Kannattaako laseja käyttää kokoajan

goottipojka

Mulla 40% huonompi näkö ilman laseja. En ole käyttänyt 6 vuoteen laseja, koska en jaksa kantaa niitä kaikkialle ja näen kaiken mitä tarvii ilman niitäkin. Mulla on kuiteski olemassa sellaiset ja olen käyttänyt niitä viimeksi varmaa armeijassa.

Mikä hyöty tai haitta siinä on, jos niitä ei käytä. Koska ei mun silmät parantunut käyttämällä niitä, mutta ei ne huonontunukkaan ole. Jos ne parantaa silmiä, nii sitten käytän vaikka 24/7.

10

5602

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en luopuisi

Silmälasit parantavat näkemistä. Sen takia minä pidän laseja. On niin ihana, kun näkee kunnolla. Lisäksi ajokortissani on merkintä, että minun pitää käyttää silmälaseja ajaessa.

Silmälasithan eivät todellakaan paranna mitään, toki poikkeuksiakin on erityisesti lasten silmälaseissa, joilla opetetaan lasta katsomaan myös laiskemmalla silmällään.

Silmälasit voivat auttaa ihmistä myös siten, että häneltä poistuvat tai vähenevät päänsäryt.

Kun käyttää silmälaseja, ei tarvitse siristellä silmiä ja kerätä ryppyjä silmäkulmiin ja otsalle

• piilarimies

Silmälasien käyttö parantaa näköä vain jos ne ovat päässä. Eli toisin sanoen silmälasien käyttö tai käyttämättä jättäminen ei heikennä eikä paranna näköäsi.

Jos näet kaiken tarvitsemasi ilman laseja, miksi ihmeessä tekisit itsestäsi turhaan rillipään? Jatka vaan entiseen malliin.

• Masis82

Jos ei käytä rillejä, näkö vain huononee.. tosin ase huononee myös rillien kanssa, jos on huonotakseen,, itse joas olisin ihan eka luokasta käyttänyt laseja, olisin ehkä säästynyt parempinäköisenä, eikä olisi niin paljon miinusta.. laseja rupesin käyttämään vasta seiskalla kun en nähnyt enää taululle ja miinuksia oli siinä vaiheessa jo liki kahdeksan.. joten näköni huononi koska jouduin aina tihrustamaan..

• Tiina91

Ei ole totta. Kysyin tätä kahdelta silmälääkäriltä. Näkö ei huonone jos laseja ei käytä.

• Joo,ei huonone näkö siitä ettei käyttäis laseja. Paremminkin itelleni suositeltiin aikanaan, että jos pärjää esim. kotona ja lukiessa ilman laseja kannattaa olla ilman. Kyse on likinäköisyydestä eli ei näe kauas. Yksi plussa likinäköisyydessä on se, ettei tarvii lukulaseja, joita normaalinäköiset tarvii kun ikääntyy. Ottaa vaan lasit pois niin näkee lukea tosi pientäkin tekstiä.
      Mutta kyllähän goottipojallekin varmasti löytyis tyyliin sopivia pokia ni ei tarviais taskussa kantaa :)

• Outosilmä

"Yksi plussa likinäköisyydessä on se, ettei tarvii lukulaseja, joita normaalinäköiset tarvii kun ikääntyy"

Siis miten niin ei tarvii? Minkä takia sitten on henkilöitä, joilla on kaksiteholasit eli miinus- JA pluslasit samassa...?? valaiskaapa nyt joku tätä asiaa. Itse olen vahvasti likinäköinen (-8,5) ja pluslasin tarve alkaa olemaan siinä ja siinä, eli...?

• Lievä likinäkö

Lievästi likinäköinen kuten itse olen, ei välttämättä tarvitse koskaan lukulaseja. SIIS lievän likinäön omaava.

• En osaa tuota asiaa oikein selittää, kun en ole asiantuntija muuten kuin omalta kohdaltani ja parin tutun kanssa on ollut sama juttu. Eli kun alkoi tuntua siltä, ettei lasien kanssa näe, niin ottaa rillit pois niin näkee lukea pientäkin tekstiä.

Tosin minullakin on ns. kaksiteholasit, mutta se linssin alaosa eli lukualue on oikeastaan ilman vahvuuksia, koska näen samalla tavalla kuin ilman laseja.
      Se vain helpottaa elämää kun ei tarvii aina ottaa laseja pois kun haluaa lukea.

Nyt tosin itselläni on uusien lasien osto esillä joskus syksyllä, koska olen ollut silmäleikkauksessa, jossa asennettiin uusi mykiö ja "paikattiin" makulan reikä eli verkkokalvossani oli pieni reikä tarkan näön alueella.

Vähän jännittyneenä odotan mitä seuraavat viikot ja kuukaudet tuovat tullessaan.

• 10+7

Mulla on parantunu näkö jonkin verran ku en käytä laseja ennää. Lasit päässä kokoajan saattaa vaan huonontua ja sitten ku ottaa pois nii ei nääkkään ennään mittään.

• Moicca taas!

Valitettavasti tämä ei nyt paljon liity goottipojan aloittamaan ketjuun, mutta koska olen aikaisemminkin tähän kirjoittanu niin teen sen taas.

Eli nyt on kuukausi mennyt kun olen ollut vitrektomiassa ja samalla leikattiin kaihin alku. 16.6. leikattiin ja kaasu poistui lopullisesti eilen.

Tänään kävin jo tilaamassa uudet silmälasit, koska vanhojen lasien vasen linssi on niin vahva etten näe sillä hyvin, paremmin näen ilman laseja. Kaihileikkauksessa laitettiin 18 mykiölinssi implantti.(voi olla että sanamuoto ei ole ihan oikea) Voitte kuvitella kuinka maailma on kirkastunut!!!

Tilasin lasit Specsavers-ketjulta, ja ainakin täällä Lappeenrannassa minun mielestäni oli hyvä ja asiantunteva palvelu, vaikka ketjua moititaan joillakin sivustoilla. Saan mieleiseni pokat ja aurinkolasit kylkiäisenä, 481€. Myyjä oli hyvä just sen takia koska hän kertoi miten linssin ohennus vaikuttaa kehyksen valintaan ja näkemisen laatuun. Eli jos täytyy käyttää laseja melkein 24/7, niin ei kannata valita halvimman vaihtoehdon mukaan. Tosin lasejahan ei kannata turhaan käyttää silloin kun ei välttämättä tarvitse. Itse en käytä koskaan silloin kun luen.

Ai niin, olin leikkauksessa Lahdessa Päijät-Hämeen keskussairaalan silmäklinikalla. Aivan superhyvä paikka ja henkilökunta :)

Tällaisten juttujen jälkeen vasta oikeesti tajuaa miten ihanaa on kun näkee !!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      41
      1456
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1365
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      303
      1299
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1125
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1081
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1048
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1029
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      888
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe