Olen syönyt tällä viikolla 2 kertaa pakastemarjoja, jotka eivät ole olleet kotimaisia. Olen vain sulattanut ne mikrossa. Vasta tänään törmäsin netissä keskusteluihin että niitä ei suositella raskausaikana. NEuvolan ohjeessa ei ollut mitään mainintaa tuosta! Kannattaako siis panikoida vai onko epätodennäköistä että olen saanut jonkin tartunnan?
Pakastemarjat
5
560
Vastaukset
- lksbhpigp
Panikoida ei koskaan kannata sellaisesta asiasta, mille ei voi enää yhtään mitään. En usko riskin olevan kovinkaan suuri, etkä taatusti ole ainut, joka on syönyt "kiellettyä" ruokaa raskausaikana. Itse tajusin tänään kun huuhtelin mansikoita, että olen koko alkuraskauden syönyt pahoinvoinneissani viime vuonna pakastamiani marjoja (suunnilleen ainut, mikä meni alas ilman suurempaa oksentelua) enkä tosiaankaan ollut pessyt niitä silloin viime kesänä/syksynä, kun ne pakastin. Eli kotimaisia olivat, mutta varmasti multaakin on tullut siinä sivussa pakastettua.
- ei varmasti
Voi että, ei tuosta TAATUSTI ole mitään haittaa. Harvemmin sitä nyt selkeästi multaisia marjoja tulee pakastettua. Ei se listeria ole mitenkään yleinen, vaan erittäin harvinainen ja en ole kyllä koskaan kuullut, että kukaan olisi sitä saanut pakastetuista kotimaisista marjoista...
- yfkotdl
ei varmasti kirjoitti:
Voi että, ei tuosta TAATUSTI ole mitään haittaa. Harvemmin sitä nyt selkeästi multaisia marjoja tulee pakastettua. Ei se listeria ole mitenkään yleinen, vaan erittäin harvinainen ja en ole kyllä koskaan kuullut, että kukaan olisi sitä saanut pakastetuista kotimaisista marjoista...
Ei varmaan listeria olekaan mainittava riski, mutta toksoplasmoosi on enemmän. Eihän sekään yleinen ole, mutta mahdollinen. Tuskinpa kukaan selvästi multaisia mansikoita pakastaa, mutta ei sitä multaa paljoa tarvitse olla, kun riski on jo olemassa ja en usko, että täysin mullattomia mansikoita edes on, jos niitä ei ole pessyt.
- ei varmasti
yfkotdl kirjoitti:
Ei varmaan listeria olekaan mainittava riski, mutta toksoplasmoosi on enemmän. Eihän sekään yleinen ole, mutta mahdollinen. Tuskinpa kukaan selvästi multaisia mansikoita pakastaa, mutta ei sitä multaa paljoa tarvitse olla, kun riski on jo olemassa ja en usko, että täysin mullattomia mansikoita edes on, jos niitä ei ole pessyt.
Toksoplasmoosi tuhoutuu pakastettaessa yli -12 astetta. Pakastimessa on yleensä se -18, joten huolta ei tuosta ole.
- omnom_
ulkomaisia pakastettuja marjoja voit syödä huoletta, kunhan kuumennat 90 asteeseen (mikrossa tai kattilassa). Eli viittä vaille kiehumispisteeseen :) Itse olen syönyt 7kk ja nyt kesällä siirryn vasta marjametsän puolelle. Bon appetit!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?485968Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki613615- 1862779
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t162770mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132329- 362295
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/182097- 181965
- 1481409
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu2821344