Vaihdevuodet, hormonihoito vai ei, mitä tehdä

hikipinko3

Olen 55-vuotias, lääkäri määräsi minulle Indivina 1mg/2,5mg vaihtarioireisiin. Sain ajottain minulle niin epätyypillisiä raivokohtauksia tuon tuosta, mieliala vaihteli laidasta laitaan, ollen kuitenkin pääsääntöisesti alavireinen.Söin kuukauden ja paino nousi kaksi kiloa, kauhistuin sitä sillä olen ylipainoinen jo muutenkin, joten lopetin. Raivokohtaukset palasivat ja masennus, epäluuloisuus ym.ym. Voin huonosti niin fyysisesti kuin henkisesti. Kuukauden tauon jälkeen aloitin sitten taas, mieskin siihen kehoitti. Mutta tämä jatkuva nälkä, tapahtuuko tälle mitään vai jatkanko turpoamista. Voi hyvä isä sentään tätä elämisen vaikeutta. Olisko olemassa joku muu lääke, jota kannattaisi kokeilla joka ei nosta ruokahalua. Luin geelistä, voiko sitä käyttää pelkästään vai pitääkö olla lisäksi tablettihoito, kohtu on tallella, kuukautisia ei enää viiteentoista vuoteen. Kaksi hormonikierukkaakin ollut. Onko kohtalotovereita ja miten olette toimineet.

2

463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen -60

Aloitin kesäkuun alussa samanlaisella annostuksella.Pahimmat hikikohtaukset on
      poissa.Ihmettilinkin kasvanutta ruokahalua,painoa tullut pari kiloa lisää vaikka liikun
      erittäin paljon.Mieliala ei juurikaan kohentunut.Vuotoa jo toinen jakso tosin vähäistä.Kunhan pahin helle on ohi jätän pillerit pois,täytyy vaan koettaa kestää.

• Hormoonihurmio

Psyykkiset oireet olivat pahimmat minullakin, joskin myös kuumia aaltoja oli pahimmillaan puolentoista tunnin välein.

Nyt, neljä vuotta kuukautisten loppumisesta, käytän enää paikallishoitoa (joka vaikuttaa vain limakalvoihin). Psyykkiset oireet ovat kadonneet ja kuumat aallot ovat sen verran lieviä (eikä niitä kaikkina päivinä ole ollenkaan), että tunnen pärjääväni ilman korvaushoitoa.

Painonnousu oli ainoa kielteinen puoli hoidossa sen kolmen vuoden aikana, jolloin pillereitä popsin. Minulla se tasoittui niin, että alun pyrähdyksen jälkeen tuli enää kilo vuodessa lisää. Kaikkiaan kuitenkin 8 kg on aika paljon pienessä ihmisessä.

Gynekologini mukaan pelkkää geeliä ei voi käyttää yksinään, jos on kohtu tallella, pitää käyttää myös keltarauhashormonia, ja sitä kai on vain tablettimuodossa.

Mielialalääkkeet voisivat myös auttaa oireisiisi, mutta niissä painonnousu on kai aika yleisenä sivuvaikutuksena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      101
      4507
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3343
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      36
      1388
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      34
      1183
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      37
      1116
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      13
      1064
    8. 158
      1007
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      934
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      872
    Aihe