Tietokoneen korjaus

...................

Kun tietokoneen käy korjauttamassa, tiedostot hävitetään siellä aina, puhdistus tai jotain (olen siis täysin tietämätön tietokoneista). Mutta kysymys kuuluukin, voiko silloin hävinneet/poistetut tiedostot palauttaa tietokoneeseen millään recover files ohjelmalla?

5

93

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ala lopultakin huolehtia _varmuuskopioistasi_, niin ei tarvitse miettiä tällaisia turhia asioita.

Perheessämme on useita tietokoneita, mutta siitä on vuosia kun viimeksi on tarvinnut asioida korjaamolla. Taisi olla vuonna 2005? Jokin sulla nyt mättää. Eikö tuollainen arvatenkin hintoihinsa tuleva korjaamokierrekään motivoi muuttamaan asiaintilaa, jossa olet aina vaan täysin tietämätön tietokoneista?

• ...............

Oikeastaan käytin yleistystä, oma koneeni ei ole aiemmin ollut korjuulla, mutta muutamien tuttujeni on, ja sitä kautta tieto tietokoneen muistin tyhjenemisestä. Ja varmuuskopiot minulla on, mutta niissä on kuulemma jokin vika, en tiedä tarkalleen mikä. Enemmän hyötyä olisi vastauksesta, joka vastaisi kysymykseen eikä vain arvostelisi ilman tarkempaa tietoa

• fundamentalist

Monesti huollossa tosiaan suoritetaan "puhdas" käyttiksen
        uudelleenasennus joka jyrää alleen levyn aikaisemmat tiedostot
        niin ettei sieltä mitään palautella kotikonstein.

Omien varmistusten palautus on silloin ainoa toimiva keino.

"Ja varmuuskopiot minulla on, mutta niissä on kuulemma jokin vika, en tiedä tarkalleen mikä."

Aijai.
        Ei voi liikaa korostaa, ettei pelkkä varmistusten otto riitä; on myös testattava
        että ne saa tarvittaessa takaisin ettei sitten tositilanteessa
        käy ns. Kylmät.

• tqenxt

"Mutta kysymys kuuluukin, voiko silloin hävinneet/poistetut tiedostot palauttaa tietokoneeseen millään recover files ohjelmalla?"

Yksinkertainen vastaus: Kokeilemalla selviää. Onnistuminen riippuu paljon siitä, miten "tyhjentäminen" on suoritettu.

• qwetry

Jos kovalevy ei ole fyysisesti rikki, vaan vain windows-järjestelmätiedostot sekaisin, kyllä siitä pitäisi saada (omat) tiedostot talteen ulkoiselle levylle linux-live-cdllä tai jollain rescue-cdllä tai toisessa koneessa, ENNEN uudelleen asennusta (missä mahdollisesti levy formatoidaan). Kyllä tämä pitäisi onnistua joka korjaamossa tai ihan itsekin tehtynä (vaatii kyllä vähän perehtymistä).

Uudelleen asennuksen jälkeen tai tiedostojen poiston jälkeenkin on restore-files-ohjelmia, millä se voi onnistua (ne mitä ei ole päälle kirjoitettu), mutta on silloin työläämpää. Eli tämä on paljon huonompi vaihtoehto.

Jos levyssä on fyysinen vika, niin sitten sen tietojen palautus vaatii yleensä ammattilaisen/erikoisohjelmia ja tulee kalliiksi.

Tärkeät tiedostot pitäisi olla varmuuskopioituna, koska lopulta levyyn tulee se fyysinen vika.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      126
      5334
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      31
      3842
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2480
    4. Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan

Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv
      Maailman menoa
      37
      1972
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1694
    6. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      24
      1693
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1630
    8. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1608
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      29
      1443
    10. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1362
    Aihe