Olen syönyt tällä viikolla 2 kertaa pakastemarjoja, jotka eivät ole olleet kotimaisia. Olen vain sulattanut ne mikrossa. Vasta tänään törmäsin netissä keskusteluihin että niitä ei suositella raskausaikana. NEuvolan ohjeessa ei ollut mitään mainintaa tuosta! Kannattaako siis panikoida vai onko epätodennäköistä että olen saanut jonkin tartunnan?
Pakastemarjat
5
571
Vastaukset
- lksbhpigp
Panikoida ei koskaan kannata sellaisesta asiasta, mille ei voi enää yhtään mitään. En usko riskin olevan kovinkaan suuri, etkä taatusti ole ainut, joka on syönyt "kiellettyä" ruokaa raskausaikana. Itse tajusin tänään kun huuhtelin mansikoita, että olen koko alkuraskauden syönyt pahoinvoinneissani viime vuonna pakastamiani marjoja (suunnilleen ainut, mikä meni alas ilman suurempaa oksentelua) enkä tosiaankaan ollut pessyt niitä silloin viime kesänä/syksynä, kun ne pakastin. Eli kotimaisia olivat, mutta varmasti multaakin on tullut siinä sivussa pakastettua.
- ei varmasti
Voi että, ei tuosta TAATUSTI ole mitään haittaa. Harvemmin sitä nyt selkeästi multaisia marjoja tulee pakastettua. Ei se listeria ole mitenkään yleinen, vaan erittäin harvinainen ja en ole kyllä koskaan kuullut, että kukaan olisi sitä saanut pakastetuista kotimaisista marjoista...
- yfkotdl
ei varmasti kirjoitti:
Voi että, ei tuosta TAATUSTI ole mitään haittaa. Harvemmin sitä nyt selkeästi multaisia marjoja tulee pakastettua. Ei se listeria ole mitenkään yleinen, vaan erittäin harvinainen ja en ole kyllä koskaan kuullut, että kukaan olisi sitä saanut pakastetuista kotimaisista marjoista...
Ei varmaan listeria olekaan mainittava riski, mutta toksoplasmoosi on enemmän. Eihän sekään yleinen ole, mutta mahdollinen. Tuskinpa kukaan selvästi multaisia mansikoita pakastaa, mutta ei sitä multaa paljoa tarvitse olla, kun riski on jo olemassa ja en usko, että täysin mullattomia mansikoita edes on, jos niitä ei ole pessyt.
- ei varmasti
yfkotdl kirjoitti:
Ei varmaan listeria olekaan mainittava riski, mutta toksoplasmoosi on enemmän. Eihän sekään yleinen ole, mutta mahdollinen. Tuskinpa kukaan selvästi multaisia mansikoita pakastaa, mutta ei sitä multaa paljoa tarvitse olla, kun riski on jo olemassa ja en usko, että täysin mullattomia mansikoita edes on, jos niitä ei ole pessyt.
Toksoplasmoosi tuhoutuu pakastettaessa yli -12 astetta. Pakastimessa on yleensä se -18, joten huolta ei tuosta ole.
- omnom_
ulkomaisia pakastettuja marjoja voit syödä huoletta, kunhan kuumennat 90 asteeseen (mikrossa tai kattilassa). Eli viittä vaille kiehumispisteeseen :) Itse olen syönyt 7kk ja nyt kesällä siirryn vasta marjametsän puolelle. Bon appetit!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047