Ihan mielenkiinnosta kysyn että onko täällä teinivanhempia jotka haluaisivat lisää lapsia? Tai mahdollisesti sellaisia joilla on jo useampia lapsia? Eräs kaverini (teiniäiti myöskin) tässä ihmetteli miksi emme ole jo hankkimassa lisää lapsia. Pakko myöntää, että välillä iskee vauvakuume, mutta järjellä ajateltuna tuntuu etten millään jaksaisi taas raskaus- ja vauvarumbaa näin pian edellisen jälkeen. Itse olen kohta 18, mieheni on 20 ja lapsemme 2. Olen päättänyt, että toisen lapsen hankin vasta sitten kun olen saanut itselleni ammatin. Koulutus olisi tarkoitus aloittaa vuoden lopussa ja kestää 3 vuotta. Valmistuttuani lapsemme olisi 5½ vuotta, välillä ahdistaa kun mietin että onko tuo sisaruksille liian suuri ikäero..
Lisää lapsia?
15
211
Vastaukset
- lallatilaa
"Eräs kaverini (teiniäiti myöskin) tässä ihmetteli miksi emme ole jo hankkimassa lisää lapsia."
Mistähän noita teiniäitejä löytyy tuolla tavalla? Tilastojen mukaan alle 1% alle 20-vuotiaista naisista on äitejä. Jos randomina valitsisi kaksi alle 20-vuotiasta naista, niin todennäköisyys sille, että molemmat olisivat teiniäitejä on pienempi kuin 1/10000.
Ja ei tuossa iässä tarvitse lapsia olla yhtä enempää, kun lähes kaikki
(eli yli 99% kyseisen ikäluokan väestöstä) ovat tuossa iässä vielä ilman ainuttakaan lasta. Kahden lapsen elättäminen ilman minkäänlaisia tuloja on taloudellisesti rankkaa, koska jo yhdenkin lapsen elättäminen on taloudellisesti rankkaa ilman koulutusta ja ammattia.
Ei 5½ vuotta ole sisaruksille suuri ikäero, kun itse tiedän jopa lähes
15 vuoden ikäerolla olevia sisaruksia. - ruusunen32
Suosittelen hankkimaan sen koulutuksen tässä välissä,ehkä pari vuotta töissäkin sen jälkeen niin saatte vähän säästettyäkin.
Ikäero lapsilla on kakspiippuinen juttu;toisaalta suuri ikäero on huono asia,toisaalta taas hyvä. Isompi lapsi osaa toimia paljon jo itsekseen(pukemiset,syöminen,leikkiminen) mutta jos ikäero on suuri,ei heistä ole oikein kavereiksi samoihin leikkeihin. Esim. 7 vuotiaalla on omat leikit kuin 3 vuotiaalla. Isommasta lapsesta on kuitenkin usein apua paljon;voi auttaa vauvan hoidossa tai tehdä pieniä kotitöitä(oman huoneen siivous ja roskien vienti).
Itse olen 4 lapsisesta perheestä ja olen vanhin. Ikäero nuorimpaan sisareeni on 12 vuotta ja muutin 16v kotoa pois,joten hänen lapsuudessaan en ollut paljon läsnä. Silti nyt aikuisiällä olemme parhaita ystäviä ja välimme ovat läheisemmät kuin 2 muuhun sisarukseen :)
Sisarellani on vähän sama tilanne kuin sulla,tosin hän on yksin lapsen kanssa. Vauva on alle vuoden eikä sisarellani ole koulutusta. Hän haluaa joskus lisää lapsia mutta kouluttaa itsensä tässä välissä. Mielestäni oikea päätös;koulutus ja työ on tärkeämpi kuin pieni ikäero lapsilla. - mammmmmammmaaa
Ite synnytin tyttösen kun olin 19v, ja nyt olisi tarkoitus yrittää toista lasta että syntyisi ensi kesänä. Tyttö siis täytti juuri 2v, tulee omasta mielestäni ihan hyvä ikäero. :)
- Anaanyman93
Moi mää oon samanikänen ku sä eli 93 kans syntyny tosin en vielä 18v, täytän vasta jouluna..
Mut mulla on kolme lasta, ollu ehtiväine :D
Ekan sain kun olin vasta 13v täytin kyllä 14v sit kahen kk päästä.... Nyt on tänä vuonna muksut tai täyttää 4v, 2v ja 1v....
HArkittuja ei ollu ku viimenen......En oo ees peruskoulua saanu käytyy loppuun sen käyn nyt syksyllä tenttimällä..miten sä sait sen hoidettua?- hoh,hoijaaaa
No juu, tuo joka kertoo ettäö hänellä on 3 lasta on provo...
- Ikävä ihminen
Ja yhteiskunta elättää...
- Anaaa93
Kyllä mä ihan oikia ihmine oon enkä mikää provo! Mussa virtaa vaan kato kaaleen veri ni se on osa siihen miten mulle on näin käyny...meillä on häpee puhuakka mitää juttua ehkäsystä tai että edes ja nainen saman peiton alle hyppää, ja kun ei puhuta ni tapahtuu tämmösiä asioita..
Kyllä mää kouluni käyn loppuun, pienin on nyt 9kk täyttää syyskuussa vuoden, sitte ku koulut alkaa pistän kaikki hoitoo ja menen suorittaa sen ysin loppuun!
Tarviiko aina teiniäitejä haukkua...- provo mikä provo
Suomessa ei takuulla ole ainuttakaan 17-vuotiasta, jolla olisi 3 lasta. Ja eräässä toisessa ketjussa kerroit, että olisit 14-vuotiaana muuttanut poikaystäväsi kanssa yhteen. Eivät vanhemmat anna lupaa sen ikäiselle muuttaa poikaystävänsä kanssa yhteen kun on vielä peruskoulukin kesken.
Että aivan selvä provo. - eeefffe
provo mikä provo kirjoitti:
Suomessa ei takuulla ole ainuttakaan 17-vuotiasta, jolla olisi 3 lasta. Ja eräässä toisessa ketjussa kerroit, että olisit 14-vuotiaana muuttanut poikaystäväsi kanssa yhteen. Eivät vanhemmat anna lupaa sen ikäiselle muuttaa poikaystävänsä kanssa yhteen kun on vielä peruskoulukin kesken.
Että aivan selvä provo.Oletko siis perehtynyt romaanikulttuurin, että tiedät?
- .....
provo mikä provo kirjoitti:
Että aivan selvä provo.Jos ei sun vanhemmat anna, niin ei se tarkoita, ettei kenenkään muun voisi antaa.
- provo mikä provo
..... kirjoitti:
Jos ei sun vanhemmat anna, niin ei se tarkoita, ettei kenenkään muun voisi antaa.
Luuletko todellakin, että vanhemmat antaisivat 14-vuotiaan muuttaa poikaystävänsä kanssa yhteen, kun 14-vuotiaalla on vielä peruskoulukin kesken. Hän lisäksi vihjaili toisessa ketjussa, että tämä poikaystävä olisi ollut huomattavasti häntä vanhempi (eli todennäköisesti täysi-ikäinen), kun he olisivat olleet yhdessä. Ei kenenkään vanhemmat suostu tuollaiseen.
Lisäksi tuolla kirjoittajalla tuon saman jutun yltiöpäinen raapustaminen jokaiseen ketjuun ja tuolla kirjoitustyylillä osoittaa jo sen, että juttu on provo. - provo mikä provo
eeefffe kirjoitti:
Oletko siis perehtynyt romaanikulttuurin, että tiedät?
Sinunko mielestäsi on asiat sitten niin, että Suomessa on vaikka millä mitalla alle 18-vuotiaita 3 lapsen teiniäitejä? Miksei se sitten näy tilastoissa?
http://www.tilastokeskus.fi/til/vaerak/2009/01/vaerak_2009_01_2010-09-30_tau_003_fi.html
- dgagrwryt
Voi hyvinkin olla provo, mutta kannattaa muistaa että heillä on myös omat tapansa mitä moni ei tiedä. Kuten, että raskaana oleva on "saastainen", eikä saa mennä silloin keittiöön ymsym.
- esteriiiih
Moi!
Olen itse 20 ja odotan kolmattani.Esikoinen 3,5kk,toinen 2v.
Halusimme että lapset ovat samanikäisiä ja ei sitten myöhemmin tarvitse lapsia enään ruveta hankimaan.Pojista on toisilleen seuraa ja heillä on hauskaa yhdessä:) Koulutus on minulle myös hyvin tärkeä ja aijon aloittaa opinnot kun viimeninen on kaksivuotta,pidän että olen "nuori" vielä silloinkin opiskelemaan.
Onnellinen nuori äiti:))- samanikäisyys
Eihän ne lapset nyt samanikäisiä ole, jos ikäeroa on 1 vuosi ja 8,5 kuukautta. Samanikäisiä ovat silloin, jos ikä on sama.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h302861Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062651Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv282365Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491904Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141493- 321473
- 1771183
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021183En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711015- 29989