Yliopistoon hain,paikan sain ja otin vastaan. Heti seuraavana päivänä kuopakselle haku kaikkiin mahdollisiin asuntoihin (toisinsanoen joka ikinen yksiö jonka hinta siinä 300/kk tienoilla) ja nyt olen tutkinut asiaa hieman enemmän, ja huomasin että niihin sanotaan nettisivuillakin olevan vuoden-kahden jonotusaika, ja kuitenkin 2kk aikaa koulun alkuun ja matkaa yliopistolle sellaiset kevyet 350km suuntaansa, että päivittäinen kulkeminen ei ole mistään nirsoilusta kiinni vaan aivan täysi mahdottomuus ajan sekä junien aikataulujen vuoksi.
Eli alkaa hieman sukat hikoilla, kun kämppä pitäisi kuitenkin saada mieluiten viikkoa-paria ennen koulun alkua, että kerkeisi muuttamaan ja saamaan kaikki asiat kondikseen ettei tarvitse koulun ohella stressata siitä, että joku ilmoitus tai maksu jäänyt hoitamatta ja kämppä lähtee alta tms.
Soluasuntoa en halunnut, olen melko hiljainen ja ujo eikä kuopioon ole tulossa yhtään edes puolituttua, joten kämppikset tulevat aivan lotolla. Ryypääjiä/muuten kovin menevien ihmisten menoa en halua estellä, mutten itse pidä siitä kovinkaan paljoa joten esim tällainen tilanne on todella kiusallinen. Myöskin se epäilyttää, että millaista yksityisyyttä noissa asuntoloissa ihan oikeasti saa. Kivahan siinä olisi tenttiin lukea, jos kämppikset ovat sitä mieltä, että sen häiritseminen eri keinoin olisi niin todella hauskaa.
Onko Kuopiossa (ehkä jopa lähikaupungeissa joista pääsisi bussilla kätevästi) muita yhtiöitä/yksityisiä, jotka pystyisivät kilpailemaan kuopaksen hintojen kanssa? kun vuokra on siinä 320€ tienoilla vuokran sähkön jälkeen, ilmainen internet yhteys ja 25€ lisää niin saa nopeimman mitä voi olla ja pesutupa käytössä sekä muita etuja, ei tullut vastaan yhtään paikkaa joka voisi läheskään kilpailla kuopaksen hintojen kanssa.. kun kaikki edut,alennukset ja muut lasketaan yhteen niin nopeasti katseltuna yksityiseltä otetusta yksiöstä tulee äkkiä jopa parisataa euroa kalliimpi kun kuopaksen yksiöstä, eikä näin ollen ilman opintolainaa ole enään yhtään minkäänlaisia mahdollisuuksia selvitä opiskeluaikaa.
Onko kuopiossa millainen tilanne ilta/viikonlopputöiden suhteen, kun opiskelijana hakee? työtodistuksia on (sama firma) 4kesän edestä, lisäksi olen tehnyt lyhyempiä lomia ja lukuisia viikonloppuja (viikonloppuisin 12h päiviä suurin osa) joten kai sillä luulisi jotain työtä saavan, että pärjäisi ilman opintolainaa? Aika perseestä olisi lähteä työelämään ~10,000€ suuruisen lainataakan kanssa. Töistä olen kaikki rahat säästänyt tietäen, että muutto tulee, joten taskun pohjalla on kyllä ihan kivasti, mutta kyllä sekin nopeasti hupenee jos kuopakselle (enemmänkin kun) ei pääsekään ja joutuu turvautumaan yksityiseen..
Onko siis mitään mahdollisuutta saada asuntoa, joka olisi kilpailukykyinen kuopaksen hintojen kanssa muualta kuin kuopakselta? Rehti ja rehellinen nuori olen, kaikki taustat puhtaita, ei mitään maksu/velkahäiriöitä, töitä tehnyt aina kun vapaata on ollut ja niistä todistukset, koulut hoitanut kunnialla läpi ja nyt vuorossa yliopisto. Eikö kuopas todellakaan priorisoi tällaista enempää, kuin viereisestä kaupungista pappa betalar asenteella tulevaa amista/lukiolaista, jolle muukin kulku kuin muuttaminen olisi toimiva/järkevämpi vaihtoehto, vaan he antavat asunnot ihan puhtaasti hakujärjestyksessä?
Yksiö opiskelijalle?
16
1287
Vastaukset
- zero impurities
Itselläni on 36 neliön yksiö yksityiseltä vuokranantajalta Siilinjärveltä. Vuokra 365 euroa, mikä on halvempaa kuin Kuopiossa. Sähkö ja vesimaksut erikseen. Joukkoliikennettä aika paljon Kuopioon.
- toinen muuttava
helpoin tapa: mene aluksi soluun ja sitten lähde miettimään jatkoa. Minnekkään kauaksi ei kannata lähteä, koska alussa on niin paljon opiskelijabileitä ja niistä on ikävä raahautua kotiin, jos matka on pitkä. Eli vietä eka puolikas vuosi solussa ja pistä heti yksiöön hakemusta, etsi yksiötä myös yksityisiltä markkinoilta esim. savon sanomiin ilmotusta.
- töitä löytyy
"Onko kuopiossa millainen tilanne ilta/viikonlopputöiden suhteen, kun opiskelijana hakee? työtodistuksia on (sama firma) 4kesän edestä, lisäksi olen tehnyt lyhyempiä lomia ja lukuisia viikonloppuja (viikonloppuisin 12h päiviä suurin osa) joten kai sillä luulisi jotain työtä saavan, että pärjäisi ilman opintolainaa?"
Kaupan kassalta löytyy töitä.
http://www.s-kanava.fi/web/peeassa/avoimet-tyopaikat
Kannattaa kysyä myös K-Market Veljmiehestä. Moni tuttu opiskelija on ollut siellä töissä. Päivisin käyneet yliopistolla luennoilla ja iltaisin ja viikonloppuisin töissä. - Syksyn olin yksin!
Soluista sen verran että jos siihen (joutuu) tyytyy, kantsii kysyä heti 2 hengen solua! Rauhallisempaa.
- ukloklokjki
Ensinnäkään sulla ei ala mikään pirun koulu jos olet yliopistoon päässyt. Sen verran oman arvon tunnetta, että ei ala yliopistoa haukkumaan joksikin kouluksi. Sinut on valittu yliopistoon tutkijaksi tiedettä tekemään. Amiskassa nämä koulu-sanat.
Itse asiaan, jos halvalla kerta haluat asua niin eka vuodeksi Siilinjärvelle/Vuorelaan ja sitten kun kaupunki tulee tutuksi on helpompi alkaa hakea täältä kämpää.- Säälittävää
Haluaisinpa kommentoida tähän, että vaikka opiskelen itsekin Itä-Suomen yliopistossa, niin kyllä vain se on minulle koulu. Eikä kärsi oman arvon tunto laisinkaan! Taitaa vain olla yliopistoväellä sitä vikaa, että on pyrittävä näyttämään sitä "omaa arvoaan" muille... Voi-voi, olemme kuitenkin kaikki aivan yhtä arvokkaita koulutuspohjaan katsomatta :)
- yliopistotutkija
Säälittävää kirjoitti:
Haluaisinpa kommentoida tähän, että vaikka opiskelen itsekin Itä-Suomen yliopistossa, niin kyllä vain se on minulle koulu. Eikä kärsi oman arvon tunto laisinkaan! Taitaa vain olla yliopistoväellä sitä vikaa, että on pyrittävä näyttämään sitä "omaa arvoaan" muille... Voi-voi, olemme kuitenkin kaikki aivan yhtä arvokkaita koulutuspohjaan katsomatta :)
Jep, koulu se yliopistokin vielä päällisin puolin on -ainakin Kuopiossa, tiukka lukujärjestys, ja aika vähän mahdollisuuksia itse sooloilla opiskelujärjestyksen kanssa. Sitäpaitsi yliopistoon opiskelemaan päässyt ei todellakaan ole sama asia kuin yliopistoon tutkijaksi tiedettä tekemään valittu. Tutkija on jo valmistunut yliopistosta, siis koulunsa käynyt -ja yleensä ihan jatko-opintoja myöten...
- kysymys?
Niin oletko mies vai nainen?
- Einomaijakrön
Saa olla kovin onnekas jos tuohon hintaan yksiön löytää Kuopiosta. Tai onneakas saa olla jos yleensäkin onnistuu saamaan yksiön nyt syksyksi yleensäkään mistään, kun opiskelijoita tulee taas sadoittain kaupunkiin. Suosittelen myös alistumaan soluun aluksi, mutta tuohon hintaluokkaan ei kyllä kovin montaa asuntoa koko Kuopiosta löydy.
Itse sain parin viikon aikana kymmeniä yksityisten ilmoituksia läpi soiteltuani 35 neliön yksiön hintaan 320 €/kk sähkö netti. Nykyinen on saman kokoinen Kuopaksen asunto, 340 € sähkö, vuokra on noussut joka vuosi kympillä. Hyvä uutinen on se, että muutan tästä pois ensi kuussa joten ainakin yksi yksiö vapautuu kaupungissa!
Kannattaa myös päivittäin seurata Savon Sanomien rivi-ilmoitukset (nyt seuraa linkkihirviö: http://savonsanomat.arena.fi/markkina/rivi-ilmoitukset/haun tulokset?ref=quick&id_ad_type=3&id_category=2&id_subcategory=5&id_newspaper=11&geo_latitude=&geo_longitude=&geo_distance=&search_page=1&search_sortby=id_desc#top ) mutta noissa täytyy olla NOPEA: silloin kun omaani hain, piti soittaa ensimmäisen tunnin aikana ilmoituksen julkaisusta, tai asunto oli jo mennyt.
Lycka till, keväällä niitä asuntoja taas vapautuu enemmälti. Ja nopsaan sen opintolainankin maksaa pois jos kuukausitulot sijoittuu 3000 euron pintaan, korotkin melko mitättömät. Itse valitsin helpomman tien kun en viitsinyt itseäni uuvuttaa koululla ja töillä. - öööööööööööööööööööö
No jaa missä ammatissa saa 3000 pintaan palkkaa?
Ei se, että on käynyt yliopiston takaa hyvää palkkaa. - z<xz<zc<cx
mullikkaan panin ilmotuksen kaksiosta. soittoja yksityisiltä tuli yli kymmenen. hintahaarukka 550-700€. siinä sitten käytiin katsomassa asuntoja urakalla ja valittiin tietysti niistä paras. kyllä asuntoja näköjään riittää!!!
- Einomaijakrön
IT alalla nyt ainakin on helpostikin palkat tuota luokkaa, toki tehtävästä riippuen.
- Vierailija 434
Juu itella oli kanssa sama tilanne, sain opiskelija-asunnon sitten (solu) aika pian. Ja minulla kävi niin paskamainen tuuri kuin olla ja voi. Kämppis on kyllä siisti, mutta ihan täysi narsisti. Joskus kuulen kun hänen poikaystävänsä on kotona ja hän arvostelee minua, vaikka ei ole kunnolla edes nähnyt, juttelemisesta ja tutustumisesta puhumattakaan. Eikä todellakaan vaivaudu hiljentämään ääntään.
Esimerkkitapauksia tässä huushollissa on se että jos juon kahvia, jätän kahvikupin tiskialtaaseen kun en viitsi astianpesuainetta yhteen kuppiin tuhlata kun kohta syönkin, niin kämppis tulee vaahtoamaan että paskaista elämää ja sietäisi hävetä ja kaikenmaailman idiootteja muuttaakin tänne asumaan ja oon varmaan eskarissa kun en osaa ees tiskiharjaa käyttää. Kämppis sitten lähti johonkin niin menin katsomaan niin eikös kämppiksellä loju itsellään komea tiskivuori viereisessä altaassa. Että paraskin puhumaan!
Sama asia roskiksesta jonka olin laittanut oven viereen kun tein lähtöä että vien sen ulos. Hain huoneestani avaimet ja lompakon, että käyn samalla reissulla kaupassa. Menin katsomaan niin roskiksessa oli minun nahkalaukkuni (eikä todellakaan niinkään halpa laukku) josta nykyään on pohja pilalla tämän "kivan" pilan takia. Menin kaappiin katsomaan niin kämppiksen roskis tupaten täynnä. Juuri tällaista paskaa. -.-
Lisäksi ruokia ja juomia (minun) on kadonnut jääkaapista tiuhaan tahtiin ja olen laittanut laput mitkä on minun että jos kämppis voisi MITENKÄÄN pitää käpälänsä erossa niistä. -.-
3 VUOTTA IHANAA JA RATKIRIEMUKASTA YHTEISELOA. - EinoKrön
Nuo tuossa ylläolevassa tapauksessa voi jo syyttää itseään jos ei kolmessa vuodessa ole saanut aikaiseksi vaihtaa asuntoa.
- kkgjfgfgjfgj
Samanlaisia ihmisiä itsekin huomannut Kuopiossa. Muuallakin asuneena totean, ettei siellä ole samanlaisia mollaajia ja vittuilijoita, jotka itse ovat pahempia sottapyttyjä.
Tarkoituksena kai on kanssaihmisten alistaminen ja nöyryyttäminen, jotta itse pärjäisi paremmin. - AnonyymiUUSI
Mielellään rivitaloja, olisi taas kiva päästä uuteen asuntoon ensimmäiseksi asukkaaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.958816- 1743822
- 533319
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2582631- 492237
- 422055
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?302044- 481932
- 191803
- 601788