Maniagalluppi

Hypomaniaa??

Minulla on todettu masennus muutamaan kertaan elämäni aikana, mutta välillä en koe olevani ollenkaan masentunut, vaan energinen, ulospäinsuuntautunut ja paljon aikaan saava... Siinä voisi olla mielestäni hypomaanisia piirteitä. En kuitenkaan tuhlaa rahaa päättömyyksiin tai rakastu tulisesti jättäen perhettäni. Aikaansaavina jaksoina elämä on ihanaa ja ongelmat käsiteltäviä ja minulla on tarmoa niiden ratkaisemiseen. Saatan olla innostunut jostain asiasta (yleensä jotain luovaa toimintaa), jota toiset eivät pidä järkevänä ajankuluna, mutta siitä ei ole myöskään haittaa ja itse nautin siitä paljon.

Onko kenelläkään kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastavalla hypomaniaa, joka olisi näin lievää ja positiivista?

9

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rajanveto vaikeaa

      Hmm. Oma hypomaniani on juuri ollut tuollaista, hyvin positiiviseksi kuvattavaa tilaa, mutta aina se on myös paisunut maniaksi (sisältäen juurikin rahantuhlailut yms.) ja pahimmassa tapauksessa olen joutunut psykoottisen manian vuoksi osastolle. Mutta voihan olla, että sinulla on II-tyypin bipo, jossa ei ole manioita vaan juuri hypomanioita?

      Mutta tosiaan kuvaamasti vastaa juuri sitä, miksi itse hypomanian ymmärrään. Kaikki sujuu, tarmoa on vaikka mihin, muttei vielä tule tehtyä suoranaisia typeryyksiä.

    • Hypomaniaa??

      Kiitos vastauksesta! Oikeastaan rajan kai voisi vetää siihen, että homma pysyy hanskassa? Mulla pysyy muuten (menovaiheessa), mutta humalassa toilailen tosi pahasti, nuorempana itsetuhoisesti. Noh, vanhempanakin :/ Vaikka muuten ihan järkevä olenkin. Mutta oon ymmärtäny että sekin on tyypillistä kaksisuuntaisille... Tää vaan selittäis niin monta asiaa...

    • susanna6600

      Mulla on tällä hetkellä hypomania ja vähän pelkään ettei vaan menisi psykoottiseksi maniaksi....minkälainen olotila on silloin? Hypomaniassa olen ollut jo muutaman kuukauden, se laukesi taas päälle kun laihdutin ja en syönyt enkä nukkunut...olin rauhaton, äkäinen ja kaikki sukulaiset ärsyttivät...mutta olo kuitenkin hyvä...energinen, positiivinen ja yliseksuaalinen...pelkään psykoosia, koska olen silloin tällöin alkanut miettimään, että miesystäväni ehkä on asentanut läppäriini jonkun "ohjelman" jolla seuraa mitä teen koneella...tai että viestit joita tekstaan, meneekin vahingossa hänelle tms. kuullostaa sairaalta...voisiko olla jonkin asteista psykoosia???

    • rajanveto vaikeaa

      Mielestäni juu homman hanskassa pysyminen on hyvä raja manian ja hypomanian välillä.

      Ja sitten susannalle: itselläni psykoottiseen maniaan kuuluivat juuri kaikenlaiset salaliittoteoriat, luulin kanssa, että minua salakuunneltiin. Joten ole tarkkana nyt, ettei lipsu pahemmalle puolelle. Ei tuo kuitenkaan vielä mielestäni varsinaista psykoosia ole, kun tiedostat tilasi. Itse en tajunnut ollenkaan salaliittoteorioideni järjettömyyttä.

    • Hypojätkä

      Hypomaniassa ollaan menty kesästä 2015. Pörrään kovaa, mielenkiinnon kohteet vaihtelee. Rahaakin on kulunut 20 000€ keräilykamaan.... samapa tuo. Hauskaa on.

      Ei ole mennyt psykoosiin, olen kyllä niitäkin sairastanut ja syön edelleen risperdalia ja busparia joka päivä. Pörrätään perkele hehehe...!!! :-)))

      • Hypojätkä

        Vittu, voiko hypomania kestää reilut pari vuotta, en ole varma. Siltä se tuntuu kuitenkin.


      • Hypojätkä
        Hypojätkä kirjoitti:

        Vittu, voiko hypomania kestää reilut pari vuotta, en ole varma. Siltä se tuntuu kuitenkin.

        Vastatkaa joku jos on tietoa??? Tosiaan yli kaksi vuotta olen pörrännyt kohtuullisen kovaa.


    • kolmisuuntainen

      kyllä se mun tietääkseen voi pysyä kuukausia nii miksei vuosiakin :D sehän vaihtelee tosi paljon... joskus voi olla pikku pätkä, joskus pidempi. ja senkin sisällä varmaan mielentila vaihtelee vielä. Joillakin vaihtelee jopa päivän sisään olotilat.

      Itselläni ei siis ole diagnoosia vaan olen lähipiirissä nähnyt tämän. Mutta olen alkanut epäillä omalla kohdallakin tätä.. sain pahan ahdistus/psykoottisen tilan kesällä ja nyt kun olo alkaa olla hyvä niin tunnen olevani jopa vähän ylivirittynyt. Nyt tekis mieli tehdä kaikkea! Olla luottamusmiehenä, perustaa blogi, aloitin uuden harrastuksen ja nyt jotenkin hirveen pakkomielle erääseen asiaan :/ Äärettömiä en ole tuhlaillut, mutta enemmän kyllä kun ennen. Mutta onneksi ainakin vielä olen osannut olla järkevä enkä tuhlata liikoja. Pelkään vaan et jos tää menee semmoseks et tuhlailen ja pilaan koko taloustilanteeni :(

      Mutta niin aloitukseen liittyen, epäilen itsekkin että tosiaan ne pahat vaiheet ovat äärimmäisen pahoja ja tää hyvä kausi, saattaa olla jopa lievää?

      • Hypojätkä

        Kiitoksia. Joo, minullakin voi olla synkempiä hetkiä, mutta ne ovat lyhyitä ja pöhinä jatkuu. Tuhlaan kyllä liikaa rahaa nyt!!! :-(

        Tätä siis pari vuotta jo..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe