aika pitkät etutassujen kynnet, mutta ei tahdo kisu antaa leikata niitä - yhden olen onnistunut leikkaamaan mutta karvainen muistaa tämän eikä anna tehdä sitä uudelleen vaan murisee kun näkee sakset kädessäni, mikä avuksi. komea raapimistolppa on mutta auttaako sekään?
kissan kynsien leikkaaminen
7
244
Vastaukset
- jussin mamma
kyllä kissa kyntensä hoitaa. En ole koskaan ennen kuullutkaan, että kissalta leikattaisiin kynnet, niin paitsi amerikoissa kuulema eläinlääkäri poistaa kynnet kokonaa, juuria myöden, ettei sohvat raapiintuisi. Normaali kissa terottelee kynsiään tolppiin ja lankkuihin, puihin ja ovenpieliinkin. Suosittu on myös huopa tai manillanaru pöydän jalassa. Siis usea erilainan raapimispaikka ja sakse joutaa askartelulootaan
- tietoa..
Kyllä niitä leikataan, vaikket sinä ole koskaan kuullutkaan. Näyttelykissoilta on kynnet leikattava, muuten ei näyttelyyn ole asiaa. Ne tarkistetaan eläinlääkärin toimesta ennen sisäänpääsyä, samalla kun kissan kuntokin tarkistetaan. Sisäkissojen kynsiä leikataan vaikka niillä olisikin raapimapuita tai muita raapimapaikkoja. Eikä leikkaus edes estä kissaa kiipeämästä kiipeilytolppiin. Siis ei niitä kynsiä niin lyhyiksi leikata, vaan vain se terävin kärki.
Kissan kynnet tulisi leikata myös ennen eläinlääkäriin menoa, se estää pahat raapimiset jos kissa siellä alkaa riehumaan. Joillakin kissoilla kynnet ei irtoa raapimamahdollisuudesta huolimatta kunnolla. Ne kasvaa irtoamattoman kynnen alla uutta kynttä ja se irtoamaton ajastaan painuu anturan sisään. Varsinkin peukalon kynnet on joillain sisäkissoilla huonot lähtemään irti. Kynnet saattaa myös tarttua kankaisiin kiinni niin, että kissa kiivetessään ylös/alas tullessaan voi venäyttää tassunsa.
Suomessa ei ole kynsien amputoiminen sallittua vaan lailla kiellettyä. Tuo kynsien poistaminen kun vaatii myös varpaan osittaisen amputoimisen, ei siis pelkän kynnen poistamista. - meillä leikataan
Kyllä leikataan ja useilta.
Eläinlääkäri jopa toivoo, että kynnet on trimmattu ennen kuin viedään rokotuksiin.
Lisäksi, kissa ei TEROITA kynsiään , vaan lue nyt huolellisesti: Se huoltaa niitä, eli kynsistä irtoaa kerroksia ja nämä kerrokset sitten raavitaan milloin mihinkin.
Lisäksi on aina vaara että kissaa jonka kynsiä ei leikata, tarttuu kynsistään kiinni vaarallisesti.
Tutun kissalle kävi näin. Olkapää venähti pahasti, eli tuli lääkäri reissu.
Lisäksi, kun kissan kynnet leikataan/trimmataan, pääset paljon vähemmillä kynsimisillä huonekaluihin ja ovenpieliin !!!
Kynnet on hyvä leikata kerran viikossa aina samana päivänä, silloin muodostuu rutiini. Ja se kissa laitetaan samanlailla kainaloon kuin koirakin. Kyllä se antaa kynnet leikata kun ei ITSE mamoile. Sille ei anneta periksi ja päästetä karkuun. vaan homma hoidetaan loppuun kun kerran ollaan aloitettu.
- Sirun emäntä
Kyllä meillä on kynnet leikattu kissalta (sisäkissa) alusta alkaen. Kun kissa nukkuu jossain sopivassa paikassa esim sohvalla niin siihen vaan viereen ja napsimaan vähän kynnen kärjestä pois. Kun itse totut kynsienleikkuuseen niin kissakin on levollisempi. Eikä niitä tarvitse alvariinsa leikellä. Äläkä leikkaa likaa pois ettet satuta!
- 7+5
Kissa antaa leikata kyntensä jos se on siihen pennusta asti totutettu. Toki jos kerran leikkaat hermoon saakka, niin kissa sen muistaa ja sen jälkeen leikkaamiset on leikattu (näin minulle kävi koirani kanssa).
Kissa kannattaakin totuttaa kaikkiin hoitotoimenpiteisiin esim. hampaiden ja suun tutkiminen, korvien tarkastus, kynsien leikkaus, tabletin antaminen jne. pennusta saakka niin säästyy myöhemmin ärinöiltä ja ongelmilta.
Tosin vanhakin kissa oppii "alistumaan" hoitotoimenpiteisiin kun ihmisellä on varmat, rauhalliset ja osaavat otteet.
Toisessa ketjussa jo kirjoitinkin että ulkokissan kynsiä ei saa koskaan leikata kun se tarvitsee ne puolustautuakseen ja paetakseen mahdollista uhkaajaa, mutta sisäkissan ja valjaissa ulkoilevan kissan kynnen kärjet voi nipsaista pois silloin kun ne ovat neulanterävät.- Kissanomistaja
Myös mun kissa on opetettu heti pennusta kynsien leikkaamiseen (ja moneen muuhunkin asiaan mitä se ei enää vanhemmiten oppisi), koska on suurimmaksi osaksi sisäkissa. Ja se jopa nauttii siitä, siis kynsien leikkaamisesta :)
- 16+16
Kissanomistaja kirjoitti:
Myös mun kissa on opetettu heti pennusta kynsien leikkaamiseen (ja moneen muuhunkin asiaan mitä se ei enää vanhemmiten oppisi), koska on suurimmaksi osaksi sisäkissa. Ja se jopa nauttii siitä, siis kynsien leikkaamisesta :)
Hih.. noin oli myös rakkaan eli edesmenneen Eetun kanssa. Se retkotti kuin märkä rätti sylissäni selällään ja ojensi tossujaan että sain kyntensä leikattua :) Voi että mä sitä kissaa kaipaan.. vaikka se ei maailman helpoin elukka ollutkaan!
Mitään vaikeuksia ei ole ollut koskaan kaikkiaan kahdeksan kissan (siskon ja mun) kynsienleikkuun osalta, vaikka muutama niistä joutui ko. toimenpiteen opettelemaan jopa vanhoilla päivillään. Hankalin tapaus oli sisareni Pentti (okei, tyttö nimestään huolimatta) joka oli kuin elohopea liikkeissään eikä malttanut pysyä paikoillaan = tyypillinen adhd. Toinen haastava tapaus oli aikuisena meille tullut Putte joka pelkäsi kärpästäkin puhumattakaan kynsileikkurista! Kyllähän senkin valkean pullukan kynnet saatiin sitten näteiksi hoidettua vaikka kissa oli sitä mieltä että nyt ne tappaa!
Pahimman mokan tein muinoin collieni kanssa kun leikkasin kynttä liian paljon hermoon saakka ja sen jälkeen herra oli sitä mieltä että ei koskaan enää! Jopa käsittelyyn tottumaton espanjalaisrakkikin antoi kyntensä leikata vaikka ärinä ja murina oli melkoinen :)
Mutta joo.. vapaana ulkoilevan kissan kynsiä EI saa leikata, mutta muilta voi terävät kynnenkärjet pois nipsaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829