Haluaisin oman Chinchillan. Tiedän,tiedän ne elävät pitkään ja tarvitsevat hyvin paljon seuraa. Ja tämä ei johdu mistään hetken mielijohteesta, vaan olen kauan, hyvin kauan aikaa miettinyt, että olenko valmis hankkimaan chinchillan. Minulla on ollu 3 kania, 2 marsua, hamstereita ja rottia, on ollut 2 koiraa, 3 kissaa, ja tällä hetkellä 2 koiraa ja 2 kissaa, ja nekin ovat periaatteessa muun perheen. Mutta nyt haluan tietää , Olenko oikeasti siihen valmis? olen kohta 13 , pystyisinkö siihen? Jos pystyisin, niin paljonko hoito kulut maksaisivat vuodessa? 200 ??
Pystyykö Chinchillalle rakentamaan itse häkin? Mikä koko olisi hyvä?
Oma Chinchilla
1
81
Vastaukset
- accd
Kyllä sen itse parhaiten tietää, onko valmis sitoutumaan uuteen lemmikkiin. Jos tuntuu, että sinulla on iltaisin paljon aikaa pitää seuraa chinchillalle ja hoitaa sitä, niin etköhän ole valmis. Toki tuossa iässä ei vielä tiedä omasta tulevaisuudestaan (opiskelut, muutot, ihmissuhteet jne.), mutta usein elämänmuutoksissa pysyy lemmikit mukana kun vain itse sitä haluaa.
Minimimitat chinchillahäkin pohjan pinta-alalle 0,4 m2 (esim. 80 x 50 cm) ja korkeutta tulee olla minimissään 0,7 m. Chinchillat ovat kovin eläväisiä, joten tietysti mahdollisimman iso häkki on paras. Esim. meillä häkit ovat kooltaan noin 80 x 80 x 180 cm.
Hoitokuluja on melko vaikea arvioida: riippuu mistä ostat esimerkiksi heinät (tallilta/maatilalta/eläinkaupasta), mitä kuivikkeita (kutterinpuru, puupelletti, haapahake) käytät jne. Chinchilloille ruuaksi käy Altrominin ja Teurlingsin chinchillapelletit. Tietysti eläinlääkärikulut ovat sitten asia erikseen. Ihan peruskäynnillä menee helposti yli 50 €, saati sitten jos joutuu ottamaan röntgenkuvia tai tekemään testejä. Harvat eläinlääkärit tietävät chinchilloista, joten hyvää eläinlääkäriä voi joutua hakemaan kauempaakin. Pääsääntöisesti chinchillat kuitenkin ovat terveitä, mutta aina voi jokin tauti iskeä tai sattua joku tapaturma.
Kannattaa käydä lukaisemassa Suomen Lemmikkichinchillat ry:n sivut ja kirjautua keskustelupalstalle (http://www.slcry.net/keskustelu/). Niistä saat oikeaa tietoa ja löydät samanhenkisiä ihmisiä. Myös viralliset kasvattajat löytyvät SLC:n sivuilta. Eläinkaupoista ei kannata chinchillaa hankkia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1478803Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492579Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282377- 432371
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1941813- 971807
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231693Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä361199Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61126