heipparallaa! tänään tuli tieto mustaa valkoisella, en päässyt mihinkään opiskelemaan-.- kovasti pyörii päässä että mitäs sitä sitten..? onko kellään kokemuksia avoimesta yliopistosta, millaista opiskelu on, onko rankkaa yms yms?? Entäpä jos kokeilisi työelämää, tai vaikka au pairia? vai pitäisikäö vielä tsekata täydennyshaut, ja syksyn yhteishaut..? onneks on vaihtoehtoja, mutta oisko teillä kokemuksia näistä? kiitos jo etukäteen:)
välivuosi odottaa, mitä tehdä?
6
986
Vastaukset
- puliarska
Ammattijuoppo, on helppo ja rento pesti. Itekkin pidän jo neljättä "välivuotta".
- ...
Hei! Minulla on sama tilanne kuin sinulla. En eka hakukerralla päässyt mihinkään, vaikka kävi tosi lähellä. Olen jo lähettänyt työhakemuksen ja saanut ensimmäisen haastattelukutsunkin. Epäilyttää, kun ei ole oikein työkokemusta, sen lisäksi ei ole mitään ammattikoulutustakaan. Täydennyshaku alkoi eilen, mutta omalle alalleni en taida sitä kautta päästä. Oppilaitosten (niillä, joihin haen) sivuilla ei ole syksyn hausta mitään mainintaa... :( En kuitenkaan halua aloittaa opintoja sillä mielellä, että jätän kesken, kun pääsen :D
Suunnitelmissa on tehdä työtä ja säästää rahaa, jotta pääsen valmennuskurssille. Sellaiselle osallistuminen jäi tänä vuonna väliin... Aion myös hankkia tietoa avoimesta yliopistosta. Kuolen ilman tekemistä, joten aion löytää jotain. Pelottaa vaan, kun nuorten työttömyys on mitä on, ja en saanut "kunnon" kesätyötäkään, vaikka hain ahkerasti... mutta luojan kiitos pääsin sentään osa-aikatöihin, joita riitti 3kk ajan
Toivottavasti tähän vastaa joku toinenkin, jolla välivuosi on jo takana! Siitä olisi minullekin paljon apua :) - mitätehdä
jaa'a ammattijuoppus houkuttelis, samalla vois vaikka jokeen hypätä.. toisaalta jospa sitä sitte vaa yrittäs elää jollain lailla elämäänsä eteenpäin, sietää pettymyksiä ja laittaa jotenki elämä järjestykseen..
Mie kattelin kanssa täydennyshakuja ja tuntuu vaa että eipä siellä oikee sellasta alaa oo mikää kiinnostas ees vähäsen, turha kai sitä on hakea sellaseen alaan joka ei kiinnosta ja kituuttaa itteesä koko vuotta.. Mie oon melkein varma että sellasta kunnon työtä en tuu saamaan mutta työkkärin kautta työmarkkinatuella varmaan aina saa jonkinlaista työtä.. palkka ei oo kummonen mutta kai sillä toimeen tulee ja ehkä sitte kuitenki jotain kokemusta saa töistäkin.. mutta onko niin että amk ei hyväksy työpisteitä työharjottelusta?:( Lisäks tarkotus ois yrittää käydä jotain opintoja avoimessa yliopistossa jos vaan rahaa saan kasaan riittämiin.. - 101000
Itse opiskelin avoimessa yliopistossa jonkin aikaa "välivuotenani". Enemmänkin olisin halunnut opiskella, mutta haluamaani alaa ei juuri avoimessa opeteta. Olin erittäin tyytyväinen opetuksen tasoon ja pystyi tekemään hyvin päivisin esim. töitä, kun opetus oli klo 16 jälkeen. Mielestäni ei ollut liian rankkaa, vaikka aika paljon joutuikin "vapaa-aikana" tekemään kouluhommia.
Töitä pystyy tekemään aika hyvin myös avoimessa opiskellessa, joten suosittelen sekä opiskelemaan että käymään avoimessa. Tietty kannattaa kokeilla täydennyshaussa hakea, mikäli silloin on jotain mielekästä tarjolla :) Kannattaa myös miettiä esim. arvosanojen korottamista (mikäli yo). Itse uusein yo-kirjoituksissa kaksi ainetta tänä keväänä ja sain näiden avulla 10 lisäpistettä yliopistohaussa! - ninnuna
Omina välivuosinani (joita oli 2) olin au pairina kahdessa eri maassa, ja nyt viimein olen saamassa opinnot alkuun. Vaikka avoin yliopistokin on varmasti hyvä valinta, niin ei tuo maailman näkeminenkään omalla kohdallani huono vaihtoehto ollut. En päässyt kouluun kun heti lukion jälkeen hain, joten päätin lähteä ulkomaille kun se nuorena on kumminkin helpompaa kuin sitten yliopiston aikana/jälkeen.
- asasdasdasdasd
Avoimesta yliopistosta on kokemusta viime syys-talvelta. Psykologiaa olin lukemassa Helsingissä. Ihan tasokasta opetusta oli, mutta ruhtinaalliset kaksi kertaa viikossa (2-3 tuntia per kerta), eli eihän tuo kovinkaan paljoa kalenteria täytä. Niin, eikä kunnolla ehdi tutustumaan kanssaopiskelijoihin.
Eli jos avoimeen halajat, niin jotain muutakin kannattaa kalenterin täytöksi miettiä. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019