Miljoona miljoona ruusua

1943

kukkii nyt eri paikoissa. Parjattu kurttulehtiruusu kaunistaa monia tienvarsia. Valamonruusu on kukkeimmillaan, samoin Minette. Pohjolan kuningatar on kukkinut runsaammin kuin koskaan ennen. Samoin moni muu. Myös varjoliljat ovat komeita, jopa 1,5 m. Päivänkakkaroita ja erilaisia kellokukkia näkyy paljon luonnossa, on henkeä salpaavan kaunista. Mustikat ovat tummumassa ja mansikkasesonki kohta parhaimmillaan. Kyllä on ihanaa kesää. Olin todella aamunvirkku eli matonpesupaikalla jo klo 5.30. Yksi pesijä oli jo ennen minua. Pitänee lähteä viemään puutäydennystä mökille.

39

233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elisabethvander

Samanlaisia havaintoja olen tehyt. Mulla kukkii varjoliljaa komeampi marhanlilja, en ole nähnyt sitä missään muualla.Ukkossade kasteli mattoni aamulla,alkoi uusi kuivatus. Täälläkin on jokivarressa uusi matonpesupaikka kuivalla maala.

• 1943

Nykyisessä kotipaikassani on ollut ainakin 30 vuotta matonpesupaikka puhdistamoineen. Entiseen kotikylääni saatiin vastaava vasta noin 5 vuotta sitten.

• bibimbap

Luonnonkukkia bongailin tänään.
      Oli lenkkipolkuni varrella, Maariankämmekkää.Suuri yllätys.

Mutta tavallisimmista niittykukista komeimmillaan olivat. Horsmat, pulskaneilikat, pikkuiset orvokit, ailakit, kissankellot, lupiinit, lehtosinilatvat, kissankäpälät, rantatädykkeet.
      Monia noista voisi siirtää omaan puutarhaan, ikäänkuin niittyseokseksi. sinne mistä ei jaksa nurmikkoa ajella

• 1943

Syksyä ennustaa tuo horsman kukinnan alkaminen. Maariankämmeköitä näin keskiviikkona, kun olin suunnistamassa. Kissankello oli lapsuutni kukka, oli vaaleanpunaisia ja valkoisia.

• bibimbap
        1943 kirjoitti:

Syksyä ennustaa tuo horsman kukinnan alkaminen. Maariankämmeköitä näin keskiviikkona, kun olin suunnistamassa. Kissankello oli lapsuutni kukka, oli vaaleanpunaisia ja valkoisia.

Oliko se tosiaan kissankello?
        Niitä kellokukkia on paljon, ja esim Maariakellosta on valkoinen ja v.pun versio, kissankello on aina tylsän sininen?

• 1943
        bibimbap kirjoitti:

Oliko se tosiaan kissankello?
        Niitä kellokukkia on paljon, ja esim Maariakellosta on valkoinen ja v.pun versio, kissankello on aina tylsän sininen?

Nyt helle vei kellot ja käpälät sekaisin. Tarkoitin kissankäpälää.Kellosta olen nähnyt albinoyksilöitä, horsmasta vaaleanpunaisia.

• bibimbap
        1943 kirjoitti:

Nyt helle vei kellot ja käpälät sekaisin. Tarkoitin kissankäpälää.Kellosta olen nähnyt albinoyksilöitä, horsmasta vaaleanpunaisia.

Ymmärrän.
        Helle vie monen heikoksi.
        Autoin tänään pystyyn mummin joka kaatui kaupan ovelta.Varmaan helle kävi hälle liiaksi.
        Mummi sanoi, olen nin läski ettet jaksa nostaa, sanoin, olen niin riski että nostan kyllä :) ja nostin.

• 1943
        bibimbap kirjoitti:

Ymmärrän.
        Helle vie monen heikoksi.
        Autoin tänään pystyyn mummin joka kaatui kaupan ovelta.Varmaan helle kävi hälle liiaksi.
        Mummi sanoi, olen nin läski ettet jaksa nostaa, sanoin, olen niin riski että nostan kyllä :) ja nostin.

Tuli mieleen talvi ja naapuriin rollaattorilla tullut riiuukaveri. Siellä oli nautittu miestä väkevämpää ja mies rotkahti maahan. Naapuri yritti auttaa, mutta tulin hätiin ja yhdessä autettiin sulho nojaamaan rollaattoriin ja niin hän lähti kotpuoleen. Ei puhunut läskeistä mitään.

• bibimbap
        1943 kirjoitti:

Tuli mieleen talvi ja naapuriin rollaattorilla tullut riiuukaveri. Siellä oli nautittu miestä väkevämpää ja mies rotkahti maahan. Naapuri yritti auttaa, mutta tulin hätiin ja yhdessä autettiin sulho nojaamaan rollaattoriin ja niin hän lähti kotpuoleen. Ei puhunut läskeistä mitään.

Hihiii, joskus autettavat on todella huonossa hapessa.
        Minäkin mietin pitääkö mummi auttaa ylös vai onko parempi että pysyy makuullaan.
        Miestä väkevämpää nauttineet ei ole riiuukunnossa, useinkaan?
        Mutt anoista kukista piti sanomani.
        Kissankellosta en ole koskaan nähnyt muunnoksia, kummakyllä.On muita campanula suvun lajeja joilla on muunnoksia, mut ei kissankellolla.
        Kissankäpäliä olen nähnyt kolmea väriä, tumma punanen, vaalee ja valkee. nyt nekin on kukassa,

• 1943
        bibimbap kirjoitti:

Hihiii, joskus autettavat on todella huonossa hapessa.
        Minäkin mietin pitääkö mummi auttaa ylös vai onko parempi että pysyy makuullaan.
        Miestä väkevämpää nauttineet ei ole riiuukunnossa, useinkaan?
        Mutt anoista kukista piti sanomani.
        Kissankellosta en ole koskaan nähnyt muunnoksia, kummakyllä.On muita campanula suvun lajeja joilla on muunnoksia, mut ei kissankellolla.
        Kissankäpäliä olen nähnyt kolmea väriä, tumma punanen, vaalee ja valkee. nyt nekin on kukassa,

Harakankello kukkii joskus laajoina kenttinä kuten lasteni ollessa pieniä. Olimme lähdössä pois ja otin vielä kuvan lapsista kellojen keskellä. Sen koommin en ole nähnyt yhtä laajaa kenttää, jossa oli myös eri värisävyjä. Tuo tummanpunainen kissankäpälä olisi näkemisen arvoinen, en ole koskaan nähnyt. Taloyhtiön juhannusruusuun on iskenyt tuholainen, joka syö lehdet ruskeiksi reiällisiksi. Olisi pitänyt myrkyttää, mutta kävin nyt illalla katkomassa loput varret pois, kun sää vähän viileni. Näin komea kukkiva jasmike pääsee vielä paremmin esille.

• 1943 kirjoitti:

Hupsheijakkaa, minäkin mietin että missäs päin Suomea on vaaleanpunaisia kissankelloja. Valkoisia olen joskus minäkin nähnyt, mutta hirmu harvoin. Ja selvisihän se, kiitos bibimbapille kun kysyi - en ehkä olisi viitsinyt vaan aatellut vaan että nojoo niitä on näköjään Lounais-Suomessa päin eri värisiä ;-)

Kissankello on ihastuttava. Minullakin on pihassa pari pehkoa juuri parhaassa kukassa. Annoin vähän vettä vaikka niittykukkia ovatkin, etteivät kuivu alkuunsa ja lakkaa kukkimasta.

Ja yksi toinen ihana mikä tuolla alapihalla päivänkakkaroiden seassa kukkii on ketoneilikka, pieni siro hento ja nykyisin kai melko harvinainenkin - olen jostain lukenut.

Maariankämmeköitä näin jo minäkin pyörälenkin varrella vississä vakipaikassa. Ja olin tuntevinani lehdokin tuoksun jossain... en kuitenkaan lähtenyt etsimään tuota metsien kaunotarta, ihana se on.

Järvessä kukkii lumpeet, rannan kurjenmiekat on melkein jo menneitään, eivät oikein hyvin kukkineet tänä kesänä kun järven vesi on niin alhaalla. Ehkä ensi vuonna kukoistavat taas. Kymijoen vesistössä olen nähnyt vaaleanpunaisiakin lumpeita, lienevätkö jalostettuja?

Ai niin, neljä ruusulajiakin tontilla on, niistä yksi ilmeisen villi kotimainen, kuivissa paikoissa menestyvä, jossa on vaaleanpunaiset yksinkertaiset kukat ja melko tummat lehdet, oikeastaan punertavanrusehtavat.. Vähemmän villejä lienevät vaaleanpunainen pienikukkainen (tuotu Hämeestä), vaaleanpunainen jalon oloinen (tuotu Pohjanmaalta, kestää tosi huonosti sadetta), puna-kerrottukukkainen tuoksuva (mistälie en muista) ja kotoinen valkea juhannusruusu.

1943 taitaa olla meidän ruusuasiantuntija? Ehdotapa nimiä noille minkä nimiä en tiedä, tai olen kuullut mutta en muista ;-D

Tuli tansseissa oltua (kivat tanssit olikin!) joten siksi tässä vielä ollaan valveilla, mutta nyt unta pannuun. Hyvää yötä!

• 1943
        saimaantaka kirjoitti:

Hupsheijakkaa, minäkin mietin että missäs päin Suomea on vaaleanpunaisia kissankelloja. Valkoisia olen joskus minäkin nähnyt, mutta hirmu harvoin. Ja selvisihän se, kiitos bibimbapille kun kysyi - en ehkä olisi viitsinyt vaan aatellut vaan että nojoo niitä on näköjään Lounais-Suomessa päin eri värisiä ;-)

Kissankello on ihastuttava. Minullakin on pihassa pari pehkoa juuri parhaassa kukassa. Annoin vähän vettä vaikka niittykukkia ovatkin, etteivät kuivu alkuunsa ja lakkaa kukkimasta.

Ja yksi toinen ihana mikä tuolla alapihalla päivänkakkaroiden seassa kukkii on ketoneilikka, pieni siro hento ja nykyisin kai melko harvinainenkin - olen jostain lukenut.

Maariankämmeköitä näin jo minäkin pyörälenkin varrella vississä vakipaikassa. Ja olin tuntevinani lehdokin tuoksun jossain... en kuitenkaan lähtenyt etsimään tuota metsien kaunotarta, ihana se on.

Järvessä kukkii lumpeet, rannan kurjenmiekat on melkein jo menneitään, eivät oikein hyvin kukkineet tänä kesänä kun järven vesi on niin alhaalla. Ehkä ensi vuonna kukoistavat taas. Kymijoen vesistössä olen nähnyt vaaleanpunaisiakin lumpeita, lienevätkö jalostettuja?

Ai niin, neljä ruusulajiakin tontilla on, niistä yksi ilmeisen villi kotimainen, kuivissa paikoissa menestyvä, jossa on vaaleanpunaiset yksinkertaiset kukat ja melko tummat lehdet, oikeastaan punertavanrusehtavat.. Vähemmän villejä lienevät vaaleanpunainen pienikukkainen (tuotu Hämeestä), vaaleanpunainen jalon oloinen (tuotu Pohjanmaalta, kestää tosi huonosti sadetta), puna-kerrottukukkainen tuoksuva (mistälie en muista) ja kotoinen valkea juhannusruusu.

1943 taitaa olla meidän ruusuasiantuntija? Ehdotapa nimiä noille minkä nimiä en tiedä, tai olen kuullut mutta en muista ;-D

Tuli tansseissa oltua (kivat tanssit olikin!) joten siksi tässä vielä ollaan valveilla, mutta nyt unta pannuun. Hyvää yötä!

Tuota ketoneilikkaa kasvaa mm. tämän rivitalon pihassa ja maatilamme piharinteessä, on kaunis.Noita vaaleanpunaisia lumpeita on kasvanut synnyinpitäjässäni, eivät ole jalostettuja. Sinulla on punalehtiruusu ainakin tuo ensiksi kuvailemasi. Mullakin se kukkii juuri nyt, otin entisen asuinpaikkani peltotien varrelta.Onkohan tuo vaaleanpunainen papulanruusu? Äitini oli saanut sellaisen ystävättäreltään, joka oli puutarhurina Kirkniemen kartanossa. Ruusu on kulkenut mukanani, se kukkii vähän myöhemmin kuin juhannusruusu, mutta muistuttaa paljon sitä. Olisiko tuo huonosti sadetta kestävä Minette eli Mustialan ruusu? Se kukkii juuri nyt runsaasti. Olen harrastelija näissä asioissa. Tanssit on mullakin tiedossa illalla Sata-Häme merkeissä.

• bibimbap

Punalehtiruusu se varmaan on, oikein isot ja äkäiset piikit ja yksinkertainen,miltei vaatimaton kukka?
      Omassa pihassa kasvaa juhannusruusua ja jotain vaaleanpunaista, kerrottua ruusua, oliskohan Torniojokilaakson ruusu?
      Mistä lie tullut sekin.
      Sitten on suuria rugosalajikkeita kerrottuine, väkevänvärisine kukkineen.
      Rugosan erottaa helposti vihreistä. "pyöreistä" lehdistään. Valkoistakin rugosaa on, vaikka leikkasin sen juuri matalaksi.
      Lisäksi on joku valkoinenkin rugosa

• 1943

Noita Rugosa-lajikkeita on vaikka minkälaisia. Mulla on Pohjolan kuningatar ja joitakin vanhoja kantoja, joista en tiedä. Oisko yksi yksinkertainen Hailuoto. Ja sitten on pari vaaleanpunaista, nimilaput tuppaavat häviämään. Ovat kiitollisia, koska monet kukkivat kauan. Rugosaa pitäisi kurittaa usein, versoo kauniisti ja kukkii saman vuoden versoilla.

• bibimbap
        1943 kirjoitti:

Noita Rugosa-lajikkeita on vaikka minkälaisia. Mulla on Pohjolan kuningatar ja joitakin vanhoja kantoja, joista en tiedä. Oisko yksi yksinkertainen Hailuoto. Ja sitten on pari vaaleanpunaista, nimilaput tuppaavat häviämään. Ovat kiitollisia, koska monet kukkivat kauan. Rugosaa pitäisi kurittaa usein, versoo kauniisti ja kukkii saman vuoden versoilla.

Olet oikeassa, mitä enemmän sitä leikkaa, sitä enemmän se kasvaa ja kukkii.
        Tuossa on oikein kuvinakin.tuo Papulan ruusu on kaunis, mistähän sellaisen saisi
        http://www.penan.net/puutarha/ruusutauti.htm
        ja kuvina rugosat
        http://www.google.fi/search?q=rugosa ruusut&hl=fi&client=firefox-a&hs=8zI&rls=org.mozilla:fi:official&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&ei=RfIOTvWcE8XLswbwm73sDg&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CCQQ_AUoAQ&biw=1440&bih=660

Minulla on muutama millefoliakin ja ne ovatkin arkoja, suojata pitää huolella.

• 1943
        bibimbap kirjoitti:

Olet oikeassa, mitä enemmän sitä leikkaa, sitä enemmän se kasvaa ja kukkii.
        Tuossa on oikein kuvinakin.tuo Papulan ruusu on kaunis, mistähän sellaisen saisi
        http://www.penan.net/puutarha/ruusutauti.htm
        ja kuvina rugosat
        http://www.google.fi/search?q=rugosa ruusut&hl=fi&client=firefox-a&hs=8zI&rls=org.mozilla:fi:official&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&ei=RfIOTvWcE8XLswbwm73sDg&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CCQQ_AUoAQ&biw=1440&bih=660

Minulla on muutama millefoliakin ja ne ovatkin arkoja, suojata pitää huolella.

Ruususeuraan kuulun minäkin. Papulanruusua saa nykyään taimistoista. Mieheni kanssa lahjoitimme pistokkaan Porvoon sairaalan rosariumiin. Onko tuo millefolia kartanonruusu, en jaksa googlata? Minusta toistaiseksi kaunein on Pikkala. Otin pistokkaan entiseltä työpaikaltani, kukkii juuri nyt kauniisti.

• 1943 kirjoitti:

Ruususeuraan kuulun minäkin. Papulanruusua saa nykyään taimistoista. Mieheni kanssa lahjoitimme pistokkaan Porvoon sairaalan rosariumiin. Onko tuo millefolia kartanonruusu, en jaksa googlata? Minusta toistaiseksi kaunein on Pikkala. Otin pistokkaan entiseltä työpaikaltani, kukkii juuri nyt kauniisti.

Kiitos teille molemmille tiedoista! Kyllä varmaan se vaaleanpunainen huonosti sadetta kestävä on Valamonruusu. Jalon näköinen ja kaunis, hyväntuoksuinen. Mutta kaunis ja tuoksuva on se kerrottu iso punainenkin, ehkäpä se sittenkin on Hansaruusu vaikka epäilin.

Ja hyvä tietää että tuo "villi" on punalehtiruusu. Niitä tosiaan kasvaa teiden laidoilla, tummat lehdet hyvin erottaa. Sieltä niitä voi "koukkaista" omalle pihalleen jos on sopiva kuiva aurinkoinen paikka.

Se Hämeestä tuomani vaaleanpunainen on todella pienikukkainen. Voipi olla papulanruusu, en muista tuota nimeä koskaan edes kuulleeni. Kaikista kuvista ei selkeästi ilmene kukan koko. Pensas on vielä pieni, mutta muutaman kukkanäytteen on jo antanut parina vuonna. Kukka on paljon pienempi ja vaaleammanpunainen kuin e.m. Hansa.

Otin siitä oletetusta Hansan kukasta äsken kuvan, kun siinä pörräsi jopa kaksi mehiläistä (?) yhtä aikaa hirmu tohkeissaan. Katsotaan ovatko kuvat galleriakelpoisia, laitan sinne jos hyvältä näyttää.

Äsken puljasin vedessä hyvän tovin. Niitin venerannasta kaisloja ja kuskasin rantaroviolle joka toivon mukaan poltetaan viimeistään ensi juhannuksena. Joskus on poltettu pääsiäislauantainakin, se kun on pohjalainen tapa.

En voisi kuvitella käveleväni tällaisena päivänä jossain kaupungin asvalteilla. Onneksi on harvoin kivikyliin asiaa. Iloista päivänjatkoa kaikille vapaan luonnon ystäville! Vaikka toki minusta kaupunkien hoidetut puistotkin ovat kauniita.

• vinksin vonksin

Minullakin on tuota Kurttlehtiruusua (Rugosaa) yksinkertaisin kukin ja kerrottuna, ehkäpä sinulla on tuo vaaleanpunainen kerrottukukkainen Suviruusua. Muistuttaa paljonkin Juhannusruusua. Minulla kukkii sekin parasta aikaa, melkein samoihin aikoihin kuin Juhannusruusu. Lisäksi on Keijun- ja Villiruusua. Juhannusruusuakin on kerrottukukkaisena ja yksinkertaisin kukin.

Tässä kuva Suviruususta.

http://www.puutteenkylanpuutarha.fi/pensaat_pensasruusut.htm

• kastekukka

Parjattu kurrturuusu kukoistaa myös täällä. Pelastin pienen taimen aikoinaan yhden parkkipaikan saneerauksen alta. Niin upeita vakoisia kukkia pensas täynnä parhaillaan!
      Eikä ole levinnyt, kukoistaa siinä paikallaan ja voi hyvin. Minäkin voin hyvin kun katselen sitä ja tunnen kukkien tuoksun.

Kun astun ovesta ulos silmieni eteen avautuu luonnon tilassa oleva pihamaa, niitty. Kauemmas kun katsoo metsä!
      Olen rikas, elämä on ihanaa!
      :)

• kastekukka

Väärinkäsityksiä välttääkseni.
        Rikkaudella tarkoitan luontoa ja sitä että voin nyt kokea sen.

Raha on yksi hailee em. rinnalla.

• 1943

Meren rannat eivät kuulu maisemiini, joten kurttulehtiruusua en ole nähnyt vaivoiksi asti. Oikeastaan se voisi levitä enemmänkin esim. teiden laidoille.

• 1943
        kastekukka kirjoitti:

Ymmärsin ajatuksesi. Itse nautin kauniista ympäristöstä, sellaisesta puolivillistä. Tuota aineellista mulle on kertynyt tarpeeksi, hyvä näin.

• bibimbap
        kastekukka kirjoitti:

Minäkin ymmärsin.Luonto ja sen moninaisuus on minunkin rikkauteni!
        Ei mikään lievitä stressiä paremmin kuin muutama tunti metsissä

• 1943
        bibimbap kirjoitti:

Minäkin ymmärsin.Luonto ja sen moninaisuus on minunkin rikkauteni!
        Ei mikään lievitä stressiä paremmin kuin muutama tunti metsissä

Vaan juuri nyt ei jaksa vaellella. Omassa metsässä kasvaa kallioilla melko paljon villiruusua, en ole jaksanut käydä katsomassa.

• 1943 kirjoitti:

Meren rannat eivät kuulu maisemiini, joten kurttulehtiruusua en ole nähnyt vaivoiksi asti. Oikeastaan se voisi levitä enemmänkin esim. teiden laidoille.

Tota... jatkakaa vaan mutta olis kiva jos välillä tulisi jotain Lanttu tai Persiljajuttuakin. :)
        H.

• kastekukka
        1943 kirjoitti:

Ymmärsin ajatuksesi. Itse nautin kauniista ympäristöstä, sellaisesta puolivillistä. Tuota aineellista mulle on kertynyt tarpeeksi, hyvä näin.

:)

• 1943
        hunksz kirjoitti:

Tota... jatkakaa vaan mutta olis kiva jos välillä tulisi jotain Lanttu tai Persiljajuttuakin. :)
        H.

Kolmannen kerran yritän vastata Sinulle. Lantusta halusit keskusteltavan. Viljelin sitä, mutta möhköjuuri tai jokin sellainen iski. Persiljasta tuli mieleen kevät 1980. Mieheni käänsi kasvimaan ja pyysin säästämään talvehtineet persiljat. Mennessäni katsomaan maalla kasvoi komea rivi rönsyleinikkejä!

• 1943 kirjoitti:

Kolmannen kerran yritän vastata Sinulle. Lantusta halusit keskusteltavan. Viljelin sitä, mutta möhköjuuri tai jokin sellainen iski. Persiljasta tuli mieleen kevät 1980. Mieheni käänsi kasvimaan ja pyysin säästämään talvehtineet persiljat. Mennessäni katsomaan maalla kasvoi komea rivi rönsyleinikkejä!

Kiitoksia vaihtelusta. :)
        Se aina virkistää.

Kauhu valahti ruumiini lävitse kun ajattelin että minut joku pyytäisi kääntämään kasvimaan ja säästämään siellä öh..jotain.
        Siellä saattaisi alkaa kasvamaan vaikka mitä kauheita.
        H.

• saimaantaka*
        hunksz kirjoitti:

H.

Jos olisit pikkupoikana joutunut viikkotolkulla lanttumaata kylvämään, haraamaan, harventamaan, myrkyttämään kirvoista (tosi on, ddt:tä muistelen...), taas haraamaan, syksyllä nostamaan ja kuoppaan kuljettamaan, niin etpä paljon viitsisi muiden lanttujuttuja kysellä. Kun saa jostain tarpeekseen niin saa; en siis ole yrittänytkään omalla kasvimaalla kasvattaa lanttuja sen paremmin kuin nauriitakaan.

Ylivuotinen persilja kukoistaa taas kerran. Se lienee pikapikaa pistettävä matalaksi, on kuitenkin kivasti saatu persiljaa jo alkukaudesta salaatteihin ja keittoihin. Tänä keväänä kylvetty on vasta aika pienellä taimella.

Olisiko muita toiveita kasvimaa- sun muista viljelyaiheista?

• 1.1947
        hunksz kirjoitti:

H.

Tulee, hunksz.
        Yksi kaupasta ostettu persiljannippu kasvaa maassa! Hyvin näyttää viihtyvän. Minttuakin on ja ruohosipulia tupsut. Juu ja pussillinen sipulin istukkaita laitoin. Mitään kunnon kasvimaata en ole laittanut. Sipulitkin kasvavat talon vieressä kukkapenkin jatkeena:))) Taidot ei riitä, vaikka ehkä halujakin olisi. Eikä toisekseen ollut keväämmällä mahdollistakaan oman terveyden takia. Nyt jo ämpärit kulkevat eli on juoksevaa vettäkin!

Sain illalla sellaisen juoksevan veden aikana luonnon botoksiannoksen alahuuleen. Muuten jees, mutta huuli on toispuoleinen.

Lantuista puheenollen, kauan sitten oli aarin kasvimaa, joka tuotti hyviä lanttuja ja punajuuria, jopa porkkanaa. sen pellon päällä on rivitalo:(
        Täällä on liian savinen pelto maustettuna juolavehnällä. Hiekkaa ja turvetta kalkin kera lisää ja sen jälkeen voisi odotella kunnon satoja. Jäänee pojan huoleksi.
        Tänä vuonna ponit seikkailevat sillä pellolla.

• ma.ejk...
      • sama,,,

• 1943

• Ruusut kukkivat, neilikkaruusussa on runsaasti nuppuja ja vanha ruusu, lieneekö Valamonruusu, se jaksaa ja jaksaa kukkaa työntää. Etenkin kun leikkaa kuivuneet pois.
      Jaloritarinkannus on komeassa kukassa, en vaan muista mistä sen olen saanut.
      Palava rakkaus, malva ja lehtosinilatva ovat myös kukassa ja on niitä muitakin, kun vaan muistais. :)

Metsämansikoita on kerätty pari litraa ja mustikoitakin jo maisteltu.

Kesäkurpitsa tekee ensimmäistään ja persiljalla alkaa olla tukkaa. Peruna kukkii, muutama viikko niin saadaan koemaistaa.

Voi tätä kesän riemua. :)

• 1943

Mustikka tosiaan kypsyy silmissä, vielä ei ole oikeaa aromia. Miten lie kaakossa ja Uudellamaalla, sääkartta näyttää aina punaista? Lie korppuja kohta marjat ja ihmisetkin? Malvikki kukkii naapurilla, ei vielä minulla. Metsämansikoita tuntuu paikoitellen olevan runsaasti. Neilikkaruusu kukkii runsaasti, toivottavasti tapansa mukaan syksyyn asti.

• 1943 kirjoitti:

Mustikka tosiaan kypsyy silmissä, vielä ei ole oikeaa aromia. Miten lie kaakossa ja Uudellamaalla, sääkartta näyttää aina punaista? Lie korppuja kohta marjat ja ihmisetkin? Malvikki kukkii naapurilla, ei vielä minulla. Metsämansikoita tuntuu paikoitellen olevan runsaasti. Neilikkaruusu kukkii runsaasti, toivottavasti tapansa mukaan syksyyn asti.

Tänään oli täällä kaakossa yli 30 lämpöastetta, melko hiostava ilma, ukkosiahan ennustajat lupailee.
        Kävin lähimetsässä mustikoita etsimässä (etäs uskalla mennäkään) tosi pieniä olivat, vettä tarvitsisivat, että raakileet kasvaisivat isoiksi.

Mikä ikävintä, myös pujo kukkii, näin allergisen kannalta tosi harmillinen kasvi. Eikä siitä hyötyä liene millään tavalla.
        Ketoneilikat ja tervakukat on kyllä kauniita tai oikeastaan kaikki luonnonkukat, jokainen omalla tavallaan.
        Joskus kun tutkii lähempää jotain oikein pientä kukkasta niin huomaa sen täydellisen kauneuden.

• 1943
        Anceli kirjoitti:

Tänään oli täällä kaakossa yli 30 lämpöastetta, melko hiostava ilma, ukkosiahan ennustajat lupailee.
        Kävin lähimetsässä mustikoita etsimässä (etäs uskalla mennäkään) tosi pieniä olivat, vettä tarvitsisivat, että raakileet kasvaisivat isoiksi.

Mikä ikävintä, myös pujo kukkii, näin allergisen kannalta tosi harmillinen kasvi. Eikä siitä hyötyä liene millään tavalla.
        Ketoneilikat ja tervakukat on kyllä kauniita tai oikeastaan kaikki luonnonkukat, jokainen omalla tavallaan.
        Joskus kun tutkii lähempää jotain oikein pientä kukkasta niin huomaa sen täydellisen kauneuden.

Pujoa olen kiskonut lähiympäristöstä juurineen, sitkeä kasvi se on. Täällä ei ihan 30 astetta ollut, vain 27. Sadetta on saatu niin, että mustikat ovat ihan normaalikokoisia. Poimin poimurilla ja odottelen hidastelijoiden kypsymistä.

• 1.1947

Olitpa aikainen. Meillä ei ole lupa mennä ennen kuutta. On asutusta vieressä.

Kukat tosiaan kukkivat, osa etuajassa. Juhannusruusuja meillä oli hyvin vaivaisesti, mutta muut ovat nyt vauhdissa. Teresa kukkii hyvin jäniksen syömiltä kohdin. Pionit alkavat jo lakastua.
      Päivänkakkaroita on ilmaantunut, kuin tyhjästä ja ne saavatkin rehottaa. Toinen runsauden kukkasarvi on malvasta. Se on tosi vaatimaton. Nyt vasta olen vettä tarjonnut, kun paahde notkautti niitä.
      Yksi harmi oli liljakukon toukista. Viime vuonna niitä ei ollut.
      Muuten perennapenkkini on aika kurjan oloinen. Kasvit on osa ainakin väärissä paikoissa. Kokemusta ei kauhiasti ole, intoa silti löytyy.
      Linnut kantavat siemeniä ja iloisiakin yllätyksiä tulee.

Tervapääskyjen lentoa on ihana seurata. Ne tuovat itselleni kesän toukokuun loppupuolella tai puolivälissä. Takaisin lähtevät jo elokuun aikana.

Teiden penkatkin on olleet runsaina kukista, mutta nekin on jo niitetty.
      Tämä kuumuus ajoi kyynkin paistattelemaan tielle.
      Ilmojen hiukan viilettyä onkin ohjelmassa mustikan keruu.

• 1943

Tänään olin todella varhainen, ylösnousu jo klo 4. Kävin Hki-Vantaalla viemässä porukkaa ja esim. Espoossa näyttää kuivuus kovasti vaivaavan moottoritien varren ruusuja. Liljakukkoja nitistelin keväämmällä, naapuri kertoi uusia ilmestyneen, mutta omissani en ole vielä havainnut. Päätimme syksyllä vaihtaa sipuleita. Saan häneltä valkoisia varjoliljoja ja annan hänelle marhanliljoja. Mullekin tuo puutarhailu on amatöörimäistä yritys-erehdys-linjaa, puolivilliä puuhaa.Aamuvarhaisella jokin pikkulintu näkyi napsivan kirvoja ruusuista. Moottoritien varrella paikoin kukkivat erilaiset apilat. Mustikat saavat minua odotella viikon, pari.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe