Heipä hei
Mieltäni on jo tovin askarruttanu nämä kaikki mitä saa ja mitä ei saa syödä raskauden aikana-jutut.Esim rakastan salmiakkia ja graavilohta ja molemmat ovat yllätys yllätys kielletty! Onko nykyruoka jotenkin niin "saastunutta" saati ylikliinistä ettei niitä ketä syödä? Samoin kuten esim pastoroidut maitotuotteet..luulisi niiden syömättömyys lisäävän lapsen laktoosi-intoleranssiriskiä,koska ei ole tottunut ko. tuotteisiin?
Siispä meinaatteko kuinka tarkkaan noudatella kaikkia ohjeistuksia ja kieltoja?
Raskauden ruokavalio..
20
676
Vastaukset
- Siis tuota...
Salmiakkihan voi jotenkin nostattaa verenpainetta, mutta jos ei ole verenpaineen kanssa muutenkaan ongelmia, niin kohtuumäärä tuskin haittaa.
Ei minulla ainakaan.
Graavilohessa pitää varoa tyjhiöpakattuja, mutta jos esim käyt kalastamassa ja graavaat itse sitä saa syödä. Tai jos käyt ostoksilla jossain missä tiedät takuula että he tekevät omaa graavia tuoreesta kalasta.
Ja käsittääkseni pastöroidusta maidosta tehtyjä tuotteita saa syödä, ja esim aurajuusto pizzan päällä tai ruuanlaitossa, ei nyt missään lue että kaikkia maitotuotteita pitää karsia.
Kohtuus kaikessa ja järki käteen, ei tartte mitään lähteä kiukulla ahmimaan, mutta ei myöskään tartte hysteerisesti välttää.... - .......
Luehan uudestaan ne ohjeet, sinulla näyttää olevan ihan väärää tietoa. Salmiakkia saa syödä, joskin kohtuudella (soveltuu muuten kaikkiin ruokiin, oli raskaana tai ei). Raakaa kalaa kannattaa välttää. Sen sijaan maitotuotteita saa ja pitääkin syödä. Vain pastöroimatonta ei kannata, mutta suurin osa maitotuotteista on pastöroituja, joten ei sen takia kauheasti tarvitse ruokavaliota karsia. Minun normaaliruokavaliosta on kiellettyjen listalla ainoastaan pesemättömien marjojen syöminen.
- jvnlksavjl
Salmiakkia ja lakua syön kohtuudella, kuten muulloinkin, ja koska verenpaineet on ok, niin ei ole tarvinnut sen suhteen niuhottaa. Samoin maksaa olen maistellut, ja kalan alkuperämaata en ole joka kerta tarkistanut - näiden tuotteiden riskit liittyy enemmänkin määrään, eli kohtuudella nautittuna ok.
Listeriariskituotteiden (esim. vakuumipakatut kalat, kypsentämättömät pastöroimattomat maitotuotteet, huonosti kuumennetut pakasteet/einekset) suhteen ole tarkempi, koska jos tartunnan saa ja infektio ilmestyy, niin turha itkeä siinä vaiheessa kun paskat on housussa... eli se että ensi viikolla noudatan ohjeita ei enää auta. Toki riski listeriaan on eeeeeerittäin pieni, mutta listerioosin oireet vastasyntyneellä on vaikea yleisinfektio tai vaikkapa aivokalvontulehdus, niin en viitsi testata missä graavikalapalassa sitä listeriaa sattuu olemaan sopivasti. Leipoessa olen kyllä esim. kerran maistanut kylmäsavulohitäytettä ennen paistamista tajuamatta mitä tein, enkä sen vuoksi menettänyt yöuniani, mutta tietoisesti en riskituotteita suuhuni laita!
Voin olla väärässä, mutta käsittääkseni pastöroinnilla ja laktoosi-intoleranssilla (vähälaktoosisuudella/laktoosittomuudella) ei ole MITÄÄN tekemistä keskenään, ja maitotuotteita käytän kyllä päivittäin ja runsaasti. En vaan niitä pastöroimattomia. - 7+3
Tuon infektioriskin lisäksi listeriaan kuolleisuus on 20-40 % tartunnoista. Viime vuonna tartuntoja oli 68 joista kuoli 15 ihmistä. Edellinen "epidemia" oli vuonna -80 jotakin (en nyt jaksa etsiä sitä sivua uudelleen) jolloin kuoli alle 5 ihmistä. Jos uskallat pelata venäläistä rulettia ja veikata olevasi tuon joukon ulkopuolella niin siitä vaan. Ja kalan alkuperä ei vapauta listeria riskistä, se on sekä maaperässä että vesistöissä yleinen bakteeri, joten se että olet itse pyytänyt kalan ei sinua siltä suojele. Se ei ole vaarallinen kuin niille joiden vastustuskyky on alentunut sairauden tai esim. raskauden takia.
- Riski on riski.
Niin, sitä se juuri on, venäläistä rulettia.
Tuntuuhan se välillä hassulta vältellä marginaalisia riskejä. Mutta kun risi on olemassa on sitä vältettävä. Jälkikäteen asiaa ei voi enää korjata eikä tehtyä tekemättömäksi muuttaa. Raskauden kulussa on kuitenkin niin vähän asioita, joihin voi itse vaikuttaa, tämä niitä harvoja.
Minulta on yksi lapsi kuollut päivän ikäisenä. Kuolemalla ei ollut mitään tekemistä syömisieni kanssa vaan vauva oli sairas. Ja silti mielessä on, että teinkö jotakin sellaista, että tämän aiheutin tai söinkö jotain sellaista, että tämän aiheutin. En pysty edes kuvittelemaan sitä syyllisyyden määrää, jos olisin tietoisesti tämän aiheuttanut ottamalla riskin ja se riski olisikin realisoitunut...
- Piankolmenäiti
Raaka, tuore kala ei ole listeriariski. Omapyytämässä on se etu, että tuoreus on taattu ja tuore kala ei ole vältettävien joukossa. Listeriariski liittyy kalan osalta juurikin tuohon pakkaus- ja säilytystapaan!
- 3+7
Piankolmenäiti, käyppä Eviran sivuilla lukemassa FAKTAA. Ei ihme jos listeria tapaukset lisääntyy kun tällaista mutu-tietoa tarjotaan oikeana. Sinäkö sitten otat oikeasti vastuun jos joku saa keskenmenon tai kuolee?? Listeria pystyy lisääntymään ja kasvamaan vielä 20% suolapitoisuudessa. Graavilohta säilytetään kuitenkin useita päiviä! Edes asiantuntijoilla ei ole tarkkaa tietoa millainen määrä tätä bakteeria riittää aiheuttamaan listerian puhkeamisen. Eri asia jos paistat sen kalan niin että lämpötila joka kohdassa kalassa on yli 72 astetta. Miettisit vähän mitä kirjoitat!!
- Piankolmenäiti
Jännä juttu kun mun neuvolan terkka oli sitä mieltä että on ihan ok syödä takuutuoretta raakaa kalaa. Esikoista kun odotin (v 2007) niin eräs vauva/perhelehti myös julkaisi jutun jossa asiantuntija vastasi mm kysymykseen sushin syönnistä ja hän sanoi että tuoreena se on ihan ok.
En yhtään halua vähätellä listeriaa mut on myös hyvä muistaa että suurin osa tapauksista on muita kuin raskaana olevia, varmaan toki pitkälle valistuksen ansiosta.
Äitini on ammatltaan lääkäri ja kun viime viikolla käytiin hänen luona syömässä niin tarjolla oli myös itse graavattua kalaa.. Hänenkin näkemyksensä mukaan mulle riittävän turvallista. - --pirrrre--
Elämä on vaarallista ja siitä ei selviä hengissä! Miettikääpä sitä.
- 20+8
Johtuisikohan tuo raskaana olevien vähäisempi osuus listeriatapauksista kuitenkin siitä että raskaana olevia on tuosta riskiryhmästä prosentuaalisesti pieni vähemmistö??? Ja onko mieleesi tullut että se muutama prosentti tilastoissa on kuitenkin henkilökohtaisella tasolla aivan varmasti 100 prosenttinen menetys, tai jopa 200 prosenttinen menetys jos äiti kuolee lapsen kanssa???
- ---pirrrre---
Enpä ole vaan koskaan kuullut yhdestäkään tapauksesta jossa äiti ja lapsi olisivat kuolleet listerian tai jonkun muun raskausaikana vouhotetun bakteerin takia. Olen kuullut vaan ennenaikaisista synnytyksistä ja keskosista ja keskenmenoista tms. raskausmyrkytyksistä jne. En ole ainakaan koskaan kuullut niiden yhteydessä mainittavan että keskenmenon / ennenaikaisen synnytyksen syynä oli nimenomaan listeria joka taas tuli siitä kun äiti söi palan fetajuustoa. Ehkä asia on sitten vain jätetty mainitsematta? Vai onko joku oikeasti joskus kuullut jossain lähipiirissään tai vaikka vähän kauempanakin tuttavapiirissään tapauksesta, jossa oikeasti olisi odottava äiti saanut jostain jonkun listerian tai toksoplasman tms. pelätyn taudin??
- Hiljaisia tapauksia.
Kyllä, tuttavapiirissä on tapaus, jossa vauva kuoli kohtuun 25-viikon paikkeilla listerian tähden.
- piankolmenäiti
Juujuu, kyllä mä hyvin ymmärrän tuon mistä johtuu se että vain pieni osa listeriatapaulsista on raskaana olevia, mutta mun pointti oli se että suhteutettuna koko väestön määrään tuo riski on pieni... Ja juu, en minäkään syö vakuumiin pakattua kalaa tms. Tarkoitukseni ei ole kyseenalaistaa varmasti tarpeellisia ohjeita vaan todeta vaan että raaka, tuore kala ei minun saamieni tietojen mukaan sisällä listeriariskiä kunhan se tosiaan on tuoretta ja oikein käsiteltyä.
Itsekin kulinaristina aina mietin että milloin neuvolan tms muun tahon puolesta aletaan puuttua myös meidän äitien syömän ruuan laatuun.. Järvihaukea pitää karttaa mut light-tuotteita ja kaikenmaailman einesruokia on ihan ok syödä... - ---pirrrrre---
Samaa olen itsekin ajatellut, piankolmenäiti! Jotain järvihaukea pitää välttää mutta einespizzat tms. on ok :D
- ---pirrrrrre---
Lisäys... JA miten joskus ennenvanhaan oikeasti on pärjätty, miten on syntynyt terveitä lapsia LAINKAAN, kun ei mistään tällaisista vouhotuksista vielä ole tiedetty yhtikäs mitään?? Kun ruoka on ollut kortilla ja välillä sitä ei ole ollut LAINKAAN? Kun on ollut syötävä tasan sitä mitä on sattunut saamaan, eikä ole paljon mietitty onko siinä nyt listeriavaara vai ei? Miten silloin odottavat äidit ovat pärjänneet? :D
- ajattele laajemmin.
Juuri tästä syystähän vauvat nyt jäävät eloon, kohtukuolemien ja vastasyntyneiden kuolemien määrä on merkiitävästi alempi kuin "ennen vanhaan". Nyt kun tiedetään mitä varoa. Toisaalta, bakteeritkin ovat ärhäkämpiä superbakteereja kun olemme ne hygienialla ja antibiooteilla sellaisiksi jalostaneet.
- ei hysetic
luin jonkin kätilöliiton tms.sivuilta että perätilavauvojakin on nykyään enemmän sen takia kun äidit mielummin makaavat sohvalla, ennen tehtiin raskasta työtä ja ilmeisesti tämä ei-makuuasento ehkäisee perätilaa. Näitähän riittää jotka kuvittelee ettei raskaana saa syödä tai tehdä mitään normaalia, saahan sitä toki kököttää sisällä ja tuijottaa oppaita. Eräs ystäväni sairastui synnytyksen jälkeiseen psykooiin ja yritti tappaa itsensä ja raskaana tuijotti silmät päästään kaikenmaailman opuksia ja hysterisoi.
- wowwww
minä olen syönyt kaikkea kiellettyä, siis graavi lohta, maksaa,en ole kysellyt onko pästoroitua juustoa tms. Olen juonut pari olutta, käytän kosmetiikkaa ja värjääntukkaani. Ja tosiaan juon proteiinijuomia ja syön salmiakkia. Oma paino ei ole noussut paljoa tällä syömisellä, veriarvot ja verenpaine mitä parhaimmat ja vauva kasvaa hyvin, liiankin hyvin, liikkuu ja ultrissa ei ainakaan ole epämuodostumia näkynyt. Mistäpä sitä sitten voi tietää, että kun söin kerran pari salmiakkia niin saanko sairaan lapsen. Muutaman kerran herkuttelu on eri asia kun syödä jatkuvasti. Eri asia on tietyn infektiotaudit ja lääkkeet, saasteet, säteily ym joka on todellinen uhka.
- ---pirrrrrrre---
Niinpä, olen sitä mieltä että vaikka kuinka noudattaisi joka ikistä mahdollista suositusta, niin kaikelta ei voi välttyä. Ilmassa on saasteita jne. joita ei pysty välttämään. Kaikki odottajat eivät asu maaseudulla kymmenen kilometrin päässä muusta sivistyksestä. ELÄMÄÄ TÄMÄ VAAN ON!!! Ei sen kummempaa. Pidetään huoli itsestämme ja vältetään alkoholia, tupakkaa ja huumeita. Eiköhän sillä suosituksella pääse jo melko pitkälle!
- maalaisjärjellä
Olen syönyt salmiakkia ja graavilohta yms ihan niinkuin mieli on tehnyt. Minähän se tässä raskaana olen ja elimistö mielihaluilla vain kertoo mitä tulisi syödä. Olen syönyt jopa maksakastiketta joka on suurta herkkuani ja ihan hyvällä omalla tunnolla. Käytä omaa päätäsi ja tee niinkuin parhaaksi näet. Sinä se äiti olet. Sinun vastuullasi tehdä omat päätöksesi lasta ja itseäsi koskien ei jonkun terveystätien suosituslistojen. Aina ovat naiset normaalisti raskausaikana syöneet ja mielellään kahden edestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.881296Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111125Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120- 77949
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942