Nykyään kuulee kiinteistövälittäjien ja mökkivuokraajien usein kertovan, että ihmiset haluat ja vaativat kesämökille kaikki mukavuudet. Sellaiset pienet puuceellä varustetut sähköttömät mökit ovat kuulemma muinaismuistoja.
Haluatko tai kaipaatko mukavuuksia mökille?
Mökkielämää
23
298
Vastaukset
- Heikunkeikku
No meikäläinen on semmonen muinaisjäännös, joka tyytyväisenä köllii, vaikka ei ole minkäänmoisia mukavuuksia. Olen tottunut semmoseen mökkielämään, että vedet kannetaan merestä saunaan/kylpyammeeseen, öljylamput sytytetään syksyiltoina ja pissulle mennään ulkohuusiin. Ihanaa.
Nämä nuoret ovat sitten eri plaatua. Nykyään todellakin ihmiset tahtovat, että mukavuuksia olisi yhtä paljon, kuin kaupunkiasunnossa.
Vanhin poikani on mahdoton. On ollut kova homma pitää se aisoissa, ettei mökin varustelussa menisi mahdottomuuksiin.
Nyt oon kait pehmentynyt, jonkinverran, sillä En saanut "seinään-hyppimis-kohtausta", kun viime tiistaina menin saareen ja LÖYSIN lasiverannalta Imurin. Jep, imuri siinä kölli. Hieroin silmäfläskejäni kämmenen syrjällä ja otin uuden katsekontaktin imuriin, toiveena, että se olisi häipynyt ja vain mielikuvittelin näkeväni oikean imurin. Se ei hävinnyt, vaan jökötti siinä tumman harmaana.
Liu´utin katsettani ja näin seinän vierustalla suhteellisen ison esineen, joka oli peitetty kankaalla. Näytti matalalta pöydältä, mutta toki arvasin, mikä se oli. Nostin kangasta ja Aggregaattihan se siellä mojui. Hohhhhoijakkaa, tuumin.
En pitänyt näkemästäni, mutta päätin sitten, että en ala hyppimään seinille ja soittamaan pojalle äänitorvi pitkällä. Pakko kait sitä on himpun verran periksi antaa. Minä en toki tule imuroimaan, mutta imuroikoot noi muut sitten.
Nyt poika on ostanut palolaitokselta 60 metriä paloletkua. Miks? Siks, että nyt ei sitten enää tartte Kantaa vettä merestä, vaan pumppu päälle ja vesi juoksee sitten itsestään saunaan ja muualle.
Olkoot nyt sitten nuo uudistukset, mutta muita ei vähään aikaan tule. Joku systeemi sentäs tarttee olla. En nyt ihan seinään-hyppelemättömäksi-tyypiksi ala:) - ...
Mökkejä liikaa tarjolla.
Kysyntä vähäisempää.
No tässä on sellanen. Aikannaan, ihmiset alakaneet kaupunkituistumaan, suhde maaseutuun teoreetinen. jist joku mummola pöndellä, tai kesäloma ja potunpoimiminen, oikein idyllistä.
Nyt käynyt, ei ole luontaista suhdetta pöndellä elämiseen. Se on eksotiikkaa, ihan kuin videopeli tai rokkikonsertti tai särkänniemen vuoristorata. X-tremeä.
Mökkikulttuuri muuttunut. Ennen ihmiset haki mökiltä menettämäänsä luonnonrauhaa ja maalaiseloa. Nyt ihmiset tulee mökille kokeakseen uusia kiksejä. Mutta olosuhteitten pitäisi olla Hilton- tasoiset. Käydään kokeilemassa vaarallista rastia, halon hakkuuta, tai veden kantamista järvestä. Sitä on mökkeily. Käydään "kokemassa" jotain, ja sitten lähdetään ilamastoituun luksushotelliin paarin puolelle keskustelemaan siitä, kun rekikoira paskansi.
Mökkikulttuuri on muuttunut. Ilman ilamstointia olevaa mökkiä ei voi valita, siellähän voi olla liian lämmintä.
Mitä ihmiset haluaa, se riippuu ihimisistä. Ei tsadilainen haliua lähteä halkoja hakaan yöllä jos mökissä viileää, se soittaa jonkun paikalle säätämään tietokoneohjatunlämmitysjärjestelmän säätäjän paikalle hätä apuun. Se, että vieressä on takka ja motti halkoja, ei kuulu siihen asiaan. Pallelee.
=DW=- Heikunkeikku
Toisaaltaan se on hyvä, jos erilaisia mökkejä on paljon tarjolla. Jokainen löytää juuri sellaisen, josta tykkää. "Autotie-perille"-ilmoituksia on paljon ja se ilmeisesti lisää mökin hintaa. Ihmiset (monet) tahtovat päästä autolla ulko-oven viereen.
Täällä on monia "ketjusaaria", joihin on autotie. Pieniä siltoja ja/tai maansiirroilla saatu saarien välejä siihen malliin, että autolla pääsee etiäpäin.
Minun saareeni ei pääse, kuin veneellä, luojan kiitos jippii-jihuaheijaa:)
Monet (tuttunikin) ajattelevat, että on Huono asia, että mökki köllii saaressa. Minä nautin luonnon keskellä olosta, vesien kanniskelusta ja sen semmosesta.
Joskus ihmettelen, että kuinka Ihmeessä ihmiset tahtovat "toisen kaupunkiasunnon" kesänviettopaikaksi. En jaksaisi hoitaa kahta taloa ja pihaa, enkä pääsisi luonnon "sisälle" sillä tavalla, kuin nyt pääsen omalla mökilläni.
Noh, kukin tehkööt halujen mukaan. Tietysti. Ja hyvä niin.
Ihmisillä on erilaisia odotuksia lomalleen. Joku haluaa yksinkertaista elämää, joku hiljaisuutta, joku lepoa, joku kurinpalautusta, mutta jokainen haluaa, että lomalla on ennenkaikkea omasta mielestä mukavaa.
Minulle mukavat olosuhteet merkitsevät sitä, että mökissä pitää olla lämmin eli lämmitysmahdollisuus, siisti paikka päivittäiseen peseytymiseen, siisti WC ja viihtyisä ja helppohoitoinen asuinrakennus. Jäähdytys ei ole välttämätön. Siirettävän jäähdyttimen saa tarvittaessa hommattua melko edullisesti. Ilmalämpöpumppu olis kuitenkin hyvä ratkaisu, jos mökkiä käytetään jo varhain keväällä ja syksyn viileillä. Veden äärellä laitteen kuivatusominaisuus tulee tarpeeseen. Moni on valmis maksamaan nimenomaan siitä, että lomailu olisi mahdollisimman relaa, eikä mitään jaloa ja luonnetta kehittävää työleiriä.
Minun juureni ovat pienessä maaseutukylässä, jossa oli sähkö- ja vesijohtoverkostot jo ennen sotia, enkä koe sähköttömyydessä tai vedenkannossa mitään nostalgista maalaisromantiikkaa. Jos kesämökki on järven rannalla, niin veden voi toki kantaakin, mutta pumppukin on keksitty. Lomalla on kiva tehdä jotain sellaista, mitä ei muulloin ehdi. Mun harrastusvälineet: ompelukoneet, porakoneet yms tarvitsevat sähköä toimiakseen.
Puuceehen mä sain kammon oppikoulun haisevista ja epäsiisteistä käymälöistä. Jos mökillä on siisti ja nykyaikainen biokäymälä tai miksi niitä nyt kutsutaankin, niin se on ihan OK.
Huonokuntoista mummonmökkiä tai hellahuonetta metsänlaidassa en pidä hyvänä lomailupaikkana. Helsinkiläiset ovat ostaneet minunkin naapurista monta kuivanmaan tönöä, joissa ainakaan minä en lomaani haaskaisi. Varmaan kotoisaa, kun hiiret ja rotat rellestävät isäntäväen poissaollessa. No sellaisen hankkiminen ei tule kalliiksi.Puitteista piittaamatta pari pitkää viikonloppua kesässä tuttavien mökeillä riittää.
Niissä on nykyään perusmukavuudet poislukien puuceet.
1972 / 73 rakensimme perinteisen kesämökin.
Kantovedet, halkokiuas, nestekaasu yms.
Kolmantena käyttökesänä vaimolla ilmeni syitä jäädä kaupunkiin.
Ymmärsin että pienten lasten kanssa mukavuudet ovat mukavia.
Kun toisena kesänä potkin rannassa samoja kiviä edestakaisin tuli minunkin mittani täyteen.
Meistä tuli Keski- ja Eteläeuroopan automatkailijoita.
80-luvun alussa kokeilimme kesälomien viettoa Saimaalla uudella retkiveneellä.
Väri tv, kem. wc, pelkistetty keittiö, lämmitin ( lähinnä kuiatin ).
Ei purrut sekään.
Emme ole jääneet kaipaamaan kumpaakaan vapaa-ajan vieton muotoa.- mökin ukko
En kaipaa muita mukavuuksia, mutta kahvinkeittäjä olisi mukavuus.
- etelä-lounas
Omat mukavuuteni mökillä ovat kaasujääkaappi ja -hella, aurinkosähköä sen verran että saa puhelimen, läppärin ja sähköperämoottorin akut ladattua, ja aggrekaatti työkalujen pyöritykseen. Pihan perällä on siisti ja hajuton puusee. Näillä pärjään ja muuta en kaipaa.
En halua mukavuuksia mökille. Meidän mökissä ei ole sähköä ei kulje vettä. Iso hirsimökki järven rannalla. Oma lapsuuden kotitalo sähkösaunoineen ja kaikkine mukavuuksineen hyvässä kunnossa ja asutettuna viiden kilometrin päässä, keskellä kylää missä on lähin kauppa myös.
Mitään mukavuuksia ei ole haluttu. Mökin yhteydessä sauna mutta myös savusauna on tehty erikseen tontin toiselle laidalle, jonne on kiva tehdä pieni piknik retki. Keskellä pihaa suuri kaasukäyttöinen kahdeksankulmainen grillikatos ja kesäkeittiö lasisine suurine ikkunoineen, jotta näkyvyys koko ajan järvelle. Eikä hyttyset kiusaa. Grillattavat upotetaan köydellä tyhjään betonirenkaiseen kaivoon, ja siellä säilyy kylmänä. Mökillä on niin paljon tilaa, että koko heimo mahtuu hyvin yhtäaikaa...
Mukavuuksia ei ole haluttu, kun se oma lapsuudenkoti on lähellä, ja sinne voi mennä käymään välillä suihkuun ja samalla rapsuttelemaan vuohia, koiria, kissoja, pupuja, peltopyitä, fasaaneja, hevosia....on telkkarit, tietokoneet, lapset pääsee pomppimaan... trampoliiniin...uimaaltaaseen...
Kirkonkylälle on noin 12km ja sinne voi pistäytyä taksilla, siellä kutsuu entiset koulukaverit, vanhat heilat, terassi ja tanssit...
Jos haluaisin mukavuuksia, varaisin kylpyläloman meren ääreltä, pari kertaa käyty, muttei kumpikaan, minä ei mun mies tykkää. Enemmän tykätään soudella omalla järvellä ja ihastella luonnonihmeitä omissa metsissä.- tanj a
Olen sekä että mieltä eli askeettinen hirsimökki korvessa kesän lämpiminä on kiva, mutta jonkun kerran ttalven kylmillä kokeiltuani oli pakko luovuttaa. Hyyskään rientäminen kovilla pakkasilla ei houkuttele yhtään. Kun saimme mökille rempattua tiskiveden laskemaan viemäriä pitkin ulos ja pienen kaasujääkaapin helpotti se elämää, vaikkakin se vanha kaivo on yhä yhtenä viilennyspaikkana myös käytössä.
Se, mitä olemme vuokranneet lyhyt- ja pitkäkestoisia mökkejä olen todennut, että joulun vietto mukavuuksien keskellä on ihanaa.
Eniten kuitenkin mökeissä täytyy olla kodikkuutta ja käytännöllisyyttä olipa askeettinen tai mukavuuksin varustettu. Ja että ne ovat puhtaita, tuoksuvat kuivalle hirrelle ja tuntee lankkulattian astellessaan. Mikä minusta on ehdoton, niin leveät portaat mökin edustalla (tai takana) istuksia ja katsella luontoa. Samoin tykkään, että hyyskä on siisti ja maalattu ja vähän turhamainenkin, koska nykyään ne ovat niin hajuttomia ja käteviä tyhjentää(näin naisimmeisenäkin).
En osaa laskea monessako mökissä olemme omamme lisäksi aikaamme viettäneet, mutta se täytyy sanoa että vain muutama on jäänyt lämpimästi mieleeni. Yleensä sellaiset persoonalliset ja maastoon sopeutuvat, joissa on hopeainen patina pinnassaan.
Ah ja voi! Uskon, että kiinteistönvalittäjien unelma on myydä kaikilla mukavuuksilla olevaa mökkiä puhtaan järven- tai meren rannalta ja lähellä palveluja
Mökinvuokraajat taas tekevät bisnestä mökillään. Vuokraajat usein varakkaita ulkomaalaisia.
Asun koko kesän mökilläni. Puusee on vallan mainio aamuistuntoihin, veden kannan järvestä saunaan. Juomaveden tuon kirkolta.
Mökkini on kirkonkylän kupeella, mökissä sähkötakka ja lämpöpuhallin.
Mielestäni kesämökki on kesämökki kuten nimikin sanoo kesänajan vittopaikka.
Terkkuja vaan mökiltä ikkunastani avautuu näkymä tuulevireiselle järvelle ; )- AIkuinen nainen....
Haluan ja kaipaan. En tykkää ollenkaan sellaisesta lomasta tai vapaa-ajan vietosta, jolloin kaikki on mahdollisimman vaikeaa. Hyvin varustettu mökki tai ei lainkaan.
Mahdollisimman vaikeaa?
Siis jos lomaa viettää ja saunavesi on kantamisen takana ja sauna pitää tuohilla sytyttää niin se on mahdollisimman vaikeaa.
Mielestäni on nautinnollinen hetki kun päreet alkavat ratista saunan uunissa ja piipusta nousee savu, jonka tuoksu leviää rantaan ja ilta-aurinkoon.
Huusissa taas aamulla lintujen laulua kuunnellessa tulee mieleen Helsingin lentoaseman toiletit ; )
Hyvää yötä, kömmin ylisille maata!.
- lejanna
Muitapa mukavuuksia, joidenkin mielestä, ei ole kuin sähkö. Mukavinta on lämmittää, upean ihanalta tuoksuvalla koivupuulla. Katsella sen koskaan toistumatonta liekkiä. Kuin vierellä olevan veden kuohuntaa, kun se tuulessa soutaa.
Aamu on tuttuisaa aloittaa kirmaamalla navetan vierustalla olevaan puuceehen. Siellä, ovi avoinna, ihailla luonnon kauneutta, kedon kukkia, kuunnella vieressä pesiviä lintusia. Taittaa takaisin mennessään kissankellon helinää ja päivänkakkaran paistetta maljakkoon.
Parasta kaikessa on taas ja jälleen se puuhella, joka ei kokoaan itke. Ei tarvi pelätä laattalattian liukastuvan. Kalansavustuskin on tosi kivaa hommaa, ei niin tuoretta kalaa kotona koskaan saa.
Jos pitää olla kaikki oman kodin mukavuudet, pitänee pysyä kotonaan. Minusta mökillä pitääkin olla alkukantaista, kuin joskus on ollut, unelmissa, missä elin jo kauan sitten.
Röhöm, EU:n mukaan puucee on mitä mainion luonnonsäästäjä.
.Minulla on ulkona ulkokeittiö, vanha Högforsin pikku puuhella ja itse muurattu grilli, apupöytä ruokatuotteille ja ruokailutila. Sisällä on sähköhella jääkaappi, pakkanen simahti, pitänee hankkia uusi pieni pakastin. Keittiön vanhat kaapit on entisöity käytännöllisiksi. Sisäkeittiöstä on yhteys ulkokeittiöön kun aukaisee kuistin oven tai keittiön ikkunan.
Liikuntaa saa monella tavoin mm. kiipeämällä ylisille jyrkkiä portaita ja konttaamalla makuutilaan ja sieltä alas. Puhumattakaan vihannesmaan ja kukkapenkkien hoidosta.
Allit saavat reeniä kun tekee silloin tällöin soutukierroksen rannan tuntumassa, ikään kuin vakoiluretken miten menee naapureilla ; )- lejanna
korpikirjailija kirjoitti:
Minulla on ulkona ulkokeittiö, vanha Högforsin pikku puuhella ja itse muurattu grilli, apupöytä ruokatuotteille ja ruokailutila. Sisällä on sähköhella jääkaappi, pakkanen simahti, pitänee hankkia uusi pieni pakastin. Keittiön vanhat kaapit on entisöity käytännöllisiksi. Sisäkeittiöstä on yhteys ulkokeittiöön kun aukaisee kuistin oven tai keittiön ikkunan.
Liikuntaa saa monella tavoin mm. kiipeämällä ylisille jyrkkiä portaita ja konttaamalla makuutilaan ja sieltä alas. Puhumattakaan vihannesmaan ja kukkapenkkien hoidosta.
Allit saavat reeniä kun tekee silloin tällöin soutukierroksen rannan tuntumassa, ikään kuin vakoiluretken miten menee naapureilla ; ):))) Vakoiluretki.
En tykkäisi ollenkaan, jos mökki olisi kuin jokin normiasunto. Pitää olla tuntumaa menneeseen aikaan.
On menty joskus talvellakin mökille. Pakkasta ollut sisällä lähes 10 astetta. Sähkö- ja kaasulämmittimellä, ja ahkeralla puun polttamisella on ennen nukkumaanmenoa saatu ihan säällinen lämpö.
Meillä on kotona pihalla grillikatos. Siellä on grilli ja sähkölevyt.
Siellä on kätevä keittää ja paistaa. Ei kuumuus tule sisälle.
Vitsi, kun vieläkin naurattaa tuo sinun vakoilusi. Sellaistahan se on, mökkielämä.
Monenmoista tapahtuu, mitä ei täällä kotona osaa ajatellakaan. Saapa joskus lähteä hengenpelastajaksikin, kun sellaista sattuu.
Kalastanutkin olen usein, enpä ole saalista saanut. Onneksi on hyviä naapureita, ja onneksi ei heitä ole lähellä.
. lejanna kirjoitti:
:))) Vakoiluretki.
En tykkäisi ollenkaan, jos mökki olisi kuin jokin normiasunto. Pitää olla tuntumaa menneeseen aikaan.
On menty joskus talvellakin mökille. Pakkasta ollut sisällä lähes 10 astetta. Sähkö- ja kaasulämmittimellä, ja ahkeralla puun polttamisella on ennen nukkumaanmenoa saatu ihan säällinen lämpö.
Meillä on kotona pihalla grillikatos. Siellä on grilli ja sähkölevyt.
Siellä on kätevä keittää ja paistaa. Ei kuumuus tule sisälle.
Vitsi, kun vieläkin naurattaa tuo sinun vakoilusi. Sellaistahan se on, mökkielämä.
Monenmoista tapahtuu, mitä ei täällä kotona osaa ajatellakaan. Saapa joskus lähteä hengenpelastajaksikin, kun sellaista sattuu.
Kalastanutkin olen usein, enpä ole saalista saanut. Onneksi on hyviä naapureita, ja onneksi ei heitä ole lähellä.
.Korpeen on noussut kaunis päivä. Lähden nyt markkinakadulle bongailemaan ihmisiä, että en ihan mökkihöperöksi liimaannu. Vakoiluretket ja bongailumatkat antavat elämälle uutta intoa.
Eilen kun vierailimme väärän puun kautta olevien sukulaisten luona tarkkailin ja sain ohjeita marjapuskien hoitoon. Aamulla huusiin kävellessä katselin villintyneita puskiani, kauhistelin näkemääni ja päätin ehkä huomenna.
Olen juuri saanut jäseneni vetreiksi kukkapenkkien hoidon jälkeen lienee aika saada uusia kolotuksia marjapuskaurakan seurauksena.
Titääpähän elävänsä kun lonkkia kolottaa.
- Heikunkeikku
Tulin piipahtamaan palstalle. Aikomus on tänään lähteä saareen ja joitakin alkujärjestelyitä oon jo tehnyt ja vielä tarttee lisää pakkailla.
Knapsasin esille tämän aloituksen ja lueskelin muiden kirjoituksia. Kiva lukea.
Tuli täs mieleen, että jos saisin pikkasen vedellä sanomisiani takas. Ikävää ruveta vetelemään, mutta minkäs teen.
Kirjoitin "muinaisjäännöisyydestäni" ja siitä, että tulen vallan hyvin toimeen vailla minkäänmoisia mukavuuksia.
Toki tulen toimeen, mutta jos mökillä viettää paljon aikaa, niin kyllä se on mukavaa, että joitakin mukavuuksia löytyy.
Joskus lasten ollessa hyvin pieniä, meillä ei ollut jääkaappia ja olihan se hankalaa. Nyt on kaasujääkaappi, jonka katson olevani mukavuutta tuova laite.
Saunan vesipata on teetetty ja siinä on hyvin paksut eristeet. Illalla kun lämmittää saunan ja veden, niin seuraavanakin päivänä vesi on vielä tosi kuumaa. Aamupesut on helppo toimittaa, kun on lämmintä vettä.
Kaasuhella on tietysti kätevä. Ynnä muut kaasulla toimivat ruuanlaittovehkeet.
Vessa on päältä päin karamellimaisen kaunis pieni leikkimökkimäinen rakennus. Vanhanaikaisen näköinen, luontoon sopiva, mutta kun ulko-oven avaa, niin järjestään jokainen ensikertaa sinne menijä saa suorastaan naurukohtauksen:) Katossa led-lampuilla koristeltu tähtitaivas, pepunposket eivät kylmyyttä huutele, kun istuin on heti lämmin styroksmaisesta pinnasta johtuen. Siellä on myös maalaamani öljyväritaulu, heh, sopii hyvin. Muutenkin sisustus on epänormaalin erilainen. Mutta hyvin kodikas ja kiva.
Inhottavia hämähäkkejäkään ei ole, koska mitään rakosia ei missään näy, josta voisivat kömpiä sisään. Tuoksua ei laisinkaan.
Elikkä on lähes kaupunkimaisen tuntuinen veski.
Luvattiin kaunista ja lämmintä säätä. Ja jos tuulen nopeus on luvattu 3m sekunnissa, niin soutelen saareen nostattaen veneen plaaniin. Veneen nokka lähes pystyssä, airojen pyöriessä "pyörinä".:)Ei kai sitä ihan alkeelliseen enää näillä kymmenillä, mutta touhua pitää olla kun täällä kesän asustaa.
On minulla hiukka luxustakin, tuossa pirtin nurkassa on taulu-tv ja tämä läppäsi nyt juuri sylissäni, tällä pidän yhteyttä muuhun maailmaan ; )
Mieheni mökki on tosi korvessa, mutta sielläkin päämökissä on sähköt. Sinne menemme hyvillä ilmoilla niin voimme viettää löhöten aikaa lammen rantaveden päälle tehdyllä terassilaiturilla. Siellä emme hötkyile, siellä ei ole ruohon leikkuupaineita eikä rikkaruohojen kitkemistä sillä pihapiiri luonnontilassa, mäntymetsäistä kalliokkoa.- Heikunkeikku
korpikirjailija kirjoitti:
Ei kai sitä ihan alkeelliseen enää näillä kymmenillä, mutta touhua pitää olla kun täällä kesän asustaa.
On minulla hiukka luxustakin, tuossa pirtin nurkassa on taulu-tv ja tämä läppäsi nyt juuri sylissäni, tällä pidän yhteyttä muuhun maailmaan ; )
Mieheni mökki on tosi korvessa, mutta sielläkin päämökissä on sähköt. Sinne menemme hyvillä ilmoilla niin voimme viettää löhöten aikaa lammen rantaveden päälle tehdyllä terassilaiturilla. Siellä emme hötkyile, siellä ei ole ruohon leikkuupaineita eikä rikkaruohojen kitkemistä sillä pihapiiri luonnontilassa, mäntymetsäistä kalliokkoa.Sulla onkin sitten, mistä valita. Välillä omassa mökissä ja välillä miehen mökissä.
Sähköä saaressa ei ole, mutta se ei ole koskaan haitannut tipan lirua. Kaasuvehkeillä pärjää mainiosti. Televisiota en kaipaa, koska semmosta ei ole täällä kaupunkiasunnossakaan. Kännykkääkin käytän todella vähän.
Oli varustus mikä tahansa, niin mulle on tärkeä se, että kaikki Toimii jetsulleen. Kuten nyt vaikkapa ruuanlaitot. Jos isolle porukalle värkkää ruokaa, niin onhan se jo puoliksi tehty, jos kaikki toiminnot pelaa.
Nyt menen yksin saareen, kuten viime viikollakin. Suuritöisiä ruokia en ala värkkäämään, värkkäilen sitten, kun pojan perhe tai joku vieras on kanssani.
On mukava touhuilla inspiksen mukaan. Viime viikolla otin oksasakset kouraan ja katkoilin tyrnimarjapensaista kuolleita oksia pois. Jos huvituttaa, niin huomenna jatkan samaista hommaa, koska tyrnimarjapensaita on saaressa läjäpäin.
Teen vain ja ainoastaan semmosta, joka huvittaa. Mistään Pakko-hommista en tykkää.
- loma lomana
Mä haluan lomalla lomailla, en tehdä töitä, joten mökki tietysti mukavuuksilla.
En kaipaa mökkiä ollenkaan.
Kakkosasunto on ollut mielessä hankkia kun nyt on tätä vapaata aikaa. Voisi sitten jatkaa siellä eläkepäiviä pysyvämminkin kun niitä tulee vielä tätäkin enemmän.Sähkö on. Vesi menee kyllä ulos mutta sisään täytyy kantaa. Asuinrakennuksessa on tilaa tarpeeksi, n. 60m2 (tilaa pidän kyllä tärkeänä).
Sauna, autotalli ja aitat erikseen sekä ulkovessa tietysti. Ympärillä vain metsää, laaja piha-alue pidetään tarkoituksella luonnon nittynä. Tämä on minun paratiisini. Muuta en kaipaa.
Vesien kantaminen, klapien teko, niittäminen jne. puuhastelu on mahtava vastapaino elämälle kaupungissa.
Siis, en tahtoisi kesäpaikkaa kaikilla mukavuuksilla.- RIMMIR
Jos olisi mökki niin haluaisin sinne mukavuudet. Ainakin sähkön ja puhtaan kylmän veden. Mieluiten mökki veden äärellä ja ettei joka nurkan takaa tulisi naapuri esille. Eikä naapurilla saisi olla koiria räksyttämässä. Tai voinpa muuttaa mieleni tässä asiassa jos mökki olisi siellä missä susia ja karhuja löntystelee vapaana. Mökki ei kuitenkaan saisi olla lähellä sikalaa tai maajussin paikkaa jonne nakellaan lietelantaa pelloille.
Että tämmöset vaatimukset :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2092718
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo521906Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol4131531Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1531483Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis3631405Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641288Kääminsä polttanut taksi suomussalmella
Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen251266Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H141206- 591046
Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."
Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S23948