KROONISEEN AHDISTUKSEEN KESKITTYVÄ KESKUSTELU.
Krooninen eli pitkäkestoinen ahdistus on mielenterveydellinen sairaus, joka vaikuttaa huomattavasti jokapäiväiseen elämään ja arjen normaaleista toiminnoista selviytymiseen. Juuri tämä erottaa jokaisen joskus tunteman ahdistuksen sairaalloisesta ja hoitoa vaativasta ahdistuksesta. Krooniseen ahdistukseen liittyy pitkiä ajanjaksoja, jopa vuosia, kestävä katkeamaton ahdistus/ tuskaisuus / jännittyneisyys/ pelko.
Krooninen ahdistus on eri sairaus kuin paniikkihäiriö.
TIEDOKSI:
Ahdistuneisuushäiriöksi luokitellaan seuraavat:
- Sosiaalisten tilanteiden pelko - Ns ''torikammo''.
- Paniikkihäiriö - Suhteellisen lyhytkestoiset ahdistuskohtaukset.
- Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö - Krooninen eli pitkäaikainen, jatkuva ahdistus.
- Pakko-oireinen häiriö - Eli pakkoneuroosi, esim. vaikea bakteerikammo.
Nämä kaikki ovat täysin erillisiä sairauksia, jotka diagnosoidaan erikseen.
Krooninen ahdistuneisuushäiriö
8
3836
Vastaukset
- danezz
Kroonisella ahdistuksella ei ole tällä keskustelufoorumilla vielä omaa alaluokkaansa, kuten muilla ahdistuneisuushäiriöillä. Laitoin tämän ketjun paremman paikan puutteessa tänne paniikkihäiriöihin, koska krooninen ahdistus voi olla kuin päättymätön paniikkitila. TOIVON KROONISELLE AHDISTUKSELLE OMAA ALALUOKKAA, KOSKA MUILLAKIN AHDISTUNEISUUSHÄIRIÖILLÄ ON SELLAINEN, JA NE OVAT KAIKKI TÄYSIN ERILAISIA SAIRAUKSIA.
Mielenterveysongelmia kokee lähes jokainen jossain vaiheessa elämää, joten olisi tärkeää osata erottaa ja tunnistaa nämä sairaudet. - danezz
Kertokaa kokemuksia! Kysykää rohkeasti aiheesta! Jakakaa vinkkejä! Vertaistuki tutkitusti toimii, mutta ahdistus ryhmätilanteista voi olla liian suuri.
Toivottavasti täällä voisi avautua!
Henk. koht. olisin kiinnostunut varsinkin seuraavista asioista:
(Voit vaikkapa kopioida kysymykset vastauskenttään, niin se on helppo lukea)
(1) HISTORIA
Mistä mielenterveysongelmista kärsit?
Milloin ahdistus alkoi ja/tai milloin diagnosoitiin?
Kauanko edellinen ahdistusjaksosi kesti/ on kestänyt?
Mikä sen mahdollisesti laukaisi?
(2) KOKEMUKSET
Kuvaile ahdistustasi, psyykkiset ja fyysiset oireet?
Miten se vaikutti elämääsi?
Onko sairauttasi ymmärretty väärin?
(3) MIKÄ AVUKSI
Millaista hoitoa/apua olet saanut?
Mitä lääkitystä käytät/olet kokeillut?
Oletko tyytyväinen saamaasi apuun?
Mikä ahdistuksen lievitti?
Mitä keinoja sinulla on ahdistuksen hillitsemiseen?
Onko sinulla jokin neuvo muille? - tyyt.hoitoon
Sinullako on krooninen ahd.häiriö?
Vastaisitko ensin itse laittamaasi kysymyslistaan.
Uuden osion avaamistoive kannattaa esittää ylläpidolle.
Itse sairastelin vuosikausia paniikkihäiriötä, nyttemmin diagnoosini on gad. - ångest
(1) HISTORIA
Mistä mielenterveysongelmista kärsit? yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja sen aiheuttama masennus
Milloin ahdistus alkoi ja/tai milloin diagnosoitiin? alkoi n. 12-vuotiaana, diagnosoitiin kun olin 17 (nyt 19)
Kauanko edellinen ahdistusjaksosi kesti/ on kestänyt? vaikea sanoa, mutta viimeksi noin 5kk
Mikä sen mahdollisesti laukaisi? liian paljon töitä ja koulua lähestyvät kirjoitukset
(2) KOKEMUKSET
Kuvaile ahdistustasi, psyykkiset ja fyysiset oireet? ahdistus tuntuu kurkussa, vaikuttaa hengitykseen (vaikea esim syödä, jos on pahimmillaan). puutumisen tunnetta raajoissa, hartiakipuja jännityksestä, vatsa käy ylikierroksilla, itkuisuus kääntyminen sisäänpäin ( negatiiviset ajatukset kiertävät kehää)
Miten se vaikutti elämääsi? ajatustyö, koulu ja oppiminen kärsivät, ajoittain vaikeaa olla ihmisten kanssa, ahdistuksesta polveutuvat ylivoimaisilta tuntuvat masennusjaksot, joitain sairaslomia
Onko sairauttasi ymmärretty väärin? ollessani 12, minulla epäiltiin syömishäiriötä, koska ruokahalu oli kateissa. monet ihmiset eivät ymmärrä, että tällainen sairaus on ja se on hyvin vaikea.
(3) MIKÄ AVUKSI
Millaista hoitoa/apua olet saanut? lääkehoito terapia
Mitä lääkitystä käytät/olet kokeillut? cipralex 10mg
Oletko tyytyväinen saamaasi apuun? olen käynyt 3 vuotta terapiassa, kyllä siitä apua on ollut, vaikkei siltä aina tunnu. en kuulemma ole tarpeeksi sairas ilmaiseen aikuisterapiaan vaan joudun käymään yksityisellä
Mikä ahdistuksen lievitti? puhuminen yrittää hyväksyä asian
Mitä keinoja sinulla on ahdistuksen hillitsemiseen? ulos ja ihmisten ilmoille lähteminen, hengitysharjoitukset (joita en ole vielä osannut ottaa päivärutiiniksi), puhuminen, liikkuminen, musiikki
Onko sinulla jokin neuvo muille? älkää hävetkö ahdistusta, tai miettikö turhaan mitä muut ajattelevat teistä tai miten se vaikuttaa koko elämänne ajan. se muuttuu ja sen kanssa oppii elämään ajan kanssa! pitäkää yhteyttä ystäviin, vaikka tuntuisi siltä ettei edes kiinnosta/heillä on parempaa tekemistä.
Olisin myös todella kiitollinen, jos kohtalontovereita löytyisi. Vertaistuki auttaa.- Ad hoc
Minustakin krooniselle ahdistuneisuushäiriölle pitäisi olla oma osio ja ehdotan, että ketjun aloittaja esittää sitä ylläpidolle. Olen silloin tällöin kirjoittanut tänne, kun muuta osiota ei ole, vaikka toki tiedän, että "puhdas" paniikkihäiriö on muuta.
Olen käsrsinyt ahdistushäiriöstä lapsesta saakka, hakutunut hoitoon hieman yli kaksikymppisenä ja läpikäynyt lähempi neljäkymmentä vuotta erilaisia terapioita, pitkiäkin, ilman mitään tulosta. Lääkkeet syöty myös läpi, mitä on tarjolla.
Olen työelämässä ja pärjään jotenkin. Mutta hiton paljon enempi se vaatii kuin keskivertoihmisiltä, niin luulen. Asiaa ei helpota, että minulla vanhoilla päivilläni diagnostisoitiin lisäksi keskittymishäiriö elikkä ADHD.
Mikään ulkoinen tilanne ei aiheuta jatkuvaa ahdistuneisuutta, se on vain.
Sen kanssa on vain opittava elämään, eihän ole muuta keinoa. - Ad hoc
Minustakin krooniselle ahdistuneisuushäiriölle pitäisi olla oma osio ja ehdotan, että ketjun aloittaja esittää sitä ylläpidolle. Olen silloin tällöin kirjoittanut tänne, kun muuta osiota ei ole, vaikka toki tiedän, että "puhdas" paniikkihäiriö on muuta.
Olen käsrsinyt ahdistushäiriöstä lapsesta saakka, hakutunut hoitoon hieman yli kaksikymppisenä ja läpikäynyt lähempi neljäkymmentä vuotta erilaisia terapioita, pitkiäkin, ilman mitään tulosta. Lääkkeet syöty myös läpi, mitä on tarjolla.
Olen työelämässä ja pärjään jotenkin. Mutta hiton paljon enempi se vaatii kuin keskivertoihmisiltä, niin luulen. Asiaa ei helpota, että minulla vanhoilla päivilläni diagnostisoitiin lisäksi keskittymishäiriö elikkä ADHD.
Mikään ulkoinen tilanne ei aiheuta jatkuvaa ahdistuneisuutta, se on vain.
Sen kanssa on vain opittava elämään, eihän ole muuta keinoa
- Sama ongelma!
Moi! Mulla on kans paniikkihäiriö:( Se tulee aina kun menen kaverilleni yöksi tai kaveri tulee meille yöksi. En osaa selittää millainen oloni on silloin. Ilmenee ainakin pahoinvointia (huimaaminen, kiertäminen vatsassa), todellisuuden pelkoa, jne. En muista milloin tämä on alkanut. Mutta miten saisin sen loppumaan ilman lääkekuuria. Olen kokeillut yökyläilyä kauempana mutta tuloksena oli entistä pahemmat traumat. Välttelen asiaa joten liittyisikö se fobiaan? (Olen lukenut muitakin artikkeleja mutta ne ei vastaa omaaa paniikkihäiriötäni) Minkä ''ryhmän'' paniikkihäiriö minulla on??!!
- lkiuriewjurjewnimime
Todellisuuden pelko.
Kaikki pelottaa, epätodellinen olo. Esim. tätä ruutua tuijottaessa sekunnin sadasosan verran luulen että olen eri huoneessa. tms.
Kännissä on vaan "todellinen"-olo.
Lääkkeet kokeiltu samoin terapiat.
paniikkikohtauksissa on tunne että "nyt mä hyppään täst parvekkeelta"- eli tämmösiä pakko-ajatuksia. En tietenkään halua hypätä.
Ja **** Julkiset paikat, paljon ihmisiä. Tuntee itsensä viälä enemmän paskaksi kun ei ole pystynyt hankkimaan ammattia, kumppania. Muuta kuin tämän ihan Ahistus-kauhun.
Niin ja turhautuneisuus. Ihmisistä eristäytyminen. Just kun ei haluais saada noita slaageja julkisilla paikoilla. Sekin ilostuttaa että ihmiset leimaavat sen jälkeen narkiksi, tai joudun putkaan, tai sairaalaan ja laittavat pakkohoitoon enkä ikinä pääse pois.
Näin mukavaa täällä. Pään pakkotoistoa. Ei jaksa. Enkä viitti ees haaveilla enää mistään.
Oma pää pilaa aina kaiken.
Toivottavasti muilla menee ees pikkasen paremmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301- 181280
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232