitakin raapimispaikkoja on, 5 käytössä) ja aukomista estämään kahvan kääntö toisin päin. Naukumiselle, tulpat omiin korviin, koska kissoissa ei ole äänenvaimenninta. Meillä karkailu loppui ( toistaiseksi) kun välioveen kiinnitettiin vietäri mikä vetää oven kiinni ja tekee ovesta niin raskaasti aukaistavan, ettei kissa saa työnnettyä kuin nenänsä rakoon, kun jo uksi lävähtää umpeen. parin nipistyksen jälkeen lakkasi tunkemasta.

• ärhh

Tämä raapiminen on ehkä enemmänkin sellaista "haluan tosta ovesta ulos" raapimista. Kynnet on kyllä siinä mukana, mutta tarkoituksena varmaankin vaan saada ovi auki. Kissoilla on kyllä kaksi raapimispuuta käytössä ja ymmärtävät, ettei muualla saa sillä tavalla raapia.

Tuosta ovesta ei harmi vaan saa käännettyä kahvaa. Tämä auttoi vaatehuoneen oven availuun kun siinä on sellainen kahva jonka saa kääntää. Ei kissa saanutkaan enää auki sitä ovea.

Hmm.. vieteri kuulostaisi ihan kätevältä.

• Tiksu-Kissa
        ärhh kirjoitti:

Tämä raapiminen on ehkä enemmänkin sellaista "haluan tosta ovesta ulos" raapimista. Kynnet on kyllä siinä mukana, mutta tarkoituksena varmaankin vaan saada ovi auki. Kissoilla on kyllä kaksi raapimispuuta käytössä ja ymmärtävät, ettei muualla saa sillä tavalla raapia.

Tuosta ovesta ei harmi vaan saa käännettyä kahvaa. Tämä auttoi vaatehuoneen oven availuun kun siinä on sellainen kahva jonka saa kääntää. Ei kissa saanutkaan enää auki sitä ovea.

Hmm.. vieteri kuulostaisi ihan kätevältä.

Meillä ei ole raapimis puita, mutta kissat kiipeää pihallamme olevissa omenapuissa ja kun on omenoita niiden on ihan pakko katsoa "Mitäs palloja nuo on?" Sitten niitä tassutellaan ja hyvä ettei tipu päähän sillä puutarha kalusteemme ovat omena puiden varjossa :D

• Tiksu-Kissa

Meillä on 3 kissaa joista vanhin 8v kolli maukuu kuin harakka parvi oven takana. Toisiksi vanhin eli noin 2v naaras (minun ikioma kissa :)) hyppää ovessa olevaan syvennykseen (ovessa on sellaisia pieniä koloja, kuvioita) ja jää siihen roikkumaan etutassujen varassa (mikäkin ovi/ vuori kiipeilijä) sitten kun se kuule sisältä ihmisen lähestyvän ovea se (varmaan ihan tahallaan :D) valuu alas niin että oveen varmasti tulee uudet syvennykset ;)
      Nuorin kollimme noin puoli vuotta istuu vain oventakana ja on aivan hiljaa, mutta kun se pääsee sisään se puskee ja kehrää todella kova äänisesti. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      718
    Aihe