välivuosi odottaa, mitä tehdä?

mitätehdä

heipparallaa! tänään tuli tieto mustaa valkoisella, en päässyt mihinkään opiskelemaan-.- kovasti pyörii päässä että mitäs sitä sitten..? onko kellään kokemuksia avoimesta yliopistosta, millaista opiskelu on, onko rankkaa yms yms?? Entäpä jos kokeilisi työelämää, tai vaikka au pairia? vai pitäisikäö vielä tsekata täydennyshaut, ja syksyn yhteishaut..? onneks on vaihtoehtoja, mutta oisko teillä kokemuksia näistä? kiitos jo etukäteen:)

6

907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puliarska

      Ammattijuoppo, on helppo ja rento pesti. Itekkin pidän jo neljättä "välivuotta".

    • ...

      Hei! Minulla on sama tilanne kuin sinulla. En eka hakukerralla päässyt mihinkään, vaikka kävi tosi lähellä. Olen jo lähettänyt työhakemuksen ja saanut ensimmäisen haastattelukutsunkin. Epäilyttää, kun ei ole oikein työkokemusta, sen lisäksi ei ole mitään ammattikoulutustakaan. Täydennyshaku alkoi eilen, mutta omalle alalleni en taida sitä kautta päästä. Oppilaitosten (niillä, joihin haen) sivuilla ei ole syksyn hausta mitään mainintaa... :( En kuitenkaan halua aloittaa opintoja sillä mielellä, että jätän kesken, kun pääsen :D

      Suunnitelmissa on tehdä työtä ja säästää rahaa, jotta pääsen valmennuskurssille. Sellaiselle osallistuminen jäi tänä vuonna väliin... Aion myös hankkia tietoa avoimesta yliopistosta. Kuolen ilman tekemistä, joten aion löytää jotain. Pelottaa vaan, kun nuorten työttömyys on mitä on, ja en saanut "kunnon" kesätyötäkään, vaikka hain ahkerasti... mutta luojan kiitos pääsin sentään osa-aikatöihin, joita riitti 3kk ajan

      Toivottavasti tähän vastaa joku toinenkin, jolla välivuosi on jo takana! Siitä olisi minullekin paljon apua :)

    • mitätehdä

      jaa'a ammattijuoppus houkuttelis, samalla vois vaikka jokeen hypätä.. toisaalta jospa sitä sitte vaa yrittäs elää jollain lailla elämäänsä eteenpäin, sietää pettymyksiä ja laittaa jotenki elämä järjestykseen..
      Mie kattelin kanssa täydennyshakuja ja tuntuu vaa että eipä siellä oikee sellasta alaa oo mikää kiinnostas ees vähäsen, turha kai sitä on hakea sellaseen alaan joka ei kiinnosta ja kituuttaa itteesä koko vuotta.. Mie oon melkein varma että sellasta kunnon työtä en tuu saamaan mutta työkkärin kautta työmarkkinatuella varmaan aina saa jonkinlaista työtä.. palkka ei oo kummonen mutta kai sillä toimeen tulee ja ehkä sitte kuitenki jotain kokemusta saa töistäkin.. mutta onko niin että amk ei hyväksy työpisteitä työharjottelusta?:( Lisäks tarkotus ois yrittää käydä jotain opintoja avoimessa yliopistossa jos vaan rahaa saan kasaan riittämiin..

    • 101000

      Itse opiskelin avoimessa yliopistossa jonkin aikaa "välivuotenani". Enemmänkin olisin halunnut opiskella, mutta haluamaani alaa ei juuri avoimessa opeteta. Olin erittäin tyytyväinen opetuksen tasoon ja pystyi tekemään hyvin päivisin esim. töitä, kun opetus oli klo 16 jälkeen. Mielestäni ei ollut liian rankkaa, vaikka aika paljon joutuikin "vapaa-aikana" tekemään kouluhommia.

      Töitä pystyy tekemään aika hyvin myös avoimessa opiskellessa, joten suosittelen sekä opiskelemaan että käymään avoimessa. Tietty kannattaa kokeilla täydennyshaussa hakea, mikäli silloin on jotain mielekästä tarjolla :) Kannattaa myös miettiä esim. arvosanojen korottamista (mikäli yo). Itse uusein yo-kirjoituksissa kaksi ainetta tänä keväänä ja sain näiden avulla 10 lisäpistettä yliopistohaussa!

    • ninnuna

      Omina välivuosinani (joita oli 2) olin au pairina kahdessa eri maassa, ja nyt viimein olen saamassa opinnot alkuun. Vaikka avoin yliopistokin on varmasti hyvä valinta, niin ei tuo maailman näkeminenkään omalla kohdallani huono vaihtoehto ollut. En päässyt kouluun kun heti lukion jälkeen hain, joten päätin lähteä ulkomaille kun se nuorena on kumminkin helpompaa kuin sitten yliopiston aikana/jälkeen.

    • asasdasdasdasd

      Avoimesta yliopistosta on kokemusta viime syys-talvelta. Psykologiaa olin lukemassa Helsingissä. Ihan tasokasta opetusta oli, mutta ruhtinaalliset kaksi kertaa viikossa (2-3 tuntia per kerta), eli eihän tuo kovinkaan paljoa kalenteria täytä. Niin, eikä kunnolla ehdi tutustumaan kanssaopiskelijoihin.

      Eli jos avoimeen halajat, niin jotain muutakin kannattaa kalenterin täytöksi miettiä. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      109
      7883
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2185
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1609
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe