Oleskelulupa/rajojen ulkopuolella käynti

Chileen

Hejsan. Olen probleemallisessa tilanteessa, nimittäin syksyllä lähtö Santiagoon Chileen ja viisumia en saa. Nimittäin opiskeluni kestää vain 5vkoa, eli en saa opiskelijaviisumia (pitäisi olla yli 3kk todiste), ja työviisumikaan ei onnistu. Puhuin tässä taannoin kielikoulun yhteyshenkilön kanssa, ja hän sanoi että osa opiskelijoista tekee niin, että 3kk välein käyvät rajan ulkopuolella, niin 3kk oleskelulupa pitäisi alkaa alusta.
Onko kellään kokemusta tästä? toimiiko se tosiaan niin? kannattaako tästä asiasta olla yhteydessä Chilen suurlähetystöön?

Iso kiitos vastauksista, niitä tarvitaan.

10

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en Chilestä, Perusta

      Minulla ei ole kokemusta siitä miten se Chilessä toimii, mutta vietin vuoden Perussa juuri sillä tavalla. Kävin välillä tutustumassa muihinkin maihin ja sain Peruun palatessa taas oleskelulupaa. Mutta loppuvuodesta alkoivat kyllä selailemaan passia aika tarkasti ja viimeisellä kerralla kävi niin että Ecuadorista tullessa virkailija Perun puolella sanoi että ei voi enää antaa enempää kuin kuukauden...tulkitsi sääntöä niin että maassa saa olla vain 180 päivää vuoden aikana. No, ei siinä mitään, olin maassa sitten laittomasti kuukauden verran ja maksoin poistuessa lentokentällä sakkoa 1$ / päivä.

      http://www.minrel.gob.cl/prontus_minrel/site/artic/20080619/pags/20080619154024.php

      Tuossa on jotain juttua Chilestä. On olemassa näköjään "Visa de Residencia Temporaria", joka myönnetään "maasta kiinnostuneille", sijoittajille, ja oleskeluluvan omaavien perheenjäsenille.

      • en Chilestä, Perusta

        Tuossa vaiheessa kun sain vain kuukauden olin jo ylittänyt sen 180 päivän rajan...

        Tuo ylioleskelu maassa ei aiheuttanut mitään ongelmia. Lentokentällä maasta poistuessa vaikka sakottivatkin 30$ virkailija ihmetteli että miksei minulle ollut annettu niin paljon kuin tarvitsin. Olen myöhemmin vieraillut siellä ilman että asiaa on otettu esille, eli ei ole iso rikos :-)


    • Chileen

      No ei onneksi kuulosta hirveän vakavalta, kuvittelin itseni jo istumaan putkaan luvattomasti oleskelusta, mutta jos se on noin pieni asia, niin ISO HUH...... Lähetin viestiä Embaja de Chileen, siellä tuli vahvistus siitä, etten tee mitään laitonta. Kiitos tuhannesti että kerroit omasta kokemuksesta, se on kaikista luotettavin tieto.
      Aika erikoista että suurlähettilään luona vieraillessani hän ei ottanut esille mistään "Vida de Residencia Temporaria":sta...Pitää koittaa ottaa tuosta vielä selvää. Vaikka periaatteessa samahan tuo on, Ihan kiva käydä pariin otteeseen Argentiinassa yökylässä.

      Oliko sulla minkälainen vakuutus? Oon soittanut Killroy travelsiin ja tutkinut netistä kaikkia vaihtoehtoja, mutta ne kattavat vain 3kk reissun. yhdestä lisäkuukaudesta tulee n. 100e lisämaksua. Ei kyllä ihan kamalasti huvittaisi pulittaa tonnia vakuutuksesta, mutta en kyllä ilmankaan voi mennä......

      • 19+8

    • Chileen

      Nooniin.

      Olen taas ulapalla. Eli siis kun menen Chileen, menen heti siellä johonkin virastoon pyytämään oleskelulupaa? Suomen suurlähetystöön vai.....? Ja hei mikä tämä turistikorttisysteemi on. Mistä mä sellaisen saan, vai tarviinko sellaista?

      • Chileen

        ....ja riittääkö että olen vain yhden yön rajan toisella puolen?


      • 2+8
        Chileen kirjoitti:

        ....ja riittääkö että olen vain yhden yön rajan toisella puolen?

        Sen "oleskeluluvan" turismin perusteella saat hetu maahan saapuessasi passintarkastuksessa. Luulisin etta Chilessakin saat jonkun lapun johon on merkitty oleskelun pituus...kysy asiaa paikan paalla jos ei selvia muuten, siis kysy siina passintarkastuksessa. Pyyda se maksimimaara. En ole Chilessa kaynyt, mutta naapaurimaissa toimitaan niin. Jos sitten haluat jo maassa olessasi hakea jatkoa oleskelulupaan tai muuttaa oleskelulyvan perustetta se tehdaan jonkun maahanmuuttovranomaisen vastaanotolla, mika lie nimeltaan Chilessa, se selvinnee paikan paalla kyselemalla.

        Ja jos kayt ulkomailla tarkoituksena saada uusi oleskelulupa Chileen palatessasi, niin luulen etta aika paljon riippuu siita virkailijasta siella rajalla. Periaatteessahan rajaviranomaisilla on oikeus estaa maahan saapuminen ihan milla perusteella tahansa, eika niiden tarvitse sita perustetta edes kertoa.


    • Chileen

      Kiitos paljon vastauksista, niistä on mulle toodella todella paljon apua! Uskon että melko samat systeemit on koko Etelä-Amerikassa..en toki tiedä kun en ole käynyt yhdessäkään. vielä:-)

      Minulla on tarve käydä 2 kertaa rajan ulkopuolella, joten toivon että minut päästetään yli ongelmitta molemmilla kerroilla.....mitä luulet?

      Tuosta oleskeluluvan pidentämisestä vielä, tiedätkö onko mahdollista anoa yli 90 päivän oleskelulupaa? Tietysti siihen tarvitsee erittäin hyvät syyt varmasti (jos edes on mahdollista).

    • 16+3

      Yksi juttu jos olet menossa sinne pitemmäksi ajaksi ilman viisumia - oletko hankkinut meno-paluulipun tai jonkun jatkolennon tms. maasta ulos? Nimittäin lentoyhtiö saattaa kieltäytyä ottamasta sinua kyytiin ellei sinulla ole paluulippua tai jotain jatkoyhteyttä maasta pois.

    • Chileen

      minulla on meno-paluulippu.....paluulippu on kyllä vasta 8 kuukauden päähän. mutta eikös niille voi vaikka sanoa jotain että menen chileen ensiksi ja kierrän sieltä kaikkialle Etelä-Amerikkaan, ja paluun aion tehdä myös Chilen kautta? Tms sellaista.
      Tämä viisumitta oleminen aiheuttaa kyllä niin paljon stressiä että huhhuh. Ajattelin kyllä, että jos pystyisin hakemaan viisumia siellä. Jos vaikka saan jonkun hyvän hotellityöpaikan, niin periaatteessa minulle voidaan silloin myöntää työviisumi, eikö totta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      578
      3537
    2. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      43
      1567
    3. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      52
      1367
    4. Kuka on Suomussalmen rikkain mies?

      Jättäkää nimi pois, mutta antakaa sen verran vinkkiä, ettei erehdystä voi tulla. Ammatti pittää mainita.
      Suomussalmi
      36
      1334
    5. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      169
      1305
    6. Olipa kärsimystä kuunnella Martinaa huomenta suomessa

      Voi hyvää päivää sitä ulostuloa ja mitä liibalaabaa päästi suustaan. Esim. Kaikki äidit tietää mitä se arki on, what, mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      229
      1239
    7. Volkkari olkoon tunniste....

      Ajattelen sua, en ole unohtanut. Vanhemmalle miehelle...
      Suhteet
      105
      1083
    8. Tiesitkö nainen että olen

      Tavattoman epävarma itsestäni. Pienikin takapakki tahaton tai tahallinen voi särkeä paljon ja vaikuttaa käytökseeni teh
      Ikävä
      47
      992
    9. Tunnusta pois

      Tykkäät katsella mua
      Ikävä
      60
      932
    10. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      854
    Aihe