Reilun 3v poika, joka vaippaa tarvitsee vain öisin. Pitää pikkareita muuten. Päiväkodissa esim. ulkoillessa saattaa iso hätä yllättää ja tätiä kädestä kiinni ja äkkiä sisälle (pojalla puheen kehityksen viivästymä-joten ei välttämättä kerkeä selittään asiaa heti/toinen ei ymmärrä sönkötystä ja viittomia). Kakka kun kerkeää pikkareihin, niin päiväkodissa housut kakkoineen(!) laitetaan erilliseen pyykkipussiin! Miksi ei voi tuoreeltaan niitä kakkoja kipata ja huuhdella pikkareita? Tai edes isommat kaataa pois? Se on "mukava" yllätys hakea poikaa ja pyykkiä, kun ummehtunut,muhinnut lemu on vastassa sitten kotona kun pussia avaa. Onko tällainen normaalia käytöstä? Mites sitten pienempien vaipanvaihdot ja pyllyjen pesut sujuu siististi? Toki poika on aina puhdas,mutta pikkarit eivät. En ole asiasta vielä kysynyt, poika ollut päiväkuiva vasta reilun kuukauden. Toki pk:ssa on jatkuva henkilöstöpula, iso vuoropäiväkoti ja 100 lasta. Provo tämä ei ole, itsellä ei ole mitään käryä koko asiasta, poika tosiaan esikoinen ja asia nyt ajankohtainen.
Päiväkoti ja kakat?
29
4258
Vastaukset
- päiväkotilainen
Kyllä meillä ainakin isommiltakin vahingon sattuessa ne kakat kipataan pönttöön ja riippuen pikkareiden kunnosta joko huuhdellaan tai laitetaan suoraan pussiin. Mutta ei siis kera pökäleiden tai vähän löysemmän tavaran.
- ihmetyttää....
Kiitos vastauksesta :) Kyllä minulle riittäisi ihan ne kipatut versiot. Pojalla useasti maha löysällä, ja sitten saa yökkien itse kaapia jämähtänyttä liejua pikkareista :( Tosiaan en voi ymmärtää moista. Nuorempi on ihan vaipoissa (tasan 2v) joten hänellä ei ole ajankohtaista... Päiväkodista siirtoa on haettu (ihan muista syistä, molemmat lapset tarvitsevat pienryhmän) niin toivon että uudessa pk:ssa asiat on paremmin. Aion kyllä ottaa puheeksi asian nykyisessäkin päiväkodissa, kun en esim.tiedä että koska pojat pääsevät päiväkotia vaihtamaan.
- hghghghg
Luulen, ettei päiväkodin työntekijöistä ole yhtään miellyttävämpää niitä liejuja kippailla ja kaapia.
- Valitettavaa...
Mutta joskus näin tapahtuu...
Jos on maha esim niin löysällä että tullut pikkareiden läpi ja pitää ulkohousutkin vaihtaa, ja pylyy pestä, niin täärkeinhän on se pojan puhtaus.
Eli muovipussi viereen, sinne likaiset vaatteet, poika pesuun ja puhtaat vaatteet päälle.
Poikasi siis tällä hetkellä se tärkein.
Jos tilanne kaiken lisäksi sattuu olemaan sellainen, että ulkona oleva on jäänyt yksin muitten lasten kanssa (Kun tosiaan yhdellä aikuisella saa olla vastuullaan 4kpl alle 3v tai 7kpl yli 3v), voi olla kiire ulos takaisin.
Valitettavasti muiden lasten turvallisuus ja lapsesi puhtaus on tärkeämpi kuin se että jäisi vielä pesemään niitä pikkareita...
Kun missään ei ole varaa pitää kolme ihmistä töissä kun on tarvetta vain kahdelle, vain se varalta että käy kakkavahinkoja jollekin...
Kiinteä kakka tosiaan helppo kipata pönttöön, löysä maha tuottaa ongelmia.... - pph.
Minä olen pph. Ryhmäsäni on 4 lasta. Jos yhdelle tulee hätä kesken ulkoilun joudun joko ottamaan kaikki muut 3 odottamaa nulkovaatteissaan pieneen eteiseeni, (talvella hankalaa) tai vaihtoehtoisesti päivystämään ovenraossa, kun yksi käy yksin vessassa (jos osaa) ja muut kolme leikkivät ulkona silmieni alla. En todellakaan ehtisi kekenkään housuja huuhtelemaan. Eikä löysää kakka noin vain kipata minnekään, kun se on liistraantunut housuihin. Kiinteän papanan varmasti kuka tahansa hoitaja mielummin pudottaa pönttöön kuin pakkaa pyykkipussiin.
Sama tilanne se on päiväkodissakin. Ei pihalla oleville hoitajille voi jättää ylisuurta ryhmää valvottavaksi kun yksi hoitaja poistuu yhden kanssa.
Pääsääntöisesti pyykkihuolto ja lasten vaatteet ja muut tavarat ovat vanhempien vastuulla. Pyykkipalvelua päivähoito ei kata.- Onhan se hankalaa
Niin onhan se niin hankalaa... Kaveri oli leikkipuistossa ja siellä oli tuttu pph lasten kanssa, yhdellä lapselle tuli pissat housuun. Sanoi, että saat olla pissat housussa, ei me nyt lähdetä koko konkkaronkka takaisin ja vaihtaan sulle vaatteita. Se ois ollut niin hankalaa... Kaverini tarjoutui viemään lapsen kotiinsa ja antamaan lapsensa vaatteet lainaksi.
Kai nyt ainakin kikkareet kerkiää kipata pois, kummallista jos nekin on pyykkipussissa...
Huuhtelukaan ei kovin kauaa vie, ei niitä nyt ihan puhtaaksi tarvitse pestä.
Meillä päiväkodissa kyllä voi yksi hoitaja poistua paikalta, muiden ryhmien hoitajat katsoo myös lasten perään.
- ex-pph.
Itse pph aikoinani toimin niin, että kippasin pönttöön ja sitten pussiin ja kotiin iltapäivällä. Jos tavara löysää ja mitään ei pönttöön pudonnut, niin todellakin vanhemmat saivat sen kotona vaikka sitten yökkien kaapia. Vaatteiden pesu ja huuhelu ei kuulunut työnkuvaani, lapset pidin puhtaana.
- pph myös
Eikö pojalle voisi laittaa vaipan ulkoilun ajaksi niin kauan kun näitä vahinkoja sattuu?
Helpottaisi sekä hoitajien työtä, että äidin pyykinpesua ja olisi varmasti pojalle itselleenkin mukavampaa.
Itse olen päätynyt tällaiseen ratkaisuun koska ei sieltä ulkoa aina pääse heti vaipanvaihtoon varsinkaan kun olemme paljon leikkikentällä.
Sisällä voi kyllä sitten olla ilman vaippaa. - äiti ja hoitaja
Kyllä mä itse aina huuhdon hoitolasten housut ja saman tekee pojan hoitajat. Muutamia kertoja on kotiin tullu kakkahousut mutta huuhdeltuina. Ei se vie kun hetken eikä sitten kotona oo pussia jossa muhii kakka. Ulkonakin on muutama kakka joltakulta tullut ja aina on saatu jotenkin sumplittua niin että siivoava hoitaja pesaisee myös sotkeentuneet vaatteet.
- ............
No minäkin tässä pohdin aikaisempia vastauksia että miten kauan nämä oikein sitä kakkaa niistä housuista kaapii pois kun on niin kiire ulos takaisin muiden lasten luo ettei sitä ehdi tekemään!! Paperilla kun nappaa suurimmat löysät pois ni avot! Eikä alkuperäinen puhunut mistään pyykinpesusta tai pyykkihuollosta vaan siitä kun kalsarit tavaroineen löytyy pussista. Kyllä meillä on päiväkodista tullut kakkahousuja ja "siisteinä" ovat kotiin asti tulleet, on tarvinnut vaan huuhdella ja nakata pyykkiin. Minä sanoisin päiväkotiin jos sieltä alkaisi kauheita kakkakasoja tulemaan pussin mukana. Ja joku kun sanoi ettei kiinnosta kakkoja putsailla niin sitten pitää valitettavasti vaihtaa alaa.
- -----
............ kirjoitti:
No minäkin tässä pohdin aikaisempia vastauksia että miten kauan nämä oikein sitä kakkaa niistä housuista kaapii pois kun on niin kiire ulos takaisin muiden lasten luo ettei sitä ehdi tekemään!! Paperilla kun nappaa suurimmat löysät pois ni avot! Eikä alkuperäinen puhunut mistään pyykinpesusta tai pyykkihuollosta vaan siitä kun kalsarit tavaroineen löytyy pussista. Kyllä meillä on päiväkodista tullut kakkahousuja ja "siisteinä" ovat kotiin asti tulleet, on tarvinnut vaan huuhdella ja nakata pyykkiin. Minä sanoisin päiväkotiin jos sieltä alkaisi kauheita kakkakasoja tulemaan pussin mukana. Ja joku kun sanoi ettei kiinnosta kakkoja putsailla niin sitten pitää valitettavasti vaihtaa alaa.
Onneksi meidänkin lasten hoitajat viitsivät kaattaa kaikkien kiireidensä keskellä ne tavarat pönttöön eikä lähetä housujen mukana kotiin. Usein jopa ovat huuhdelleetkin housut, mikä on mielestäni jo ihan luksusta, sitä en todellakaan odota.
- mdcgmdgm
Minä sanoisin vanhemmille, jos eivät itse viitsi lapsensa kakkoja kaapia, että olisi pitänyt harkita lapsentekoa aikaisemmin.
- lto hottentotti
Toimin itse päiväkodissa lastentarhanopettajana. Työni kuvaan tai kenenkään meistä ei varsinaisesti kuulu vaatehuolto, MUTTA sen verran on aina aikaa, että olen saanut kipattua jätökset pönttöön tai edes huuhdeltua pahimmat vellit housuista vahingon sattuessa ajattelematta sen enempää työnkuvaani. Miten paljon me teemmekään asioita, jotka ovat meille mieluisia, mutta eivät kuulu työmme kuvaan?!? Ongelma taitaa muodostua lähinnä siitä, että mekin joudumme moisen hajupommin edessä mukavuusalueemme ulkopuolelle!
Mieleenikään ei tulisi pussittaa tuotosta kaikkien haisteltavaksi eteiseen! Vaikka lasten hoitaminen ja tässä tapauksessa heidän puhtautensa on tärkeintä, niin sittenkin käsi sydämelle; eikö meillä muka oikeasti ole aikaa sitä minuuttia käyttää työajastamme moiseen? Mielestäni teko on suhteellisen pieni verrattuna sen saamaan hyötyyn sekä päiväkodissa että lasten kotona.- Kaikenlaista sitä...
Totta turiset! Itsekin kippaan kakat pönttöön, pesen pyllyn ja huuhtelen housut likavaatepussiin. Meillä on kertakäyttökäsineet sitäkin varten vessoissa. Kyllä vanhempien luottamus päivähoitoa kohtaan saa pahan särön, jos kakat pannaan kotiin menemään. Voi kyllä oikeutetusti kyseenalaistaa muunkin toiminnan päiväkodissa, jossa näin menetellään.
- Turvallisuus ensin
Kaikenlaista sitä... kirjoitti:
Totta turiset! Itsekin kippaan kakat pönttöön, pesen pyllyn ja huuhtelen housut likavaatepussiin. Meillä on kertakäyttökäsineet sitäkin varten vessoissa. Kyllä vanhempien luottamus päivähoitoa kohtaan saa pahan särön, jos kakat pannaan kotiin menemään. Voi kyllä oikeutetusti kyseenalaistaa muunkin toiminnan päiväkodissa, jossa näin menetellään.
Kyllä ne enimmät ehtii kai pois kipata mut huuhteluun ei oo aikaa jos...pihalla on iltapäivällä paljon lapsia ja ainoa kollega yrittää niitä vahtia ja samalla kertoa lastaan hakevalle vanhemmalle päivän kuulumisia. Silloin yhtään sekuntia en voi sisällä tuhlata vaatteiden huuhteluun. Sen voi varmaan vanhempi tehdä kotona ilman että kenenkään turvallisuus on uhattuna.
- Myös lto..
Hei..
Kyllä ltonkin työkuvaan kuuluu kakkojen pesu ja vaatehuolto yleensäkin jos työvuoro ja tilanne niin vaatii.. Suosittelen alan vaihtoa heti, jos lapsen luonnollisten perushoitotilanteiden hoitaminen tuntuu vaikealta niellä. Eikö koulutuksessasi kerrottu , että joskus lapset kakkaavat, pissivät jne. housuihin ja sinun on niistä itsekin selvittävä!
- Mäntti
Pissipyykki menee usein sellaisenaan pussiin mutta kakkapöksyt pesen vedellä ja joskus laitan vähän saippuaakin jottei ole niin kurja avata pussia kotona. Tosin kyllä pissipussistakin aika hyvät hajut lähtee. Jos en just sillon kerkeä pesemään pökiä niin nakkaan ne toviksi sivuun ja pesen heti kun on aikaa.
- typerä ketju
Tässä taas naisten keskustelua siitä kuinka minä teen kaiken paremmin kuin sinä.
Nyt järki käteen ihmiset!
Sisällä kakkahousujen siivoaminen tuskin on kenellekään ongelma, mutta sieltä pihalta ei vain yksinkertaisesti lähdetä yhden lapsen kanssa housujen pesulle. Jos sillä aikaa jollekin lapselle sattuu jotain kun yksi valvova aikuinen on pesemässä jonkun pöksyjä niin se onkin sitten jo vähän isompi juttu.
Jos ne housut on käyty vaitamassa puhtaisiin ja lapsi siistitty niin asia on kunnossa.
Siinäkin on jo otettu riski kun yhden kanssa ollaan pesulla. Se on sieltä
pihalta pois.
Jos vanhempi ei suostu ymmärtämään että kysymys on lasten turvallisuudesta niin silloin otetaan ne vaipat käyttöön. - oirgjoairegj
Hanskat kadessa. ei ilman. ei kukaan kenenkaa paskoja rupee pesemaan ilman hanskoja.HYI samallaista se pentujenki paska on ku aikuisten, haisee vaa sata kertaa pahemmalle ja oksettavalle.
- loppu kakkaleikeille
no, jos se vahinko on pieni eikä joka paikassa niinkuin joskus sattunut, mites niitä sitten huuhtelet kun jo lapsen huuhtelussa likaantuu koko kylppäri, p....a kun on nilkoissa asti. ei siinä enää ruveta vaatteita huuhtelemaan. jos tää on jollekkin vanhemmalle ongelma, ensi kerralla soitan hakemaan lapsensa ja pesemään ja putsaamaan itse...kivaa, kun samalla on itse p......a ja oma puserokin ja suihkutilan lattian saa desinfioida .
ai niin ja näitä mun hoidokille..entiselle sattui tosi usein ja vaippaa ei saanut laittaa. sanoin hoitosopimuksen irti.- ex-pph.
Mulla kanssa oli aikoinaan pph:n työtä tehdessäni ongelma jo lapsen pyllyn pesu, koska lavuaari oli ainoa paikka jossa se onnistui, kun pideetä tms ei siinä hoitolasten käytössä olevassa vessassa ollut. Sitä ennen piti paperiin pyyhkiä kaikki, koska en halunnut ulosteita lavuaariini, ja silti sai joka pyllypesun jälkeen desinfioida lavuaarin, yökköähän se oli mutta minkäs teit. Ei olisi tullut mieleenikään enää mitään kakkaisia kestovaippoja tai pikkuhousuja huuhdella oman kylppärin lavuaarissa (toki omien kestot siinä huuhtelin mutta se onkin ihan eri asia). Päiväkodissa teen toisin, koska pesutilat siihen tarkoitukseen tehty eikä oman kotini lavuaarit likaannu.
- JK
VAI IIN
- yak
yök.Pese ite kakkahousus.
- mari1000
mitäs sitte,kun hoitajat ilmoittavat,että on vanhempien vastuulla,että lapsi oppii potalle kakalle? tänään vein poikani 3v. päiväkotiin missä hoitaja pojan kuulessa kailotti eteisessä muiden vanhempien lasten kuullen,että minkälainen sika minun poikani on kun tiputtelee housunpuntista pitkin lattioita kivikovia pipanoita....poika on ollu ilman vaippaa vasta 3 kk,siirtyi vaipat päällä isojenryhmään missä ilmoitettiin ettei siellä vaippoja pidetä,ollaan kovasti kotona tehty töitä potalle optellun kanssa(perheessä 7 lasta) vaikka kova kiire täällä äidilläkin on!
hoitaja ilmoitti minulle tylysti,että lapsion pidettävä niin kauan kotona,että oppii kakalle vessaan,pojan vatsa on aina kovalle ja kakkaminen on työlästä,eikä malta istua potalle ilman seuraa!
tarhassa ei kuulemma riitä aika pojan kakattamiselle sanovat vaan että tee se kotona....pitääkö minun sitten mennäsinne päiväkotiin päiväksi vahtimaan lastani,,,- gfghjfjgfjh
Kyllä se ensisijainen vastuu poikasi kasvattamisesta on teillä vanhemmilla. Ei yhteiskunta opeta tai kasvata kenenkäänlapsia, ennen kuin lapset on otettu huostaan kokonaan. Tätä olisi pitänyt miettiä ennen lisääntymistä.
- ypphoitsu
kyllä se on vanhempienkin vastuulla että lapsi oppii kuivaksi.
minä en kyllä ymmärrä miksi poikanne pitää olla päiväkodissa ilman vaippaa, jos ei kerta osaa olla housuun kakkimatta. aika outo sääntö päiväkodista tuollainen.
minä perhepäivähoitajana kyllä pidän mielummin lapsella vaipan kunnes osaa ilmoittaa ajoissa että on hätä.
kyllä se olisis pojallekkin kivempi, kun ei kakka putoile lahkeesta tms.
ja kyllä se hoitajilta on tosi lapsellista kun pilkaavat lasta toisten kuullen. - ypphoitsu
ypphoitsu kirjoitti:
kyllä se on vanhempienkin vastuulla että lapsi oppii kuivaksi.
minä en kyllä ymmärrä miksi poikanne pitää olla päiväkodissa ilman vaippaa, jos ei kerta osaa olla housuun kakkimatta. aika outo sääntö päiväkodista tuollainen.
minä perhepäivähoitajana kyllä pidän mielummin lapsella vaipan kunnes osaa ilmoittaa ajoissa että on hätä.
kyllä se olisis pojallekkin kivempi, kun ei kakka putoile lahkeesta tms.
ja kyllä se hoitajilta on tosi lapsellista kun pilkaavat lasta toisten kuullen.ja kyllä minä laitan löysät kakat vaatteineen pussissa kotiin.
mulla on pieniä ja kun heillä vaippa vuotaa se on yleensä vetistä velliä ja sitä on lahkeet, sukkahousut, sukat, paidat, jne täynnä. kotona peskööt sitten.
mulle riittää että pesen lapsen, lavuaarin, omat vaatteeni ja monasti matonkin. - Kauniisti puhuva
"kailotti eteisessä muiden vanhempien lasten kuullen,että minkälainen sika minun poikani on kun tiputtelee housunpuntista pitkin lattioita kivikovia pipanoita...." Et voi olla tosisssasi, että sanoi SIKA??? Minä tekisin ilmoituksen kunnianloukkauksesta!!!!!
- hoitajaäiti
miten lapsi sitten oppii vaipattomaksi , jos ei saa sitä opetella myös tarhassa? aika kamalaa , että vaipat laitetaan "varmuudenvuoksi" ...meillä ainakin poika mennyt takapakkia , kun tungetaan vaipat hoidossa päälle ..kotona päivät ilman vaippaa...olishan se kiva , jos oppis pikkuhiljaa ...poika3v . tiedetääntiedetään kiirettä pitää (hoitajana työskentelen itsekin) mutta sääli silti :/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1435920
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL2664948Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400002693471- 122071
- 1661766
Nainen, älä tee aloitetta, jos
Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak1891676- 1041333
Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta
>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii2201312Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla
Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj1011219- 621195