Haaveissa naurukyyhky tai parikin, neuvoja ja vinkkejä?

zemmm

Heti alkuun sanottakoon että kyseessä olisivat ensimmäiset lintuni, joten saa reippaasti oikaista, jos olen ymmärtänyt jotain väärin tai omaan jo vanhentunutta tietoa.

Muutama kesä takaperin olin kesätöissä paikassa, jossa sattui majailemaan naurukyyhky ja ihastuin tähän seuralliseen ja uteliaseen kaveriin täysin ja näin vuosienkin jälkeen (ja nyt kun elämäntilannekin on parempi) tekisi mieli ottaa kyyhky tai pariskunta. Ovat kuitenkin käsittääkseni helpohkoja lintuja ja lähes poikkeuksetta helposti kesyyntyviä ja seurallisiakin. Nettiä olen selannut ja tietoa hakenut parhaani mukaan, mutta ainahan voi ja kannattaakin kysellä harrastajilta lisää!

1. Minkä kokoinen häkki olisi pariskunnalle hyvä? Tiedän, ettei häkki voi koskaan olla liian suuri ja että kokonainen lentohuone olisi kenties paras vaihtoehto, mutta käykö esim. tämä http://tinyurl.com/6c4p2r5 ? Olettaen tottakai että linnut saisivat olla vapaana päivittäin.

2. Onko lintujen sukupuolilla juurikaan väliä? u n käy yhtä hyvin kuin n n vai olisiko naaraslinnulle stressaavaa asua koko ajan uroksen kanssa, vaikka ei olisi tarkoituksena hankkia linnuille jälkikasvua?

3. Mitenkäs paljon kyyhkyistä lähtee sitä pölyä ja muuta roskaa, kuten siemenroskaa? Onko se jotain aivan käsittämätöntä vai ihan siedettävän rajoissa? Vinkkejä miten sotkun muodostumista saisi ehkäistyä? Olen lukenut, että suihkuttelu ja kylvettäminen olisi yksi tapa?

Miten suojaatte huonekalut, esimerkiksi sohvat, lintujen vapaalentojen ajaksi? Kyyhkyt kun taitavat tiputella kasoja vähän mihin milloinkin. Entä miten kasat saa helpoiten ja nopeiten pois, lähtevätkö ihan vedellä ja talouspaperilla vai tarvitaanko jotain tujumpaa puhdistusainetta?

4. Olen kuvista nähnyt myös vaaleita/hiekanvärisiä (http://www.dovepage.com/species/domestic/Ringneck/colors/blond.jpg) kyyhkyjä valkeiden lisäksi. Ovatko hiekanväriset mitenkään merkittävästi kalliimpia tai luonteeltaan erilaisia, esimerkiksi sähäkämpiä?

5. Oppivatko myös kotioloissa helppoja temppuja? Vaikkapa lentämään olkapäälle tai kädelle esimerkiksi kun napsauttaisi sormia tai kutsuisi lintua luokse? Tai onko mahdollista opettaa "nauramaan" käskystä? (Ymmärrän kyllä etteivät ole mitään koiria ja ettei 100%sta suoritusta kannata odottaakaan)

Ja loppuun sen verran että jos jollakin on suositella (hyväkuntoisia) naurukyyhkyjä myyviä lemmikkieläinliikkeitä tai peräti kasvattajia Turusta ja lähialueilta niin hihkaistaa toki!

8

389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jasin96

      jos olisi myydävänä kyyhky lintuja tyttö ja poika niin ottakaa yhteyttä

      [email protected]

    • kyyhkyyyyy

      Olisiko kellään myytävänä riikinkukkokyyhkyjä pohjois-pohjanmaalla?

    • Omistankyyhkysiä

      Kannattaa ottaa valkea kyyhkynen tai sitten yksi valkea ja yksi hiekanvärinen.
      (Mieluiten naaraita). Valkoiset ovat tottelavaisempia ainakin meillä.
      Naurukyyhkyt ovat siistejä ja uloste lähtee tavallisella kostealla talouspaperilla.

      • edellinen

        Valkoinen ja valkoinen eivät tule toimeen keskenään!


    • Naurukyyhky

      Meillä oli kaksi naurukyyhkyä, josta yksin karkasi ikkunasta kun olimme matkalla. Kaveri oli jättänyt häkin oven auki vahingossa yksi lähti ja en tiedä miksi mutta yksi oli jäänyt. Nyt annan naurukyyhkyn ilmaiseksi jos joku haluaa kun on yksin ja ääntelee niin paljon että en kestä enää. En tiedä jos vapautaisin sen niin pärjäisikö luonnossa. Eli yksi naurukyyhky ilmaiseksi jos haluat kerro tässä sivussa. (Varoitan tämä lintu on tosi äänekäs mutta jos on pari niin on varma hiljaisempi) :)

      • kamu61

        Hei,

        Minä tarvitsisin jaavan naurukyyhkykoiraan naaraani kaveriksi. Koiras kuoli yllättäin. Ja ei tunnu paria löytyvän.

        [email protected]


      • sulva dasilva
        kamu61 kirjoitti:

        Hei,

        Minä tarvitsisin jaavan naurukyyhkykoiraan naaraani kaveriksi. Koiras kuoli yllättäin. Ja ei tunnu paria löytyvän.

        [email protected]

        moi elämäni olen kyyhkyien mukana. kaipaasin löytyä naurukyykyjä.


        [email protected]


    • qwc

      Sääli että näin hyvä keskustelun alku kuoli.

      Omasta kokemuksesta valkoiset naurut ovat säysempiä ja häkkihän ei voi liian suuri olla koskaan. Minimisuosituksia löytyy mm. Faunattaren sivuilta. En tiedä miten nauruja voi kouluttaa (omani on toivoton sekopää) ja eihän kukko käskien laula mutta on mahdollista oppia kannustamaan lintu laulamaan. Siihen voi riittää linnun laulu matkiminen, puhuminen tietyllä äänensävyllä, laulaminen tms. Nauruhan taisi olla taistelukutsu tms. merkitykseltään, siihen en osaa sanoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe