Epätarkka näkö femton jälkeen

Kesälomasilmät

Ennenku häiritten juhannusta viettävää lääkäriä, yritän vaivata ihmisiä täällä... Onko "normaalia", että to tehdyn leikkauksen jälkeen näkö on muuttunut nyt melkoisen epäteräväksi? Ihan ekana iltana oli hyvä näkö ja seuraavana aamuna. En tiä voisko nää antibioottitipat vaikuttaa tohon näöntarkkuuteen, ku vaiva alkoi heti kun niitä aloin tipotteleen... Ei kai? Siis ei ole ns. sumuisuutta, näen lähelle oikeinkin mainiosti, mutta en esim. kadunkylttejä enkä kauempana näkyviä ihmisiä näe ku epätarkkoina hahmoina.

kiitos, jos joku vois vähän jelppiä, en viittiis viikonloppuna vaivat lääkäriä...

16

350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outoa*

Valitettavasti minulla ei ole vastausta sun kysymykseen, mutta kävin itsekin torstaina femtossa ja minulla täsmälleen sama tilanne :-/

• Masis1982

Mä kävi kuukausi sitten lasikissa j minullakin oli epätarkka näkö päiviä se jälkeen, mutta kosteustipat auttoi kummasti asiaa ja se antibioottikin vaikuttaa kyllä siihen että näkee epäselvästi.. kosteustippoja vaan ja kärsivällisyyttä niin kyllä se siitä.. jos hirveän paljon häitsee niin sitten kannattaa vaikka arkena soittaa leikkaavalle lääkärille..

• epätarkkuutta myös

Hei! Onko sulla näkö tarkentunut, miten nyt näet?

Minä kävin samana päivänä leikkauksessa, ja mulla edelleen aika paljon epätarkkuutta toisessa silmässä. Leikkaukseta nyt siis viikko. Vähän huolettaa tuo näöntarkentuminen, vaikka kyllähän se on kerrottu, että voi mennä useampi kuukausi (oliko se 3?) siihen, että näkö vakiintuu. Vaan kun mulla on epätarkka näkö vain toisessa silmässä, voiko ne tarkentua näin eri tahtiin?

Toisaalta tämä silmä joka nyt näkee huonosi, näki huonommin myös ennen leikkausta. Olen yrittänyt järkeillä (=rauhoittaa itseäni), että sitä on pitänyt operoida enemmän, joten se myös paranee hitaammin, enemmän turvotusta tms.. En kyllä tiedä. Lääkäri on kesälomalla vielä 4 viikkoa, enkä heti kehtais soittaa, mutta vaivaa minuakin.

• Outoa*

Minun leikkauksesta on nyt reilu viikko ja kävin maanantaina jälkitarkastuksessa.
        Tianne on tällä hetkellä se, että lähinäkö on loistava mutta kaukonäkö sumea. Odotin siis mielenkiinnolla jälkitarkastusta. Yllätys oli suuri kun lääkäri kertoi että näen loistavasti. Hajataitto poissa ja vahvuus 0.1.

En osaa selittää tätä ilmiötä. Näen siis edellen sumeasti esim. noin 7-10 metrin päähän. Mutta jos lääkäri on sitä mieltä että mun näkö on hyvä, niin kai lääkäriin pitää uskoa :)

• Kesälomasilmät
        Outoa* kirjoitti:

Minun leikkauksesta on nyt reilu viikko ja kävin maanantaina jälkitarkastuksessa.
        Tianne on tällä hetkellä se, että lähinäkö on loistava mutta kaukonäkö sumea. Odotin siis mielenkiinnolla jälkitarkastusta. Yllätys oli suuri kun lääkäri kertoi että näen loistavasti. Hajataitto poissa ja vahvuus 0.1.

En osaa selittää tätä ilmiötä. Näen siis edellen sumeasti esim. noin 7-10 metrin päähän. Mutta jos lääkäri on sitä mieltä että mun näkö on hyvä, niin kai lääkäriin pitää uskoa :)

No, oma vaivani selvisi. On jäänyt -1 molempiin silmiin, tässä vaiheessa. Voi siis mennä vielä huonommaksikin :((

• 256
        Kesälomasilmät kirjoitti:

No, oma vaivani selvisi. On jäänyt -1 molempiin silmiin, tässä vaiheessa. Voi siis mennä vielä huonommaksikin :((

Mitä sun lähtöarvot oli ennen leikkausta? Mulle toi -1 ois jo hyvä!?

• Outoa*
        Kesälomasilmät kirjoitti:

Eikö leikkauksissa ole yleensä takuu?
        Luulisi että korjausleikkaus olisi ilmainen.

• Siis täh
        Outoa* kirjoitti:

"Näen siis edellen sumeasti esim. noin 7-10 metrin päähän. Mutta jos lääkäri on sitä mieltä että mun näkö on hyvä, niin kai lääkäriin pitää uskoa :) "

Ei kai sitä lääkäriä kannata uskoa jos et kerta itse kertakaikkiaan näe?! Jos kerta näät pelkkää sumua ja lääkäri sanoo että näät tosi hyvin niin mä olisin ainakin ihan ihmeissäni.

• Outoa*
        Siis täh kirjoitti:

"Näen siis edellen sumeasti esim. noin 7-10 metrin päähän. Mutta jos lääkäri on sitä mieltä että mun näkö on hyvä, niin kai lääkäriin pitää uskoa :) "

Ei kai sitä lääkäriä kannata uskoa jos et kerta itse kertakaikkiaan näe?! Jos kerta näät pelkkää sumua ja lääkäri sanoo että näät tosi hyvin niin mä olisin ainakin ihan ihmeissäni.

Olen minäkin hieman ihmeissäni, mutta jostain syystä näin siellä hänen testissä kaikki se mitä kuuluikin nähdä.
        Minulla leikattiin ainoastaan toinen silmä, joten toi "sumu" ei haittaa käytännössä.
        Huomaan sen vaan silloin kun peitän toisen, ei-leikatun silmän.
        Hajataitto oli se jonka takia menin leikkaukseen ja siinä mielessä olen lopputulokseen tyytyväinen. Mulla on seuraava tarkastus 2kk päästä. Odotan siihen saakka ja katson mitä tapahtuu. Saattaahan se olla että katse kirkastuu kun jättää kortisoni ja antibioottitipat pois.

• Siis täh

Ok, toivotaan että kaikki menee nappiin. Ilmoittelethan tänne sitten tarkastuksen jälkeen tilannetta.

• Kesälomasilmät

nimim. "256"; silmät olivat leikkaukseen lähteissä liki -10.

Niin, onhan toi -1 jo kiva, mutta kun olin varautunut siihen, että pääsisisin laseista kokonaan eroon. Ja itse asiassa toiseen silmään jäi himpun verran ylikin sen -1, ja leikkausvaraa enää siihen -1:een. Eli siinä ja siinä tulee olemaan, pääsenkö laseista vai en. Ehkä hetkeksi, sillä silmieni näön huononeminen ei ole vieläkään täysin pysähtynyt, mutta omahan oli valintani, ei siinä mitään. Laskin tyhmyyksissäni sen varaan, että saisivat operoitua peräti plussan puolelle, jolloin olisi pelivaraa jäänyt silmän huonontua siihen miinus ykköseen.

Itse olen melkoisen toimintakyvytön myös tuolla ykkösellä, sillä olen tottunut piilareilla saatuun supertarkkaan näköön ja voin oikeasti ikäänkuin huonosti koko ajan, kun en näe selvästi. piilareita en vaan enää voinut pitää niin paljon kuin työni ja harrasteiden puolesta olisin tarvinnut. Siksi leikkaus.

• 256

Hitsi,että alakaa pelottaa tuleva esitutkimus, pystytäänkö ees leikkaamaan, ja uskallanko leikkauttaa? Mutta olen niin lopen kyllästynyt jo laseihin saati joka aamuiseen piilareitten tunkemiseen silmiin.Olis ihan kiva mennä myöhemmin illallakin jonnekin, mutta nyt silmät ovat ollu esteenä, piilareita ei voi pitää koko päivää eikä lasit päässä oo kiva lähtee ihmisten ilmoille, tuskin näkee ees mun silmiä, ku miinuksia niin paljon!! Siksi aattelin, että -1 ei oo enää mitään, pärjännee jonkin aikaa vaikka tiimareilla, jos leikkaus muuten onnistuu....
      huh hellettä!

• Kesälomasilmät

No, kai se on yksilöllistä millä miinustasolla kokee pärjäävänsä. Itse kävin eilen akan kerran jumpassa sitten leikkauksen, tälläydyin eturiviin nähdäkseni ja epätarkkuus vaivasi niin, että tunti oli puoliksi pilalla. Toisaalta tunnen hepun, jonka lasit on -3 ja vielä vähän päälle, eikä käytä laseja muuta ku pakon edessä. Siis liikkuu koko ajan ilman niitä, eikä koe asiaa häiritsevänä.

Kyllä se esitutkimus kannattaa ainakin kävistä katsomassa, sittenhän sen kuulee mitkä on realistiset mahikset lasittomuuteen. Mulle kyllä kerrottiin jo siinä vaiheessa, että jos pieleen menee niin on sitte vaan se -1 vara. Ja menihän se sitte pieleen, osittain... Mutta onhan toki luksusta entiseen verrattuna se, että näen kotioloissa liikkua ja tarvittaessa kyllä vedän ravintolaillan ilman laseja :)

• Kesälomasilmät vielä

256, yks juttu vielä unohtui sanoa. Tiimari-laseissa ei ole miinuslaseja saatavana, tämän nyt olen valitettavasti todennut estittyäni laseja tuntitolkulla ja soitettuani jopa optikolle. Miinuslasit on itse jostain optikolta hommattava enivei. No, itse ratkaisin tämän lainaamalla uusintaleikkausta ootellessa lasit kaverilta. En viitti tässä vaiheessa niihin sijoittaa ennenku tokan operaation jälkeen näen, miten kävi.

• 256

kesälomasilmä: onko sun lähinäkö ok? pystytkö työskentelee esim päätteellä hyvin?

• Kesälomasilmät

256; Joo, lähinäkö on aivan priima! Ei juurikaan ongelmia edes silmien kuivuuden vuoksi. Siihen olen tyytyväinen :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      28
      1828
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      157
      1802
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      350
      1545
    4. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      145
      1160
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      213
      1154
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1128
    7. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      995
    8. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      11
      995
    9. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      4
      979
    10. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      938
    Aihe