Mahdollinen luuston hauraus+ raskaus...

Aadaliina

Hei, olen raskaana 16. viikolla. Itseäni on alkanut huolettaa oma terveys.. en näistä asioista ole oikein saanut puhuttua neuvolassa, mutta tarkoitus olisi ne ottaa puheeksi.
Minulla on ollut syömishäiriö, josta olen parantunut kunnolla noin 4-5 vuotta sitten. Syömishäiriöni kesti noin parisen vuotta, jonka aikana sekä laihduin, että sain kiloni takaisin. Sinä aikana, kun olin hoidossa saamassa painoani takaisin kävin myös luuntiheysmittauksessa. Silloin minulla todettiin osteoporoosi/ osteopenia.. arvot olivat juuri niillä rajoilla, joten lääkitystä ei aloitettu, vaan pyydettiin tulemaan vuoden päästä uuteen mittaukseen. Silloisen uuden elämänvaiheeni ja kaiken muun vuoksi en jostain syystä tuonne ollut muistanut mennä.. olin ajatellut, että luusto paranee, niinkuin osa muistakin sairastaneista on sanonut. Nyttemmin olin itselleni varaamassa aikaa mittaukseen, mutta ilokseni saimme huomata, että olen raskaana.
Raskauden myötä olen alkanut huomaamaan muutoksia selkärangassani. Minua pelottaa aivan suunnattomasti kertoa asiaa kenellekkään, sillä pelkään, että sieltä löytyy jotain pahaa ja minusta ei ole tulevalle vauvalle hoitajaksi. Tai siis että kuntoni jotenkin romahtaisi..
Edes mieheni ei tiedä näistä epäilyistäni.. haluaisin itse ensin selvittää, missä mennään. Seurustelun aikana kerroin kuitenkin joskus aiemmin mitatuista arvoista, mutta tuskin hän niitä muistaa..

Onko täällä ketään muita raskaana olevia/ jo synnyttäneitä, joilla olisi kokemuksia luuston hauraudesta? Miten teillä on toimittu? Onko luustolääkkeet lopetettu raskauden/ imetyksen ajaksi, vai onko niitä ollut turvallista syödä myös silloin..?
Syön kyllä kalciumia ja d-vitamiinia raskausvitamiineja päivittäin, sekä käytän runsaasti maitotuotteita..

11

489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muista d!!!

Minulla todettiin kohtalainen osteopenia 2007; ei lääkitystä. Olen 33v. Syynä ostosteopenjmunasarjojen vajaatoiminta. Minulla piti mennä uusintamittaukseen syksyllä 2010, mutta 3/2010 raskauduin (tyttö syntyi 11/2010) ja nyt vasta odottelen aikaa tuohon mitaukseen. Eipä tuohon odotusaikana mitenkään puututtu; kehoitettiin vaan syömään 20 mikrogrammaa d:tä ja kauhisteltiin vähän kun kerroin aloittaneeni jo 2007 syömään 60/vrk kesät talvet :) Tiedäthän, että pelkän kalsiumin syömisestä on pelkästään haittaa. Tarvitaan sitä d:tä jotta kalsium imeytyy. ja nämä meidän saantisuositukset d_vitamiinille on aivan liian alhaiset. ps: Sinulla on hyvät mahdollisuudet toipua hyväluiseksi kaveriksi koska sairautesi ei kestänyt mahdottoman kauaa. Aika näyttää missä kunnossa luusi ovat. Raskaushan on toisaalta erittäinhyvä luustoa vahvistava estrogeenikuuri.

• Aadaliina

Ainiin.. siis säkö syöt 60mikrogrammaa d:tä päivittäin?? Onks siitä suuresta määrästä ollu mitään haittaa?

• D325OH
        Aadaliina kirjoitti:

Ainiin.. siis säkö syöt 60mikrogrammaa d:tä päivittäin?? Onks siitä suuresta määrästä ollu mitään haittaa?

Ei ole haittaa 60µg. Käy S-D-25 kokeessa niin tiedät miten alhaine on tasosi. Min on 80nmol/L! Sitä ei saavuteta 10µg päivässä. Ota vähintään 100µg!! Öljykapseleina tai Bioteekin TehoD tippoina.

• 100µg
    • Aadaliina

Kiitos vastauksista!
      Kalsiumin lisäks popsin kyllä d:täkin suositusten mukaisesti, mitä raskaana oleville suositellaan.. jotenkin vaan ahistaa tämä tilanne, että miten se vaikuttaa synnytykseen tms. ja tulevaan elämään ja voiko sillä olla vaikutusta kehittyvään sikiöön. Neuvolassa ekalla käyntikerralla kyllä mainitsin pikaisesti tuosta mittauksesta, mutta se neuvolan täti ohitti sen aika huolella..

Jotenkin tuntuu niin epäreilulta, kun itse olen tosiaan sairastanut niin "vähän" aikaa ja oon aivan varma, että luustossa on jotain vikaa ja ne ketkä on sairastanu monia monia ja jopa kymmenenkin vuotta, niin niillä ei ole mitään ongelmia. Mitä mä siis oon tehnyt tervehtymisvaiheessani väärin.. no, pitää jättää nämä itse syytökset ja olla aivan älyttömän kiitollinen, että oon raskautunut ja pieni ihme kulkee edelleen mahassa mukana

• 100µg

Luustossasi saattaa olla vikaa jo syntymästäsi alkaen, koska äitisi on todennäköisesti ollut riisitaudissa, kun odotti sinua.

Jos nyt syöt vain 10µg D-vitamiinia, niin vauvasi ei todellakaan saa riittävästi D-vitamiinia. Kalkin popsimisesta ei ole mitään hyötyä.

Pitää syödä vaikka mitä, jotta luusto kehittyy kunnolla ja pysyy kunnossa.

Omalla äidilläni oli myös riisitauti ja oma luustoni ihan kiero.

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

• muista d

muista d jatkaa: Turvallinen d-vitamiinin saannin yläraja on paljon korkeampi kuin on uskottu/ uskoteltu. Suomessa suositus on, että max. 50/päivä, mutta maailmalla (usa/kanada) pidetään tuota 50 alarajana, että d-vitamiinitaso nousee edes lähelle sitä, mitä se on jatkuvasti auringonvalossa asuvilla. Turvallinen yläraja on jossain 250/pv. Suomessa useimmat odottajat kärsii d-vitamiinin puutoksesta ja se todella näkyy ihmisten terveydessä. etenkin kun vauvoille määrätään vaan 10/pv. Esim. tyypin 1 diabeteksen yleisyys suomessa on seurausta d-vitamiinisuositusten hurjasta tiputuksesta edeltävinä vuosikymmeninä.

• muista d

ja vielä: muista toki suojata omia luitasi myös riittävällä kalsiumilla. Älyttömästä kalsiumin popsimisesta ei vaan ole hyötyä jos se jää imeytymättä d-vitskuvajeessa. Sikiö/ vauva (jota imetät) toki tarvitsee runsaasti kalsiumia ja on tärkeää, että nautit riittävästi kalsiumia, jottei sitä tarvitse ottaa sinun luistasi, joissa siitä on jo valmiiksi pulaa.

• 100µg
    • hyvää raskautta

Oletko käynyt lääkärillä näyttämässä selkääsi vai miten olet todennut, että siinä on muutoksia? Niitä ei meinaan kyllä itse näe.

Monilla nuorilla on osteopenia, koska nykysuositukset (viimoset 50 vuotta) D-vitamiinista eivät riitä pitämään luustoa terveenä. Joten ihmiset kärsviät D-vitamiínin puutoksesta kohdusta hautaa. Sinunkin luustosi on todennäköisesti huonossa kunnossa, koska olet kärsinyt D-vitamiinin puutoksesta kohdusta asti. Eli muutaman vuoden syömishäiriösi ei todellakaan vaikuta nykysellään olevaan tilanteeseesi. Katsoppa katukuvaa, niin lähes joka kolmas on huonoryhtinen, joka johtuu luuston huonosta kunnosta.

"""Luu koostuu ainakin kymmenestä kivennäisestä ja jos keskitytte yksinomaan kalsiumtäydennykseen, heikennätte todennäköisesti luustonne tiheyttä ja todellisuudessa lisäätte osteoporoosin riskiä. Kalsiumin liikasaanti luo muita kivennäispuutoksia ja epätasapainoja, jotka sitten lisäävät riskiänne saada sydäntauti, munuaiskiviä, sappikiviä, nivelrikkoa, kilpirauhasen vajaatoimintaa, liikalihavuutta, kausi-infektioita ja 2-tyypin diabetesta."""

"""Kalsiumkarbonaatti (CaCO3) on tehokas antasidi, mutta sillä on ummettava sivuvaikutus ja hyperkalsemian (kalsiumin yliannostus) vaara. Sivuvaikutukset voidaan usein välttää käyttämällä kalsium- ja magnesiumsuolojen yhdistelmiä."""

http://www.tohtori.fi/?page=5184117&id=7357555

http://www.kerasil.fi/790004-Liitu-Whiting-engalntilainen-kalsiumkarbonaatti

""""Jos luustosi on heikko, ei pullonkaula kuitenkaan juuri koskaan ole kalsiumin saannissa. Jos luuta verrataan tiiliseinään, vastaa kalsium tiiliä. Hyvään tiiliseinään tarvitaan kuitenkin myös laastia jona voidaan luun tapauksessa pitää esim. piitä, magnesiumia, sinkkiä mangaania, kaliumia, rautaa, seleeniä, fosforia, rikkiä, kromia sekä useita muita mineraaleja. Tämän lisäksi tarvitaan vielä apumiehiä jotka purkavat tavaran ja kuljettavat sen työmaalle, sekä ammattimiehiä jotka suorittavat itse rakennustyöt (esim. vatsahappo, entsyymit, suoliston mikrobikanta ja D-vitamiini).""""

Parhaimmat osteoporoosilääkkeet pystyvät nostamaan luuntiheyttä noin 10 % muutaman vuoden käytön aikana.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

Kannattaa lukea asioita.

• 100µg

Eilen sairaanhoitaja kertoi, jotta suosittelevat ihan kaikille potilailleen 50µg D-vitamiinia, koska sitä pitää ihan kaikkien syödä. Ja sekään ei nosta riittävästi veren D-vitamiiinitasoja. Yläraja on siellä 375 nmmol/l.

Hän on jo vuosia syönyt D-vitamiinia, kuten kaikki lääkäritkin. Meille taviksille sitä vaan ei ole suositeltu.

Ihmetteli tätä vuosikymmenien pelottelua, koska ihmiset sairastuvat erilaisiin sairauksiin D-vitamiinin puutoksen takia.

Tässä Juhana Hrjun facebook sivusto, joka päivittyy usein tioeteellisllä linnkeillä höystettynä, joka on kirjoittanut sen luusto lujaksi elintavoilla kirjan ja joka on perehtynyt osteoporoosiin.

http://www.facebook.com/pages/Aamiainen-ruohikolla/135616813161069

Tässä myös toinen hyvä blogi:

http://www.raikasweb.com/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3286
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe