Työtarjous korvaa työhönosoituksen

F&S

TEM poistaa työhönosoituksista karenssin uhasta maininnan ja työhönosoitus
nimetään työtarjoukseksi. Mutta siltä karenssin uhka säilyy jos ei hae kirjeellä
esitettyyn työpaikkaan teityn ajan kuluessa.

http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/01_tyovoimapalvelut/tyotarjous_ohje062011.pdf

"
TE-toimiston informointivelvollisuus
TE-toimiston tulee heti työnhaun alkaessa varmistaa, että työnhakija tietää, miten hänen
tulee menetellä työtarjouksen saatuaan, ja että hän tuntee laiminlyönneistä mahdollisesti
aiheutuvat seuraamukset. Työnhaun pelisäännöt, työtarjouksen merkitys ja työttömyystur-va-asiat
(mm. työstä kieltäytymisestä aiheutuvat seuraamukset) kerrotaan työnhakijalle esimerkiksi
alkukartoituksessa tai työnhakijan haastattelussa. Näistä asioista kerrotaan asi-akkaalle
myös työnhakuinfossa ja työhallinnon mol.fi -verkkopalvelussa. Työnhakijalle lähetettävässä
työtarjous-kirjeessä ei mainita työttömyysturvaseuraamuksia.
"

Kannattaa olla tarkkana ettei sotke työkkärin poistaamaa työtarjousta työpaikkailmoitukseen
tai työhönsoitukseen.

26

1741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jussi 54v

Mulle tuli perjantaina työkkäristä sähköpostia jossa oli tietoa rekry-koulutuksesta. Sanaa "työtarjous" ei sähköpostista löydy. Olen tällä hetkellä palkkatukityössä 4h/päivä. Työnhakusuunnitelmassa ei ole mitään mainintaa koulutksesta. Pitääköhän tuohon sähköpostiin reagoida jotenkin?

• F&S

"Sanaa "työtarjous" ei sähköpostista löydy."

Ote aloituksen linkistä :

Työnhakijan menettely työtarjouksen saatuaan

Työnhakija saa työtarjouksen 1-luokan iPost-lähetyksenä (ent. eKirje), ja hänen on otetta-va yhteys työnantajaan viiden arkipäivän kuluessa työtarjouksen päiväyksestä. Jos työtar-jouksessa on erikseen ilmoitettu työpaikkaa koskeva hakuaika, hakuaikana tapahtuva yh-teydenotto työnantajaan katsotaan riittäväksi. Työtarjouksiin ei vakuutusoikeuden ratkai-sukäytännön mukaan sovelleta hallintolain (434/2003) 59 §:n mukaista seitsemän päivän tiedoksisaantiaikaa.

• F&S
        F&S kirjoitti:

"Sanaa "työtarjous" ei sähköpostista löydy."

Ote aloituksen linkistä :

Työnhakijan menettely työtarjouksen saatuaan

Työnhakija saa työtarjouksen 1-luokan iPost-lähetyksenä (ent. eKirje), ja hänen on otetta-va yhteys työnantajaan viiden arkipäivän kuluessa työtarjouksen päiväyksestä. Jos työtar-jouksessa on erikseen ilmoitettu työpaikkaa koskeva hakuaika, hakuaikana tapahtuva yh-teydenotto työnantajaan katsotaan riittäväksi. Työtarjouksiin ei vakuutusoikeuden ratkai-sukäytännön mukaan sovelleta hallintolain (434/2003) 59 §:n mukaista seitsemän päivän tiedoksisaantiaikaa.

No mikä on iPost ?

"
        Mikä on iPost?

iPost on palvelu, jossa lähettäjä toimittaa kirjeensä sähköisesti Itella Informationille. Huolehdimme kirjeiden tulostamisesta, kuorittamisesta ja jakelusta vastaanottajille. Kirjeet voidaan toimittaa sekä kuluttajille että yrityksille myös sähköisesti.
        "

Lähde:
        http://ipost.itella.net/faq.html

Eli iPost voidaan toimittaa myös sähköisesti. Eli tarkkana on oltava, jos saa sähköpostiinsa työvoimaviranomaisen sähköpostiviestin.

• ei s-postiasiointia
        F&S kirjoitti:

No mikä on iPost ?

"
        Mikä on iPost?

iPost on palvelu, jossa lähettäjä toimittaa kirjeensä sähköisesti Itella Informationille. Huolehdimme kirjeiden tulostamisesta, kuorittamisesta ja jakelusta vastaanottajille. Kirjeet voidaan toimittaa sekä kuluttajille että yrityksille myös sähköisesti.
        "

Lähde:
        http://ipost.itella.net/faq.html

Eli iPost voidaan toimittaa myös sähköisesti. Eli tarkkana on oltava, jos saa sähköpostiinsa työvoimaviranomaisen sähköpostiviestin.

Mikä velvollisuus on sähköpostiaan päivittäin lukea?

Kyllä tällaiset asiat pitää toimittaa kotiin kirjallisina!

Turun työkkärissä minulle on ainakin sanottu, että he eivät vastaa s-postikysymyksiin - asioita ei hoideta s-postitse. Ei kuulema siellä lueta s-posteja. Jos on asiaa, pitää soittaa taikka mennä paikalle tai sitten pistää paperikirjettä.

Jos työkkärissä ei kuulema kukaan lue s-posteja, niin mitenkä sitten asiakkaiden pitäisi?

• F&S

"Pitääköhän tuohon sähköpostiin reagoida jotenkin? "

No ikäviä ovaat tuollaiset sähköpsotihäirinnät jos ei oikeasti kerrota mikä sähköpostiviestin tarkoitus on.

Ja on erittäin helppo lähettää massapostituksia kaikkien työttömien sähköpostiosoitteisiin. Itse juuri poistin sähköpostiosoitteeni työkkärin tiedoistani, sillä ei ole vielä varmuutta, että kuinka työkkärin sähköpostiviesteihin työttömän tulisi reagoida.

• Jussi 54v

Katsoin työkkärin tietoja sähköisen asioinnin kautta, mitään mainintaa ei sähköpostista siellä ollut.

"sillä ei ole vielä varmuutta, että kuinka työkkärin sähköpostiviesteihin työttömän tulisi reagoida."
      Hmm. outo juttu. Mutta katson kyllä tuon ja en reagoi mitenkään koska kaiken lisäksi on kysymys puhelinmyytiyöstä. Jos siitä vaikka työssäoloehto napsahtaa niin sitten asian laillisuus katsotaan kyllä viimeiseen asti. Tosin tuo palkkatukityö jatkuu pitkälle ensi vuoden puolelle joten kerkee hyvin kulua siinä tuo työssäoloehtokin.

• suosittelen muillekk

minä en antanut sähköpostiosoitettani työkkärille.lähettäkään etanapostilla jos on asiaa.sitten jää minulle mustaa valkoiselle paperille ja tieto mitä sönköttävät.

• 2223445555

mitä tapahtuu jos saan työhön ahdistelu kirjeen 15.07.2011 ja jään seuraavana päivänä sairaslomalle???

• Jussi 54v

Lähetin eilen illalla sähköpostia työkkäriin jossa kysyin onko lähettämänne sähköposti ohjeen TEM/1209/03.01.04/2011 tarkoittama työtarjous?

Vastaus tuli tänä aamuna: "Kyseessä ei ole työtarjous vaan tiedote, jota lähetettiin [kotikunta] ja [naapurikunta] TE-toimistojen asiakkaille."

Kyseessä on puhlinhäirintätyö, vuokratyö ja kenties provisiopalkkainen. Yksikin noita sanoista saa minut raivon partaalle. Joten se siitä.

Jostain olen lukenut/kuullut että nuo tiedotteet olis lopetettu? Onkohan mahdollista että työkkäri voi jollain ihmeen perusteella taikoa mnulle tuosta jonkin sanktion ellen hae tuohon koulutukseen?

Nuo sähköpostit kyllä pidän visusti tallessa, ompahan jotain mustaa valkoisella, tai siis tässä tapauksessa bittejä tiedostoissa tapahtuneesta.

• 4984844848

työkkäri voi tehdä mitä vaan ja sinänsä sama onko mustaa valkoisella vai ei.jos ei rangaistukseen sopivia ehtoja löydy niin sitten ne säädetään lailla pikavauhtia.

• F&S

"Onkohan mahdollista että työkkäri voi jollain ihmeen perusteella taikoa mnulle tuosta jonkin sanktion ellen hae tuohon koulutukseen?"

Vahvoilla olet jos karenssia pukkaa sillä työnhakusuunnitelma on keskeisessä asemassa kun karenssia annetaan (minun käsitys). Mutta turhanpäiväisiä kurssi-ilmoituksia ja muuta diiba daabaa alkaa varmasti kohtapuoleen sähköposteihin tulvimaan, vaikka työnhakusuunnitelma ei viittaisi sähköpostin sisältöön millään tavalla.

• dfjgkjfkj3434344

tuleeko kurssiosoituksia koskaan postitse?sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa en työkkäriin anna.

• Tulee tulee

Kyllä tulee. Itse sain juuri keväällä tällaisen kirjepostina kotiin. Jos työkkärillä tiedossa sähköpostiosoite, suuntaavat ilmoitukset sinne. Säästävät muuten siinä postituskulut ja varmaan siksikin ruvenneet enempi käyttämään tuota sähköpostipalvelua. Muuten tulevat sitten kirjepostina kotiin.

• työtön vaan

Mitä jos saa osoituksen sellaiseen paikkaan/työhön mistä ei tiedä/tajua mitään?

Esim. jos on vaikka datanomi ja sinulle annetaan osoitus mekaanikon tehtävään? Pitääkö silloinkin hakea paikkaa?

Minulle kävi näin jo pari kertaa, paikka ei vastannut yhtään koulutustani eikä minulla ollut minkäänlaista osaamista tehtävään, pahimmassa tapauksessa se olisi ollut jopa hengenvaarallinen niin minulle kuin asiakkaille.

Silloin vain laitoin työhakemuksen: Että minulla ei ole alan koulutusta, osaamista enkä edes tajua tästä työstä mitään, mutta työvoimatoimiston mielestä olen pätevä tähän työhön joten siksi haen tätä paikkaa.

Voinko tuon lauseen perusteella saada karenssin, "kun itse aiheutin" sen ettei minua mahdollisesti oteta töihin? Vai olisi pitänyt valehdella?

• työtön vaan

Lisään vielä, että minulle tarjottu työ oli joku sähkölaiteiden/pienkoneidenkorjaaja tai jotain.. Itse en sähköstä tai koneista tajua mitään, en tiedä mitä eroa on volteilla ja wateilla, hyvä että hehkulampun osaan vaihtaa itse.

Joten tehtävä oli mielestäni aivan älytön minulle! Enkä tajua työvoimatoimiston motiiveja? Tarkistavatko, että hakeeko henkilö paikkaa ja jos ei hae niin karenssi ja säästöä? Seuraavaksi varmasti sitten tarjoavat aivokirurgin paikkaa?

• F&S

Ilmeisesti on niin, että datanomeille osoitetaan tenkiikan osaajien paikkoja työkkäritn taholta ja toisinpäin.

Työkkärin tarkoitushan on elää itse pinnalla, eikä niin, että tekisivat asoita järjellä ajateltuna.

• "Työnhakija"

Itse sain myös työhönosoituksen hakea erästä työpaikkaa. Mainitsin työhakemuksessa kohdassa lisätietoja, että olen saanut työvoimatoimistolta työhönosoituksen hakea kyseistä paikkaa. Rehellinen kun olen:) Kutsua varsinaiseen työhaastatteluun ei koskaan tullut. Toisaalta työhistoriassani on noita aukkopaikkoja melkoisesti, eikä työturvallisuuskorttikaan enää voimassa ollut, joten saattoi näilläkin olla oma osuutensa asiassa.

• äksymäksy

Itse työkkärissä asioidessasi kyselin harjoittelupaikkoja että saattaisin olla kiinnostunut hakemaan jotain harjoittelupaikkaa, yhden hän minulle tulosti ja vasta kotona huomasin että tulosteessa lukee mm. Pyydämme sinua ottamaan viipymättä yhteyttä työharjoittelun järjestäjään... ja te-toimiston mukaan tämä harjoittelupaikka soveltuu sinulle ja edistää työllistymistäsi.

Minun käskettiin sähköpostitse ilmoittaa virkailijalle pääsenkö kyseiseen paikkaan vai en.

Onko tässä nyt kyseessä sit pakkohaku? Eli jos en hae niin napsahtaako karenssi? Mitään tarjous sanaa paperista ei löydy.

• On haettava

Kyllä on ns pakkohaku. Ei se hakeminen tarjoita, että paikan saisit. Monelle muullekin on varmasti lähetetty sama ja lisänä jotka hakevat ihan itse mollin sivujen kautta. Haettava kuitenkin on siitä et pääse yli etkä ympäri jos et halua sanktioita hakematta jättämisestä.

• äksymäksy

Kyseessä on siis harjoittelupaikka, ei työpaikka eli ei odes missään molin sivuilla.
      Eipä virkailija puhunut mitään sanktioista jos en kyseiseen harjoittelupaikkaan soita. Olen vasta pari kuukautta ollut nyt työkkärin kirjoillakin, eikä kukaan tuosta uudesta käytännöstä ole minulle mitään kertonut.
      Joskus aiemminhan lapuissa luki muistaakseni selkeästi noista sanktioistakin että karenssia voi tulla jos paikkaa ei hae.

• Ei auta mutinat

Työttömän pitää itse tietää sanktioista vaikka ei enää luekaan osoituksissa. Mieti ensi kerralla kun suun avaat mitä puhut. Olet ilmoittanut halukkuutesi harjoittelupaikkaan ja se sinulle nyt osoitettu, ei auta mutinat.

• F&S

"Työttömän pitää itse tietää sanktioista vaikka ei enää luekaan osoituksissa."

Lueppa aloituksen linkin dokumentista, että työvoimaviranomaisen on informoitava työtöntä mahdollisissta sanktiosista. Ja tästä on jäätävä merkintä työnhakijan omiin tietoihin, että häntä on informoitu sanktiioista.

Itse arvioin tuota työhönosoituksen poistumista ja muuttumista työtarjoukseksi, että se tuottaa tuhansia karensseja sen takia, että työttömät eivät tiedä sääntöjen muuttumisesta, että karenssista ei tarvitse enää mainita työtarjouksen yhteydessä.

• Tarkkana saa olla

Siellä lukee myös:

Näistä asioista kerrotaan asiakkaalle myös työnhakuinfossa ja työhallinnon mol.fi -verkkopalvelussa. Työnhakijalle lähetettävässä työtarjous-kirjeessä ei mainita työttömyysturvaseuraamuksia.

Keinoja on monia ja mikään ei enää pelasta haulta. Nyt jos koskaan pitää olla tarkkana mitä sinne työnhakusuunnitelmaan kirjataan ettei tule sellaista johon ei halua sitoutua kuten esim vaikka työharjoitteluun tai provikka palkkaiseen työhön.

• kiippolauns

Muutos johtunee siitä, että työttömät ovat kokeneet sanktioiden ilmoittamisen uhkailuna. Eli asia on siltä osin korjattu.

• äksymäksy

On se minusta kummaa että jos virkailijan kanssa keskustelee kaikesta mahdollisesta niin hän saa päättää mitä kirjaa asiakkaasta.
      Itse luin juuri että minulle oli laitettu että koulutus ensisijainen.
      Kerroin vain että olen miettinyt sitäkin vaihtoehtoa että voisin lähteä opiskelemaan. Ensisijaisesti tietenkin työtä.
      Täytyypä asia korjata.
      Mielestäni virkailijan pitäisi näyttää mitä koneelle kirjoittaa ja asiakas voisi sen joko hyväksyä tai hylätä. Nythän he voivat sinne mielivaltaisesti mitä tahansa sepustaa.
      Sama tuossa informointiasiassa. On vain työkkärin virkailijan sana työttömän sanaa vastaan. Minua ei mitenkään informoitu tuosta uudesta systeemistä, eikä sanallakaan maininut että jos en tuohon harjoittelupaikkaan hae niin tulisi sanktiota. Kyseisessä lapussa ei myöskän lue missään kohtaa sana tarjous.

• F&S

"On se minusta kummaa että jos virkailijan kanssa keskustelee kaikesta mahdollisesta niin hän saa päättää mitä kirjaa asiakkaasta."

No tietojen kirjaaminen omasanaisesti työkkärin toimesta on tuonut työkkäriin aivan uuden "elämän". Kun virkailijoilla ei ole oikein mitään tekemistä, niin keksittiin nämä suunnitelmat joita virkailijat hampaat irvessä joka vierailun yhteydessä haluavat muuttaa siten miten itse näkevät.

Mutta minä tein stopin tuolle mielivaltaiselle tietojen muuttelulle. Totesin, että työttömyysturvalaissa on kohta, missä sanotaan, että työhakusuunnitelma on laadittava yhdessä. Heti ensimmäiseksi kun saavun vastaanotoelle totean virkailijalle, että tehdäänpä se suunnitelman muutos (jos sitä halutaan) yhdessä. Ja en minä suostu ihan minkä pupun kirjaamiseen mikä ei ole tasapainossa oman suunnitelmani kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      301
      7654
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      5979
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      167
      3538
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      1997
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      192
      1875
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      19
      1698
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1579
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1484
    9. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1431
    10. Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?

Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan
      Maailman menoa
      65
      1398
    Aihe