Onko median päätarkoitus kasvattaa etu ristiriitaa palkansaajien ja muilla tuloilla elävien välillä.
Aivan varmasti inflaatio syö kaikkien ostovoimaa.
- Pelkkä yhtiövastike 1.7. 2011 nousi viisin kertaisesti suhteessa eläkkeen nousuun.
Kuluttajien todellisen ansiotason odotetaan laskevan tänä vuonna. Valtiovarainministeriön laskelmien mukaan kuluttajahintojen nousu kiihtyy 3,4 prosenttiin, kun palkansaajien nimellisten ansioiden odotetaan nousevan vain 2,6 prosenttia.
Valtiovarainministeriö odottaa palkansaajien tämän vuoden ansiotason nousun asettuvan viime vuoden tasolle eli 2,6 prosenttiin.
Sen sijaan reaalinen ansiotaso laskee kuluvana vuonna, sillä inflaation ennustetaan kiihtyvän 3,4 prosenttiin. Hintojen nousuun vaikuttaa ennen kaikkea raaka-aineiden maailmanmarkkinahintojen ja välillisen verotuksen nousu.
Koska työllisyystilanne kohenee, palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima nousee 0,6 prosenttia tänä vuonna. Viime vuonna ostovoima kasvoi yhden prosentin.
YLE Uutiset
Inflaatio syö palkansaajien ostovoimaa
3
<50
Vastaukset
- Ei tartte kuluttaa
Kuules, kun toimittajat eivät itse ole eläkeikäisiä. Toimittajat ovat vain ihmisiä ja heitä kiinnostaa oma sukupolvi ja muut työssäkäyvät. He näkevät asian niin,että siinä on yhteiskunta. Eläkeläiset ovat jo poissa pelistä, vanhoja, heidän isoäitiensä ja ukkiensa ikäisitä porukkaa. Kuinka paljon sinua kiinnosti työikäisenä eläkeläiset ja heidän ostovoimansa?
Sitkeästi elää myös se kuvitelma,että eihän eläkkeellä kulu mitään. Kun työmatkat jäävät pois, voi tehdä itse ruokansa, ravata kaupoissa ostamassa kodinkonetekniikkaa halvimmasta paikasta ja lomaa on kaiken aikaa, elo niin ihanaa! Suu vaan säkkiä myöten. Me olemme muuten myös itse tehneet tätä aatetta tunnetuksi omien äitiemme ja ukkiemme eläkeläiselon kohdalla. Heidän pienet eläkkeensä ovat erityisen mitättömiä juuri nyt. Nyt saamme itse korjata satoa.
Sen vuoksi meidän pitäisi itse aktivoitua ja kiinnostua joukoistamme, koska meitä on paljon. Mutta niin vaan on eläkeläistenkin kohdalla,että pienituloiset eläkeläiset eivät kiinnosta niitä, joilla ostovoimaa vielä on. Kun itse näytämme esimerkkiä epäsolidaarisuudesta, miksi toimittajilta pitäisi vaatia eripuraisen eläkeläisjoukon etujen painottamista? Varsinkin,kun meidän elatuksemme kustantamisesta ei kukaan päättäjistä tykkää. Ei liioin ole tietoa, mitä meille pitäisi oikein tehdä, kun rahat eivät jatkossa riitä, mutta kynnys pistää lihoiksi eläkerahastot madaltuu uusien vaalien ja nuorempien poliitikkojen myötä - siis niiden työssäkäyvien. Suomi on mukana järjestelmässä, (Lipponen, nykyään perhe-elämän ytimessä) joka syö rahaa.
Ja sitä rahaa ei saa kasaan muuten kuin kansalaisten taskuista, ei sitä voi vain tolkuttomasti painaa.
Aikasti suuret kulut ovat kohta puoliin eläkkeet.
Jokainen 60 olisi voinut niihin vaikuttaa aikanaan, liittymällä puolueeseen ja politiikan kautta ohjaamalla rahaa kertymään eläke-tavoitteeseen.
Vaan me emme sitä tehneet.
Ja niin, emme voi siirtyä rasvaisempaan kinkkuun tai laatu-Juustoon (Berlusconi) , Camping-grilleri ja Oltermanni on kohtalomme.
H.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse824627Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093837Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1763627Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.642070Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.781268- 1291132
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1441069- 49979
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä26891