Huono itsetunto

Uolevi N.

Jos lapsena on kohdeltu ilman rakkautta, tulee ihmiselle huono itsetunto.
Ei osaa sanoa vastaan kenellekään. Minulla on se vika.

5

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaa_kokenut

      Tunnen tilanteen. Aikuisenakin se silloin tällöin tulee esiin. Vaikka minulla on muuten hyvä itsetunto, aikuisena rakennettu, niin lapsuudestaan ei pääse eroon.

    • Ison perheen

      "pahnanpohjimmaiset" saivat kuulla kunniansa joka päivä murroskäisiltä isoilta sisaruksiltaan.
      Ulkonäkö määriteltiin pahasti, kun oli kaksi isoa etuhammasta ja muut maitohampaat päässeet pois, sai kuulla olevansa "pohjan akka harvahammas".
      Erästä perheen tytärtä kiitettiin kauniiksi, muille sanottiin, Että tuo yksi on ainoa jonka kannattaa katsoa peiliin.
      Siinä sitä vain kasvettiin sitten kuitenkin päivä päivältä isommaksi, pois kotoa aloin haluta, sillä kaverit koulussa pitivät minusta.
      Aikuisena rakastuin komeaan ja hyvään mieheen, melkein järkytyin, kun hän pyysi minua vaimokseen. Rakastin ja rakastan sitä miestä. Hän eheytti omanarvontuntoni.

    • Vasta nyt tänään

      ymmärrän, että isojen siskojen mieltä pahoitti se, että isä
      piti minusta, se kävi ilmi hänen käytöksestään.
      Hän istui ojan reunalla minun vieressäni, ja opetti pajupillin tekemisen.
      Hän kertoi, millaista hänellä oli "poikasena".
      Joskus hän näytti miten nauris kuoritaan niin, että tulee vain yksi ainoa pitkä kuorenliuska.
      Sitten hän raaputti siitä makeata, ihanaa mössöä, ja laittoi lusikalla suuhuni.
      Isä oli myös ollut ison perheensä toiseksi nuorin lapsi.
      Hänelle annettiin heidän kotitalonsa.

      Isot siskoni ovat ilmeisesti olleet minulle mustasukkaisia isästään. Siksi he aina kiusasivat.


      .

    • Suomalaisille yleise

      Me ruotsalaisten ja venäläisten pitkään alistamat
      emme vieläkään ole tajunneet omaa itsenäisyyttämme.

      Lipponen veti EU:ssa "kiltin tytön" roolia, ja se jatkuu!

      Kiltin tytön sybdrooma on psykoterapeutti Kirsti-Liisa Kuusisen mukaan seuraavanlainen: kiltti tyttö ei uskalla sanoa ei, hän haluaa miellyttäää muita. Hän asettaa muiden tarpeet ja toiveetkin omiensa edelle, kuin yrittäisi ostaa muiden hyväksyntää.

      Ruotsi ei ole maksanut mitään Portugalille eikä Kreikalle, koska sillä ei ole siellä omia sijotuksia.
      Ruotsi tuki Irlantia, - jossa sillä on mittavat riskit, - kahdenvälisillä lainoilla.
      Ruotsi on itsekäs, samoin Britannia, Saksa ja Ranska noudattavat toimissaan t e r v e t t ä itsekkyyttä.

      Suomi on vapautunut Venäjänkin vallasta, olemme itsenäisiä,
      yritetään päästä irti uhrautujan käytösmallista,
      jotta Suomi pääsee terveeseen vuorovaikutukseen!

    • Suomalaisten tulee

      tiedostaa tuo historian painolasti päällään.

      Se auttaa pystyyn nousemisessa.

      Meidän ei enää tarvi olla rähmällämme mihinkään suuntaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe