Kyseessä vanha kerrostalo.
Eteisessä tuplavalokytkin, joista toisella kaytetään kattovalisinta ja toisesta tulee virta seinällä olevaan "suojakoteloon(10*10cm valk rasia) kaksipiuhaisena(sininen ja ruskea)
-Ostettiin nyt seinälle kiinnitettävä valaisin, joka tarkoitettu pistorasiaan(muut mallit eivät kelvanneet:) ) Alunperin oli tarkoitus pyytää sähkäri laittamaan pistorasia ko valolle tuohon suojakotelon kohdalle, mutta nyt tulikin mieleen, että voisiko tuon pistokkeellisen valon kytkeä tuohon itse suoraan.
Siis että pistokkeellinen johto pois ja tilalle "oikeaa sähköjohtoa", joka kytketään noihin ruskeaan ja siniseen johtoon.
Niin ja valossa e14 r50 lamppu, jossa siis ei ole muuntajaa.
Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitin ja osaisi vielä vastatakin,
kiitos.
Pistokkeellinen valaisin --> suoraan ruskeaan ja siniseen
6
464
Vastaukset
- dfsfgsdfg
Voihan sen laittaa. Elikkä jos lamppua ei ole suojamaadoitettu (ei ole keltavihreää johtoa) eli pistotulppa on se litteä. Voit vaikka katkaista pistotulpan pois (ei siis koko johtoa, vain ylimääräinen) ja laittaa lampun johdon siihen pintarasiaan (se valkoinen aski siinä seinällä). Kytketään rasiassa siniset yhteen ja ne ruskeat/mustat yhteen. Sähkö tulee valaisimelle kahden kytkimen kautta, toinen siinä seinässä ja toinen itse valaisimessa tai sen johdossa, joten molemmat täytyy olla sitten päällä yhtäaikaa kun valoja haluaa. Sammuttamiseen riittää vain toisen kytkentä pois päältä. Ja tuotakaan ei sitten tehdä ilman, että otetaan sulakkeet irti tai pääkatkaisimesta jännitteet pois. Niin, ja sekin on oikeesti luvanvaraista (ei rahan, piruilun tms. vuoksi vaan, että asennus on turvallinen kaikissa tilanteissa) eli sähköasentajan työtä.
- sähköiskuko
Eli siis homma on teorissa ihan ok, mutta työn voi tehdä vain sähkäri?
- dfsfgsdfg
sähköiskuko kirjoitti:
Juuri näin. Mainitsit aloituksessa, että "Ostettiin nyt seinälle kiinnitettävä valaisin", kysyisinkin kohteliaimmin, että miksi monikossa(ostettiin), etkö yksin valaisinta osaa ostaa vai miksi helvetissä muija pitää olla mukana tuonlaisessakin asiassa? Itse olen yksin ja itsenäisesti tehnyt kaiken rakentamiseen liittyvät asiat, vaimo tekee ruokaa, siivoa ja antaa seksiä.
- dfsfgsdfg
sähköiskuko kirjoitti:
Täällä näköjään muutkin vastailee saman nimimerkin takaa mutta kun poikasilla ei ole muutakaan tekemistä.
Vaikka tuossa on kyseessä yksi yksinkertaisimmista perustöistä niin lakien ja asetusten mukaan kyse on kiinteästä sähköasennuksesta ja se on siis luvanvaraista työtä (nimenomaan turvallisuusnäkökohtien takia). Luvat omaava sähkäri siis mielellään hommiin.
Sähkäri voi sitten katsoa paikanpäällä voidaanko vetää suora johto itse valaisimeen saakka (jolloin saadaan se pintarasia siitä seinältä pois). Tuo aikaisemmassa kommentissani kuvattu tapa on se kaikkein helpoin ja valaisimen paikkaakin siinä voi vapaasti siirtää sopivaan kohtaan. - sähköiskuko
dfsfgsdfg kirjoitti:
Täällä näköjään muutkin vastailee saman nimimerkin takaa mutta kun poikasilla ei ole muutakaan tekemistä.
Vaikka tuossa on kyseessä yksi yksinkertaisimmista perustöistä niin lakien ja asetusten mukaan kyse on kiinteästä sähköasennuksesta ja se on siis luvanvaraista työtä (nimenomaan turvallisuusnäkökohtien takia). Luvat omaava sähkäri siis mielellään hommiin.
Sähkäri voi sitten katsoa paikanpäällä voidaanko vetää suora johto itse valaisimeen saakka (jolloin saadaan se pintarasia siitä seinältä pois). Tuo aikaisemmassa kommentissani kuvattu tapa on se kaikkein helpoin ja valaisimen paikkaakin siinä voi vapaasti siirtää sopivaan kohtaan.On sulla varmaan asioista tietoa, mutta olet aika kova vittuilemaan. Mulla on ihan vaan tiedoksesi ollut tapana pistää mulle vittuilevia pataan.
- dfsfgsdfg
sähköiskuko kirjoitti:
On sulla varmaan asioista tietoa, mutta olet aika kova vittuilemaan. Mulla on ihan vaan tiedoksesi ollut tapana pistää mulle vittuilevia pataan.
Vai niin, tiedoksi sulle, että mun lempinimi oli aikoinaan koulussa "Nyrkin kanssa kovaa hakkari". Revi siintä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2155931
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263684- 822567
- 372090
- 331882
- 431851
- 1061754
- 211646
- 271492
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!381431