Pakastemarjat

aaargg

Olen syönyt tällä viikolla 2 kertaa pakastemarjoja, jotka eivät ole olleet kotimaisia. Olen vain sulattanut ne mikrossa. Vasta tänään törmäsin netissä keskusteluihin että niitä ei suositella raskausaikana. NEuvolan ohjeessa ei ollut mitään mainintaa tuosta! Kannattaako siis panikoida vai onko epätodennäköistä että olen saanut jonkin tartunnan?

5

560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lksbhpigp

Panikoida ei koskaan kannata sellaisesta asiasta, mille ei voi enää yhtään mitään. En usko riskin olevan kovinkaan suuri, etkä taatusti ole ainut, joka on syönyt "kiellettyä" ruokaa raskausaikana. Itse tajusin tänään kun huuhtelin mansikoita, että olen koko alkuraskauden syönyt pahoinvoinneissani viime vuonna pakastamiani marjoja (suunnilleen ainut, mikä meni alas ilman suurempaa oksentelua) enkä tosiaankaan ollut pessyt niitä silloin viime kesänä/syksynä, kun ne pakastin. Eli kotimaisia olivat, mutta varmasti multaakin on tullut siinä sivussa pakastettua.

• ei varmasti

Voi että, ei tuosta TAATUSTI ole mitään haittaa. Harvemmin sitä nyt selkeästi multaisia marjoja tulee pakastettua. Ei se listeria ole mitenkään yleinen, vaan erittäin harvinainen ja en ole kyllä koskaan kuullut, että kukaan olisi sitä saanut pakastetuista kotimaisista marjoista...

• yfkotdl
        ei varmasti kirjoitti:

Voi että, ei tuosta TAATUSTI ole mitään haittaa. Harvemmin sitä nyt selkeästi multaisia marjoja tulee pakastettua. Ei se listeria ole mitenkään yleinen, vaan erittäin harvinainen ja en ole kyllä koskaan kuullut, että kukaan olisi sitä saanut pakastetuista kotimaisista marjoista...

Ei varmaan listeria olekaan mainittava riski, mutta toksoplasmoosi on enemmän. Eihän sekään yleinen ole, mutta mahdollinen. Tuskinpa kukaan selvästi multaisia mansikoita pakastaa, mutta ei sitä multaa paljoa tarvitse olla, kun riski on jo olemassa ja en usko, että täysin mullattomia mansikoita edes on, jos niitä ei ole pessyt.

• ei varmasti
        yfkotdl kirjoitti:

Ei varmaan listeria olekaan mainittava riski, mutta toksoplasmoosi on enemmän. Eihän sekään yleinen ole, mutta mahdollinen. Tuskinpa kukaan selvästi multaisia mansikoita pakastaa, mutta ei sitä multaa paljoa tarvitse olla, kun riski on jo olemassa ja en usko, että täysin mullattomia mansikoita edes on, jos niitä ei ole pessyt.

Toksoplasmoosi tuhoutuu pakastettaessa yli -12 astetta. Pakastimessa on yleensä se -18, joten huolta ei tuosta ole.

• omnom_

ulkomaisia pakastettuja marjoja voit syödä huoletta, kunhan kuumennat 90 asteeseen (mikrossa tai kattilassa). Eli viittä vaille kiehumispisteeseen :) Itse olen syönyt 7kk ja nyt kesällä siirryn vasta marjametsän puolelle. Bon appetit!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      48
      5968
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      61
      3615
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      186
      2779
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      16
      2770
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2329
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      36
      2295
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      18
      2097
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      18
      1965
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      148
      1409
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      282
      1344
    Aihe