Lyötkö lastasi?

Eeva

Minun täytyy myöntää että lyön toisinaan lastani.

Hän on 7 v .

Jos hän ei tee kiltisti läksyjä niin silloin annan aina piiskaa pyllylle ja laitan pimeään komeroon häpeämään.

Ankaralla kasvatuksella tehdään parempia ihmisiä.

41

6751

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joanna

Olen minäkin joskus piiskaa lapsilleni antanut. (lasten iät 11,10,8 ja 2v)
      Ensin koitan puhumalla ja jos ei totella niin housut alas ja piiskaa.
      Ensin yleensä vain uhkailen piiskalla, tai sanon että kerron isälle jos ei totella.
      Mutta minä se piiskan antaja yleensä olen...
      Lapseni ovat ajan ja (kurin) myötä oppineet tavoilleen.
      Piiskaa kyllä ei usein joudu käyttämään.

Hyvää kesää!

• piiskattu

Olen 19 vuotias nuori nainen, ja tämä tarina on omakohtaista kokemustani (valitettavasti).

Äitini mielestä ankara kasvatus on hyvästä. Meillä kotona yleisin rankaisukeino oli housut alas ja piiskaa, joskus kädellä, vyöllä, mattopiiskalla, mitä nyt käteen sattui osumaan.

Äitini myös kuljetti minua ja sisaruksiani ulkona keskellä yötä jos tuli riitaa nukkumaanmenosta. Käveltiin yöpaidassa ulkona, takin ja kengät sai laittaa päälle mutta ei muuta. Muutaman kilometrin jälkeen yleensä suostui kylmissään ja peloissaan allekirjoittamaan paperin jossa oli äidin sanelemat ehdot nukkumaanmenoajoista jotka olivat häpeäkseni neljä tuntia aikaisemmat kuin naapurin 7 vuotta nuoremmilla lapsilla.

Rankaisut jatkuivat siihen asti että kasvoin suuremmaksi kuin äitini ja aloin olla fyysisesti vahvempi. Silloin hän siirtyi henkiseen väkivaltaan.

En muista koskaan halanneeni äitiäni tai hänen minua. Rakastan häntä kaikesta huolimatta, sillä hän on äitini. En vain uskalla häntä näin aikuisenakaan lähestyä, olen niin tottunut ajatukseen että hän lyö minua oli siihen syytä tai ei.

En väitä etten olisi koskaan rangaistuksia ansainnut, mutta rajansa kaikella. Muutin pois kotoa heti täytettyäni 18, itken ja tärisen nähdessäni väkivaltaisia elokuvia. Pelkään ollessani yksin pimeässä, tuntuu että olisin taas piilossa komerossa ja joku odottaisi oven ulkopuolella vitsan kanssa että tulisin ulos.
        Olen käynyt ammatti-ihmisellä juttelemassa asioista, alan pikkuhiljaa saada itsetuntoani takaisin, ehkä vielä jonain päivänä uskallan halata häntä.

Mukavaa lastenkasvatusta kaikille - mutta kohtuudella.

• kauhistunut
        piiskattu kirjoitti:

Olen 19 vuotias nuori nainen, ja tämä tarina on omakohtaista kokemustani (valitettavasti).

Äitini mielestä ankara kasvatus on hyvästä. Meillä kotona yleisin rankaisukeino oli housut alas ja piiskaa, joskus kädellä, vyöllä, mattopiiskalla, mitä nyt käteen sattui osumaan.

Äitini myös kuljetti minua ja sisaruksiani ulkona keskellä yötä jos tuli riitaa nukkumaanmenosta. Käveltiin yöpaidassa ulkona, takin ja kengät sai laittaa päälle mutta ei muuta. Muutaman kilometrin jälkeen yleensä suostui kylmissään ja peloissaan allekirjoittamaan paperin jossa oli äidin sanelemat ehdot nukkumaanmenoajoista jotka olivat häpeäkseni neljä tuntia aikaisemmat kuin naapurin 7 vuotta nuoremmilla lapsilla.

Rankaisut jatkuivat siihen asti että kasvoin suuremmaksi kuin äitini ja aloin olla fyysisesti vahvempi. Silloin hän siirtyi henkiseen väkivaltaan.

En muista koskaan halanneeni äitiäni tai hänen minua. Rakastan häntä kaikesta huolimatta, sillä hän on äitini. En vain uskalla häntä näin aikuisenakaan lähestyä, olen niin tottunut ajatukseen että hän lyö minua oli siihen syytä tai ei.

En väitä etten olisi koskaan rangaistuksia ansainnut, mutta rajansa kaikella. Muutin pois kotoa heti täytettyäni 18, itken ja tärisen nähdessäni väkivaltaisia elokuvia. Pelkään ollessani yksin pimeässä, tuntuu että olisin taas piilossa komerossa ja joku odottaisi oven ulkopuolella vitsan kanssa että tulisin ulos.
        Olen käynyt ammatti-ihmisellä juttelemassa asioista, alan pikkuhiljaa saada itsetuntoani takaisin, ehkä vielä jonain päivänä uskallan halata häntä.

hirveätä luettavaa tuokin ilmeisen tosi tarinasi! Kaikenmaailman sadistit lapsia saavat pitääkin! Minäkin olen joskus ärsyyntynyt sosiaaliämmien harrastamista huostaanotoista, mutta parempi nekin, jos niillä OIKEASTI saataisiin yhdeltäkin kuvailemasi kaltaiselta "vanhemmalta" lapset pois. Olen näitä kertomuksia kuullut ja yhä vain jaksan hämmästellä ,miksi muksut aina kertovat, kuinka he äitiään / isäänsä yhä vain rakastavat??? Minä en varmasti pystyisi kuin vihaamaan! En tiedä minkä ikäisenä sinä sait vitsaa paljaalle pepulle mutta kyllä mielestäni sellainen joka paljaalle antaa on myöskin seksuaalisesti kieroutunut, onhan näitä juttuja : "piti mennä nelinkontin, eikä riittänyt pelkkä takapuolen paljastus vaan housut kokonaan pois" ym sairasta ! Huh, huh!

• kuukivi
        piiskattu kirjoitti:

Ei tuolla ole mitään tekemistä lastenkasvatuksen kanssa. Pelkkää vallanhimoa ja sadistisuutta.Opeta sinä omasi rakkaudella. Se kannattaa. Saa helliä suukkoja yli 40-vuotiailta pojiltaan , aina . Unohda heidät ja pahuus. Elä oma rikas elämäsi . Onnea tulevalle.

• isä39

Täytynee myöntää että kyllä sitä remmiä on joskus tullut annettua.
      Minulla on neljä lasta iöiltään 15, 14, 14 ja 3.
      14-vuotiaat piiskaa vieläkin saavat. 15-vuotiaskin joskus.
      Täytyy sanoa että kyllä se selkäsauna joskus tekee oikein hyvää.

• ihmettelija

No kyllä on aika menoa, jos 14 vuotiaat teinit ja jopa 15 vuotiaallekin remmiä annetaan! Aina pahempaa jos se tapahtuu paljaalle perseelle, onko toi edes totta?! Kyllä siinä on kyse mielestäni nöyryytyksestä jos 15 -vuotiaan pitää perse isille paljastaaa varsinkin jos hän on vielä tyttö!

• Ninja
        ihmettelija kirjoitti:

No kyllä on aika menoa, jos 14 vuotiaat teinit ja jopa 15 vuotiaallekin remmiä annetaan! Aina pahempaa jos se tapahtuu paljaalle perseelle, onko toi edes totta?! Kyllä siinä on kyse mielestäni nöyryytyksestä jos 15 -vuotiaan pitää perse isille paljastaaa varsinkin jos hän on vielä tyttö!

veit sanat suustani. Kuulostaa törkeältä. Itse 15-vuotiaana olin jo hyvin tietoinen siitä, että peppuni on oma asiani. Ei ainakaan millään tavoin isäni omaisuutta jota voisi remmillä piiskata kun siltä tuntuu.

• Jeppe

Toivottavasti viestisi on vitsi. Jos ei, niin olet sinä kuule aika runkku! Olisin nauranut päin naamaa isälleni, jos hän olisi yrittänytkään antaa minulle selkään yli 7-vuotiaana. 14- ja 15- vuotiaat mm. polttavat, juovat, naivat ja asuvat jopa yksin. Sen ikäisiä kuritetaan verbaalisesti ja ehkä aresteilla, ei fyysisesti.
        Ja tiedoksi, että on minulla on oma lapsi ja olen antanut hänelle tukkapöllöä yms. pienempänä, mutta nykyisin se ei enää ole tarpeen, koska hän on kultainen ja tottelevainen 2,5-vuotias. Revi siitä!

• Tyyne täti
        Jeppe kirjoitti:

Toivottavasti viestisi on vitsi. Jos ei, niin olet sinä kuule aika runkku! Olisin nauranut päin naamaa isälleni, jos hän olisi yrittänytkään antaa minulle selkään yli 7-vuotiaana. 14- ja 15- vuotiaat mm. polttavat, juovat, naivat ja asuvat jopa yksin. Sen ikäisiä kuritetaan verbaalisesti ja ehkä aresteilla, ei fyysisesti.
        Ja tiedoksi, että on minulla on oma lapsi ja olen antanut hänelle tukkapöllöä yms. pienempänä, mutta nykyisin se ei enää ole tarpeen, koska hän on kultainen ja tottelevainen 2,5-vuotias. Revi siitä!

Mistäs asti 14-15vuotiaat on yksin asuneet?Siis nykyaikana?

Juominen,polttaminen ja naiminen eivät kuulu sen ikäisen maailmaan!

Lyömisestä ja vastaavasta--Aika luuserin touhua ja kyvyttömyyttä hillitsemään itseään jos kiinni pitää käydä.Silloinkun sanat loppuu alkaa väkivalta,näinhän se menee.

• Tyttö24
        Tyyne täti kirjoitti:

Mistäs asti 14-15vuotiaat on yksin asuneet?Siis nykyaikana?

Juominen,polttaminen ja naiminen eivät kuulu sen ikäisen maailmaan!

Lyömisestä ja vastaavasta--Aika luuserin touhua ja kyvyttömyyttä hillitsemään itseään jos kiinni pitää käydä.Silloinkun sanat loppuu alkaa väkivalta,näinhän se menee.

Olisihan se ihanteellista jos seksi, tupakka, alkoholi ja/tai huumeet ei kuuluis varhaisnuorille. Kokeileminen kuitenkin alotetaan joskus, milloin ja miten onkin sitten vaikeempi juttu.
        Ei 15-vuotias enää hiekkalaatikollekaan kuulu.

Olen samaa mieltä että kun sanat loppuu, alkaa lyöminen, mutta aina ei sekään ole mustavalkoista. Minä olin pienenä ainakin paha suustani ja keksin kaikkee ilkeetä, hyvä oli että sain remmistä.
        Olen väkivaltaa vastaan, puhuminen on paremmasta. Mutta joskus tenavat ei usko, ei millään. Mitä tehdä kun keinot selittää loppuu? Kun on väsynyt? Jokainen vetää rajansa johonkin. Vaikka itse sain selkään, en pysty tekemään niin omalle muksulle. Mutta mikä on toiselle väkivaltaa, ei vielä oli paha toiselle. Henkistä tai fyysistä, kaikki satuttaa.
        Ymmärrän jos vanhempi turhautuu ja sillähetkellä mätkäyttää tai haukkuu pystyyn.
        Vaikka kymmenvuotiaana sain paljaalle pepulle remmistä isältäni, en todellakaan kokenut siinä seksuaalista latautumista! Taitaa olla jonkun ulkopuolisen rikasta mielikuvitusta jos sellaista ajattelevan tilanteessa olevan.

Nykyaikana kasvattamisesta on tullu nuorallatanssia. Kasvattaa voi niin monella tapaa, ja sitten kuitenkaan ei voi...
        Nuoret ei enää "kunnioita" vanhempiaan ja opettajia samalla tapaa kuin joskus takavuosina. Toki on hienoa, että oppilaita ei kuriteta. Mutta käänteenä kolikolla on että oppilas käyttäytyy naurettavasti koulussa. Hypitään opettajan nenille ja kiusataan muita oppilaita.
        Nykyään opettajaksi hakeutuu nuoria naisia, joilla on liian ruususet kuvitelmat kouluttamisesta ja eivätkä omaa karismaa. Minusta on sääli, ettei opettajille opeteta keinoja selviytyä ongelmaoppilaasta. Luokat ovat liian suuria ja joukko villiintyy nopeasti.
        Opettaja saa nykyään poistaa tuntia häiritsevän oppilaan, mutta siihen varmasti kuuluu usein väkivaltaa..

Arvostan niitä vanhempia, jotka saa kasvatettua lapsestaan hyvän ihmisen, mutta mitä jos lapsi tai nuori tietää rajat, muttei noudata niitä?

• Äitee

Tukkapölly on mielestäni ok, kuten myös luunappi, vaan minun mielestäni piiskan antamisessa on kyse enemmän siitä, että vanhempi on turhautunut ja purkaa selkäsaunan keinoin kiukkuaan. Piiskan antaminen on siis mielestäni järjetöntä, eikä ainakaan minusta piiskan jäljiltä parempaa ihmistä tullut. Kuri ja järjestys sekä käytöstavat on lapsille oltava, vaan ei niitä mielestäni tule ylläpitää piiskan pelossa. Sillälailla kasvatetaan kaksinaamaisia lapsia, ns. silmänpalvojia.

• Äiti

sun mies antaa sulle tukkapöllyä ja jakelee luuviitosia,kun et jostain syystä miellytä!!!!

Lapsia ei lyödä,eikä kosketa tukistamalla,napsimalla tai läpsimällä.Olen omat lapset saanut kasvatettua ilman minkäänlaista "väkivaltaa".Eivätkä ole kenekään kimpussa olleet itsekkään.

Itseäni ei ole fyysisesti ikinä kuritettu,meillä pelkkä äänensävy riitti tiedoks että nyt oli jotenkin hölmöilty...

Vain vertaisensa kanssa voi ottaa erää...lapsi on pieni eikä pärjää aikuiselle.

• voi
        Äiti kirjoitti:

sun mies antaa sulle tukkapöllyä ja jakelee luuviitosia,kun et jostain syystä miellytä!!!!

Lapsia ei lyödä,eikä kosketa tukistamalla,napsimalla tai läpsimällä.Olen omat lapset saanut kasvatettua ilman minkäänlaista "väkivaltaa".Eivätkä ole kenekään kimpussa olleet itsekkään.

Itseäni ei ole fyysisesti ikinä kuritettu,meillä pelkkä äänensävy riitti tiedoks että nyt oli jotenkin hölmöilty...

et sitten ole koskaan törmännyt pikku tyranniin?

jos luulet ettei lapsi pärjäisi taistoissa aikuiselle.

kyllä näitä diktaattorisia pommputtajia ja terroristeja hyppii nykyään vähän kaikkialla.

• Äitee
        Äiti kirjoitti:

Hieno homma, että olet omat lapsesi saanut kasvatettua ilman fyysistä kuritusta. En itsekään ole moisen kannattaja, otinkin lähinnä loiventavasti kantaa näihin hillittömiin piiskausintoilijoihin. Oma lapseni on vielä kovin pieni, enkä voisi villeimmissä kuvitelmissanikaan antaa hänelle tukkapöllyä tms. Olenpahan vaan kuitenkin esimerkiksi minua nuorempien siskojen kohdalla joskus törmännyt tilanteisiin, jolloin tukkapölly olisi tuntunut olleen kohdallaan (en silloinkaan niin tehnyt). Eli yleisellä tasolla: ymmärrän vanhempia, jotka saattavat hippasen tosipaikan tullen tukistaa, vaan en ymmärrä vanhempia, jotka piiskailevat lapsiaan. Se oli mun tarkoitusperäni kirjoituksessani!

• Äippä
        voi kirjoitti:

et sitten ole koskaan törmännyt pikku tyranniin?

jos luulet ettei lapsi pärjäisi taistoissa aikuiselle.

kyllä näitä diktaattorisia pommputtajia ja terroristeja hyppii nykyään vähän kaikkialla.

Minäkin olen sitä mieltä, että jos mikään järkipuhe ei enää auta ja lapsi hyppii silmille, pieni ruumiillinen rangaistus, kuten tukkapölly on paikallaan ja sen pitäisi olla sallittua. Sillä saa kummasti järkeä päähän. Jotkut lapset ovat kerta kaikkiaan niin kovapäisiä, että siinä ei mitkään sosiaalitätien ja muitten jeesustelijoiden keksimät hienot keskustelut ja puheet auta yhtikäs mitään. Kovakallo kun ei kuuntele...

Näkeehän tuon ruumiillisen kurittamisen kieltämisen seuraukset nykypennuista, mitään ja ketään ei enää kunnioiteta vaan hypitään esim. opettajien silmille ja käydään jopa käsiksi (eihän tällainen "puheella kasvatettu" lapsi edes tiedä, miltä lyöminen tms. tuntuu, miten hän voisi asettautua toisen asemaan). Toki ymmärrän, että lain tarkoituksena oli saada ruotuun sellaiset vanhemmat, jotka pieksävät lapsiaan vöillä, hakkaavat nyrkeillä jne., mutta naurettavaa että pieni tukkapöllykin on kriminalisoitua! Ja henkinen väkivalta sallittua, vaikka se itse asiassa aiheuttaa sata kertaa pahempaa vahinkoa kuin tukistus.

Piiskaa ei lapselleni ole koskaan tarvinnut antaa, eikä tukkapöllyäkään moneen vuoteen (lapsi 10 v.); eikä muutenkaan kuin ääritapauksissa.

Olen muuten itse saanut lapsena monet kerrat piiskaa ja tukkapöllyä, mutta aina painavasta syystä. Asia on sitten tietysti jälkeenpäin selvitetty ja sovittu. Minusta ei kuitenkaan ole tullut hullua, katkeraa ja pelosta vapisevaa ihmisrauniota, vaikka olenkin saanut maistaa koivuniemen herraa. Pahinta tässä rangaistusmuodossa olikin sen oksan haku ulkoa, ei itse rangaistus...

• Huomio
        Äippä kirjoitti:

Minäkin olen sitä mieltä, että jos mikään järkipuhe ei enää auta ja lapsi hyppii silmille, pieni ruumiillinen rangaistus, kuten tukkapölly on paikallaan ja sen pitäisi olla sallittua. Sillä saa kummasti järkeä päähän. Jotkut lapset ovat kerta kaikkiaan niin kovapäisiä, että siinä ei mitkään sosiaalitätien ja muitten jeesustelijoiden keksimät hienot keskustelut ja puheet auta yhtikäs mitään. Kovakallo kun ei kuuntele...

Näkeehän tuon ruumiillisen kurittamisen kieltämisen seuraukset nykypennuista, mitään ja ketään ei enää kunnioiteta vaan hypitään esim. opettajien silmille ja käydään jopa käsiksi (eihän tällainen "puheella kasvatettu" lapsi edes tiedä, miltä lyöminen tms. tuntuu, miten hän voisi asettautua toisen asemaan). Toki ymmärrän, että lain tarkoituksena oli saada ruotuun sellaiset vanhemmat, jotka pieksävät lapsiaan vöillä, hakkaavat nyrkeillä jne., mutta naurettavaa että pieni tukkapöllykin on kriminalisoitua! Ja henkinen väkivalta sallittua, vaikka se itse asiassa aiheuttaa sata kertaa pahempaa vahinkoa kuin tukistus.

Piiskaa ei lapselleni ole koskaan tarvinnut antaa, eikä tukkapöllyäkään moneen vuoteen (lapsi 10 v.); eikä muutenkaan kuin ääritapauksissa.

Olen muuten itse saanut lapsena monet kerrat piiskaa ja tukkapöllyä, mutta aina painavasta syystä. Asia on sitten tietysti jälkeenpäin selvitetty ja sovittu. Minusta ei kuitenkaan ole tullut hullua, katkeraa ja pelosta vapisevaa ihmisrauniota, vaikka olenkin saanut maistaa koivuniemen herraa. Pahinta tässä rangaistusmuodossa olikin sen oksan haku ulkoa, ei itse rangaistus...

Myös henkinen väkivalta on kriminalisoitu!
        Mitäs tuo nyt on:"sosiaalitätien ja muitten jeesustelijoitten keksimät hienot keskustelut ja puheet ei auta...kovakallo kun ei kuuntele" eli tykkäät että fyysisesti satuttamalla asia auttuu?

Miten perustelet vanhemman polven käytöksen,niiden joiden kasvatuksen aikana remmi lauloi ja fyysinen kuritus arkipäivää.ne tukistetut ja remmitetyt pieksi vaimojaan ja lapsiaan.Äiditkin puisteli samaan malliin lapsiaan,kuin heille itselle oli tehty.

Tukistuksesta vielä,ajatelkaa nyt vähän-sehän sattuu päähän!!

Eipä teillä hermo hyvin pidä,jos lapasesta lähtee.Ymmärrän kyllä ja tiedänkin,mitä se on kun muksut hyppii silmille,mutta ei sitä kiinni käymisellä tarvia ratkaista.Vaikkei itellänne lapsuudenaikaisista pöllytyksistä,traumaa olisi jäänytkään,niin miksi jatkaa samlla metodilla?

Itekkin hain penskana risua ovenpieleen(äidin käskystä)Aina se risu hävisi kun isä tuli kotiin,suuttui;hänen lapsia ei lyödä,eikä uhata.

Eikä meistä mummonpotkijoita kasvanut,mutta ei meistä kukaan myöskään pölläyttele lapsiaan.Eivätkä muksut(isoja jo)muita.

• Vitsaasaanut

Sain piiskaa lapsena ensimäisiä piiskansaantia pelkäsin kun en tiennyt mitä tapahtuu äitin sylissä olessa pyllypaljaana 7-10 vuotiaana tappelin vastaan äiti riisuiminut hellästi mutta varmoin ottein otti syliinsä antoi vitsaa huomasin lopulta että pelkoni oli turhaa tämän jälkeen annoin äitin piiskata vapaasti haimme monasti yhtessä vitsan lomien aikana meillä oli luottamuksellinen suhte myös piiskaamisessa en saanut koskaan turhantakia vielä 15 vuotiaana menin äitin syliin ottamaan vitsaa.

• .......

en ole lyönyt enkä tule lyömään!!!!!!!!
      se on todella väärin! eihän aikuisiakaan piiskata jos he jotain väärin tekevät!miksi siis lasta pitäisi???!!! lapsi pitää kasvattaa rakkaudella eikä lyöminen sitä ole!

• Ninja

Miksi ihmeessä haluaisin satuttaa lastani???

Kyllä lapsen saa kasvatettua ilman kuritustakin. Itse en ole koskaan saanut mitään fyysistä kuritusta, ja olen erittäin yhteiskuntakelpoinen nuori nainen.

• asiantuntija

Jos toista sukupuolta oleva vanhempi piiskaa paljaalle takapuolelle teini-ikäistä nuorta, niin ei se ihan tervettä ole!

• äiti antoi

Kyllä se kuitenkin tehosi. Äiti jäi leskeksi, kun olin 12-vuotias pojankoltiainen. Äiti yritti ensin kasvattaa hyvällä. Eihän sen ikäinen pahankurinen poika rupea akkavaltaa sietämään. Ei ennenkuin äiti valitti naapurin isännälle, miten hän ei saa kuria pidettyä. Menimme käymään heillä, ja isäntä otti kaapista rottinkipiiskan, jolla heillä pidettiin oma poika kurissa. Sitten seurasi näytös, miten pahankurista poikaa pitää kasvattaa. Äidin nähden jouduin laskemaan housut alas, ja sitten isäntä antoi piiskan heilua. Huuto kuului lujaa ja pitkään. Sen jälkeen meillekin hankittiin rottinki, ja äiti rupesi antamaan siitä minulle paljaille takamuksille, aluksi ainakin pari kertaa viikossa. Vuotta nuorempi sisko ei piiskaa tarvinnut, totteli muutenkin. Ja minä toimin varoittavana esimerkkinä, mitä seuraa tottelemattomuudesta. Ja se tehosi, rupesin uskomaan, mitä äiti sanoi. Kuritusta jatkui tarpeen vaatiessa aina 16-vuotiaaksi, edelleen paljaille pakaroille. Olen jälkeenpäin keskustellut äidin kanssa asiasta. Hän on vähän pyydellyt anteeksi, mutta selitin, että jo silloin käsitin, että ei hän muuten olisi minulle kuria saanut. Kiitollinen olen.

• neitokainen87

Tämä 'tarina' on tosi ja kertoo minun elämästäni... Viimeisin tapahtuma sattui eilen *itkee*

Kun olin pieni heräsin joka yö katsomaan kuinka isäni hakkasi äitiäni. Milloin isä tarttui äidin hiuksista kiinni ja löi hänen päätään takan reunaan ja milloin hakkasi hänen päätään lattiaan. Useimmiten isä huusi minulle että 'mene pentu takaisin nukkumaan', ja äiti huusi että 'hae naapurista apua!!'. Olisin hakenutkin, mutta jalkani eivät totelleet. Usein otin myös itse todella 'selkääni', vaikken edes tehnyt mitään. Kun olin 7-vuotias (pikkusiskoni oli 2-vuotias) niin äitini älysi ottaa eron isästä. He olivatkin eläneet näin jo 15-vuotta.

Syytin usein itseäni kun en mennyt väliin ja ottanut lyöntejä vastaan itseeni, sillä olisin ollut paljon vahvempi luonne kuin äitini. Kuulin myös usein iltaisin ja kun äidillä oli vieraita äidin itkevän heille. Pikkusiskoni ei onneksi muista kovin paljoa ja emme ole hirveästi asioista jutelleet.

Eron jälkeen tapahtui paljon. Isä ja äiti pitivät minun ja siskoni takia välit 'kunnossa' ja teimme yhteisiä retkiäkin, mutta yleensä ne päättyivät siihen että äiti otti ns.turpaansa. Minun paras ystävänikin kuoli. No, aika kului ja minä vartuin. Löysin itselleni poikaystävän ja 'muutin' hänen luokseen (en siis ole kirjoilla mutta asun hänen luonaan).

Eilen äitini soitti ja kertoi minulle ettei enää tahdo olla äitini ja että minun olisi vietävä kotiavaimeni hänelle. Kolmen puhelun jälkeen myönnyin ja vein avaimet hänelle. Hän otti avaimet vastaan ja veti oven nenäni edestä kiinni. Nyt en tiedä mitä tehdä. Minä en siis ole kovinkaan toivottu lapsi. Ei minussa mitään vikaa ole, koulussa olen menestynyt todella hyvin, enkä ole rellestänyt kaupungilla toisten nuorten tavoin. Seköhän äitiäni häiritsee tai ehkei hän pidä poikaystävästäni... Ennen kun minulla oli paha olo turvauduin siihen että maailmassa on edes yksi ihminen joka minua rakastaa ja se on äitini, mutta se siis olikin vain harhaa. Mutta toivottavasti elämä jatkuu tämänkin jälkeen.. (Tämä nyt ei varmaan kuulunut tähän keskusteluun, mutta...)

Haluan kuitenkin toivottaa hyvää kesää teille kaikille!

• Mariam

minulla tuli kyyneleet silmiin kun luin tarinasi. Sinä et ole ansainnut moista kohtelua. Minut ja sisareni äiti hylkäsi kun olin 13v. Jäimme isän luo, mutta minunkaan lapsuuteni ei ole helpoimmasta päästä.

Älä syytä itseäsi mistään. Suosittelen, että et ota äitiisi yhteyttä. Odota, että hän ottaa itse yhteyttä sinuun.
        Ehkä sinun kannattaisi vaihtaa "kirjat" poikaystäväsi luo. Olet ilm. vielä alaikäinen, niin kannattaisi ilmoittaa tilanteesta sos.toimistoon. Sieltä oaavat neuvoa.

Minä en juuri äitiini pidä yhteyttä, en tunne tarvetta moiseen. Ehkä pari kertaa vuodessa soitan jos silloinkaan, pärjään vallan mainiosti ilman häntäkin.
        Hyvää kesää myös sinulle. Toivon sydämestäni että asiasi selviää ja voit nauttia elämästä. Usko pois, sinä varmasti pärjäät, kuulostat hyvin järkevältä neitoselta.

• Toinen Eeva

Taisi olla provo.
      Ei kai kukaan nykypäivän ihminen menisi tuollaista julkisesti töksäyttämään, vaikka löiskin salaa lastaan.
      Meitä Eevoja on moneen junaan.

• Eila

Ei terveen äidin tarvitse pistää lastaan pimeään komeroon mistään asiasta - eikä läksyjen luku ole piiskan arvoinen asia. Meillä se on hoitunut ihan muilla konsteilla.

• Äiti 28v

Ei kai nyt kukaan tuolla ylpeilisi.
      Kun pinna palaa tukistan kerran, läppäsen kädelle tai anna luunapin. Mutta ikinä en löisi, laittaisi pimeään tai piiskaisi. OLEN SENTÄÄN LUKENUT PSYKOLOGIAA! Toisin kuin sinä MOUKKA....
      Toivon ihan oikeasti että joku kadulla vastaan tuleva pieksee sinut kunnolla joku päivä ja pistää miettimään.

• Heihei

Ovat myös fyysistä väkivaltaa!!Kumma ettei ihmiset muka ilman kiinni käymistä saa lasta tavoille!!Pienestä pitäen kielletään tekemästä sitä jotain kiellettyä,luulis sen tehoavan?Ei minun lapset voi olla erikoisen tottelevaisia,mut en ole kiinni käyny,enkä käy! En kyllä enää voiskaan,kun ovat minua isompia jo.

Ajatelkaa nyt,pieni lapsi joka kuitenkin turvaa hädässään ja murheessaan sinuun...ja sama käsi joka hellii,myös lyö?!!EI,jyrkkä ei lyömiselle,läpsimiselle ja tukistamiselle!

Mun ystävä jota kotona lyötiin,on vieläkin tosi raivokas jos näkee/kuulee lyömisestä.Ampaisee väliin jos näkee että lasta vaikka riepotetaan tai edes uhataan.On muuten taivaan hieno ja hellä isä lapselleen,harvoin olen sellaista lempeyttä nähnyt.Ja tyttö on kiltti ja sopuisa,ei kuitenkaan "nössö".

• Äiti 28v
        Heihei kirjoitti:

Ovat myös fyysistä väkivaltaa!!Kumma ettei ihmiset muka ilman kiinni käymistä saa lasta tavoille!!Pienestä pitäen kielletään tekemästä sitä jotain kiellettyä,luulis sen tehoavan?Ei minun lapset voi olla erikoisen tottelevaisia,mut en ole kiinni käyny,enkä käy! En kyllä enää voiskaan,kun ovat minua isompia jo.

Ajatelkaa nyt,pieni lapsi joka kuitenkin turvaa hädässään ja murheessaan sinuun...ja sama käsi joka hellii,myös lyö?!!EI,jyrkkä ei lyömiselle,läpsimiselle ja tukistamiselle!

Mun ystävä jota kotona lyötiin,on vieläkin tosi raivokas jos näkee/kuulee lyömisestä.Ampaisee väliin jos näkee että lasta vaikka riepotetaan tai edes uhataan.On muuten taivaan hieno ja hellä isä lapselleen,harvoin olen sellaista lempeyttä nähnyt.Ja tyttö on kiltti ja sopuisa,ei kuitenkaan "nössö".

Olen kieltänyt poikaa siitä lähtien kun edes konttasi ja teki jo heti tuhmiaan!!! mutta ei ole silti tottelevainen eikä opi. on siis tottunut komentamiseen mutta ei tehoa. Itseasiassa pojuun ei tehoa MIKÄÄN mutta joskus tukistus tai vastaava.
        Hermot menee totaalisesti kun poju katsoo kohti ja hymyilee ja tekee tuhmia...vaikka tietää että kiellettyä. Tekee piruuttaan...
        Tottakai kasvattaisin ilman pikku tukistuksiakin ym jos voisin. Se oli hoitolasten kasvatustapa ja ehdoton sellainen kun lapsia ei itellä ollut vielä mutta kun meidän erityisen vaikea ja vaativa poju syntyi...kävi näin....kun poikamme tapaisit, ymmärtäisit!!!
        Moni on ihmetellyt pojan vilkkautta ja tuhmien tekoa.

• Kerro
        Äiti 28v kirjoitti:

Olen kieltänyt poikaa siitä lähtien kun edes konttasi ja teki jo heti tuhmiaan!!! mutta ei ole silti tottelevainen eikä opi. on siis tottunut komentamiseen mutta ei tehoa. Itseasiassa pojuun ei tehoa MIKÄÄN mutta joskus tukistus tai vastaava.
        Hermot menee totaalisesti kun poju katsoo kohti ja hymyilee ja tekee tuhmia...vaikka tietää että kiellettyä. Tekee piruuttaan...
        Tottakai kasvattaisin ilman pikku tukistuksiakin ym jos voisin. Se oli hoitolasten kasvatustapa ja ehdoton sellainen kun lapsia ei itellä ollut vielä mutta kun meidän erityisen vaikea ja vaativa poju syntyi...kävi näin....kun poikamme tapaisit, ymmärtäisit!!!
        Moni on ihmetellyt pojan vilkkautta ja tuhmien tekoa.

Jos poltat pinnas miestäs kohtaan,läppäsetkö tai tukistat?Ja hän tekee samoin?

Lapsi oppii läpsimään ja tukistelemaan itsekkin jos hänelle tehdään niin.En tajua tuota kiinnikäymistä!!

• Äiti 28v
        Kerro kirjoitti:

Jos poltat pinnas miestäs kohtaan,läppäsetkö tai tukistat?Ja hän tekee samoin?

Lapsi oppii läpsimään ja tukistelemaan itsekkin jos hänelle tehdään niin.En tajua tuota kiinnikäymistä!!

En tukista miestäni eikä hän minua...meidän ei tarvitse komentaa ja kasvattaa toisiamme...vanhempamme ovat sen jo tehneet...juu ja ilman tukistuksia ym mutta jos olisit päivän poikani kanssa..ymmärtäisit että mikään muu EI tehoa!!!

• Hyyryläismatami 16
        Äiti 28v kirjoitti:

En tukista miestäni eikä hän minua...meidän ei tarvitse komentaa ja kasvattaa toisiamme...vanhempamme ovat sen jo tehneet...juu ja ilman tukistuksia ym mutta jos olisit päivän poikani kanssa..ymmärtäisit että mikään muu EI tehoa!!!

Miten niin ei tehoa? Jos muksu menee ja tyhjentää fiikuksen ruukun lattialle tietäen, että niin ei pidä tehdä, mene ihmeessä ottamaan lapsi syliin ja roudaa keittiöön ennen kuin fiikus saa siipeensä. Suurimmasta osasta lapsen "pahantekoja" pääsee sillä yksinkertaisella tempulla, että katkaisee tilanteen ennen kuin vahinkoa tulee. Vanhemman pitää olla sen verran selvillä lapsensa tekemisistä, että haistaa tilanteen kehittymisen.

Mieheni ja minä olemme kasvattaneet kaksi lasta aikuisiksi, tytön ja pojan. Sen enempää henkistä kuin fyysistäkään väkivaltaa ei ikimaailmassa olisi voitu käyttää. Heistä on kasvanut kaikin puolin hyviä kunnon ihmisiä, tasapainoisia ja lähimmäisiinsä ystävällisesti ja auttavaisesti suhtautuvia. Murkkuikäkin meni ihan siinä sivussa, siitä kunnialla selviämistä oli pohjustettu toista kymmentä vuotta. Hallussamme ei ole mitään salattua tietoa, kyllä saman pitäisi onnistua jokaiselta täysipäiseltä aikuiselta, jolla mielenterveys on kunnossa.

Käyttämällä väkivaltaa lasta kohtaan annatte hänelle sen mallin, että fyysisesti heikompaa saa esim. lyödä. Jonakin päivänä hän on teitä isompi. Sitä ennen hän on monia koulukavereitaan sekä nuorempia sisaruksiaan isompi.

• girl13

Lapset/nuoret saa lyödä aikuisia mutta aikuiset ei!
      Ja lapset/nuoret saa myös tapella keskenään! Tää on tosi vastaus!

• ....

Ei saisi lapsia ruumillisesti kurittaa.

Itse olen joskus tehnyt sitä että olen komentanut lapset hakemaan "koivuniemen herran" ulkoa - siihen on yleensä turhat "ilkeilyt" loppuneet, eikä ole kyseistä "koivuniemen herraa" tarvinnut ikinä käyttää.
      Joskus on itsekin tullut myös haettua "koivunimen herra", mutta se on laitettu oven karmin yläkulmaan muistutukseksi - eli ei ole tarvinnut ikinä käyttää.
      Joku saattaa yllä olevat tavat tulkita henkiseksi väkivallaksi ja uhkailuksi, mutta meillä se on ainakin saanut turhat tinttailut pois.

Joskus lapsi oli vielä pieni, ja harrasti sitä että repi minua hiuksista, puri yms yms - niin pari kertaa olen häntä tukistanut ja purrut takaisin (ihan hellästi) - ja kysynyt sitten että miltä tuntui, ja kertonut myös että minun ottaa ihan samalla lailla kipeää kuin häneenkin jos hän minua lyö, repii ja puree.

Lisäksi olen myös kysynyt, kuinka usein olet nähnyt että isä ja äiti toisiaan lyövät? Ja meillä kun vastaus on nolla, niin olen kertonut ettei lyöminen tms ole mikään tapa ratkaista asioita.

Pimeään komeroon sulkeminen tuntuu julmalta, itselle tulisi mieleen että siitä saattaa lapselle jäädä ikuinen suljetun/pimeän paikan kammo. Asiantuntija en ole, mutta äkkiseltään ajatellen noin voisi käydä.

• provo

tää on provo. Hanki itsellesi elämä.

• äiti kolmelle

Taitaa olla sinulla kasvatus keinot vähissä, kun täytyy lyödä lasta.Jos nyt olit tosissasi, etkä vaan halunnut herättää ankaraa keskustelua, sanon etä sinulla ei pitäisi sitä lasta edes välttämättä olla.Jos aikuinen ihminen ei pärjää lapsensa kanssa muuta kuin lyömällä, kannattaa silloin kyllä miettiä missä ja kenessä se vika oikein on...!!!!Säälin lastasi joka varmaan tulee inhoamaan sinua jossain vaiheessa.HAluatko tosiaan että lapsesi täytyy pelätä omaa äitiään?Pelkoa se nimenomaan luo.Keskustelemalla ja muilla rangaistus konsteilla kyllä saa kurin aikaan.Ei tarvita remeliä tai pimeää komeroa.

• tytto 15v.

NO HUHHUH!!!
      Mua ei oo koskaa lyöty, ei vanhemmat, eikä muut.
      Mua arvostetaan ja mul on paljon hyviä kavereita.
      Aikuisetkin kehuu kuin mukava mun kanssa on puhua ku oon nii asialline.
      Must tuntuu et tää mun kiltteys yms. johtuu siit et mä oon saanu rakkautta enemmän ku riittävästi (en tarkota lellimistä!) ja mut on kasvatettu ja mua on kohdeltu niiku oon ansainnu. Jos olin tuhma, vanhemmat äyski koko päivän, ku olin kiltti ne puhu mulle kauniisti ja mut palkittii siitä. siis tarkotan et ne osti esim. jonkun karkkipussin yllätyxex.

Lyöminen muut ei auta mitää! Lapsesta saattaa kasvaa pelokas ja ujo... (mun monet ystävät on joutunu kokee sen ja nyt mä yritän auttaa niitä et ne tajuis et vika oli äidissä)

Oon puhunu monesti äitini kanssa tällasista lyömis-jutuista ja äitinikin on sitä mieltä et niin ei sais tehä. vika on äidissä sillon.
      Mä ymmärrän et ku joutuu olla 24 tuntii lapsen kaa joka kitisee koko aja, et siin palaa päreet ja oon joutunu itekki kokee sen siskonlapseni kanssa. toisinaan meinaan hakata sen mut en mä pysty, se on niin väärin!

SELLASTA EI SAIS TAPAHTUU!!! jos oisin sä, menisin johonki hoitoon...

sori ku puhun näi suoraa mut mä en kestä kuulla et äidit hakkais lapsiaan. HUHHUH!!!

• on ongelma

Yksikään, joka lastaan lyö tai piiskaa ja tekee sen kivun tuottamistarkoituksessa tai äkkipikaistuksissaan, ei ole omasta pääkopastaan ihan terve. Sama koskee henkistä väkivaltaa.
      Lapset ovat kuin peilikuvanne, eli viime kädessä voitte aina etsiä syypäätä itsestänne.
      Muistakaa, että lapsella on lapsen mieli, ei aikuisen.

• the isi

Itse en voisi lyödä lastani, en millään.

Liian usein näkee tapauksia että toinen vanhemmista mutisee epäselvästi lapselleen jotain ja kun kolmannen kerran lapsi ei kahden metrin päässä reagoi siihen mitenkään nousee aikuinen karjuen penkistä että TULEE PIISKAAA KOHTA JOS ET TOTTELE!!!!
      Mielestäni selvä rauhallinen puhe ja selkeät ns. "käskyt" pienestä pitäen niin ei tarvitse piiskaa edes ajatella koskaan.
      Moni lapsi voi olla aikanaan tottunut siihen että kun sanotaan ei, se voikin olla ehkä kun hiukan vääntelee ja kääntelee asiaa.

esimerkkejä löytyy paljonkin missä toisella kädellä otetaan ja toisella annetaan saman aikaisesti.. suomalaista perus junttiutta.

Mistähän se lapsi ne mallit saikaan...?

• angry

Ihan kananlihalle nousi iho! Hyi että mä inhoan tuollaista ihmistä,sinulla ei pitäisi lasta ollakkaan!

• parempi äiti

... lyödä lastaan!!!! Vankilaan semmoset jotka lastaan lyövät, hulluja ovat!!!!!!! Väkivalta ei ole mikään ratkaisu!!!!!!!

• parempi äiti

Mitä kasvatusta se tuollinen on???????? Itse en ole koskaan lyönyt lapsiani (heitä on kuusi, 4-vuotiaat kaksostytöt, 7 v. poika, 9 v. tyttö, 13 v. tyttö ja 16 v. poika). En koskaan voisi kuvitellakaan lyöväni heitä, enkä laittaisi pimeään komeroonkaan, en todellakaan!!!!!! Soot hullu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      78
      3200
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1772
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe