Morjesta mikä mahtaisi olla vikana kun ei tahdo vaihteet mennä päälle. Eli siis kun lähtee liikkeelle vaihteet pelaa ihan normaalisti. Pakittaessa perävetolaite nousee ylös miksi? Ennen ei ole tämmöistä tapahtunut vasta nyt ilmennyt. Kun hetken on ajellut eteen päin niin ei meinaa mennä millään sitte pakille, joskus on käynyt niin hassusti että on tultu melko vauhdilla laituriin koska ei ole saatu pakkia päälle. Kun on sammuttanut veneen niin ei mene kumpikaan vaihde kovin helposti päälle vaan saa oikein voimalla painaa eteen päin jotta vaihde menee päälle, mutta sitten kun se menee pelittää pakki taas hetken. Eli missä voisi olla vikaa ?
Volvo penta aq 145 ja peräveto laite
14
2832
Vastaukset
- jesper90
eiks kellää ole mitää hajua ?
Taitavat asioista tietävät olla aika pitkälti tuon yhden satusedän karkoittamia, tai ovat saaneet ajoitettua lomansa juuri heinäkuulle.
Mutta itse asiaan. Ensimmäisenä sinun pitäisi tarkistaa vaihdekaapelin säätö, väärin säädetty kaapeli aiheuttaa tuollaisia oireita. Mikäli kaapelin säätö on kunnossa, niin kannattaa käsin kokeilla pakkilukon toimintaa, se on jousikuormitettu mutta sen pitäisi liikkua helposti kun vaihde on vapaalla.
Jos sekä kaapelin säätö, että pakkilukko ovat kunnossa, niin jäljelle jää pahempi vaihtoehto, eli vetolaitteesi vetää viimeisiään. Milloin olet viimeksi vaihtanut vetonivelen palkeen (ja kenen valmistaman palkeen asensit silloin), ja oliko öljy kirkasta kun vaihdoit sen keväällä/viime syksynä.- jesper90
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Taitavat asioista tietävät olla aika pitkälti tuon yhden satusedän karkoittamia, tai ovat saaneet ajoitettua lomansa juuri heinäkuulle.
Mutta itse asiaan. Ensimmäisenä sinun pitäisi tarkistaa vaihdekaapelin säätö, väärin säädetty kaapeli aiheuttaa tuollaisia oireita. Mikäli kaapelin säätö on kunnossa, niin kannattaa käsin kokeilla pakkilukon toimintaa, se on jousikuormitettu mutta sen pitäisi liikkua helposti kun vaihde on vapaalla.
Jos sekä kaapelin säätö, että pakkilukko ovat kunnossa, niin jäljelle jää pahempi vaihtoehto, eli vetolaitteesi vetää viimeisiään. Milloin olet viimeksi vaihtanut vetonivelen palkeen (ja kenen valmistaman palkeen asensit silloin), ja oliko öljy kirkasta kun vaihdoit sen keväällä/viime syksynä.ostettiin vene täksi kesäksi ja syksyllä vaihdettu öljyt edellisen omistajan toimesta kaiken pitäisi olla kunnossa.(vanhan omistajan mukaan) Palke on vaihdettu 2008 tai 2009 kesällä huolto liikkeen toimesta ja kaikki osat kävivät läpi ja katsoi että on kunnossa. Jos muistan oikein niin vetoilaite oli uusittu samassa yhteydessä käytettyyn.
Aloita nyt siitä vaihdekaapelin säädöstä, ja käy ennen sitä paikallisessa veneliikkeessä ostamassa siihen tarvitsemasi varaosat (= 2 kpl messinkisiä lukitussokkia, tosin kannattaa ostaa 6 kpl mikäli säädät kaapelin veneen ollessa vedessä).
Kerro sitten lopputulos :)- Aquari
Hyvät neuvot edellä, mutta tarkista myös öljyn määrä ja laatu. Liika öljy on pahasta eli mittatikussa merkkien välissä olisi syytä olla. Ja jos sameaa eli vettä mukana, niin pikimmiten painekokeeseen, että mistä vuotaa.
- Jesper90
öljyt oli kunnossa. =) Koitan ton vaijerin täs viikonlopun aikana säätää
- ippaQ
Tuskin vetolaitteessasi on suurempaa vikaa (vaikka joku niin kirjoitteleekin -toki ei ole mahdotonta) -omassani oli taannoin sama ongelma kun olin muuttanut trimmikulman säätötapin paikkaa enkä kajonnut pakkilukon säätöön(Sinullahan lienee 270 tai 280-tyyppinen vetolaite). Joskus myös näkinkenkä saattaa kiinnittyä sellaiseen paikkaan että pakkilukko ei `ota kiinni`. Vaijerin säätö ei pitäisi itsekseen muuttua eli jos on joskus toiminut niinkuin kuuluukin niin muualta kannattanee etsiä vikaa..tosin jos vene on ollut pitkään käyttämättä niin vaijeri tai sen käyttölaite saattaa olla jumissa tai muuten vaan jäykkä (rasvaa koneeseen...), toisaalta tuleehan niille vaijereillekin joskus tunnit täyteen eli jos on jostain -70..80 luvulta niin..rasvaa.. ja ellei auta niin uutta osaa!
- Jesper90
Jees irrotin ton kaukohallinta laitteen ja katoin että vaijeri on ruskea seurasin sitä, mutta sehän menee vetolaitteeseen ja katoaa sinne eli voiko tota säätää meressä? Miten se käytännössä tapahtuu? Tarkistin öljyt siellä oli vähä yli maximi viivan ja samassa huomasin että pilssi tilassa on semmoista öljymäistä vettä mutta koneesta se ei tipu. Niin joo ja en saa vaihdetta päälle enää millää :/ Se on siin keskellä mutta vapaalle menee ja käynnistyy.
- jesper90
Hohhojaa loistava ilma veneilyyn tänää mutta ei pääse merelle! Missä toi pakkilukko sijaitsee kun kattelin sinne perälaitteeseen en näe mitää. Meneekö sukeltelu hommaks ?Miten tota vaihde vaijeria säädetää ? irroitin kaukohallinta laitteen vaijereista ja se pelas hyvin ja kaasuvaijeri myös. Pitäisiko nostattaa vene vain ylöss jo.
Aluksi on valitettavasti todettava, että veneesi tekniikka on sinulle sen verran vieras, ettei täällä annetut ohjeet välttämättä riitä vian löytämiseksi/korjaamiseksi.
Pakkilukko sijaitsee vetolaitteen ja kilven välissä, palkeiden alapuolella. Veneestä käsin tuskin yletyt siihen.
Vetolaitteen ylävaitheiston takapuolella sijaitse suojakansi joka on kiinni kahdella ruuvilla. Löysää yläruuvia ja irroita alaruuvi niin saat sen irti. Vaihteensiirrin sijaitse em. kannen alla. Irroita vaihdekaapeli molemmista päistä (vetolaitteesta ja hallintalaitteesta), ja laita vaihde vapaalle molemmissa päissä. Säädä kaapelin pituus kiertämällä kaapelin messinkistä kiinnitysnippaa. Kun pituus on oikea kiristät nipan lukitusmutterin ja kiinnität kaapelin molemmista päistä.
Sen verran lisäystä, että vaihteensiirtimen pitäisi liikkua käsin kun kaapeli on irti. Ellei se sitä tee, niin sinulla saattaa olla suurempikin ongelma.
Mistä olet tarkastanut vetolaitteen öljyt? Kuvauksestasi päätellen olet tarkastanut moottorin öljyn, vetolaitteen öljytikku sijaitsee vetolaitteen päällä (varo ettei sinne mene vettä kun tarkastat sen).
- jesper90
Jep näin on kattoin moottori öljyt =) Kiitos hyvistä ohjeista ja onhan se vieras kun on uusvene =) On kaikki räjähdys kuvat ja korjaus oppaat ladattuna koneelle ja kovan opiskelun alla =D Aikaisemmat veneet on ollut perämoottori veneitä.
- jesper90
nonnih! irroitin vaijerin molemmista päistä ja vaihteensiirrin toimi kädellä kevyesti, mutta vaijeri ei inahdakkaan vaikka kuinka yrittää työntää ja vetää. Eli pitäisi saada se liikkeelle :D btw öljyt oli kunnossa :)
- Jesper90
Sain tuon fiksattua aikoinaan ja pelitti viime viikonloppuun saakka. Se vaijeri jäi taas jumiin mutta sain sen liikkumaan kun irroitti molemmista päistä ja nykäs nii lähti liikkeelle mutta kone kiertää enään yhtäkkiä 3600r/min, mutta vapaalla täydet ?!??
- jesper90
Tässä lähi aikoina vene nousee merestä poes mikä olis semmoinen perus huolto mikä kantsii tehä veneelle syksyllä ja keväällä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311021
- 535259
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452473- 312159
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131721Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421584Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo95948TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o319913