kuinka monella lapsilisät ovat äidin tuloja?

herneet nenuun

Taidan sohaista kusiaispesää, mutta kysyn kumminkin. Kuinka monessa perheessä lapsilisät lasketaan äidin tuloiksi? Esim. minun lapsuuskodissani asia oli näin, ja pitkään luulinkin että raha kuuluu äidille. Ja vielä nykyäänkin olen niin monta kertaa tutuilta äideiltä kuullut, kun tuloista puhutaan, että : "meillä on miehen palkkatulot, ja sitten mulla on kotihoidontuki/ansiopäiväraha/jne. ja lapsilisät..."
Siis sitä vain, että eikö ne lapsilisät ole lapsen elämiseen, molemmille vanhemmille lapsen elättämistä varten, eikä mitenkään äidille korvamerkittyä rahaa..
(Meillä lapsilisät eivät ole äidin tuloa sen kummemmin kuin isänkään.)

Pilkunviilausta.. siis mulle sama mihin ne rahat menee, mutta älkää sanoko että se ois yksinomaan äidin tuloa, kun se ei ole! :) :D

64

2044

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteisiä ovat

Perheen tuloja tuskin jaetaan periaatteella - sulle- mulle- sulle- mulle.

Toi on sulle tullut ja se kuuluu sulle.

Meillä kaikki perheen tulot ovat yhteistä rahaa, joilla ostetaa ytheiser ruuat ja maksetaan vuokraa ja muita kuluja. Siihen kuuluu myös minun palkka, ja miehenpalkka, lapsilisät ym tulot.

Olisi omituista alkaa jakelemaan rahat kuka saa mitäkin ja kuka ei!!!

• Molemmilla omat

no, meidän perheessä on minun palkka, miehen palkka, ja ne eivät ole yhteistä rahaa. Rahat on sen, kuka ne on ansainnutkin.
        Kaikki maksetaan puoleksi. Isommat tai ylimääräiset hankinnat hankitaan yhdessä, tai jos jommallakummalla on ylimääräistä rahaa, hän sen ostaa. Kumpikin ostaa omilla rahoillaan omat hömpötykset, vaatteet, harrastukset, ja lasten jutut ostetaan yhdessä. (Tai lapsilisillä)
        Näin on hyvä, ja näin jatketaan. Tämä toimii meillä! En ikinä haluaisi yhteistä tiliä!
        Minusta olisi outoa jos rahat olisivat yhteisiä. Mukavampi niin, varsinkin kun mies on säästäväinen ja tarkka raha-asioissa ja minä olen himoshoppaaja , tykkään siitä että saan huoleti tuhlata omat rahani ;)

• Sullonmuntulot

Meillä on molemmilla omat tilit, joille normaalioloissa maksetaan palkat sekä yhteinen "taloustili", jonne kumpikin tarpeen ja varojensa mukaan siirtää rahaa. Meillä lapsilisän on sikäli sovittu olevan äidin tuloa, että se maksetaan minun tililleni ja minä "hallinnoin" sen käyttöä. Osan siirrän säästöön lapsen tilille ja lopuilla maksetaan sekä minun ikiomia (vaikkapa kampaamokäynnit) että koko perheen kuluja, niin pitkälle kuin vajaasta sadasta eurosta kotihoidontuesta nyt riittää. Kun palaan töihin, saadaan toivottavasti koko lapsilisä pistettyä säästöön tai sijoitettua lapsen tulevaisuutta varten.

Kaipa lapsilisä usein mielletään ns. äidin tuloksi, varsinkin silloin kun äidillä ei ole palkkatuloja. Tuskin yksikään äiti silti jemmaa sen itselleen rilluttelu- tai shoppailurahastoksi, koska siinä vaiheessa kun ollaan vaikkapa kotihoidontuella, eurot kuluvat melko tarkkaan koko perheen yhteisiin menoihin.

• ---------

Minäkin sanoisin, että meillä on miehen palkka ja nyt minun äitiyspäivärahani ja lapsilisät. Ne nimittäin maksetaan minulle, olen siis etuuden saaja. Käytännössä kuitenkin kaikki rahat ovat yhteisiä lukuunottamatta pientä osuutta omaa rahaa, minkä molemmat kuukausittain saavat omille tileilleen siten, ettei toisella ole sanomista tai tietoa niiden käytöstä.

Mutta jos nyt halutaan nipottaa, niin meillä lapsilisät menevät suoraan sille tilille, mistä pankki ottaa asuntolainan joka kuukausi, eli ne menevät kokonaan asuntolainaan, eivätkä toki riitäkään, vaan sille tilille pitää vielä siirtää lisää rahaa aika reippaasti joka kuukausi, vaikka lapsia onkin viisi, eli lisätkin ovat kohtalaisen kokoiset.

• törkeyden huippu

Huh.. lapsilisät asuntolainaan??? Hyvänen aika... niillä kuuluu ostaa lapsille vaatteita ym, ei ne kuulu aikuisten tekemään lainaan!!! Makskaa itse lainanne, ei lapsilisät oo sitä varten. Lapsetko teillä maksaa vanhempien ottamat lainat?? Pikavippinnekin varmaan lapsiparat saa maksaa.... huh.. enpä oo ennen kuullu!

• 9+4
        törkeyden huippu kirjoitti:

Huh.. lapsilisät asuntolainaan??? Hyvänen aika... niillä kuuluu ostaa lapsille vaatteita ym, ei ne kuulu aikuisten tekemään lainaan!!! Makskaa itse lainanne, ei lapsilisät oo sitä varten. Lapsetko teillä maksaa vanhempien ottamat lainat?? Pikavippinnekin varmaan lapsiparat saa maksaa.... huh.. enpä oo ennen kuullu!

Lapsilisillähän tuossa tapauksessa maksetaan lapsille perintöä...

Asunto on lapsiperheellä muuten melko välttämätön. Lapsetkin kai viihtyvät paremmin katon alla kuin sillan alla. Sama kai se on, maksetaanko lapsilisillä lainaa ja palkkatuloilla vaatteita ym. lastentarviketta, ruokaa, harrastusmenoja, kun molempia joka tapauksessa on maksettava. Olisi hassua miettiä, että tuota satasta tililläni en voi käyttää tuohon vaan otanpa tuon satasen siitä vierestä ja maksan sillä...

• ----------
        törkeyden huippu kirjoitti:

Juurihan minä sanoin, että lapsilisä on minun tuloani, koska se on minulle myönnetty. Eivät lapset siis maksa meidän lainojamme, eihän heillä ole vielä mitään tulojakaan. Jos yhtään lohduttaa, niin lapsemme saavat kyllä asua meidän kanssamme tässä meidän talossamme, joka on juuri lasten takia riittävän iso (ja sitä kautta kallis), että hekin mahtuisivat. Lasten ruuat, vaatteet, harrastukset ja muut menot maksamme sitten omista palkoistamme tai muista tuloista, eli ei heiltä mitään puutu. Pikavippejä meillä ei ole, eivätkä lapsilisät niihin riittäisikään, kun eivät riitä edes tuohon koko asuntolainaan. Jos meillä olisi niitä pikavippejä juuri sopivasti lapsilisien verran, niin silloinhan olisi ihan kätevää, että lapsilisillä maksettaisiin ne ja muilla rahoilla sitten asuntolaina.

Minä en ole koskaan kuullut, että jollain menisi lapsilisä jotenkin eri tilille, mistä maksettaisiin selkeästi vain lapsen kulut. Eiköhän ne useimmiten mene sellaiselle tilille, jonne muutakin rahaa tulee, jolloin on aika vaikea määritellä, mistä mikäkin raha on tullut.

• hyvänen aika sentään
        9+4 kirjoitti:

Lapsilisillähän tuossa tapauksessa maksetaan lapsille perintöä...

Asunto on lapsiperheellä muuten melko välttämätön. Lapsetkin kai viihtyvät paremmin katon alla kuin sillan alla. Sama kai se on, maksetaanko lapsilisillä lainaa ja palkkatuloilla vaatteita ym. lastentarviketta, ruokaa, harrastusmenoja, kun molempia joka tapauksessa on maksettava. Olisi hassua miettiä, että tuota satasta tililläni en voi käyttää tuohon vaan otanpa tuon satasen siitä vierestä ja maksan sillä...

Onko teillä asuminen sillan alla syy siihen että vanhempien ottama laina pitää maksaa laspilisillä, uuten joutuu sillan alle????

Kauheeta, pitäs ajatella aikasemmin ettei ota lainaa tai asuu vuokralla!

Aika kova toi sun vertaus. Muuten ollaan sillan alla, jos ei makseta lapsilisillä asuntolainaa, .. lainaa ei ole lapset ottaneet, joten olisi kohtuullista että itse sitä myös maksaisitte.

• ------------
        hyvänen aika sentään kirjoitti:

Onko teillä asuminen sillan alla syy siihen että vanhempien ottama laina pitää maksaa laspilisillä, uuten joutuu sillan alle????

Aika kova toi sun vertaus. Muuten ollaan sillan alla, jos ei makseta lapsilisillä asuntolainaa, .. lainaa ei ole lapset ottaneet, joten olisi kohtuullista että itse sitä myös maksaisitte.

Olisiko sinun mielenterveydelle parempi, jos maksaisimme miehen palkasta sen lainan ja ottaisimme lapsilisät sitten palkan sijasta elämiskäyttöön? Voisihan sen niinkin tehdä, mutta silloin pitäisi ilmoitella kelalle uusi tilinumero lapsilisiä varten ja siinä on ihan turhaa vaivaa, kun lopputulos on kuitenkin sama. Mitäs, jos ne lapsilisät tulisivatkin samalle tilille muiden tulojen kanssa? Saisimmeko silloin maksaa asuntolainaamme lapsilisäpäivänä, vai pitäisikö se maksaa tilipäivänä? Jos asuisimme vuokralla, niin vuokraakin pitäisi maksaa. Mistä rahoista sen saa maksaa? Saisiko lapsilisistä, koska kyse on kuitenkin lapsen asumisesta. Mielestäni olisi suorastaan velvollisuus sijoittaa lapsen rahat jotenkin järkevämmin kuin maksaa vuokraa. Jos siis kyse olisi lapsen rahoista, näinhän ei ole. Kyse on vanhmpien rahoista.

• lisät lapsille
        ------------ kirjoitti:

Olisiko sinun mielenterveydelle parempi, jos maksaisimme miehen palkasta sen lainan ja ottaisimme lapsilisät sitten palkan sijasta elämiskäyttöön? Voisihan sen niinkin tehdä, mutta silloin pitäisi ilmoitella kelalle uusi tilinumero lapsilisiä varten ja siinä on ihan turhaa vaivaa, kun lopputulos on kuitenkin sama. Mitäs, jos ne lapsilisät tulisivatkin samalle tilille muiden tulojen kanssa? Saisimmeko silloin maksaa asuntolainaamme lapsilisäpäivänä, vai pitäisikö se maksaa tilipäivänä? Jos asuisimme vuokralla, niin vuokraakin pitäisi maksaa. Mistä rahoista sen saa maksaa? Saisiko lapsilisistä, koska kyse on kuitenkin lapsen asumisesta. Mielestäni olisi suorastaan velvollisuus sijoittaa lapsen rahat jotenkin järkevämmin kuin maksaa vuokraa. Jos siis kyse olisi lapsen rahoista, näinhän ei ole. Kyse on vanhmpien rahoista.

Ei ole minunmielenterveysestä kiinni, miten sinä ne raha asiat hoidat. Ja ei ole mikään syy valittaa kelalle ilmoittamaan uutta tilinumeroa!! Heh.. no on sekin vaikeeta, kuin vaikeeta on hakea muita tukia ja ilmittaa tilinumero?? Asumistuet ym muut???
        Onko sekin vaikeeta?

• ---------
        lisät lapsille kirjoitti:

Ei ole minunmielenterveysestä kiinni, miten sinä ne raha asiat hoidat. Ja ei ole mikään syy valittaa kelalle ilmoittamaan uutta tilinumeroa!! Heh.. no on sekin vaikeeta, kuin vaikeeta on hakea muita tukia ja ilmittaa tilinumero?? Asumistuet ym muut???
        Onko sekin vaikeeta?

Sitähän minäkin, ettei se muille kuulu, miten minä raha-asiat hoidan, kunhan lapsilla on kaikki tarpeellinen. Vanhempainpäivärahat on haettu samalla hakemuksella kuin lapsilisät ja muita tukia ei olla haettu tai saatu. Mutta vastaisitko edellä esitettyihin kysymyksiin, kun en parhaalla tahdollanikaan ymmärrä, mitä teen mielestäsi väärin. Mitä eroa on sillä, että maksamme lapsilisillä lainan ja palkalla lasten kulut, miksi sen pitäisi olla toisin päin? Jos lapsilisät menisivät samalle tilille kuin palkka, niin saisiko asuntolainaa maksaa lapsilisäpäivänä vai pitäisikö se maksaa vaikka edellisenä? Ja miten voi olla varma, ettei juuri ne lapsilisärahat ole säästyneet sinne tilille viimeiseksi ja vahingossa menekin juuri siihen lainaan? Entä saako lapsen asunnosta maksaa vuokraa lapsilisillä?

Eihän se tosiaan iso homma olisi vaihtaa tilinumeroa kelalle, mutta edelleen en keksi yhtään hyvää syytä, miksi niin pitäisi tehdä.

• ---------
        --------- kirjoitti:

Sitähän minäkin, ettei se muille kuulu, miten minä raha-asiat hoidan, kunhan lapsilla on kaikki tarpeellinen. Vanhempainpäivärahat on haettu samalla hakemuksella kuin lapsilisät ja muita tukia ei olla haettu tai saatu. Mutta vastaisitko edellä esitettyihin kysymyksiin, kun en parhaalla tahdollanikaan ymmärrä, mitä teen mielestäsi väärin. Mitä eroa on sillä, että maksamme lapsilisillä lainan ja palkalla lasten kulut, miksi sen pitäisi olla toisin päin? Jos lapsilisät menisivät samalle tilille kuin palkka, niin saisiko asuntolainaa maksaa lapsilisäpäivänä vai pitäisikö se maksaa vaikka edellisenä? Ja miten voi olla varma, ettei juuri ne lapsilisärahat ole säästyneet sinne tilille viimeiseksi ja vahingossa menekin juuri siihen lainaan? Entä saako lapsen asunnosta maksaa vuokraa lapsilisillä?

Eihän se tosiaan iso homma olisi vaihtaa tilinumeroa kelalle, mutta edelleen en keksi yhtään hyvää syytä, miksi niin pitäisi tehdä.

Lisättäköön vielä, että viimeisin äitiyspäivärahahakemuskin meni kyllä viimeiseen palautuspäivään asti, kun en vain millään ehtinyt, jaksanut ja viitsinyt sitä ajoissa täytellä. Eli on se tukienkin hakeminen vaikeaa.

• 9+4
        hyvänen aika sentään kirjoitti:

Eipä sitä ilmaiseksi asu juuri kukaan, missään. Vuokrakin useimmiten kai maksetaan rahalla...

Kelan sivuilla kerrotaan, että lapsilisää maksetaan jokaisesta alle 17-vuotiaasta lapseSTA, ei jokaiselle alle 17-vuotiaalle lapseLLE. Lapsilisä on siis vanhempien tuloa, ei lasten. Joten jos vanhemmat maksavat asuntolainaa lapsilisillä, he maksavat sitä itse, eivät lapset.

• Utelias ihmettelijä
        --------- kirjoitti:

Yleensä vanhemmat elättää lapset ja maksaa elmisen, ei lapset!

Teillä lapset maksaa asumisen kulut! Mihin tilille ne rahat sitten menee, kun asuntonne vaikkapa myydään? Saanko lapset laittamansa osuudet itselleen vai omitteko nekin???

• 5+5
        Utelias ihmettelijä kirjoitti:

Yleensä vanhemmat elättää lapset ja maksaa elmisen, ei lapset!

Teillä lapset maksaa asumisen kulut! Mihin tilille ne rahat sitten menee, kun asuntonne vaikkapa myydään? Saanko lapset laittamansa osuudet itselleen vai omitteko nekin???

Siis mitä? Eihän se lapsilisä mitään sellaista tuloa ole, joka vanhempien pitäisi säästää lapsille tai antaa se lapsille taskurahaksi joka kuukausi.

Minä en ainakaan laske, että lasten menoihin saapi mennä kuukaudesa sen lapsilisän verran, eikä yhtään enempää tai vähempää, vaan se mitä tarvitaan, niin ostetaan. Voisin kyllä väittää, että lapsiin kuluu enemmän rahaa kuin tuo lapsilisä on.

• 475207845275275
        5+5 kirjoitti:

Siis mitä? Eihän se lapsilisä mitään sellaista tuloa ole, joka vanhempien pitäisi säästää lapsille tai antaa se lapsille taskurahaksi joka kuukausi.

Minä en ainakaan laske, että lasten menoihin saapi mennä kuukaudesa sen lapsilisän verran, eikä yhtään enempää tai vähempää, vaan se mitä tarvitaan, niin ostetaan. Voisin kyllä väittää, että lapsiin kuluu enemmän rahaa kuin tuo lapsilisä on.

Kyse olikin siitä, että vanhemmat maksaa itse ottamaansa lainaa lasten menoihin tarkittamalla rahalla!!! Jos itse ottaa velkaa, ei sitä lastenpidä maksaa.

Ja niin, kun asunto myydään, niin palautuuko lapsille ne rahat, vai kaljotteleeko vanhemmat ne???

• ---------
        475207845275275 kirjoitti:

Kyse olikin siitä, että vanhemmat maksaa itse ottamaansa lainaa lasten menoihin tarkittamalla rahalla!!! Jos itse ottaa velkaa, ei sitä lastenpidä maksaa.

Ja niin, kun asunto myydään, niin palautuuko lapsille ne rahat, vai kaljotteleeko vanhemmat ne???

Kerropa nyt sitten, että miten asia sinun mielestäsi pitäisi hoitaa. Lapset saavat kaiken, mitä tarvitsevat, joten he eivät ole puutteessa. Ja toki heihin kuluu paljon enemmän rahaa kuukausittain kuin sen lapsilisän verran, eli todellakin vanhemmat elättävät heidät (joskin valtio tukee sitä lapsilisien verran). Jos me päättäisimme olevan tarpeellistä alkaa maksella eri tuloista eri menoja, niin se toki olisi mahdollista, mutta lopputulos olisi ihan sama. Ei meillä silti olisi enemmän rahaa, halua tai tarvetta laittaa lapsiin rahaa, koska he eivät tarvitse mitään enempää.

Kun/jos asunto joskus tulevaisuudessa myydään, siitä tulevalla rahalla mitä ilmeisimmin ostamme uuden asunnon itsellemme. Kun sitten joskus kuolemme, lapsillemme jää perintönä se, mitä heille perintönä jääkään. Jos päätämme ryhtyä juopottelemaan sitä ennen ja rahat menevät, niin sitten niin käy, mutta sehän on meidän asiamme, koska kyse on meidän omaisuudestamme ja meidän rahoistamme. Lapsilisät kun ovat vanhempien rahaa, ei lapsien. Jos lapsilisät menisivät vaikka lasten tileille, niin niistä pitäisi maksaa lahjavero. Tuo jo osoittaa, että ne eivät ole lasten, vaan vanhempien rahoja. Ei omastaan makseta lahjaveroa.

• pojan-äiti
        475207845275275 kirjoitti:

saanen kysyä mitä eroa on sillä että lapsilisät menee lainatilille,ja käyttötilille tulevasta palkasta kustannetaan lasten menot,vaatteet ruuat ym... en ymmärrä mikä haloo tästäkin on pitänyt nostaa. samanlaista rahaa se on.nimikö siinä häirihtee?kun tuo on lapsilisän nimellä niin just nuo eurot pitää käyttää lapsiin.jestas sentään. no jos sinä haluut laittaa lapsilisäsi lapsesi tilille niin eikun vaan,muut tehkööt kuten parhaaksi näkee....ja miten toi asunnon myynti liittyy asiaan. eihän se raha oo lasten joka sinne taloon on laitettu vaan vanhempien rahaa!jos sua nimi siinä häirittee niin joo taijat olla aika nipo ja pipo liian syvällä päässä tällasilla helteillä...kaikenlaisia sitä....

• ..

Hohhoijaa.. Ensin sanot, että lapsilisät maksetaan sinulle ja heti seuraavassa kappaleessa ne maksetaankin johonkin muualle... Koita jo päättää kenelle ne maksetaan..

• -----------
        .. kirjoitti:

Hohhoijaa.. Ensin sanot, että lapsilisät maksetaan sinulle ja heti seuraavassa kappaleessa ne maksetaankin johonkin muualle... Koita jo päättää kenelle ne maksetaan..

Lapsilisät maksetaan minulle, koska minä olen etuuden saaja. Ne vain sattuvat tulemaan tilille, jolta maksetaan asuntolaina, joka on minun ja mieheni yhteinen laina. Miehen palkka taas on miehen palkka, vaikka siitä maksetaankin meidän yhteisiä menoja ja lasten kuluja ja vaikka mitä. Siis palkan saaja on mies, riippumatta siitä, mitä rahoilla tehdään, lapsilisien saaja olen minä ja niillä maksetaan asuntolaina. Lisäksi vielä on minun vanhempainpäiväraha tai minun palkkani, jotka ovat minun tuloani, mutta niilläkin maksetaan meidän perheemme yhteisiä menoja.

Eli vielä rautalangasta vääntäen: Minä maksan saamillani lapsilisillä meidän perheen asuntolainaa. Tietysti voi ajatella, että se etuudensaaja meidän lapsilisien kohdalla onkin pankki, josta meillä on laina, koska sinne ne loppupeleissä menee. Kenenkäs tuloa ne palkat ovat tuolla logiikalla, kun eivät nekään tilille jää, vaan menevät kaikenlaisiin laskuihin ja ruokaan yms?

• 11+6

Meillä yhteinen tili, ja sinne menee minun palkka, miehen palkka ja lapsilisät. Kun olin kotona, meillä oli miehen palkka, minun kotihoidon tuki ja lapsilisä siihen päälle. Eli en ole koskaan sitä omaksi laskenut, en oikeastaan edes sen koomin ajatellut sen olemassa oloa, käyttöön se on tarkoitettu ja lapsi saa aina ruoan, vaatteet, virikkeet ym ym, joten lapsilisä kyllä menee lapseen ja ylikin :). Emme säästä kuukausittain lapselle lapsilisästä, mutta synttäreinä annamme jonkun isomman summan tilille omalta säästötililtämme. Samapa kai se, kenen rahoiksi sitä lapsilisää kutsuu, kunhan lapsi saa kaiken tarvitsemansa. Vanhemmille se on yhteisesti kyllä takoitettu ymmärtääkseni.

• vieras54321

Minä miellän lapsilisät minun tulokseni, mikä johtuu siitä että minä olen lapsilisää hakenut, puolisoni on allekirjoituksellaan hyväksynyt että lapsilisät maksetaan minulle. Joskin ne menevät yhteiselle tilillemme, silti. En kuitenkaan pidä lapsilisää mitenkään minun rahanani, vaan ne ovat minulle maksettavaa rahaa - tuloa.

Ne ovat minun tuloni josta maksan lapsiin liittyviä juttuja: polkupyörää, harrastusvälinettä, vaatetta, huonekaluja, leluja jne.

• ..........

Jännä, kun muita tukia haettaessa lapsilisät lasketaan tuloiksi sille vanhemmalle, jolle ne maksetaan. Yleensä äidille. Niin kyllä minäkin tuloistani puhuessa lasken, että hoitoraha, lapsilisä ja kuntalisä.

Rahaa on tuskin tarkoitettu annettavaksi lapselle, jotta lapsi itse sen voi haluamallaan tavalla tuhlata. Meillä nyt molemmat sen verran pieniä, ettei tarvitse tuollaista miettiäkään.

Mutta yhtäkaikki, rahat menee lasten juttuihin ja lasten ruokaan joka tapauksessa. Törsäämään en "lasten tuloja" näillä pikkusummilla pääse. Hyvä jos riittää välttämättömyyksiin, edes ruokiin ja vaippoihin. Saati sitten, jos lääkäriin tai lääkkeisiin tarvitaan rahaa.

On tosiaan pilkunviilausta, ettei vanhempi saisi kutsua lapsilisää tuloksi, kun näin se joka paikassa katsotaan kuitenkin. Ja sama se, käyttääkö vanhempi ne rahat lapsilisän maksupäivänä ruokakauppaan, ja ostaa sitten vaikka palkkapäivänä lapsille tarvittavia vaatteita yms. Kyllähän lapsen syntyessä asumismenotkin jollain tavalla usein kasvavat, esim sähkölasku (pesukoneen käyttö lisääntyy) ja vesilasku veden käytön lisääntyessä. ja toki ruoka yms päivittäiset tarpeelliset hankinnat maksavat rahaa. Sitä varten se raha on. Eli minun mielestäni ei ole tarkoituskaan, että lapsi missään vaiheessa saa suoraan lapsilisää omaan käyttöönsä.

• .

Joku elatusvelvollinen täällä taas remuaa ja äidit lyö vettä myllyyn.

• ....................

Niinpä, ajatella tämähän on äitien keskustelupalsta, kumma juttu.....

• Miten tuo lie on...

Jommalle kummallehan se käytännössä maksetaan, ja yleensä se on se äiti. Niinpä taisimme mekin lomakkeisiin ruksia vanhempainetuuksia hakiessa. Käytännössä yks hailee, kun samalle tilille maksu tulee kuten kaikki muutkin taloutemme tulot, mutta ilmeisesti se tulee minun nimelläni.

Mikähän lie tuon juridinen merkitys, jos lasketaan henkilön tuloja... eihän sitä mieheni tuloksi voida laskea millään, jos maksu tulee minun nimelläni minun tililleni (joskin meidän tapauksessa tili on yhteinen)? Eihän se voi olla mieheni tuloa? Vaikka se onkin tarkoitettu yhdessä lapsen eduksi käytettäväksi.

• Lapsille menevät

Meillä lapsilisät menevät lasten tileille.

• Menevätkö

lisät suoraan lasten tileille vai kierrätätkö oman tilisi kautta?

• sama...
        Menevätkö kirjoitti:

lisät suoraan lasten tileille vai kierrätätkö oman tilisi kautta?

Joo, ensin omalle tililleni, sieltä tilisiirtona tai suoraveloituksena, mikä se nyt on, lasten tileille. En vedä välistä :)

• "Menevätkö"
        sama... kirjoitti:

Joo, ensin omalle tililleni, sieltä tilisiirtona tai suoraveloituksena, mikä se nyt on, lasten tileille. En vedä välistä :)

Minä vedän! ;o)
        Meillä on kolme murkkua ja kaikki saavat 100€/kk. Loppu jää minulle ja ostan sillä itselleni ripsivärit! ;o)
        Mielestäni reilua!
        Äidin hyvinvointi on lastenkin etu...

• tyhmä alitus...

Lapsilisä maksetaan yleensä joko äidille tai isälle, useimmiten varmaan äidille kun se äiti yleensä ostaa ne ruuat ja vaatteet. Se on tarkoitettu tukemaan lapsiperheitä arjessa ei se ole korvamerkittyä. Minä maksoin just mm puhelinlaskut pois lapsilisästä. Ne menee yhtä nopeesti kun tulee, lapselle ostetaan vaatetta ym. silloinkun hän tarvii olkoon tilillä mitä rahaa hyvään. Elämään kaikki menee niikuin ne on tarkoitettukin ja mun äidin tilille tulee, koska olen yksinhuoltaja.

• tsaidu

Meillä menee KAIKKI tulot yhdelle tilille...lapsilisät, palkat jne...ja sieltä hoidetaan kaikki kulut...toimii...Lapsilisät on mielestäni perheelle tarkoitettua TULOA kiitokseksi valtiolta kun olemme tehneet uusia veronmaksajia. ;) Hyvä jos joku pystyy ne säästämään lapsille mutta meillä ei. Koko perheen tuloa...eihän munkaan palkka ole yksistään mun eikä miehen palkka sen. Näin ME sen ajattelemme. :)

• gfhtht

meillä kaikki rahat (miehen palkka, kodinhoidontuki, lapsilisät) menee yhteiselle tilille. sieltä maksetaan kaikki tarvittavat. lainat ja muutkin laskut, harrastukset, ruuat, vaipat, vaatteet niin lapsille kun aikuisillekin, lääkärit yms. kyllä se lapsilisä menee ihan lapsien kuukautisiin tarpeisiin oli sitten kyseessä vaatteet, ruoka, harrastukset tai vaikka asuminen.
      ihanteellista olisi jos olisi mahdollista säästää lapselle se raha tulevaisuutta varten mutta kun pienellä kodinhoidontuella elätään(ja miehen palkalla) niin joka euro on tarpeellinen että tulee toimeen.

• rytet

Meillä menee lapsen nimissä olevalle tilille, josta tarpeen mukaan rahoitetaan isompia, lapseen liittyviä hankintoja ja mahdollisia yllättäviä menoja, jotka liittyvät lapseen, esim. yksityislääkärikuluja.

• groliyhsrih

Jos lapsilisät menevät kokonaisuudessan säännöllisesti lapsen nimissä olevalle tilille, niin se tarkoittaa, että kolmen vuoden sisällä laillinen lahjaveroton lahjoitus ylittyy. Eikä siinä edes auta selitellä, että niillä on ostettu lapsille jotain, vaan ne ovat lapsen omistamaa rahaa ja näin ollen voi tulla veroseuraamuksia, jos se huomataan.

• Ei ylity.
        groliyhsrih kirjoitti:

Jos lapsilisät menevät kokonaisuudessan säännöllisesti lapsen nimissä olevalle tilille, niin se tarkoittaa, että kolmen vuoden sisällä laillinen lahjaveroton lahjoitus ylittyy. Eikä siinä edes auta selitellä, että niillä on ostettu lapsille jotain, vaan ne ovat lapsen omistamaa rahaa ja näin ollen voi tulla veroseuraamuksia, jos se huomataan.

Summa on nykyään 3999€/3 vuotta.
        Samaten lapsilisä tulee kahden vanhemman taloudessa kahdelta(äidiltä ja isältä), joten summa on 7998€/3 vuotta.
        Meillä lasten tileille menee 100€/kk ja se on verovapaata.

• yfltytf iu
        Ei ylity. kirjoitti:

Summa on nykyään 3999€/3 vuotta.
        Samaten lapsilisä tulee kahden vanhemman taloudessa kahdelta(äidiltä ja isältä), joten summa on 7998€/3 vuotta.
        Meillä lasten tileille menee 100€/kk ja se on verovapaata.

Se pitää sitten tulla kahdelta, eli vanhempien yhteiseltä tililtä. Yleensä vain lapsilisä on myönnetty jommalle kummalle vanhemmalle ja menee hänen omistuksessaan olevalle tilille, jolloin selitellä saa, että on yhteisiä rahoja.

• "Ei ylity"
        yfltytf iu kirjoitti:

Se pitää sitten tulla kahdelta, eli vanhempien yhteiseltä tililtä. Yleensä vain lapsilisä on myönnetty jommalle kummalle vanhemmalle ja menee hänen omistuksessaan olevalle tilille, jolloin selitellä saa, että on yhteisiä rahoja.

Meillä on käytössä yhteinen tili, joten se asia on kyllä kunnossa.
        Ei minulta ainakaan Kela ole kysellyt mitään kun olen ilmoittanut tilinumeron, että onko tili varmasti minun.
        Jos puolisoilla on omat tilit niin voihan "kk-rahan" maksaa kummankin tililtä 50%-50%. Paitsi ettei lahjaveroa mene kuitenkaan, vaikka raha menisi vain esim.äidiltä, koska lahjoitettu summa 100€/kk jää alle 3999€/3vuotta.
        Tuolle samaiselle tilille menee meidän perheen kaikki tulot ja se on meidän käyttötilimme. Lisäksi meillä on 2 säästötiliä, joihin laitamme rahaa joka kk sekä lasten tilit.
        Säästötilit ovat toinen mieheni ja toinen minun nimissäni kuolemantapauksen varalta. Muistakaa muutkin, joilla on yhteinen tili, että yhteinen tili jäädytetään jos toinen kuolee! Eihän siinä kauaa mene kun tililtä saa oman puolikkaansa pois, mutta viikkokin ilman rahaa on pitkä aika jos silloin pitäisi maksaa vaikka useamman tonnin menoja.

• ...

Miten tuo on mahdollista?

Kun mä hain lapsilisiä, niins anoivat,e ttä lapsilisä maksetan vanhemman tilille, lapsen tilille sitä ei voitu ohjata suoraan.

nyt lapsilisä siis tulee minun tililleni, josta suoraveleoituksena siirtyy automaattisesti kuukausittain lapsen tilille vastaava summa.

Ja meillä lapsen tili tarkoittaa sitä, että se on lapsen tili, eli me ei siltä maksella mitään ja ollaan tehty päätös, ettei lapsikaan maksele siltä yhtään mitään, ennenkuin pääsee ripille, jonka jälkeen tili tulee hänen omaksi käytettäväkseen meidän valvonnassa (näkyy molempien verkkopankissa). 18 vuotta täytettyään meidän valtamme hänen tiliinsä loppuu.

Tuosta verojutusta. Vanhasen porvarihallitus on vasta muutamia vuosia sitten pitänyt varakkaiden puolia hyvin, eli nykyisin verottomana saa antaa 20 tuhatta euroa vuodessa, ainakin siihen saakka kun nykyinen hallitus mahdollisesti asiaan tulee puuttumaan...

• YH...
        ... kirjoitti:

Miten tuo on mahdollista?

Kun mä hain lapsilisiä, niins anoivat,e ttä lapsilisä maksetan vanhemman tilille, lapsen tilille sitä ei voitu ohjata suoraan.

nyt lapsilisä siis tulee minun tililleni, josta suoraveleoituksena siirtyy automaattisesti kuukausittain lapsen tilille vastaava summa.

Ja meillä lapsen tili tarkoittaa sitä, että se on lapsen tili, eli me ei siltä maksella mitään ja ollaan tehty päätös, ettei lapsikaan maksele siltä yhtään mitään, ennenkuin pääsee ripille, jonka jälkeen tili tulee hänen omaksi käytettäväkseen meidän valvonnassa (näkyy molempien verkkopankissa). 18 vuotta täytettyään meidän valtamme hänen tiliinsä loppuu.

Tuosta verojutusta. Vanhasen porvarihallitus on vasta muutamia vuosia sitten pitänyt varakkaiden puolia hyvin, eli nykyisin verottomana saa antaa 20 tuhatta euroa vuodessa, ainakin siihen saakka kun nykyinen hallitus mahdollisesti asiaan tulee puuttumaan...

Varakkailta voisi poistaa lapsilisän kokonaan....

• Tyhmänä kyselee
        "Ei ylity" kirjoitti:

Meillä on käytössä yhteinen tili, joten se asia on kyllä kunnossa.
        Ei minulta ainakaan Kela ole kysellyt mitään kun olen ilmoittanut tilinumeron, että onko tili varmasti minun.
        Jos puolisoilla on omat tilit niin voihan "kk-rahan" maksaa kummankin tililtä 50%-50%. Paitsi ettei lahjaveroa mene kuitenkaan, vaikka raha menisi vain esim.äidiltä, koska lahjoitettu summa 100€/kk jää alle 3999€/3vuotta.
        Tuolle samaiselle tilille menee meidän perheen kaikki tulot ja se on meidän käyttötilimme. Lisäksi meillä on 2 säästötiliä, joihin laitamme rahaa joka kk sekä lasten tilit.
        Säästötilit ovat toinen mieheni ja toinen minun nimissäni kuolemantapauksen varalta. Muistakaa muutkin, joilla on yhteinen tili, että yhteinen tili jäädytetään jos toinen kuolee! Eihän siinä kauaa mene kun tililtä saa oman puolikkaansa pois, mutta viikkokin ilman rahaa on pitkä aika jos silloin pitäisi maksaa vaikka useamman tonnin menoja.

"Muistakaa muutkin, joilla on yhteinen tili, että yhteinen tili jäädytetään jos toinen kuolee!"

Onko avioliitossakin noin?

• Kyllä ilmeisesti on.
        Tyhmänä kyselee kirjoitti:

"Muistakaa muutkin, joilla on yhteinen tili, että yhteinen tili jäädytetään jos toinen kuolee!"

Onko avioliitossakin noin?

Meillekin on pankissa näin sanottu vuosia sitten.
        Saakohan tilin käyttöön vasta perunkirjoituksen jälkeen vai miten on? Tietääkö kukaan?

• joo joo.
        YH... kirjoitti:

Ja kuka on se varakas, mihin raja vedetään? Ihan mahdotonta.

• ...
        YH... kirjoitti:

Mä olen kanssasi täysin samaa mieltä.

Lapsilisän tarkoitus on tukea perheitä selviämään, antaa hiukan ekstratuloa. Kun on tilanne, että lapsilisää ei tarvita perheen selviämiseen, niin se on melkoisen turha.

Kun nyt kuitenkin saamme lapsilisää, vaikkemme sitä tarvitse päivittäiseen elämiseen, niin ainut oikea teko jota mielestämme voimme tehdä on siis säästää rahat lapsen aikusitumista varten, kun hän esimerkiksi lähtee opiskelemaan ja on opiskelijana yhteiskunnan vähäosainen. Nykyisellä lapsilisällä lapselle kuitenkin kertyy yli 20 tuhatta lapsilisistä ja olen miettinyt sitä, että eikö tällaisen summan antaminen juuri itsenäistyvälle nuorelle itselleen ole aikamoisen vastuutonta?

Mä en ole itse oppinut koskaan arvostamaan rahaa, koska olen lähtöisin perheestä, jossa vanhemmat ovat aina tukeneet kun on ollut heikompi tilanne, eli esimerkiksi opiskeluaikana, jolloin tulot ovat pienet. Eikö minun vanhempana itse pitäisi kuitenkin auttaa lastani oivaltamaan rahan arvon, ettei se ole jotain jota aina vain on, vaan sitä pitää ansaista ja kunnioittaa... Mutta kun ei itse osaa, niin on vaikea toisellekaan opettaa. Periaatteessa kuitenkin tiedän, että juuri niin pitäisi tehdä ja mitään ei opeta kylmässä maailmassa selviytymisestä se, että 18 vuotiaalle kotoaan lähtevälle nuorelle mätkäytetään parikymmentä tuhatta kouraan, ilman että niiden rahojen eteen on kenenkään oikeastaan koskaan pitänyt mitään tehdä...

• ...
        Kyllä ilmeisesti on. kirjoitti:

Meillekin on pankissa näin sanottu vuosia sitten.
        Saakohan tilin käyttöön vasta perunkirjoituksen jälkeen vai miten on? Tietääkö kukaan?

Kyllä niin todellakin on, myös avioliitossa. Isovanhempani olivat olleet 60 vuotta naimisissa ja ukin kuoltua mummo oli varsin yllättävässä uudessa tilanteessa, hänellä ei ollut penniäkään rahaa, sillä tili oli jäädytettynä kunnes perunkirjoitus oli suoritetttu. Mummollehan ne kaikki tuli, mutta se ei paljoa lämmittänyt sen reilun kuukauden aikana jolloin tiliin ei saanut koskea. Jotkut pakolliset laskut mummo kiikutti kuolinpesänhoitajalle, joka sitten maksoi ne mummon ja ukin yhteiseltä tililtä.

• Tyhmänä kyselee
        ... kirjoitti:

Kyllä niin todellakin on, myös avioliitossa. Isovanhempani olivat olleet 60 vuotta naimisissa ja ukin kuoltua mummo oli varsin yllättävässä uudessa tilanteessa, hänellä ei ollut penniäkään rahaa, sillä tili oli jäädytettynä kunnes perunkirjoitus oli suoritetttu. Mummollehan ne kaikki tuli, mutta se ei paljoa lämmittänyt sen reilun kuukauden aikana jolloin tiliin ei saanut koskea. Jotkut pakolliset laskut mummo kiikutti kuolinpesänhoitajalle, joka sitten maksoi ne mummon ja ukin yhteiseltä tililtä.

Hyvä tietää, enpä ole aiemmin tullut ajatelleeksikaan. No, meillä on muuten omat tilit mutta yhteinen taloustili, josta maksellaan ruuat ym. yhteiset menot. Eikä siellä näin ollen kovinkaan montaa saturaista makoile... Mutta oma harminsa senkin jäädyttämisestä olisi, jos asiaan ei osaisi mitenkään varautua. Toivottavasti näitä ei tarvitse miettiä sen enempää vielä vuosikymmeniin...

• dvwS<RGVWE
        Tyhmänä kyselee kirjoitti:

Hyvä tietää, enpä ole aiemmin tullut ajatelleeksikaan. No, meillä on muuten omat tilit mutta yhteinen taloustili, josta maksellaan ruuat ym. yhteiset menot. Eikä siellä näin ollen kovinkaan montaa saturaista makoile... Mutta oma harminsa senkin jäädyttämisestä olisi, jos asiaan ei osaisi mitenkään varautua. Toivottavasti näitä ei tarvitse miettiä sen enempää vielä vuosikymmeniin...

Kun isäni kuoli, äidillä ja hänellä oli yhteinen tili. Vaikka tili jäädytettiin, äiti sai pankin sisältä käydä nostamassa rahaa omaan tarpeeseensa. Ei tarvinnut olla hetkeäkään ilman rahaa!! Sampopankki oli. Näin siis pari vuotta sitten. Jännä, jos jossain saa nostaa ja jossain ei!

• YH....
        joo joo. kirjoitti:

Ja kuka on se varakas, mihin raja vedetään? Ihan mahdotonta.

Varakas on se joka ei tarvi lapsilisää jokapäiväiseen elämiseen, vaan säilöö sen pankkitileille. Ne perheet ei tarvi yhteiskuntaa kartuttamaan pankkitilejään se on jo moraalisestikkin väärin.

• Tuo onkin
        YH.... kirjoitti:

Varakas on se joka ei tarvi lapsilisää jokapäiväiseen elämiseen, vaan säilöö sen pankkitileille. Ne perheet ei tarvi yhteiskuntaa kartuttamaan pankkitilejään se on jo moraalisestikkin väärin.

oikein selvä mittari...
        Samoilla tuloilla toinen perhe elelee oikein mukavasti kun taas toinen perhe ei.
        Toiset ottavat luotolla kaiken heti kun ei malteta säästää ja sitten maksellaan kuluja ja korkoja. Perhe, joka osaa taloudenhoidon, rankaistaisiin lapsilisän poisottamisella. Ei kovin reilua!
        Joillekin ei vaan riitä mikään, vaan kaikki pitää olla viimeisen päälle; vaatteet, reissut ja eletroniikka.

• ljgytbk
        Tuo onkin kirjoitti:

oikein selvä mittari...
        Samoilla tuloilla toinen perhe elelee oikein mukavasti kun taas toinen perhe ei.
        Toiset ottavat luotolla kaiken heti kun ei malteta säästää ja sitten maksellaan kuluja ja korkoja. Perhe, joka osaa taloudenhoidon, rankaistaisiin lapsilisän poisottamisella. Ei kovin reilua!
        Joillekin ei vaan riitä mikään, vaan kaikki pitää olla viimeisen päälle; vaatteet, reissut ja eletroniikka.

Hei toi on totta!
        Meillä ystäväperhe, joilla on isommat tulot kuin meillä. Elävät kuin kroisokset, eikä huolta huomisesta. Rahat on loppu ennenkuin uutta tulee.
        Me olemme saaneet jotain säästöönkin, joten olispa hienoa, että meiltä vietäisiin lapsilisät mut tältä toiselta perheeltä ei! Meilläkin ajatuksena se, ettei tarvis ottaa lainoja ja maksella kuluja esim.telkkarista kun vanha menee rikki.

• just......

XD kaikesta se pitääkin väitellä.

• Sopikaa asiosita

Näistä raha-asiosita on perheessä aivan turha kiistellä. Mutta riidanhan saa aina aikaan jos haluaa.

Kelan lapsilisät normaalisti tulevat äidin nimellä ja hän määrittää tilin, minne ne maksetaan omalla allekirjoituksellaan. Lapsilisät ovat tarkoitettu lapsen elämän kustannuksiin perheessa. Useissa perheissä nämä säästetään tulevaisuutta varten.

Olen vakaasti sitä mieltä, että jokaisella tulee olla oma tili, perhe voi tehdä taloustilin, josta sitten hoidetaan yhteiset asiat, maksetaan lainat, asumisen kulut .

Kumpikin omasta tilistään laittaa tälle tilille varoja tai sitten toinen ja toinen maksaa aina ruokaostokset. Kuitenkin asia vaatii aina yhteisymmärryksen.
      Tilille tarvittavan rahan määrä on syytä laskea ottmalla huomioon vuoden menot ja jakamalla 12:sta. Saadaan kuukausitarve, tähän tiliin ei välttämättä tarvitse kortti kukaan, voidaan hoitaa netin kautta.
      Sitten olisi syytä vielä hieman säästääkin, yllättäviä asioita varten, remontteja varten.

Loppu sitten jääkin kummankin omalle tilille ja voi tehdä sillä mitä haluaa. Ei kukaan voi olla vahdittava kaiken aikaa.
      Tämä lapsilisä on sitten lasten kuluihin jos siitä ei riitä säästöön mitään. Kumpi hoitaa, huolehtii rahoista.

Sopikaa heti alussa asioiden hoidosta, silloin ei ole tarvetta riitelyyn. Avoparien kohdalla täytyy kummankin hoitaa omat menonsa itsenäisesti jo on perhe samalla tavalla kuten edellä.

• wilma60

Meillä lapsilisä tulee minun tilille kun perheessä ei muita aikuisia asu. Eli kyllä se minun tuloa on ihan samalla tavalla kuin minun palkka ja elatustuet. Toki olisi hienoa jos sen voisi säästää jokaisen lapsen omalle tilille mutta kyllä meillä lapsilisät tarvitaan ihan elämiseen.

• Sirkku87

Muistan, kun olin varhaisteini ja intin äidiltäni (yksinhuoltaja), miksi minä en saa lapsilisiä omaan käyttööni niin kuin ystäväni sai. Olin aina köyhempi kuin muut. Äitini istahti keittiön jakkaralle, katsoi minua hyvin vakavasti ja totesi, että ilman lapsilisiä olisimme kuolleet nälkään. Kun isä huiteli ryyppäämässä, työtulot menivät ryyppyvelkojen maksuun ja välttämättömiin vakuutuksiin ym. maksuihin. Lapsilisät jäivät ruokaan.

• Cloetta...

Se on juuri sitä tuloa, miten vanhemmat sen päättävät.

• ....................

Lapsilisät maksetaan tietysti elämistä varten. Vaikka puhutaankin äidin tuloista niin käytännössähän ne usein menevät lapsen ruokaan, vaatteisiin ja leluihin tms. Ei kaikilla ole varaa säästää lapsilisiä kuten rikkailla. Sitä vartenhan ne lapsilisät ovat, että kun lasten myötä kulut kasvaa niin yhteiskunta tukee vanhempia. Useimmiten on kuitenkin niin, että sillä isällä on yhä edelleen paremmat tulot kuin äidillä joten on ihan kohtuullista, että sillä äidilläkin on jotakin tuloja. Jokainenhan sen asian sopii omaan perheeseensä sopivalla tavalla. Tämän kaiken luulisi nyt jo terveen maalaisjärjen sanovan eikä siinä ole mitään ihmettelemisen aihetta. Olisi aika kummallista alkaa selittelemään kiertelemällä ja kaartelemalla tuloista puhuttaessa kun kaikki ymmärtävät että "äidin tulot" ovat yhtä kuin osa perheen tuloista, ellei sitten halua tahallaan käsittää asiaa väärin.

• antakaa jo olla!

Lapsilisä ei ole pakko ottaa vastaan, niitä pitää lapsen synnyttyä hakea. Ne ei tule itsestään.
      Se jolle ne ovat kamala asia... ei ole pakko ottaa vastaan, eikä hakea etuutta. Toisille tärkeä apu elämiseen.

• öoirhgöoersijgo

me olemme kumpikin tällä hetkellä työttömiä,joten tuloina miehen työmarkkinatuki,asumistuki (nämä siis hänen tililleen) ja minun tililleni maksetaan toimeentulotuki ja lapsilisä.
      kaikki siis on yhteistä.rahat menee vuokraan,laskuihin,ruokaan ym ja esim toimeentulotukikin on laskettu sen mukaan kuinka monta henkilöä taloudessamme on ja sen mukaan saamme sitten rahaa,minun tililleni.tuntuisi jotenkin hölmöltä jos se menisikin silleen että miehen osa hänen tililleen,minun omalleni,ja lapselle pitäisi vielä avata oma tili mihkä hän saisi osansa ja jonne lapsilisätkin laitettaisiin :D

kuten arvata saattaa,emme kauheasti käytä rahaa mihinkään "ylimääräiseen" jos jompi kumpi meistä ostaa jotain itselleen,niin toinen voi ostaa sitten ensi kuussa jotain,eikä väliä kumman tiliä käytetään.lapsen hankinnat maksetaan satunnaisesti jomman kumman tililtä (eikä niistä hirveästi tingitä vaikka sossusta joudumme tällä hetkellä rahaa hakemaankin)

eli ei siis mitään mun ja sun rahoja,ei ollut näin silloinkaan kun olimme kummatkin töissä =) samaa perhettä olemme ja samaa rahaa käytetään..

• wersdfzxc

minä olen kahden alle 3-vuotiaan lapsen kotiäiti ja mies käy töissä, ei meillä ole ikinä mitään rahoja eritelty, vaan kaikki rahat ovat koko perheen "yhteisiä" ja on pari tiliä, joita käytetään yhteisesti ja sieltä sitten maksetaan laskut ja ostetaan ruoat ja tavarat. Ei todellakaan ole mitään erillisiä rahoja, enhän kohta saa kuin kotihoidontuen, jolla en pelkästään eläisi..mies kyllä tietää, että mun työ kotona (teen lähes kaikki kotityöt ja ruoat itse viikolla ja samalla hoidan 8kk ja 2-vuotiaita lapsia) on rankempaa kuin hänen toimistotyönsä, vaikka siitä ei rahaa saakaan paljon mitään. Kun mentiin naimisiin, laitettiin rahat yhteen, eihän siinä ole mitään järkeä, että jos on perhettä ja aviossa, niin kummatkin laskis tarkkaan omat ja toisen rahat ja jos esim. toinen tienaa paljon ja toinen vähän, niin se toinen esim. joutuisi syömään jotain hernekeittoa ja toinen sisäfilettä ja toinen tuhlaisi ja toinen eläisi köyhyysrajalla, vaikka ollaan perhettä ja aviossa!

• mk

Itse ehdotin naiselleni että laitetaan lapsilisät lapsen tilille korkoa kasvamaan että pärjätään muutenkin mutta ei uskonut ja nyt kun lapsi 16v ja tänä vuonna mennyt jo 4000€ kun on ostettu kevari ja siihen ajokortti päälle niin nyt olisi hyvä ottaa sieltä lapsen tililta rahaa kun olisi lapsen syntymästä lahtien sen 100€ kuussa säästänyt niin siellä olisi 15000€ varmaan säästössä. Mutta kun ei uskonut minua niin nyt päästäisiin paljon helpommalla. Se olisi lapselle hyvä pesämuna vaikka ensimmäiseen asuntoon kun lapsilisät olisi säästettynä kun ne koskta loppuvat ja kun teini-ikäinen kuluttaa aika paljon niin se olisi hyvä vararahasto.

• ....................

Sehän ihan riippuu siitä millaiset tulot äidillä muuten on. Jos on pienet tulot niin kylläpä ne rahat menee elämiseen ja lapsen vaatteisiin tms. Itse laittaisin lapsilisät lasta varten säästöön jos pystyisin. Aina siihen vain ei ole mahdollisuutta. Onko teillä yhtä hyvät tulota naisesi kanssa?

• että näin

Mieheni siskoille säästettiin aikanaan lapsilisät ja kun he saivat ne käyttöönsä niin molemmat lihoivat lähes 30kg! koska kävivät koko ajan roskaruualla, karkkia ostamassa, elokuvissa ja taas syömässä. Raha oli niin hubaa....:/

• heinästä hirsi

No kun se tulee jommankumman vanhemman tilille,yleensä äidin jos äiti hoitaa vaateostokset ym hankinnat lapselle. Pitäisikö Kelan alkaa sitä maksaa puolet ja puolet molempien vanhempien tilille?

Tuleehan asumistukikin parisuhteessa oleville siten,että vain toinen saa sen ja se siirretään sitten eteenpäin vuokranantajalle.

Lapsilisät ovat lapsen elättämistä varten,eiköhnä se ole ihan sama kenen tilille se tulee jos se menee siihen mihin pitääkin.

• lisät vai lisät ?

lapsilisät on lapsiperheille annettua tukea.se on tarkoitettu lapsiperheen tukemiseen ja perheen vanhemmat päättävät miten se käytetään.
      mutta ikävä kyllä jos esim. äiti on yksinhuoltaja niin se toimeentulotuessa katsotaan äidin tuloiksi joka vähennetään toimeentulotuesta. siksi sitten toinen vanhempi tykkää että sinähän saat ne lapsilisätkin....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2348
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2263
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1574
    4. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1555
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1103
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      334
      897
    Aihe