Bichon frise sopii allergiselle

bichon

Bichon frise sopii niille allergisille, jotka ovat allergisia koiran hilseelle, koska hoidetusta bichonista ei irtoa lainkaan hilsettä. Bichonista ei lähde myöskään karvaa, jos se trimmataan säännöllisesti. Heti pesun ja trimmauksen jälkeen turkki pöllyyttää jonkin verran, joten bichonin hoidosta allerginen ei voi huolehtia, vaan perheessä täytyy olla joku ei-allerginen henkilö, joka huolehtii harjauksista, pesuista ja trimmauksesta.

Monella bichon frisen kasvattajalla on astma ja/tai koira-allergia, ja he pystyvät siitä huolimatta kasvattamaan bichoneita.

Itselläni on todella paha astma ja koira-allergia, mutta minulla on bichon frise (2,5 v). Ennen kuin kuulin tästä rodusta olin surullinen, etten voisi koskaan ottaa koiraa. Olin niin pahasti allerginen, että kun siskoni kävi ulkoiluttamassa naapurin koiraa niin sain astmareaktion hänen vaatteistaan kulkeutuneesta koiran hilseestä!!! En ole allerginen koiran muille eritteille kuin hilseelle. Olen allerginen koiran lisäksi kaikille muille eläimille paitsi lampaalle.

Bichon frise EI SOVI sellaiseiselle allergiselle, joka on allerginen koiran sylylle, virtsalle tms. Sellaiselle allergiselle ei sovi mikään koirarotu. Tästä johtuu, että jotkut saavat oireita myös bichoneista.

Vinkkejä allergisille:
* Ilmanpuhdistin makuuhuoneeseen
* Älä päästä koiraa makuuhuoneeseen
* Siivoa päivittäin
* Koira pestävä kerran viikossa
* Huolehdi koiran ihon kunnosta

39

5145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkäri

Tämänkaltaiset "tietoviisaat" tekevät hallaa koko rodulle. Tyhmimpikin tajuaa, että bichonista lähtee se hilse yms. siinä missä muustakin. Vähintään siinä hoitovaiheessa... Ei siis sovi allergiselle sen enempää kuin mikään muukaan!

• Senja

No just1!!!! niin lähtee, mutta se ei tule sieltä ulos ja aina koiran voi viiä trimmaukseen jonnekin!!! Mun täti kulettaa bichonia trimmaajalla, mut kyl se joskus iteki hoitaa trimmauksen..voiha se käyttää esim hengityssuojainta???!!!

• Bichon

Kuten alkuperäisessä tekstissäni totesin: Allerginen ei voi hoitaa bichonin turkkia, perheessä täytyy olla ei-allerginen joka hoitaa koiran turkkia. Myös bichoneiden kasvattajat suosittelevat tätä rotua allergisille!! Ennen koiran hankintaa soitin 5 kasvattajalle, jotka kaikki sanoivat että bichoni sopii allergisille ja astmaatikoille, jos ei ole allerginen koiran syljelle! Luulis kasvattajien tietävän...

• tytteli
        Bichon kirjoitti:

Kuten alkuperäisessä tekstissäni totesin: Allerginen ei voi hoitaa bichonin turkkia, perheessä täytyy olla ei-allerginen joka hoitaa koiran turkkia. Myös bichoneiden kasvattajat suosittelevat tätä rotua allergisille!! Ennen koiran hankintaa soitin 5 kasvattajalle, jotka kaikki sanoivat että bichoni sopii allergisille ja astmaatikoille, jos ei ole allerginen koiran syljelle! Luulis kasvattajien tietävän...

No onpas meillä taas välkyt liikenteessä.
        Bichon: Voi hyvä Jumala sun kanssas. Mitään rotua ei todellakaan voi sanoa allergisoimattomaksi. Kaikki jotka tietävät koirista vähäsenkään tietävät sen.
        Ja voi että kun kulta pieni sinä olet sinisilmäinen. Kyllä kasvattajat varmasti tietävät, että bichonikaan ei ole allergisoimaton, mutta jos he sanoisivat tämän pennun ostajilleen, niin kenelle he sitten myisi pennun, kun ketkään tyhmät allergikot eivät enää bichonia ottaisikaan. KASVATTAJAT TOIMIVAT TÄSSÄ 100% VÄÄRIN, KOSKA TÄMÄ ON MORAALISESTI JA EETTISESTI VÄÄRIN!!

Minä olen allerginen koiran hilseelle samoin kuin siskoni. No me sitten tuolloin vielä tyhminä ihmisinä uskoimme jokaista kasvattajaa ja ihmistä, ensin otimme villakoiran, joka sitten annettiin tutlle, kun tuli niin kauheat oireet.
        No sitten vielä tyhmempinä otimme bichonin ja se sai lähteä alta viikon, kun meinattiin siskon kanssa tukehtua aivan totaalisesti. Piikille meni täysin nuori koira. Että ottamaan kaikki allergikot vaan koiraa, kyllä niitä sitten voi piikille viedä.

Että siinä meillä taas "eläinrakas" kirjoittaja.
        Kannattaisko todellakin miettiä, että haluaako aiheuttaa kärsimystä ihmisille ja koiralle. Jotkut voivat ihan oikeasti vaikka uskoa sinua, ihan tosissaan.

Nyt itsekin koirien kasvattajana yritän toimia ainakin tässä suhteessa oikein. Jopa koirankasvattajan peruskurssilla sanotaan, että allergisoimatonta koiraa ei ole!! Ja vielä korostettiin, että bichonitkin aiheuttavat toisille oireita, toisille ei, samoin kuten kaikki muutkin koirat, toisille aiheuttavat toisille eivät!

Älä please usko ihan kaikkea mitä kasvattajat sanovat, koska tottakai he puhuvat aina omalle rodulleen parhain päin, jotta saisivat pentunsa myytyä ja rodulle hyvän maineen.

• Pinja
        Bichon kirjoitti:

http://gamma.nic.fi/~bichon/

Luepa sieltä kohdasta "allergia".

• riina00
        Pinja kirjoitti:

Kerrankin joku viisas ihminen. Olen 100% samaa mieltä rotujärjestön kanssa. Nämä 5kasvattajaa jotka bichon mainitsi, eivät joko kuulu rotujärjestöön, tai ovat erittäin vastuuttomia kasvattajia. Pois tälläiset vastuuttomat kasvattajat, jotka eivät välitä koiristaan. Mielestäni samoin tälläiset, jotka mainostavat rotua allergisoimattomana ovat erittäin vastuuttomia, eivätkä todellakaan toimi rodun hyväksi.

• Bichon
        tytteli kirjoitti:

No onpas meillä taas välkyt liikenteessä.
        Bichon: Voi hyvä Jumala sun kanssas. Mitään rotua ei todellakaan voi sanoa allergisoimattomaksi. Kaikki jotka tietävät koirista vähäsenkään tietävät sen.
        Ja voi että kun kulta pieni sinä olet sinisilmäinen. Kyllä kasvattajat varmasti tietävät, että bichonikaan ei ole allergisoimaton, mutta jos he sanoisivat tämän pennun ostajilleen, niin kenelle he sitten myisi pennun, kun ketkään tyhmät allergikot eivät enää bichonia ottaisikaan. KASVATTAJAT TOIMIVAT TÄSSÄ 100% VÄÄRIN, KOSKA TÄMÄ ON MORAALISESTI JA EETTISESTI VÄÄRIN!!

Minä olen allerginen koiran hilseelle samoin kuin siskoni. No me sitten tuolloin vielä tyhminä ihmisinä uskoimme jokaista kasvattajaa ja ihmistä, ensin otimme villakoiran, joka sitten annettiin tutlle, kun tuli niin kauheat oireet.
        No sitten vielä tyhmempinä otimme bichonin ja se sai lähteä alta viikon, kun meinattiin siskon kanssa tukehtua aivan totaalisesti. Piikille meni täysin nuori koira. Että ottamaan kaikki allergikot vaan koiraa, kyllä niitä sitten voi piikille viedä.

Että siinä meillä taas "eläinrakas" kirjoittaja.
        Kannattaisko todellakin miettiä, että haluaako aiheuttaa kärsimystä ihmisille ja koiralle. Jotkut voivat ihan oikeasti vaikka uskoa sinua, ihan tosissaan.

Nyt itsekin koirien kasvattajana yritän toimia ainakin tässä suhteessa oikein. Jopa koirankasvattajan peruskurssilla sanotaan, että allergisoimatonta koiraa ei ole!! Ja vielä korostettiin, että bichonitkin aiheuttavat toisille oireita, toisille ei, samoin kuten kaikki muutkin koirat, toisille aiheuttavat toisille eivät!

Älä please usko ihan kaikkea mitä kasvattajat sanovat, koska tottakai he puhuvat aina omalle rodulleen parhain päin, jotta saisivat pentunsa myytyä ja rodulle hyvän maineen.

EN SANONUT ETTÄ BICHON ON ALLERGISOIMATON!! Voisit ehkä lukea otsikkoa pitemmälle!!!

Miksi kasvattajan tarvitsisi valehdella pennunostajalle, kun bichonin pennut viedään muutenkin käsistä??? Pennun hinta on 1300 euroa ja siitä huolimatta kaikki pennut on usein myyty 1-6 kk ennen niiden syntymää!!

OLetko varma ettette ole hilseen lisäksi allergisia myös syljelle/virtsalle tms? Sehän selviää vain tarkemmissa allergiatesteissä!

Miksi nuori bichoni piti piikille viedä??? Eikö muka olisi saanut uutta kotia??? Mielestäni noin julma ihminen ei ole eläinrakas. Nuoret bichonithan viedään käsistä, ei olis tarvinut lopettaa!!!

Jos olet allerginen myös bichoneille, miten voit nyt kasvattaa koiria????

• bichon
        riina00 kirjoitti:

Kerrankin joku viisas ihminen. Olen 100% samaa mieltä rotujärjestön kanssa. Nämä 5kasvattajaa jotka bichon mainitsi, eivät joko kuulu rotujärjestöön, tai ovat erittäin vastuuttomia kasvattajia. Pois tälläiset vastuuttomat kasvattajat, jotka eivät välitä koiristaan. Mielestäni samoin tälläiset, jotka mainostavat rotua allergisoimattomana ovat erittäin vastuuttomia, eivätkä todellakaan toimi rodun hyväksi.

Nämä kasvattajat kuuluvat hyvinkin rotujärjestöön!! Otin heidän puhelinnumeronsa bichon frise yhdistyksen sivulta kohdasta kasvattajat! En muista tarkkaan heidän nimejään, mutta yksi oli kemistä ja 4 oulusta. Soittakaapa kaikille oululaisille kasvattajille niin pitäisi ainakin 4 löytyä, jotka suosittelevat allergisille. Kemiläinen kasvattaja oli itse allerginen samoin 1-2 hänen lastaan olivat allergisia. Kasvattajista 3 oli sitoumuskasvattajia ja 1 sitoutumaton kasvattaja.

• bichon
        Pinja kirjoitti:

samaa mieltä olen minäkin rotujärjestön kanssa! kukaan ei vain malta lukea viestiäni kokonaan, kaikki ovat niin laiskoja että lukevat vain OTSIKON! :) Olen tässä aika monesti jo sanonut että myös bichoneista lähtee sylkyä ja virtsaa jotka AIHEUTTAVAT allergiaa jos on niille allerginen! Hilsettä niistä ei todellakaan lähde. Piste.

• bichon
        Senja kirjoitti:

No just1!!!! niin lähtee, mutta se ei tule sieltä ulos ja aina koiran voi viiä trimmaukseen jonnekin!!! Mun täti kulettaa bichonia trimmaajalla, mut kyl se joskus iteki hoitaa trimmauksen..voiha se käyttää esim hengityssuojainta???!!!

aivan, hengityssuojaintakin voi käyttää!! (eipä itellä tullut mieleen) mutta ehkä on parempi että turkin hoidosta huolehtii ei-allerginen perheenjäsen.

• tytteli
        Bichon kirjoitti:

EN SANONUT ETTÄ BICHON ON ALLERGISOIMATON!! Voisit ehkä lukea otsikkoa pitemmälle!!!

Miksi kasvattajan tarvitsisi valehdella pennunostajalle, kun bichonin pennut viedään muutenkin käsistä??? Pennun hinta on 1300 euroa ja siitä huolimatta kaikki pennut on usein myyty 1-6 kk ennen niiden syntymää!!

OLetko varma ettette ole hilseen lisäksi allergisia myös syljelle/virtsalle tms? Sehän selviää vain tarkemmissa allergiatesteissä!

Miksi nuori bichoni piti piikille viedä??? Eikö muka olisi saanut uutta kotia??? Mielestäni noin julma ihminen ei ole eläinrakas. Nuoret bichonithan viedään käsistä, ei olis tarvinut lopettaa!!!

Jos olet allerginen myös bichoneille, miten voit nyt kasvattaa koiria????

Kävin testeissä ja olin allerginen vain hilseelle.
        Tottakai ne revitään käsistä kun uskotellaan ihmisille, että bichonit eivät aiheuta allergiaa, kaikki allergiset haluavat heti ottaa bichonin.

Nuori bichoni vietiin piikille, koska lehdessä oli ilmoitus pari viikkoa, mutta ostajaa ei löytynyt, ja niinkuin sanoin meinasi todellakin tukehtua. Eläinrakkaille ystävillemme ei koira mahtunut, ja olivat juuri lähdössä lomalle, joten ei voinut väkisin mukaankaan tuupata, ja koirasta oli vain nopeasti päästävä eroon.

Kasvatan nyt sellaista itselleni sopivaa rotua, joka ei minulle aiheuta allergiaa, tosin kyllä yksilöissäkin on eroja, koska esim. pennut aiheuttavat allergiaoireita, ja tuttavan saman rotuinen koira aiheuttaa allergiaoireita. Mutta tämä rotu sopii minulle ja en todellakaan ole niin vastuuton kuin sinun mainitsemasi viisi kasvattajaa, että koskaan edes mainitsisin, että rotuni sopii allergikoille. Mielelläni en edes myy pentua allergiakotiin. Olen joskus jopa kesälomallani majoittanut erään tytön luokseni, koska halusi koiran, mutta oli lievää allergiaa.
        Sai asua luonani vajaa kuukauden, ehdolla että auttoi koirien hoidossa ja sai samassa tutustua pentuunsa ihan pienestä pitäen.
        Todettiin, että tämä rotu ei aiheuttanut hänelle allergiaa ja niinpä hänestä tuli onnellinen pennun omistaja.

Toisille allergikoille rotu ei taas sovi pätkääkään. Kannattaa todellakin lukea tuolta bichon yhdistyksen sivuilta kohdasta allergia mitä on mieltä yhdistys tälläisistä vastuuttomista kasvattajista.

• riina00
        bichon kirjoitti:

samaa mieltä olen minäkin rotujärjestön kanssa! kukaan ei vain malta lukea viestiäni kokonaan, kaikki ovat niin laiskoja että lukevat vain OTSIKON! :) Olen tässä aika monesti jo sanonut että myös bichoneista lähtee sylkyä ja virtsaa jotka AIHEUTTAVAT allergiaa jos on niille allerginen! Hilsettä niistä ei todellakaan lähde. Piste.

Kyllähän tuolla sivuilla mainittiin, myös että vaikka olisi allerginen vain hilseelle voi bichon silti aiheuttaa allergiaa. Hilsettä niistä siis lähtee.

"Allergioita on kuitenkin niin kovin monenlaisia samoin kuin ihmisiäkin ja on väärin luvata pennunostajalle, että joku rotu ei varmasti aiheuta kenellekään allergiaa."

"Suuri osa näistä kasvattajista, jotka mainostavat rotuamme ”allergiaa aiheuttamattomaksi”, eivät kuulu rotujärjestöömme ja nämä ns. ”kasvattajat” ratsastavat vastuuntuntoisten, rodusta aidosti välittävien hyvien kasvattajien ja heidän koiriensa maineella."

Myös pelkästään hilseelle allergiset voivat olla allergisia bichoneille. Että tälläisiä vastuuttomia kasvattajia löytyy hyvin paljon bichonkasvattajista. On erittäin väärin, että kasvattajat mainostavat rotua allergisoimattomana, ja on väärin, että sinä vielä lisäät käsitystä sanomalla, että rodusta ei lähde hilsettä ja aiheuttaa oireita vain niille, jotka ovat esim. syljelle, virtsalle ym. allergisia.
        Bichon voi aiheuttaa allergiaa myös niille, jotka ovat vain hilseelle allergisia.

• *Ninna*
        bichon kirjoitti:

Bichonillahan on iho niinkuin muillakin koirilla. Hilse on kuollutta ihosolukkoa, joka irtoaa ihosta. Eli myös bichonista irtoaa hilsettä, siitä ei pääse mihinkään. Sillä on kaksinkertainen turkki ja sen takia hilsettä ei pääse niin paljon "läpi" ja voi sen takia sopia jollekin allergiselle. Mutta sitä hilsettä tulee kyllä turkin läpikin ja voi sen takia aiheuttaa pahojakin oireita sellaiselle, joka on allerginen vain koiran hilseelle.

• Nappis
        *Ninna* kirjoitti:

Bichonillahan on iho niinkuin muillakin koirilla. Hilse on kuollutta ihosolukkoa, joka irtoaa ihosta. Eli myös bichonista irtoaa hilsettä, siitä ei pääse mihinkään. Sillä on kaksinkertainen turkki ja sen takia hilsettä ei pääse niin paljon "läpi" ja voi sen takia sopia jollekin allergiselle. Mutta sitä hilsettä tulee kyllä turkin läpikin ja voi sen takia aiheuttaa pahojakin oireita sellaiselle, joka on allerginen vain koiran hilseelle.

Samaan tapaan villakoiran jne. muiden "hilsepanssariturkkien" karva estää hilsettä pöllyämästä niin paljon kuin vaikka lyhytkarvaisilla roduilla. Oikein ällöttää nämä "allergisoimaton rotu"-jutut. Riippuu ihmisestä ja koirasta tuleeko allergiaa. Siihen vaikuttaa mm. koiran ikä, sukupuoli, ja koiran ihon kunto sekä allergisen henkilön herkkyys.

Koirayksilöiden hilseissä on eroja ja koirien turkeissa on eroja mutta todellakin kaikki koirat sitä kuollutta ihoa varistelevat niin kuin joulukuuset neulasiaan. Eräskin tuttuni on hieman allerginen koirille, joistain koirista tulee jotain oiretta joistain ei -rodusta riippumatta. Meillä on lyhytkarvainen koira eikä oireita ole tullut.

• tumppi
        Nappis kirjoitti:

Samaan tapaan villakoiran jne. muiden "hilsepanssariturkkien" karva estää hilsettä pöllyämästä niin paljon kuin vaikka lyhytkarvaisilla roduilla. Oikein ällöttää nämä "allergisoimaton rotu"-jutut. Riippuu ihmisestä ja koirasta tuleeko allergiaa. Siihen vaikuttaa mm. koiran ikä, sukupuoli, ja koiran ihon kunto sekä allergisen henkilön herkkyys.

Koirayksilöiden hilseissä on eroja ja koirien turkeissa on eroja mutta todellakin kaikki koirat sitä kuollutta ihoa varistelevat niin kuin joulukuuset neulasiaan. Eräskin tuttuni on hieman allerginen koirille, joistain koirista tulee jotain oiretta joistain ei -rodusta riippumatta. Meillä on lyhytkarvainen koira eikä oireita ole tullut.

Niin, sitä hilsettä ei pääse niin paljoa läpi esim. villakoran turkista. MUTTA kun turkkia pöllyytetään, niin hilse tulee ulos. Eli hilse-allerginen VOI elää koiran kanssa, kunhan hilse pysyy turkin sisällä, mikä taas tarkoittaa sitä, että koiran paijaukset ja silittelyt jäävät vähiin. Ja jokaisen silityksen jälkeen olisi hyvä pestä kädet, ettei vahingossa koske silmän alueelle, jolloin silmä kutisee tai jopa turpoaa.

Olen allerginen yhdelle lemmikeistäni (ei koiria) ja kun sitä silitän tai pidän vaan sylissä paljasta ihoa vasten, saan paiseita. Ja kun silittelyn jlk kosken vaikka silmääni, silmä rupee kutisemaan. Muista saman lajin edustajista, joita kotonani pyörii, ei tule oireita.

Pointtini siis: kaipa sen koiran kanssa voi allerginen elää, mutta kosketukset jäävät vähiin tai sitten on pestävä kädet huolellisesti sen jälkeen. Pöllyää sitä hilsettä kuitenkin ilmaankin (ja sitä kautta aiheuttaa oireita) silityksen yhteydessä. Mutta jos joku allerginen haluaa välttämättä koiran, niin ottakoon, kunhan kestää oireet eikä pistä koira-raukkaa kiertoon. Mutta toista allergista ei saa pakottaa elämään koiran kanssa!

• bichon
        tumppi kirjoitti:

Niin, sitä hilsettä ei pääse niin paljoa läpi esim. villakoran turkista. MUTTA kun turkkia pöllyytetään, niin hilse tulee ulos. Eli hilse-allerginen VOI elää koiran kanssa, kunhan hilse pysyy turkin sisällä, mikä taas tarkoittaa sitä, että koiran paijaukset ja silittelyt jäävät vähiin. Ja jokaisen silityksen jälkeen olisi hyvä pestä kädet, ettei vahingossa koske silmän alueelle, jolloin silmä kutisee tai jopa turpoaa.

Olen allerginen yhdelle lemmikeistäni (ei koiria) ja kun sitä silitän tai pidän vaan sylissä paljasta ihoa vasten, saan paiseita. Ja kun silittelyn jlk kosken vaikka silmääni, silmä rupee kutisemaan. Muista saman lajin edustajista, joita kotonani pyörii, ei tule oireita.

Pointtini siis: kaipa sen koiran kanssa voi allerginen elää, mutta kosketukset jäävät vähiin tai sitten on pestävä kädet huolellisesti sen jälkeen. Pöllyää sitä hilsettä kuitenkin ilmaankin (ja sitä kautta aiheuttaa oireita) silityksen yhteydessä. Mutta jos joku allerginen haluaa välttämättä koiran, niin ottakoon, kunhan kestää oireet eikä pistä koira-raukkaa kiertoon. Mutta toista allergista ei saa pakottaa elämään koiran kanssa!

Olen tosiaan itse tosi pahasti allerginen muille koirille paitsi bichoneille. Bichoneita pystyn kyllä silittelemään ja paijaamaan. Myös muiden bichoneita pystyn silittelemään! Kasvattajalla oli 5 bichonia jotka kaikki olivat sisällä huoneessa, olin siellä eka käynnillä noin 2,5 tuntia saamatta oireita (muista koirista saan oireet puolessa minutissa!). Tein myös "silmätestin" eli hieroin koiran turkkia ja lätäsin käden päin näköä, mutta ei kutissut! Silloin päätin että otan koiran. Kävin kasvattajan luona monta muutakin kertaa mm. katsomassa omaani kun se oli pentu (noin 1 tunti kerrallaan).Turkin hoidosta huolehtii mieheni, koska kasvattaja sanoi ettei allergisen kannata hoitaa turkkia. En ole kokeillutkaan trimmata koiraani, joten en tiedä saisinko siitäkään oireita. Koirani on narttu, koska ne allergisoi vähemmän kuin urokset.Mulla ei ole ollut mitään oireita bichonistani!

• riina00
        bichon kirjoitti:

Olen tosiaan itse tosi pahasti allerginen muille koirille paitsi bichoneille. Bichoneita pystyn kyllä silittelemään ja paijaamaan. Myös muiden bichoneita pystyn silittelemään! Kasvattajalla oli 5 bichonia jotka kaikki olivat sisällä huoneessa, olin siellä eka käynnillä noin 2,5 tuntia saamatta oireita (muista koirista saan oireet puolessa minutissa!). Tein myös "silmätestin" eli hieroin koiran turkkia ja lätäsin käden päin näköä, mutta ei kutissut! Silloin päätin että otan koiran. Kävin kasvattajan luona monta muutakin kertaa mm. katsomassa omaani kun se oli pentu (noin 1 tunti kerrallaan).Turkin hoidosta huolehtii mieheni, koska kasvattaja sanoi ettei allergisen kannata hoitaa turkkia. En ole kokeillutkaan trimmata koiraani, joten en tiedä saisinko siitäkään oireita. Koirani on narttu, koska ne allergisoi vähemmän kuin urokset.Mulla ei ole ollut mitään oireita bichonistani!

Tuo kuulostaa jo paljon paremmalta!
        Siis sinä et saanut oireita, siis sinä et ole allerginen bichoneille. Toiset voivat silti olla, vaikka sinä et olisikaan. Joten et voi yleistää, että bichonit sopivat allergisille.Toiset saavat pahimmat oireet juuri näistä "allergisoimattomista" koirista, toiset taas eivät saa näistä mitään oireita. Toisille allergisille sopivat kaikkein parhaiten nämä pahimmat allergiaa aiheuttavat rodut.

• tumppi
        bichon kirjoitti:

jos et saa oireita bichonistasi. Kaikilla ei kuitenkaan ole noin. Joten siksi jonkin rodun mainostaminen allergiavapaana on väärin. Yksilöasioita. En minäkään mene mainostamaan rotuja, joista tiedän, etten saa oireita tai rotuja, joista kaverini eivät saa oireita. Kaikki kun ei käy kaikille.

Miksi nartut eivät allergisoi yhtä paljon kuin urokset? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

• Nappis
        tumppi kirjoitti:

jos et saa oireita bichonistasi. Kaikilla ei kuitenkaan ole noin. Joten siksi jonkin rodun mainostaminen allergiavapaana on väärin. Yksilöasioita. En minäkään mene mainostamaan rotuja, joista tiedän, etten saa oireita tai rotuja, joista kaverini eivät saa oireita. Kaikki kun ei käy kaikille.

Miksi nartut eivät allergisoi yhtä paljon kuin urokset? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Mulla on ollu sellanen käsitys, että nartut allergisoi herkemmin. Niillä kun on niin paljon tuota hormonitoimintaa ja se aiheuttaa karvanlähtöä jne. muutoksia koirassa. Ainakin juuri synnyttänyt narttu sai tuttavalleni aikaiseksi silmien kutinaa melko nopeasti.

• Miia
        Nappis kirjoitti:

Mulla on ollu sellanen käsitys, että nartut allergisoi herkemmin. Niillä kun on niin paljon tuota hormonitoimintaa ja se aiheuttaa karvanlähtöä jne. muutoksia koirassa. Ainakin juuri synnyttänyt narttu sai tuttavalleni aikaiseksi silmien kutinaa melko nopeasti.

Mulla on portugeesi, joka on kotikoira ja sen mukaisessa trimmissä. Se ei juurikaan pöllyttele karvojaan eikä sen mustassa turkissa näy hilsettä sen ollessa pitkä, mutta kyllähän sitä siellä tyvessä on. Juuri eilen leikkasimme sen turkin lyhyeksi ja mitäs sieltä paljastuikaan...mukavan hilseinen iho. Ei muuta kuin pesulle niin lähteehän ne, mutta kun iho uusiutuu niin tuleehan sitä aina lisää. Meidän koiraa kun ei pestä joka viikko kun ei ole näyttely koira.

• minä

Ei se allergia tule syljestä, virtsasta tai hilseestä... vaan koiran eritteissä olevasta valkuaisesta jota nämä kaikki sisältää...

• Minä
        tytteli kirjoitti:

Kävin testeissä ja olin allerginen vain hilseelle.
        Tottakai ne revitään käsistä kun uskotellaan ihmisille, että bichonit eivät aiheuta allergiaa, kaikki allergiset haluavat heti ottaa bichonin.

Nuori bichoni vietiin piikille, koska lehdessä oli ilmoitus pari viikkoa, mutta ostajaa ei löytynyt, ja niinkuin sanoin meinasi todellakin tukehtua. Eläinrakkaille ystävillemme ei koira mahtunut, ja olivat juuri lähdössä lomalle, joten ei voinut väkisin mukaankaan tuupata, ja koirasta oli vain nopeasti päästävä eroon.

Kasvatan nyt sellaista itselleni sopivaa rotua, joka ei minulle aiheuta allergiaa, tosin kyllä yksilöissäkin on eroja, koska esim. pennut aiheuttavat allergiaoireita, ja tuttavan saman rotuinen koira aiheuttaa allergiaoireita. Mutta tämä rotu sopii minulle ja en todellakaan ole niin vastuuton kuin sinun mainitsemasi viisi kasvattajaa, että koskaan edes mainitsisin, että rotuni sopii allergikoille. Mielelläni en edes myy pentua allergiakotiin. Olen joskus jopa kesälomallani majoittanut erään tytön luokseni, koska halusi koiran, mutta oli lievää allergiaa.
        Sai asua luonani vajaa kuukauden, ehdolla että auttoi koirien hoidossa ja sai samassa tutustua pentuunsa ihan pienestä pitäen.
        Todettiin, että tämä rotu ei aiheuttanut hänelle allergiaa ja niinpä hänestä tuli onnellinen pennun omistaja.

Toisille allergikoille rotu ei taas sovi pätkääkään. Kannattaa todellakin lukea tuolta bichon yhdistyksen sivuilta kohdasta allergia mitä on mieltä yhdistys tälläisistä vastuuttomista kasvattajista.

Kasvatan Bichon Frisé rotua, enkä todellakaan myy pentua allergiseen kotiin, enkä mainosta allergiselle sopivaksi... Se on vale että Bichon-kasvattajat näin tekevät!!!!!!!!!!!!!

• tumppi
        Nappis kirjoitti:

Entäs jos nartun steriloi? Silloinhan ei tule juoksua jne., eli hormonaaliset toiminnat aikas alhaalla. Ymmärtääkseni useat kuitenkin steriloivat narttunsa, käytännön syistä. Mietityttää vain, että onhan uroksillakin hormonaalista toimintaa.. Tiä sitten.

• Bichon-kasvattaja
        Bichon kirjoitti:

Tosiasia on, että allergiaoireet aiheutuvat vieraasta valkuaisesta. Koirille allerginen on siis allerginen koiran valkuaiselle, jota esiintyy kaikessa koirasta erittyvässä. Kukaan ei siis voi olla allerginen hilseelle, mutta ei syljelle tai virsalle jne. Allergiat ovat hyvin yksilöllisiä, ja jotkut väittävät siedättyneensä omille lemmikeilleen ajan oloon.

Yli kymmenen vuoden kokemuksella tästä rodusta voin vakuuttaa, että kukaan vastuunsa tunteva kasvattaja ei lupaa myydä bichon frisétä allergiavapaana rotuna, koska lukuisia päinvastaisia esimerkkejä on olemassa. Asiallista tietoa haluavien kannattaa käydä esim. Bichon Frisé Ry:n kotisivulla osoitteessa http://gamma.nic.fi/~bichon katsomassa, mitä mieltä rodun rotujärjestö on asiasta.

Ainakin rotujärjestön eettisiin sääntöihin sitoutuneet kasvattajat noudattavat tietääkseni asiallista linjaa lupailematta liikoja, minkä voi varmistaa ottamalla heihin yhteyttä vaikkapa sähköpostitse tai vierailemalla heidän kotisivuillaan.

Eri asia onkin sitten, mitä rahan kiilto silmissä pentuja teettelevät "tehtailijat" kiinnostuneille selittävät. Ikävää, että moni vielä tänä päivänäkin näyttää menevän halpaan...

• se on
        minä kirjoitti:

Ei se allergia tule syljestä, virtsasta tai hilseestä... vaan koiran eritteissä olevasta valkuaisesta jota nämä kaikki sisältää...

mut asioiden helpottamiseks varmaanki sanottu noi asiat. Kaikilla ku ei raksuta, jos sanoo, et allergiaa aiheuttaa valkuainen, jota eritteissä on.

• tytteli
        Minä kirjoitti:

Kasvatan Bichon Frisé rotua, enkä todellakaan myy pentua allergiseen kotiin, enkä mainosta allergiselle sopivaksi... Se on vale että Bichon-kasvattajat näin tekevät!!!!!!!!!!!!!

Sehän on sitten erittäin hyvä että tiedät kaikkien kasvattajien toimintaperiaatteet. Jos kerran ketkään kasvattajat eivät näin tee niin miksiköhän asiasta on sitten mainittu jopa rotuyhdistyksen sivuilla?
        Ja juurihan tuossa joku sanoi, että oli viideltä kasvattajalta tätä asiaa tiedustellut ja kaikki olivat sanoneet, että bichon ei allergisoi, ja tämän kirjoittaja vielä sanoi, että luulisi kasvattajien tietävän jos kerran kasvattavat. Ja olen myös itse kuullut onen monia tapauksia joissa kasvattaja on väittänyt bichonia allergisoimattomaksi roduksi. Mutta jos ei kerran kukaan kasvattaja näni tee niin onhan se sitten hyvä. Varmasti kaikki joilta olen tätä kuullut valehtelevat, ja varmasti myös kaikki kasvattajat joita olen itse tavannut eivät ole näin sanoneet, vaan olen kuullut ihan omiani.

• Minä
        tytteli kirjoitti:

Sehän on sitten erittäin hyvä että tiedät kaikkien kasvattajien toimintaperiaatteet. Jos kerran ketkään kasvattajat eivät näin tee niin miksiköhän asiasta on sitten mainittu jopa rotuyhdistyksen sivuilla?
        Ja juurihan tuossa joku sanoi, että oli viideltä kasvattajalta tätä asiaa tiedustellut ja kaikki olivat sanoneet, että bichon ei allergisoi, ja tämän kirjoittaja vielä sanoi, että luulisi kasvattajien tietävän jos kerran kasvattavat. Ja olen myös itse kuullut onen monia tapauksia joissa kasvattaja on väittänyt bichonia allergisoimattomaksi roduksi. Mutta jos ei kerran kukaan kasvattaja näni tee niin onhan se sitten hyvä. Varmasti kaikki joilta olen tätä kuullut valehtelevat, ja varmasti myös kaikki kasvattajat joita olen itse tavannut eivät ole näin sanoneet, vaan olen kuullut ihan omiani.

En tiedä kaikkien kasvattajien hommista, mutta ei pidä yleistää että rodun kasvattajat, koska uskon että ne on poikkeuksia jotka näin mainostaa :(

• Yks vaan
        Bichon kirjoitti:

Kasvattaja ei todellakaan tiedä asiasta mitään jos menee tuollaista väittämään!!!! Helppohan terveen ihmisen on sanoa että koira ei aiheuta allergiaa. Ystävälläni on bichon, ja aina kun menen kylään, saan allergiaoireita. Joten en tykkää mennä kylään. Koira itsessään (eli hilse ja karvat) aiheuttaa minulle allergiaa. Ei pelkästään kuola tai virtsa. Otin koiran kerran päiväksi luokseni hoitoon, ja olo oli aivan kamala. Henki ei kulkenut, silmät kutisi ja punoitti, tuli kutisevaa ihottumaa ja näppyjä, nenä vuosi. Ei siis sovi kaikille!!!!!!!!! Joten älkää menkö sellasta väittämään!!! Johtaa vain siihen että koira joutuu "kiertoon"!!!!

• Katri

No meillekin on tulossa bichonin pentu, koska mies on allerginen koirille ja hänellä on astma. Rotujärjestöön kuuluva kasvattaja (on yksi vanhimpia bichonin kasvattajia, kasvattanut rotua 20 vuotta) sanoi, ettei näistä tulis oireita. Ei tullut ainakaan silloin kun kävimme katsomassa hänen suurta koiralaumaansa (yleensä myös miehelläni oireet tulee heti). Myöskään mainitsemasi "silmänpyyhkimistesti" ei aiheuttanut silmien kutinaa :). Eli ilmeisesti hän ei ole allerginen juuri bichon friseille! En silti menis sanomaan, ettei bichon friset aiheuta allergiaa. Allergia kun on niin yksilöllinen juttu!

• JUSTIINSA

Kyllä oli vastuuton kasvattaja. Juuri tuolla rotuyhdistyksen sivuilla kerrottiin näistä vastuuttomista kasvattajista! Mielestäni on aivan järkyttävää, että pitkäänkasvattaneet ja ns.luotettavat kasvattajat valehtelevat noin pennun ostajille. Se on väärin. Kyllä tuollainen toiminta pitää saada loppumaan! Tuollaiselta kasvattajalta ei kannattaisi koiraa ottaa, joka mainostaa rotua allergisoimattomana.

• Nekku

Kyllähän bichoninkin iho hilseilee. Jostain luin seuraavaa: ihosolujen elinaika on noin 3 viikkoa, ja tämän jälkeen iho hilseilee pois. Koska bichon frisen turkki ja iho kestää kuivumatta viikottaista pesua, lähtee hilse pesun mukana pois. Ja koska turkki on normaalia koiranturkkia paksumpi, kuollut hilse ei viikossa ehdi nousta pintaan. Eli jos koiran turkin pesuista huolehtii, niin ei bichonin pitäs aiheuttaa oireita allergisille. Sama homma villakoirien kanssa.

• Villis

Mikähän se sellainen pesuri on millä kaiken hilseen saa turkista lähtemään, kyllä sitä jää siihen vaikka kuinka perusteellisesti jynssää. On nimittäin se turkki sen varran paksu ja tiukka. Ja noista pika allergiatesteistä kasvattajan luona, voipi se allergia vaatia pidemmän altistumisen, kuin muutaman tunnin tai kuukauden, esim vuoden tai kaksi. Siinä sitä sitten ollaankin vaikeuksissa, kun on niin rakkaasta koirasta luovuttava vuoden-parin kuluttua!

• Nekku
        Villis kirjoitti:

Mikähän se sellainen pesuri on millä kaiken hilseen saa turkista lähtemään, kyllä sitä jää siihen vaikka kuinka perusteellisesti jynssää. On nimittäin se turkki sen varran paksu ja tiukka. Ja noista pika allergiatesteistä kasvattajan luona, voipi se allergia vaatia pidemmän altistumisen, kuin muutaman tunnin tai kuukauden, esim vuoden tai kaksi. Siinä sitä sitten ollaankin vaikeuksissa, kun on niin rakkaasta koirasta luovuttava vuoden-parin kuluttua!

Siinä jutussa sanottiin että ne hilsehiukkaset irtoaa pesun mukana jotka on lähteneet "kiipeäämään" turkin pintaa kohti. Siis sinne ihoon voi hilsettä jäädäkin. Sitten kun pesua toistetaan niin ne hilseet ei ikään kuin ehdi karvan päälle pölisemään.

Ei minulla ole kokemuksia koira-allergiasta eikä myöskää bichon friseistä eikä villakoirista, kunhan vain luin tuollaisen artikkelin joku aika sitten...

• Katri
        Villis kirjoitti:

Siis mun mies on jo allerginen. Eikö ne oireet silloin yleensä tule melkein heti? Ainakin muista koirista hänelle on tullut oireet parissa minutissa. Voiko tosiaan olla että kestäisi vuosia ennen kuin allerginen ihminen saa ensimmäiset oireet? Toki tiedän että jos allergia on piilevä (ei siis tiedä vielä olevansa allerginen), allergia voi laueta vuosienkin altistuksen jälkeen. Itselle on käynyt niin. Minulla oli ennen kani, jolle tulin allergiseksi kun se oli ollut minulla noin 10 kuukautta. En kuitenkaan luopunut siitä ja se eli 4-vuotiaaksi luonani. Vastauksesi Villis alkoi huolestuttaa, sillä kauppaa ei voi enään perua (varausmaksut maksettu)... :(

• Villis
        Katri kirjoitti:

Siis mun mies on jo allerginen. Eikö ne oireet silloin yleensä tule melkein heti? Ainakin muista koirista hänelle on tullut oireet parissa minutissa. Voiko tosiaan olla että kestäisi vuosia ennen kuin allerginen ihminen saa ensimmäiset oireet? Toki tiedän että jos allergia on piilevä (ei siis tiedä vielä olevansa allerginen), allergia voi laueta vuosienkin altistuksen jälkeen. Itselle on käynyt niin. Minulla oli ennen kani, jolle tulin allergiseksi kun se oli ollut minulla noin 10 kuukautta. En kuitenkaan luopunut siitä ja se eli 4-vuotiaaksi luonani. Vastauksesi Villis alkoi huolestuttaa, sillä kauppaa ei voi enään perua (varausmaksut maksettu)... :(

Kun on allergia jollekin eläimelle, on hyvin todennäköistä, että ajankanssa tulee allergia laajenemaan. Silloin on mahdollista vuoden parin altistuksen jälkeen saada allergia sellaiselle eläimelle, jolle ei aikaisemmin ole ollut allerginen. Tämä on allergialääkärin esittämä näkemys. Kokemustakin on, eli siitepölyallerginen henkilö alkoi vähitellen oirehtimaan lehmän- ja sitten koiranhilsepölylle. Jos on allerginen jonkun koiran hilsepölylle, on mahdollista sairastua vähitellen toisen koiran hilsepölystä, vaikkei aluksi oirehtisikaan. Mutta kai niitä pokkeuksiakin on!

• !!!
        Katri kirjoitti:

Minulle tuli allergiareaktiot välittömästi, tulivat ja menivät. Jatkosta en tiedä minä eikä kukaan muukaan koiranomistaja. Jos teidän villiksestä ei tullut oireita tai ne olivat vähäisiä ettekä enää voi tai halua perua, niin toivotan teille onnea uuden perheenjäsenen johdosta. Älkää päästäkö sitä makuuhuoneeseenne !
        Vielä, koiria on niin paljon ja uskon, että lievästi allergiset ihmiset pitävät paljon koiria. Itse en anna Peron antaa kuin pikku suukon. Silmiä eikä naamaa se saa missään tapauksessa nuolla. Se on siihen oppinut ja me halataan muuten vaan.

• OMIA KOKEMUKSIA

Meidän Bichonilla ei ole lainkaan aluskarvaa. Karva tuntuu jo kädessäkin mukavalta. Valitsinkin pennuista sen, jonka turkki oli pehmeämpi (pienen pieni ero). Pentu tekee niin paljon tarpeitaan sisälle, vaikka kuinka olisi paperia ja pesisi niitä pois, kulkeutuu sen tassujen mukana jatkuvasti "sitä yhtä eritettä" pitkin asuntoa. Tärkeä asia mikä kannattaa myös huomioida, on se, että koirat leikkivät keskenään. Se on koiralle tärkeää. Etenkin Bichon on muita koiria rakastava rotu. Kun koirat leikkivät, tarttuu siitä toisesta vaikka mitä. Meillä koira haisee joskun leikin jälkeen toisen koiran syljelle, tietenkin. Ottakaa nämäkin asiat huomioon älkääkä miettikö vaan sitä hilseasiaa.

• Zara

Ystäväni, jolla on koiralle allerginen tytär, on aivan vakuutettu, että heille sopii ehdottomasti koiraksi bichon havanese (koiraa ei ole vielä hankittu). Kuka lieneekin tehnyt aivopesun, minä en pysty päätä kääntämään - siis pehmolelun suuntaan. Se on ainoa allergiselle sopiva koira piste.

• Lotta R

Mikään ei ole varmaa...

Riippuu ihmisestä sietääkö hän bichon frisea/havannaa/villakoiraa rotuja riittää. Toiset sietävät ja toiset eivät. On olemassa allergia ystävällisiä koiria mutta allergia vapaata koiraa ei ole olemassakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe