Moro!
Eli minulla on tuollainen EX40, ja siinä on kaivupuomin sylinteri todella hidas, ääriasennosta ääriasentoon ojennuksen aikana ehtii kevyesti tupakan kaivaa taskusta ja sytyttää sen.
Välillä se toimii hetkellisesti nopeamminkin, mutta erittäin harvoin.
Sylinterin olen tänään käyttänyt auki ja vaihtanut kaikki tiivisteet, joten siellä ei vika ole.
Tosiaan, ojennus on hidas ja luokse veto toimii normaalinopeudella. Todella voimattomia ovat molemmat liikkeet.
Vika lie venttiilipakassa, vaan mikäpä se siellä sitten mahtaa ahdistaa?
Hitachi EX40, puomin ojennus hidas&voimaton
12
2717
Vastaukset
- Hitachi EX40
Tosiaan, kaikki muut liikkeet toimivat normaalinopeudella ja voimaa löytyy niinkuin pitääkin.
- hitååkk
kun avasit sylinterin niin mäntä putki olivat ehjät? Onko siinä letkurikko venttiili välissä? jos ei niin alkaisin etsiä vikaa lohkolta, jossa kaivuun kara ei liiku kunnolla. Kun käytät karan poissa ja sekin on hyvän näköinen niin sitten on luultavasti sisäinen vuoto lohkolla, lohko pöydälle ja auki. Meneekin sitten pirusti o-renkaita : )
- Hitachi EX40
Juu, mäntä oli ruvella (joku "insinööri" oli ensin hakannut männän muodottomaksi kun ei ollut tajunnut sen olevan kierteillä varressa kiinni, ja sen jälkeen oli "sorvannut" sen "muotoonsa" rälläkällä). Mäntä täytehitsattiin ja sorvattiin mittaan.
- Joten, sylinteri ok, vähän naarmuja putkessa, mutta niillä ei ole tekemistä tämän ongelman kanssa, se on suljettu pois.
- Varoventtiilit käytin irti ja osina ja vaihdoin kuluneet o-renkaat, ei vaikutusta.
- Karan käytin irti, hieman naarmuja, mutta huonompienkin olen nähnyt toimivan hyvin. Pyörittelin 400:lla paperilla särmät pois naarmuista. Pultti jolla jousi on kiinni karassa, oli hieman taittunut (pultin päässä n. millin heitto) ja jousi oli sen verran vastannut esiohjauskuppiin että jäljet näkyivät. Hioin hienolla paperilla jousen särmät pyöreiksi takertelemisen välttämiseksi, ja 400:lla hiekkapaperilla pyöräytin kupin puhtaaksi. Ei ollut uutta samanmoista erikoispulttia laittaa, joten kasasin vanhoilla. Ongelma jatkuu. Millinkin vinossa oleva jousi kyllä melko helposti kanittaa karan, tiedostan tämän. Koetan löytää jostain sopivan pultin siihen, jos ei muuten niin sorvari tekee sellaisen.
Auki tuo oli käytetty aikaisemminkin, päätellen siitä murjotusta karan pultista, liekö tämän ongelman vuoksi mennyt kone vaihtoon.
- Kara oli suora, eikä se tuntunut väljältä lohkoon.
- "Piru viskutteli" minulle että tarkistaa hydrauliletku, sitä en vielä tehnyt mutta huomenna sen kokeilen. Ajattelin että josko letkun sisällä olisi palkeenkieli joka nousisi tukkimaan väylän virtauksen kulkiessa toiseen suuntaan, vähän niinkuin laskimon läppä...?
Kokeilen huomenna kääntää letkun toisin päin, näkyy liittimien ruosteista päätellen olevan alkuperäinen letku, joten lienee sekin mahdollista, joskin epätodennäköistä. Tämän puolesta kyllä puhuu se että liike lähtee ensin normaalisti, elikkä nykäisee nopeasti liikkeelle, mutta hidastuu sitten hetkessä (puhutaan niin lyhyestä ajasta että juuri huomaa sen nopean hetken siinä sylinterissä. Samoin tämänkaltaiseen vikaan sopisi sekin että joskus, todella harvoin puomi ojentuu niinkuin pitääkin, ja aina koukistuu niinkuin kuuluukin. (Kun käännän letkun, pitäisi letkun alkaa rajoittamaan paluuvirtausta, mikäli vika on siinä)
Samalla ajattelin häiritä Hitachin varaosamyyntiä ja tilata uuden pultin ja jousen kyseiseen karaan (En tiedä onko karassa paikoillaan oleva jousi oikeanlainen, vai liekö joku toistaitoinen taulapää laittanut sinne jonkun hyllystä sopivasti löytyneen "vähän sinnepäin"-jousen. Näkyvät nuo muutkin remontit olleen jonkun puolivillaisen idiootin tekemiä, feat. "työstetään mäntä rälläkällä muotoonsa kun sorvarille ei viitsisi viedä", niin en pidä mitenkään mahdottomana että jousikin olisi vääränlainen (kokemuksesta tiedän että 0,2mm liian paksu jousi riittää pilaamaan lohkon).
Kun tuo puomi kuitenkin satunnaisesti, joskin todella harvoin, ojentuu niinkuin pitääkin, en ihan helposti usko lohkon sisäisiin vuotoihin (aika harvoin vuoto on sellainen että satunnaisesti se heittäisi vuotamasta?).
Kokeilen ensin kaikki muut mahdolliset; letkun, karan jousen ja pultin, ja jos niistä ei vikaa löydy niin sitten otan lohkon pöydälle. Viimeistään sitten se vika löytyy. Yritän kuitenkin välttää lohkon avausta viimeiseen saakka, tiedän sen olevan niin työläs homma että istun mieluummin vaikka aidan seipäänä viikon kuin tuherran lohkon kimpussa... :D
Karalle ei Hitachilla ole erikseen varaosanumeroa, joten silloin joutuisi tilaamaan koko lohkon palasen, ymmärrettävää tosin, eiköhän nuo pariksi aina naiteta.
Onneksi ei ole kuitenkaan leipä kiinni tuosta koneesta.
Rotatorille kyllä iso kiitos tähän mennessä tulleista avuista ja teknisestä tuesta. Helposti meitä "koneharrastajia" katsotaan vähän kieroon näiden lähinnä ammattilaisten kanssa tekemisissä olevien firmojen taholta, mutta Rotatorin kanssa asioidessa ja tyhmiä kysellessä ei ole moista tunnetta tullut. - Hitachi EX40
Vika tarkentui. Vika ei olekkaan kaivusylinterin vetopuolen syötössä, vaan työntöpuolen paluussa, joka ei jostain syystä avaudu kunnolla. Epäilen tällä hetkellä tuota karan jousta ja hieman kierossa olevaa pulttia, josko se kanittaisi karaa sen verran että se ei sovi avautumaan kokonaan?
- Hitachi EX40
Lisää kyläsepän viritelmiä...
Elikkäs, esiohjausletku oli tehty uusiksi. Ilmeisesti romulaatikosta ei ollut löytynyt sopivaa JIGipäätä, joten varttisen esiohjausletkun toiseen päähän oli laitettu puolet pienemmällä reijällä (toiseen liittimeen verrattuna) varustettu 90 mutkapää. Prässäys oli tehty tyyliin ruuvipenkillä ja vasara&taltta apuna...
Tuohan ilman muuta kuristaa virtausta esiohjausventtiilille.
Kysymys kuuluukin, voisiko tuo liian pieni reikä aiheuttaa sen että virtaus ei riitä siihen jotta se jaksaisi pukata karan täysin auki?
Virtausta kaiketi noilla vivuillakin säädellään, joten voisko tämän 3 päivää eestaas juoksemista, toistuvaa purkamista ja kasaamista tuottaneen turhauttavan häiriön aiheuttaja olla tuo 3mm reijällä varustettu liitin?
En saanut siihen vielä uutta liitintä laitettua kun ei oikeanlaista JIGiä ollut varastossa, joten laitatan tuohon letkuun huomenna liikkeessä uuden pään.- hitååkk
mitäs jos vaihtasit sen jousen ja pultin toiselta karalta? siirtyykö vika? ja eihän se letkun nippa voi paljoa sielä virtausta hidastaa... eli taas tullaan siihen että välillä toimii...Taitaa olla aika kyläsepän takoma se vehe : )
- Hitachi EX40
Vaihdoin jo, eikä vaikutusta ollut.
Eihän se suoraan hidastakkaan, mutta jos se liian pieni nippa hidastaa sitä virtausta siellä esiohjauspuolella niin paljon ettei se jaksa sitä karaa pukata auki?
Onko esiohjauksessa virtauksella merkitystä, ja jos niin voisko kyse olla siitä? - hitååkk
Voithan käyttää painemittaria letkun päässä ja tarkistaa paineet. virtaus mittaria tuskin on helposti saatavilla.
- hitååkk
No, kerrohan jo mikä vaivasi vai vieläkö vaivaa vika?
- Hitachi EX40
Kone lähti takaisin myyjälle korjuulle, on ollut siellä nyt kuukauden. Kaksi varoventtiiliä siitä ainakin meni vaihtoon. Epäilen kyllä että vika ei sillä korjaannu. Sijaiskoneella olen nyt tongiskellut.
Informoin viasta kun saan tietää siitä. - maggge
lohkossa oleva "takatäyttö venttiili" ei toimi kunnolla.kyseisen karan A ja B lähtöjen välissä.normi vika kaivuusylinterissä.
- nimimerkki-2
just just... kaikkea sitä ihminen keksii : )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693