Olen käyttänyt piilolinssejä varmaankin viiden vuoden ajan ilman mitään oireita, mutta tänä keväänä oikea silmäni alkoi oireilemaan aina piilolinssin käytön yhteydessä. Silmässä alkaa aina tuntumaan kuin olisi joku roska, kutiamista ja piilari ei tunnu pysyvän kunnolla paikoillaan ja näkee tämän takia toisella silmällä sumuisesti ja kahdesti.
Olen käyttänyt yötäpäivää-linssejä vajaan viikon ja tämän jälkeen aina muutama päivä lepoa. Oireiden alkaessa vähensin piilareiden käyttöä reilusti vain muutamaan kertaan viikossa enkä enään nukkunut noiden kanssa. Myös silmätippoja aloin käyttämään ahkerasti aina monesti päivässä vaikka ei piilarit olisikaan silmissä.
Silti nuo oireet eivät vain tunnu häviävän. Tai välillä voi monena päivänä tuo oikea silmä olla aivan oireeton, mutta seuraavana päivänä taas oireet palaavat melkeinpä heti piilarin laiton jälkeen.
Silmälaseja on tullut nyt kevään aikana tuon takia käytettyä paljon, mutta en ole koskaan niiden kanssa tykännyt olla ja koska harrastuksiini kuuluvat pallopelit joissa silmälaseja en tykkää käyttää niin piilarit ovat olleet todella suuri apu.
Silmälääkärillä ajattelin mennä käymää, mutta onko kellään ollut itsellä samanlaista vaivaa ja mistäköhän nuo oireet saattavat johtua? Silmien kuivuudesta tai voivatko silmät alkaa jotenkin hylkimään piilareita pitkän käytön takia? Oletko saanut hoidettua silmät kuntoon vai onko pitänyt siirtyä kokonaan silmälaseihin? Silmäleikkaustakin olen miettinyt, mutta tuntuu olevan vaan sen verran kallista, että ei omaan budjettiin lähiaikoina ole sopimassa...
Piilolinssit ja oireilevat silmät
3
350
Vastaukset
- Aggiostinous
Käväise optikollasi, hän tutkii silmän terveydentilan mikroskoopilla.
Voit tietysti halutessasi käydä myös silmälääkärillä, mutta he eivät juurikaan ole tekemisissä piilolinssiasioiden kanssa, esim. eivät osaa suositella jos olisi tarvetta vaihtaa piilolinssimerkkiä tms.
Optikko kääntää luomet; täältä usein löytyy syy miksi piilarit tuntuu eli yläluomien papilla on ikäänkuin luomipatteja, jotka hankaavat silmää kun linssi on silmissä. - S
Tuota itsekin olen ajatellut, että silmäluomessa taitaa jotain olla koska yleensä aina juuri silmän räpyttely ja luomen kiinni laittaminen on tuntunut ikään kuin työntävän piilaria pois paikoiltaan.
Optikkoa siis tarkoitin, meni vain lääkärit sekaisin kun en muistanut kuka noita piilolinssi asioita hoitaa :)- bobobo
Saattaa olla, että sinulla on luomen alla pieni kysta, joka johtuu usein kuivamisesta. Niitä tulee myös ihmisille, jotka eivät käytä piilareita. Ei vaarallista, mutta kannattaa käydä silmälääkärissä eikä väkisin jatkaa piilareitten käyttöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713