Miksi ei mikää järjestö puutu...

surullinen kulkija

Nimittäin Metsähallitus suorittaa ainakin täällä Lapissa metsien kulottamista. Ja kulotus tapahtuu aina parhaaseen pesintäaikaan. Kuulema alue käydään läpi ja mahdolliset uhanalaiset pesät kastellaan, etteivät ne palaisi. Ja tuo edellämainittu tarkastus koskee saamani tiedon mukaan lähinnä vain petolintujen pesiä. ( ja koko kastelu touhukin lienee keksitty vain pehmentäväksi verukkeeksi) Ja Metsähallituksen mukaan hyöty poltetusta metsästä on suurempi kuin mahdollinen eläimistölle aiheutettu tuho. Ja senhän tietää kenen hyödystä on kysymys. Olen ailkanaan kuullut, kuinka paljon pikkulintuja pesii Suomessa metsähehtaarilla ja luku oli uskomattoman suuri. Ja siis näistä rauhoitetuista pikkulinnuista ei kyseinen polttaja välitä tipppaakaan. Olen ihmetellyt, miksi ei mikään järjestö (esim. bird life) puutu asiaan. Minkä lain mukaan tuollainen järjetön rauhoitettujen eläinten tuhoaminen on sallittu. Onko kenellä tahansa oikeus tuhota rauhoitettujen lintujen pesiä jos ne eivät ole uhanalaisia joutumatta teosta vastuuseen ?
Mielestäni asia pitäisi viedä suoraan EU:n tietoon, käsiteltäväksi ja mahdollisten rangaistusten määräämiseksi.

8

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ne osaa kyllä

      Esim. sinä et saa muiden metsiä kulottaa, mettähallitus saa toki omissa metsissä kulottaa sen minkä haluaa. Kulotus tapahtuu sikäli sopivaan aikaan, että suurempia mettäpaloja niistä ei pääse syntymään.
      Toisin olisi vaikka heinäkuussa.

    • korpikuus

      Sinänsä totta että joitain pesintöjä varmaan tuhoutuu kulotuksessa. Aikuiset linnut pääsääntöisesti lentävät tulta karkuun, mutta munat tai poikaset eivät näin voi tehdä.
      Sinänsä lapissa ei hehtaarilla varmaan pesi kovin suuria lintumääriä, joten hirveästä tuhosta ei ole kyse. Ja toisaalta monet linnut voivat munia uuden pesyeen tuhoutuneen tilalle. Aikaisimmat saattavat ehtiä saada poikaset lentoonkin ennen kulotusta.

      Vaikka rauhoitettuja lintuja ei periaatteessa saa tappaa, niin poikkeuksia on kuitenkin roimasti. Kuten vaikkapa metsätalous- ja maataloustyöt, joiden yhteydessä (varsinkin metsätalouden) tuhoutuu valtavasti pesintöjä.

      Lajistoa laajemmin ajatellen on kuitenkin varmana totta että kulotus tuo enemmän hyötyä kulolajistolle, kuin haittaa muulle metsälajistolle. Kulotustahan suoritetaankin lopulta hyvin pienellä alueella. Luonnonoloissa palot olisivat laajempia ja nekin tuhoaisivat valtavasti pesyeitä.

      Kulotus on tärkeää luonnonhoitoa, eikä sitä voi tehdä aikaan jolloin maastossa ei olisi pesiä tai poikasia. Niinpä pienet miinuspuolet joudutaan hyväksymään. Lintujenkin kannalta isompi ongelma on elinympäristöjen väheneminen, kuin yksittäiset tuhoutuneet pesinnät.

    • sisäpaistia kiitos

      Jaha. Kiitos. Siis samoilla metodeilla minä saan syyskesästä ampua pamauttaa hirven, koska niitä on selvästi liikaa tällä alueella. Tekoni on luontoa ja liikennettä turvaavaa toimintaa. Eli siis erittäin hyödyllistä.
      Ja koska toimenpiteeni on yleishyödyllinen, teen pelastavan tekoni tietysti ilman kallista kaatolupamaksua.
      Ja kaikkihan nme tiedämme, että kaatolupamaksut kerää Metsähallitus, vaikka ei se niitä hirviä omista....

      Sutki ja härskiydessään julma laitos.

    • metsäneuvos

      Metsähallitus joutuu kyllä tilittämään maksut Riistakeskukselle, joten mikään busines se ei mettähallitukselle ole.
      Mutta sinulla on aivan erinomainen päättelykyky, hienosti korreloi tuo hirvenkaato kulotukseen.
      Toki sinun kannattaa salametsästää noilla perusteille, selkärankaisena yksilönä, toki ilmoitat teon tehtyäsi siitä poliisille.

      • karikukkeli

        Minä olen Metsähallituksen ja tuon "älyvastaajan" kanssa samaa mieltä. Ei niillä pikkulinnuilla ole niin kamalaa väliä. Ja niitähän pyydystetään tuolla muuttomatkalla kuitenkin...
        ...siispä, kerronkin että olen huomioinut tämän jo usean vuoden ajalta. Olen pyydystellyt kesäisin useita kymmeniä pikkulintuja ja laitellut niistä mitä mainiointa ruokaa. Laittotavatasta riippuen, niitä vain täytyy olla 7 - 10 tipua/ henkilö.

        Toisaalta taasen ihmetytytää se valtakunnallinen haloo, joka nousee jos joku erehtyy tuhoamaan niitä merimetsoja. Äskettäinkin valtakunnan uutisissa huudettiin moneen kertaan kuinka niitä oli jossain ammuttu. Ja kun taas jossain toisaalla rannikollamme niiden munia piikitetään ja jopa luvalla ammutaan. Totuushan on se, että ne ovat pienellä ajalla vallanneet valtavilla populaatioilla satoja saariamme. Ja niiden ulostehan hyvin nopeasti tappaa kasvustot niistä, puita myöden.

        Merimetso vain on helkkarin pahanmakuinen syötävä, joten pitäytykäämme pikkulinnuissa.


    • räksäpannu herkku

      Rastaita olen marjapensaista ampunut ilmakolla, räkättejä ovat ja pulsika, otan niiltä vain täkät ja kun on kymmenestä linnusta täkät, niin niistä saa mainion räksäpannun, laitan reseptin kun se on tosi herkkua.
      Paista pannulla ensin sipulit pehmeiksi, ota talteen ja ruskista räksän täkät voissa, lisää luraus konjakkia ja liekitä täkät. Sitten lisää pannuun kupillinen vadelmia sekä sipulit takaisin, pyörittele hiukan marjoja pannussa ja lisää melkein koko nekka kermaa, anna kiehahtaa ja mausta suolalla ja pippurilla.
      Syö herkku kanttarellien ja pottuvoin kera, nam,nam.

    • namis namia tämäkin

      Minäpä laittelen marjarastaat seuraavasti.
      6 räkätin täkkää paistetaan molemmin puolin rypsiöljyssä ja sitten kaadetaan päälle hunasta ja soijakastikkeesta sotkettu seos ( 2rkl hunajaa 2 rkl soijaa)
      sitten vaan vähän suolaa pintaan. lisukkeena keitettyä vihreää parsaa.

    • vareksen raakuttaja

      Kiitos ohjeesta.
      Seuraavaksi varis...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2118
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      267
      1963
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      62
      1496
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      115
      1336
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1248
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      128
      1184
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      960
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      927
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      857
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      841
    Aihe