Missä voi opiskella japania Suomessa?

Firando-Nihon-jin

Heippa!

Olen 18 vuotias abiturientti.
Olen ajatellut hakea Japanin suurlähetystön stipendiä opiskelua varten Japanissa. Olen katsellut pääsykokeita, joihin tavitaan aika hyvä kanji-merkkien taitaminen. Englannin kokeesta pääsen läpi kuin vettä valaen!!!

Tarkoituksena olisi ensiksi kirjoittaa, päästä lukiosta, opiskella vuosi sitä japaniaa ja sitte lähteä.

Kiitos ja kuulemiin!

P.S Kaikki info apurahoista ja opiskelusta Japaniss on myös tervetullutta!

3

356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nippon-GO!

      No, lähtö Japaniin on tietysti se tehokkain tapa. Japanin suurlähetystön sivuihin olet nähtävästi jo tutustunutkin, siellähän on suht. hyvin tietoa erilaisista apurahoista.

      Muita lähtötapoja voisi olla esim. CIMO:n tarjoamat harjoitteluohjelmat, joissa on yleensä puolivuosittain pari paikkaa tarjolla Japaniin. JET-ohjelmaakaan ei kannata täysin unohtaa, Suomestakin siihen aina silloin tällöin haetaan porukkaa, tosin CIR:ksi pääseminen edellyttää kyllä kohtuullisen hyvää japanin kielen taitoa.

      Japanin kielen alkeiskursseja löytyy joiltain työväentoimistoilta, sekä yliopistojen kielikeskuksilta (niille voi yleensä osallistua muutkin kuin yliopistossa kirjoilla olevat, jos vain kurssilla on tilaa). Helsingin yliopistolla on pitemmälle menevää japanin kielen opetusta, mutta sitä varten pitäisi hakea sinne sisään Maailman Kulttuurien laitokselle.
      http://www.helsinki.fi/itaaasia/japaniasuomessa/alatalo.html

      Joensuun yliopistossa voi myös suorittaa Japanin kielen ja kulttuurin sivuainekokonaisuuden.
      http://www.uef.fi/filtdk/hum-sivuaineet#japani

      Korkeakoulun kautta vaihtoon lähtiessä on se hyvä puoli, että erilaisia apurahoja saattaa olla helpommin tarjolla (esim. JASSO:n myöntämät).

      Tietysti itseopiskelemalla myös ja/tai hankkimalla kaveriksin jonkun Japanista tulleen japanilaisen vaihto-opiskelijan tai oppilaan (em. kielikeskusten kautta voi saada kontakteja). Tietysti monet jo Japanissa olleet suomalaisetkin mielellään saattavat toimia opettajina, jo pitääkseen omaakin kielitaitoaan yllä.

      Jos taas Japaniin lähtö kiinnostaa ja raha ei ole hirveä ongelma, niin Japanissa on paljon erilaisia kielikouluja, jotka tarjoavat monipuolisia kursseja eri tasoisille opiskelijoille lyhyistä intensiivikursseista aina pari vuotta kestäviin kokonaisuuksiin saakka. Usein nämä koulut myös auttavat tarvittavan opiskelijaviisumin hankinnassa.

      Siinäpä näin äkkiseltään omia mietteitä aiheesta. Itse opiskelin japanin alkeet yliopistossa ja olin niiden päätteeksi vuoden Japanissa vaihto-oppilaana.

    • samaa ajatellut

      Kun sieltä sivuilta (linkki suurlähetystön sivulla) kaivelee vähän tietoa, niin siellä lukee että jos hakee undergraduate ohjelmaan niin kiekivaatimus japanissa on "halu oppia sitä", joten tulkitsisin, ettei taitojen täydy ihan huippuluokkaa olla, ja eka vuosihan ei ole itsessään yliopisto-opiskelua, vaan valmistava vuosi, jolloin opiskellaan japanin kielta ja aineita joita japanilaiset opiskelevat ennen yliopistoa. eli periaatteessa ensimmäinen vuosi olisi japanin kielen opiskelua

      ainakin näin tulkitsisin.

      • Kurotsuki

        Jotkin japanilaiset yliopistot käyttävät ns. Examination for Japanese University Admission for International Students koetta, jolla mitataan riittävät kieli- ja akateemiset taidot yliopisto-opiskeluja varten. Ne koulut jotka ovat tähän siirtyneet, eivät yleensä vaadi normaalin pääsykokeen tekemistä. Japanin kielen koetta lukuunottamatta kokeen voi tehdä joko japaniksi tai englanniksi.
        http://www.jasso.go.jp/eju/index_e.html

        Lista EJU-koetta käyttävistä kouluista:
        http://www.jasso.go.jp/eju/use_e.html

        EJU-kokeessa on japanin kielen lisäksi ainekokeet fysiikasta, kemiasta, matematiikasta, biologiasta ja Japanin paikasta maailmassa.

        Kokeesta tarkemmin:
        http://www.jasso.go.jp/eju/syllabus_e.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe