Kutina & ripsi- ja hiuskato.

Maria_A

Moikka!

Lueskelin täältä hiustenlähdöstä mielenkiintoisia keskusteluita, mutta silti mikään ei toistaiseksi tuntunut osuvan omaan tapaukseeni täysin.
Eli minulla on esiintynyt päänahan kutinaa nyt noin puoli vuotta, vaivaan olen saanut ihotautilääkäriltä kortisonia joka onneksi taltuttaa pahimman kutinan kyllä. Sain ensimmäisellä käynnillä diagnoosiksi kuivan päänahan & hilseen, toisella kerralla kehut terveestä päänahasta, sekä diagnoosin nokkosrokosta.
Molemmat meni mitä luultavimmin pieleen, koska mikään ei ole auttanut vaan vaiva jatkuu.

Sitten muutamia kuukausia sitten aloin huomata ripsiä karisevan huomattavan paljon joka päivä. Noin kuukausi tästä eteenpäin aloin tuntea tykytystä silmäluomissa, ikäänkuin olisi elohiiri silmässä.
Viikkojen kuluessa silmäripsiä tippui yhä enemmän ja kiihtyvällä tahdilla ja mukaan tuli kauhea kutina ripsien tyvessä. Lisäksi elohiirimäinen tykytys yhä kasvoi kunnes tuntuu nyt melkein kokoajan (toisessa silmässä) ja sen lisäksi se näkyy ulospäinkin.
Kulmakarvatkin ovat alkaneet kutista, mutta toistaiseksi niitä irtoaa vähemmän.

Kävin yleislääkärillä, ja sain vaan reseptin Ataraxia kutinoihin, sekä silmäluomitulehdukseen voidetta. Lääkäri sanoi että kutina muistuttaa tulehdusta, mutta totesi että outoa kun punoitus ja rähmiminen puuttuu kokonaan. En siis itse usko tähän silmäluomentulehdukseen.

Ripsikadon syynä ei voi myöskään olla ripsientaivuttaja meikatessa, sillä myös alaripseni tippuvat.
Tukkaani myös lähtee yhä kiihtyvällä tahdilla ja päänahka paistaa läpi jo.

Kuulostaako tämä kenestäkään tutulta? Osaako kukaan kertoa mistä voisi olla kyse?
Opiskelijana minulla ei ole vara enempää yksityisiin lääkäreihin, mutta olisi kiva saada vinkkejä millä eväin mennä yrittämään taas julkiselle puolelle.

Aloin viikko sitten syödä tehokuurina sinkkiä, msm:ää sekä biotiini fortea. Mutta oma ripsien ja hiustenlähtö tuntuu liittyvän selkeästi kutinaoireeseen ja mietinkin että voisiko kyse olla jostain sairaudesta?

Kiitos jos jaksoitte lukea tänne saakka. Ja kiitän jo etukäteen vastauksista. Tämä on todella lannistavaa (kuten varmasti kaikki karvakadosta kärsivät tietävät) ja tulee joka kerta nykyään tippa linssiin kun viimeisiäkin ripsiä karisee yhä pois.

- Maria

8

5307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määäääääää

Voi liittyä kilpirauhasen vajaatoimintaan. Foorumi kilpirauhas.info ssa on lisää siitä aiheesta

• Määä eli PääKainalos

Niin, tulin vielä jatkamaan vastaamistani sinulle, koska eilen olin töissä kun luin aloituksesi. Oireesi saattavat liittyä tosiaan kilpirauhasen vajaatoimintaan, kuten sanoin. Tuo elohiiri silmässä on monien kuvailema oire siinä sairaudessa myös. Onko sinulla muita kummia oireita, kuten palelua, pitkä kuukautiskierto (tai epäsäännöllinen), onko suvussasi kilpirauhasen vajaatoimintaa, onko ajatuksen hitautta, muistin pätkimistä, masentuneisuutta, aloitekyvyttömyyttä, väsymystä, kuiva iho? Ainakin tuollaisia oireita voi siihen liittyä, mutta kaikilla ei ole kaikkea suinkaan.

Toinen asia on se, että vaikka sinultaolisi tutkittukin kilpirauhasarvot ja lääkäri sanoisi, että kaikki on kunnossa, niin sinulla voi silti olla vajaatooimintaa. Suomessa ei hoideta kilpirauhasen vajaatoimintaa oirekuvan perusteella, vaan labra-arvojen, ja ne ovat tosi yksilöllinen asia, mikä on kenenkin vointi millaisilla arvoilla.
      Toisekseen esim. Ruotsissa, Saksassa ja USA:ssa on se arvo (TSH) paljon alempi, milloin lääkitys aloitetaan. Eli sen tulisi siellä olla alle 2,5 kun Suomessa vielä arvo 4 on muka hyvä. Lisäksi lääkärit eivät aina ota vapaan kilpirauhashormonin määrää verestä (T4V), joka kertoo sen, paljonko kilpirauhasesta tulee sitä tyroksiinihormonia, jota sen pitäisi tuottaa. Jos se on alimmassa kolmanneksessa, tulisi hoito aloittaa. Mutta lääkärit odottavat usein, että senkin pitää laskea alle rajojen!

Tämän takia Suomessa on luultavasti tuhansittain ihmisiä, joita ei hoideta ja joille ei kerrota, mistä heidän vaivansa oikeasti johtuvat, koska lääkärikuntakaan ei tätä tajua. Se ei ole lääkeyhtiöiden kiinnostuksen kohteena ollut aikoihin, kun lääke on jo olemassa (Thyroxin) ja se on erittäin halpa lääke.

Lisää aiheesta myös ilman rekisteröitymistä sivuilla kilpirauhanen.com

• Maria_A

Kiitos vastauksestasi!
      Minulla on varattuna jälleen (ihotauti)lääkäriaika tiistaiksi ja pyydän samalla päästä kilpirauhaskokeeseen. Tosin, tuo otettiin minulta 16-vuotiaana ja silloin todettiin että vajaatoimintaa ei ole.
      Niin, ja suvustakaan ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa ainakaan diagnosoitu.

Mietin myöskin voiko tälläinen olla ihan stressiperäistä, mutta stressi tuskin selittäisi kutinaoiretta.

Tuli mieleen tähän yhteyteen vielä, että melkein 10 vuotta sitten kärsin kovan hiuskadon. Tukkaa lähti tuppoina irti ja pidin huivia päässä joitakin kuukausia. Tällöin munuaistulehdus oireili hiustenlähdöllä jo vähän ennen kun sain muita oireita. Vielä senkin jälkeen kun tulehdusarvot kehossa olivat jälleen kunnossa hiusten tippuminen jatkui jonkin aikaa. Eli keho tosiaan reagoi moneen vaivaan hiustenlähdöllä.

• PääKainalossa

Joo, hiustenlähtö voi tosiaan varmasti johtua aika monesta asiasta, enkä mä tiedä muista sairauksista mitään, mutta tämä kilpirauhanen kannattaa tosiaan huomioida kans.

Jos sulla ei ole juuri noita muita kilpparivajiksen oireita, eikä arvot ole pielessä, niin sitten täytyy varmaan etsiä syytä muualta. Mutta muista tuo, mitä kirjoitin, että jos lääkäri sanoo, ettei kilpirauhasessaole vikaa, niin se ei aina pidä paikkansa. Ne oireet ovat se, joka kertoo enemmän.
        Toivottavasti syy ja apua löytyy.

• Roaccuttan

Oletko syönyt roaccuttan kuuria? Kuulostaa sen sivuvaikutukselta. Jos olet, niin sinulla on TE hiuksesi eivät saa tarpeeksi öljyä. Paranemiseen menee monesti pitkään, mutta esim öljyhoidoista saattaa olla apua.

• Maria_A

Kyllä olen syönyt Roacuttanin rinnakkaisvalmiste Isotretinoin Actavis-kuuria vajaa vuosi sitten. Jouduin kuitenkin lopettamaan sen kesken voimakkaiden silmien ja huulien kuivumisoireiden vuoksi. Siksipä kiinnostaakin nyt kovasti että mikä on TE? Ja millaisia öljyhoitoja tarkoitat?
      Yritin tuota TE:tä googlettaakin ymmärtämättä silti että mistä on oikein kyse.

Kävin jälleen myös ihotautilääkärillä ja lääkäri katsoi että hiusten ja ripsienlähtö on ollut tasaista harvenemista eikä pälvikaljumaista läikittäistä lähtöä. Sanoi, että pälvikalju voi toisinaan kyllä tulla niinkin että karvoitus lähtee tasaisesti kaikkialta. Ei selventänyt siis minulle yhtään mitään.
      Pahoitteli kutinaoireita ja määräsi erilaisia rasvoja.
      Kilpirauhaskokeissakin kävin ja tulokset saan varmaan lääkäriltä piakkoin.
      Samalla testatut maksa-arvot olivat ok, samoin hemoglobiini.

Sitten varmaan pitäisi keksiä mitä seuraavaksi kokeilla.

• Tiutsi333

Hei!
        Viestistäsi on jo aikaa, joten toivon, että olet saanut apua ongelmaasi. Ajattelin kuitenkin kirjoittaa varmuuden vuoksi. Luin kuvauksesi ja mieleeni tuli seborrea eli taliköhnä. Mainitsiko ihotautilääkärisi tästä mitään? Oireesi ovat nimittäin varsin samat kuin minulla; päänahan kutina, hiusten lähtö ja ripsien tippuminen. Minulla kutisi lisäksi myös iho, mutta jos olet ahkera rasvaamaan, niin tämä ei välttämättä tule esille. Sain pahimpaan kutinaan kuuden päivän antihistamiinikuurin ja lääkeshampoota. Silloinen merkki oli Ducray. Nyt käytössä on Selukos-lääkeshampoo, jonka toivon myös auttavan.

• Tiutsi333
        Tiutsi333 kirjoitti:

Hei!
        Viestistäsi on jo aikaa, joten toivon, että olet saanut apua ongelmaasi. Ajattelin kuitenkin kirjoittaa varmuuden vuoksi. Luin kuvauksesi ja mieleeni tuli seborrea eli taliköhnä. Mainitsiko ihotautilääkärisi tästä mitään? Oireesi ovat nimittäin varsin samat kuin minulla; päänahan kutina, hiusten lähtö ja ripsien tippuminen. Minulla kutisi lisäksi myös iho, mutta jos olet ahkera rasvaamaan, niin tämä ei välttämättä tule esille. Sain pahimpaan kutinaan kuuden päivän antihistamiinikuurin ja lääkeshampoota. Silloinen merkki oli Ducray. Nyt käytössä on Selukos-lääkeshampoo, jonka toivon myös auttavan.

Lisäys vielä:

Jos sait diagnoosin vaivaasi, niin mikä se oli? Minua kiinnostaa itseänikin, että voisiko kyseessä olla myös joku muu sairaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3115
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2885
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1280
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe