Minusta siivoaminen on surkeaa työtä. Työvälineet ovat suttuisia ja haisevia. Kärryt vinkuvia paskoja. Ämpärit lonksuvat ja läikyttävät. Hiton raskasta ja kuumaa hommaa. Lähes yhtä v-mäistä kuin marjanpoiminta.
Matti Oulusta
Siivoustyö
45
1857
Vastaukset
- sirkkutar<<<
ei pidä tehdä siivoustyötä jos se on noin vasten mielistä!! et ole oikealla alalla jos välineet ovat mukas niin huonoja..jos ne ovat niin huonoja, valita pomollesi, elä tänne!!!!! se on firman vika jos välineet ymm on 20v sitten uusittuja..vähemmästäkin se hika tulee!
- Ei ollu mun juttu
No et varmaan ole alalla yksin, kun taitaa muutama kuukausi olla yleisin aika mitä kys. työtä kokeillaan. En arvostele ja puolisen vuotta paria firmaa katsoin itsekin (ja olin käynyt vielä laikkarin tutkinnonkin eli motivaatiota sikäli oli). Mutta kun ei ollut tarjolla kuin muutaman yksityisen firman sekavilla osa-aikatunneilla hommaa niin oli kiitti ja morjens. Tuona aikana tuntui, ettei paljon samoja naamoja nähnyt enää seuraavassa kuussa joihin oli edellisessä "tutustunut". Viimeisin niitti oli liksa, ihan suoraan sanoen ja sekin kun laskettiin väärin harva se kerta...Oletan että toinen firma teki sen tarkoituksella.
Yleistäisin, että alalla ollaan opiskelujen ohessa, kakkostyönä tai kokeiluna jokin pieni pätkä ja sitten se tuppaa olemaan kiitti ja hei. Ihan kaikki kunnia pitkän linjan työntekijöille, jotka kokevat alan jonkinlaiseksi kutsumukseksi ja jokainen ala tarvitsee toki konkarinsa, mutta itse en kyllä kyennyt jäämään hommiin jotka eivät pelittäneet mitenkään päin ja tosiaan ei elänyt sitäkään vähää. Yksi osa-alue siivouspuoli on tosin nykyistäkin duunia, mutta sopivassa ja järkevässä suhteessa. Hyvä puoli alalla tosin on ainakin se, että harva alle 5 vuotta hommissa ollut (ihmisikä...) menettää mitään vaikka vaihtaakin hommia jos sellainen tilanne tulee. Duunia on tarjolla kun ei ole ns. liian kokenut mutta ei liian aloittelijakaan (tosin aloittelijoista pidetään halpana työvoimana kovin) tai viime kädessä siivoaa vaikka toiminimellä jos yrittäjäriskin haluaa ottaa, mutta samaa se on sitten joka paikassa eli vaihtamalla harvemmin paranee.
Onni voi tulla hyvässä työympäristössä, mutta ei kyllä oikein muilla alueilla. Maksimissaan n. tonniviissataa perussiivoojalla miinus verot, jippajee, jos olet ihan kunnon tunneilla tai kuukausiliksalla eikä jollain muutamankytä tuntia per kk. - 123456siiv
Suoraan sanoen en ymmärrä ihmisiä, jotka haluavat työskennellä siivoojina. Siis kyllähän siivoojia tarvitaan aina, mutta kuinka joku surkeassa firmassa (joita tuntuu olevan lähes kaikki) työskentelevä voi saada siitä mitään irti. Ymmärtäisin, jos palkka olisi todella hyvä tai edes hyvä. Aina voi kouluttautua muuhun, toki esimerkiksi maahanmuuttajilla tämä ei usein onnistu. Säälittää välillä kun näkee jotain 50 siivoojia kihnuttamassa surkeilla mopeilla ja räteillä. Eikö näillä ihmisillä ole kunnianhimoa? Jos nyt siivoaminen onkin se oma juttu, niin kai sitä voisi oman yrityksen perustaa? Silloin pääsisi ainakin välillä tekemään jotain muutakin ja saisi määrätä oman palkan.
- vanha siivooja
Olen 58 vuotias siivooja,ja teen työtä mielelläni.Kunnianhimoa ei puutu,olen ylpeä tekemästäni työstä.En siivoa huonoilla välineillä,kaikki on parasta mitä on tarjolla.
- Marjaatta
Kaikille ihmiselle työ ei ole koko identiteetti ja elämä. Samahan se on mistä ne rahat repäisee, kun voi vapaa-ajalla tehdä sitä mitä huvittaa. Siivoojat voivat vielä melko huomaamattomasti lähteä aikaisemmin kotiin tai kesällä terassille, joten työtuntejakin on melko vähän vaikka palkka juokseekin.
- jk
Onneksi noin pessimistisiä ihmisiä ei Suomessa kai ole paljon. Mitä ihmettä sinulle kuuluu mitä muut tekevät?
Jokainen voi olla ylpeä työstään, jos tekee sen hyvin..olipa työ mitä hyvänsä. perisuomalaisuuteen näkyy kuuluvan valitus, huippua on valittaa muiden kunnianhimosta, oletko itse sossun varassa?
Tässäkin asiassa matkailu avartaa, monissa Euroopan maissa saa nostaa hattua ns. huonomman työn tekijöille, asenne ja omanarvontunto ratkaisee mikä on työhyvinvointi ja jopa mukavaa työtä.
Kannatta myös hieman opiskella, esim. emme elä säännöstelytaloudessa, jossa saa määrätä oman palkkansa. Palkkataso suhteutetaan kilpailuun ja yrittäjänä palkka ei ole koskaan vakio.
- vkosiivous
Kaikkia ei kiinnosta yrittäjänä toimiminen!! Ja pitäisihän ne asiakkaatkin jostain saada! Ei se niin mene, että laitat toiminimen pystyyn ja siitä sitten siivoat vaan. Esim. L&T:lä on myyjät, ja se on niitten kokopäivätyö. Ei ne ehdi enää siivota.
- kesällä siivotaan
Mitä on tullut kesä- yms. siivousduuneissa juteltua vakkareiden kanssa, käytännössä kaikki haukkuvat työtään, eivätkä erityisemmin viihdy tai nauti siitä. Iso osa tuntuu vain päätyneen puolivahingossa siivoojiksi. On vaikka joskus kouluttauduttu alalle, jossa ei myöhemmin ollutkaan töitä. Tai on saatu joskus kenkää toiselta alalta ja menty siivoojiksi, kun ei muutakaan löytynyt. Ja sitten ei uskalleta lähteä vaihtamaan. Jos on tosiaan vakituinen paikka ja esim. lapsia elätettävänä. Ymmärrettäviä syitä sinänsä. Tietysti pääkaupunkiseudulla erityisesti on aika iso joukkio siivoojista maahanmuuttajia, jotka eivät muutakaan duunia löydä. Täällä näkyy, että ne alat, joihin suomalaiset eivät halua, ovat maahanmuuttajia täynnä.
- tekijät ja Tekijät
Isoissa firmoissa on kaikenlaisia "työntekijöitä". Työehdot on niin surkeet isoissa firmoissa, että hyvät tyypit ei niihin ees hae.
Työnantajankin on usein vain PAKKO palkata hakija (työvoimapula), vaikka hakijalla ei olisi mitään motivaatiota, kiinnostusta tai edes osaamista. Ne "pakkolla työllistetyt" on luonnollisesti pahimpia rutisijoita, kun hommat ei maistu ja toisaalta, ei ehkä ihan oikeesti rahkeet riitä mihinkään työhön.
No tää oli vähän kärjistettyä, mutta kun se on noinkin. :P
- 123456siiv
En vain voi uskoa, että joku oikeasti nauttii siivousduunista. Joojoo, kotona tehtävä siivous on erikseen, koska se on pakollista ja onhan sitä omaa kotia ihan kiva pitää siistiä. Mutta että siivota nyt joidenkin ventovieraiden kakkapäiden ribuloita pöntön kansilta. Epäilempä suuresti... Voitte väittää ihan mitä vaan, mutta mieluummin tekin tekisitte jotain inhimillisempää ja parempipalkkaista duunia, ei teillä mitään kunnianhimoa tai ylpeyttä enää ole. Siivoojista yleensä huomaa päälle päin, että ovat siivoojia: naama norsunvtulla ja kuljetaan pää kumarassa. Yleensä myös tukka likainen ja vaatemallisto vuodelta kasiviis. Nojoo ei vaineskaan. ;)
- taidat tykätä
Kummasti suakin vaan vetää tää siivoustyöpalsta puoleensa...? Ehkä sun pitäis ruveta kanssa siivoomaan?
- :))))
Niinpä.
Sairaaloiden siivous on IHAN turhaa.
Ja päiväkotien.
Ja entäs elintarviketeollisuus?? No huh huh, mitä sielläkään tarttee muka siivota!
Siivous on keksitty sen takia että parille prosentille löytyis jotain työtä.
Toisin kuin tää, että papereita pyöritellään paikasta A paikkaa B klo 8-16, SE on tärkeetä!! - Marjaatta
"En vain voi uskoa, että joku oikeasti nauttii siivousduunista."
Olen siivooja, enkä nauti työstäni pätkääkään. Mutta elämässä pärjää paremmin, kun ei kuvittele sen olevan pelkkää nautintoa.
"Siivoojista yleensä huomaa päälle päin, että ovat siivoojia: naama norsunvtulla ja kuljetaan pää kumarassa. Yleensä myös tukka likainen ja vaatemallisto vuodelta kasiviis."
Pitäisikö sitten kävellä ympäriinsä typerä virne naamalla? Ja siinä olet oikeassa, että ainakin minulla on tukka likainen ja vaatemallisto vielä vanhempaa kuin vuodelta kasiviis, mutta mitä s*atanan väliä? Elämässäni on onneksi muutakin kuin peili ja vaatekaappi. - 1711
Työ on TYÖTÄ. Ei se ole elämä. Elämä on työn ulkopuolella ja niistä asioista nautitaan :))
- 123456siiv
taidat tykätä kirjoitti:
Kummasti suakin vaan vetää tää siivoustyöpalsta puoleensa...? Ehkä sun pitäis ruveta kanssa siivoomaan?
Huoh, olen itse siivonnut yhden kuukauden ja oli semmosta pandaa etten kyllä enää koskaan sitä halua tehdä. Siivoustyö riistää ihmisarvon.
- kunnon työt
123456siiv kirjoitti:
Huoh, olen itse siivonnut yhden kuukauden ja oli semmosta pandaa etten kyllä enää koskaan sitä halua tehdä. Siivoustyö riistää ihmisarvon.
No mut sano nyt jo, mikä on ihmisarvoista työtä. Ja inhimillistä ym.
Mitä töitä teet itse? - 123456siiv
kunnon työt kirjoitti:
No mut sano nyt jo, mikä on ihmisarvoista työtä. Ja inhimillistä ym.
Mitä töitä teet itse?En tällä hetkellä mitään, koska olen opiskelija.
- 914
123456siiv kirjoitti:
En tällä hetkellä mitään, koska olen opiskelija.
No kuules. Täti muistaa vielä millasta oli olla kaikkitietävä nuori :)
Sitten kun valmistut ja siirryt työelämään, ja saat tuota elämänkokemustakin lisää, niin tulet huomaamaan, että Joka alalla on hyvät ja huonot puolet ja Joka alalta löytyy hyvät ja huonot työnantajat. 1 kk:n kokemus siivoustyöstä ei tee susta mitään asiantuntijaa, mikä oikeuttaisi sut haukkumaan täällä rehellistä työtä tekeviä ties miksi . Tottakai saat sanoa, että siivoustyö ei ole sun juttu, mutta aikamoista tuubaa ootkin sitten pannut tulemaan koskien alalla työskenteleviä. :P
Mutta toivottavasti opiskelet sitä alaa, mikä on sitten se onni ja ihanuus. Ja sekin on onnea ja ihanuutta ehkä vain sun mielestäs.
;) - 123456siiv
914 kirjoitti:
No kuules. Täti muistaa vielä millasta oli olla kaikkitietävä nuori :)
Sitten kun valmistut ja siirryt työelämään, ja saat tuota elämänkokemustakin lisää, niin tulet huomaamaan, että Joka alalla on hyvät ja huonot puolet ja Joka alalta löytyy hyvät ja huonot työnantajat. 1 kk:n kokemus siivoustyöstä ei tee susta mitään asiantuntijaa, mikä oikeuttaisi sut haukkumaan täällä rehellistä työtä tekeviä ties miksi . Tottakai saat sanoa, että siivoustyö ei ole sun juttu, mutta aikamoista tuubaa ootkin sitten pannut tulemaan koskien alalla työskenteleviä. :P
Mutta toivottavasti opiskelet sitä alaa, mikä on sitten se onni ja ihanuus. Ja sekin on onnea ja ihanuutta ehkä vain sun mielestäs.
;)Mistä voit päätellä, että olen nuori? Eivät kaikki opiskelijat ole enää mitään parikymppisiä. :p
- 1811
123456siiv kirjoitti:
Mistä voit päätellä, että olen nuori? Eivät kaikki opiskelijat ole enää mitään parikymppisiä. :p
Koska et maininnut mitään muita aloja (parempia siis), joilla olisit työskennellyt/ on kokemusta. Tuskin olet mikään nelikymppinen, jonka ainoa työkokemus on 1 kk siivousta?! Eli ihan tuon perusteella oletin alle 25 vuotiaaksi.
- 123456siiv
1811 kirjoitti:
Koska et maininnut mitään muita aloja (parempia siis), joilla olisit työskennellyt/ on kokemusta. Tuskin olet mikään nelikymppinen, jonka ainoa työkokemus on 1 kk siivousta?! Eli ihan tuon perusteella oletin alle 25 vuotiaaksi.
Miksi pitäisi luetella tänne oma työkokemukseni? Ei se kuulu muille pätkääkään.
- huohhh!
123456siiv kirjoitti:
Ehkäpä sen takia,että tiedämme minkä takia koet tehtäväksesi arvostella ihmisiä,ulkonäön ,iän,luonteen ja älykkyysosamäärän mukaan.Onko sinulla tutkimustietoa,että asiat näin ovat,vai mihin perustat väitteesi?Miksi roikkua päivästä toiseen täällä siivoojien keskustelupalstalla,se ihmetyttää hieman.PS.Suuri osa opiskelijoista on kesätöissä.En omalta osaltani jatka keskustelua enempää,koska lähden ulos viettämään kaunista kesäpäivää,lomaa kun saa siivoojakin.
- 123456siiv
huohhh! kirjoitti:
Ehkäpä sen takia,että tiedämme minkä takia koet tehtäväksesi arvostella ihmisiä,ulkonäön ,iän,luonteen ja älykkyysosamäärän mukaan.Onko sinulla tutkimustietoa,että asiat näin ovat,vai mihin perustat väitteesi?Miksi roikkua päivästä toiseen täällä siivoojien keskustelupalstalla,se ihmetyttää hieman.PS.Suuri osa opiskelijoista on kesätöissä.En omalta osaltani jatka keskustelua enempää,koska lähden ulos viettämään kaunista kesäpäivää,lomaa kun saa siivoojakin.
No kai sitä saa omaa vapaa-aikaansa kuluttaa miten tahtoo.
PS. Kaikille ei löydy kesätöitä ja kai sitä opiskelijakin saa lomaa viettää. Mitäpäs jos olenkin niin rikas, ettei tarvitse tehdä duunia opiskelun ohella? - kaikenlaisia onkin
123456siiv kirjoitti:
Niinhän se tuli taas todistettua, että, tyhjät tynnyrit kolisee kovimmin. Vai pitäiskö sanaa tyhjä ÄMPÄRI. :D
- reality check
123456siiv kirjoitti:
Kuuluuhan näköjään sullekin muitten työt??!! Ja niiden arvottaminen.
- 123456siiv
reality check kirjoitti:
Kuuluuhan näköjään sullekin muitten työt??!! Ja niiden arvottaminen.
Jos paljastaa oman työnsä netissä täytyy myös osata ottaa kritiikkiä vastaan. Ei siivooja ole mikään poikkeus tässä asiassa. Samalla tavallahan myös pienempipalkkaiset aina jaksavat jupista esimerkiksi lääkäreiden tai ministerien palkoista: eikö ole hieman tekopyhää ottaa nokkiinsa omasta työstä kuulemastaan kritiikistä, jos kuitenkin samaan aikaan haukkuu vaikkapa suuryrityksen pääjohtajanaapuria?
- ?????
123456siiv kirjoitti:
Jos paljastaa oman työnsä netissä täytyy myös osata ottaa kritiikkiä vastaan. Ei siivooja ole mikään poikkeus tässä asiassa. Samalla tavallahan myös pienempipalkkaiset aina jaksavat jupista esimerkiksi lääkäreiden tai ministerien palkoista: eikö ole hieman tekopyhää ottaa nokkiinsa omasta työstä kuulemastaan kritiikistä, jos kuitenkin samaan aikaan haukkuu vaikkapa suuryrityksen pääjohtajanaapuria?
Voi voi sentään.
- vkosiivous
123456siiv kirjoitti:
Älä ota enää
- Ai tyhmäkin vielä?
Voitteko sitten kertoa mitkä työt on sellaisia, mitä saa tehdä? Siis niitä "kunnon" töitä?
Ja jos vielä kerrotte sen oman työnne, niin voin vajota tasollenne ja arvioida teidän hienot duunit. :)- Oulun naapurista
Matti Oulusta! Asenteesi työelämään vaikuttaa hieman siltä, että olet nuori ja vasta työelämään tutustunut. Kaikissa ammateissa on hyviä ja huonoja puolia. Kun opit ottamaan työsi ja elämäsi oikealla "asenteella", niin kaikki muuttuu paremmaksi.
Siivousammatti ja kaikki muutkin ammatit ovat tärkeitä. Oman työn ja ammatin arvostus on oikeastaan edellytys menestymiselle ja viihtymiselle työssään.
Jos halveksii ja arvostelee muiden ammattia ja työtä, niin tämä "oma paremmuus" viittaa vahvasti tyytymättömyyteen omaan itseensä ja työhönsä. Kaikki tässä keskustelussa halveksuntansa esittäneet voisivat tutkia oman pääkoppansa todellisia ja syvimpiä ajatuksia. (Jos uskaltavat)
Itse siivoustyötä tekevänä olen tyytyväinen työhöni ja elämääni. Se mitä teen työssäni ja elämässäni on minun asiani, ei sitä pidä muiden arvostella.
Toivotan hyvää kesän jatkoa kaikille ja mukavaa elämää!
- Matti Oulusta
Valitettavasti olen jo vanha mies joten mielipiteeni on kokemuksen sanelemaa. Siivoustyö on ulkoistettu eri firmoille parin viikkotunnin paketeissa joten työntekijöille tarjotaan ajallisesti tilkkutäkkipassskaaa ja kohteiden välistä sprinttikakkaa. Välinehuolto ei toimi tietenkään ja huoltotoimet ovat ilmaista työtä joten se jää minimiiin eli välineet ovat haisevat passsskat. Ja älkää edes puhuko miten pöljästi kohdetyötunnit on laskettu!
SUMMA SUMMARUN: SIIVOUSTYÖ HAISEE, HAISEE JA KAUAS!!! - siivous on ihan jees
Siivoustyö on arvokasta työtä, sillä ilman puhtautta ei muillakaan ole mahdollisuuksia toimia.
Hyvillä välineillä ja oikeilla työtavoilla se luokitellaan keskiraskaaksi työksi. Olen kouluttautunut laitoshuoltajaksi ja vasta koulun käytyäni tajusin, miten väärät työtavat hankaloittavat siivousta.
Minä pidän työstäni, se on itsenäistä. Työskentelen siivousfirman palveluksessa ja kaikki ne työkaverit, joita olen tavannut, tykkäävät työstään.
Me emme työskentele "rätti ja ämpäri" -periaatteella. Käytämme uusimpia metodeja ja välineitä - emme kuljeta vettä sangoissa mukanamme ja helpotamme työtämme käyttämällä koneita.
Joka aamu töihin lähtiessäni käyn suihkussa, pesen hiukseni ja laitan aina puhtaat työvaatteet päälleni ( ne saa firmalta). Kyllähän puhdistuspalvelualan ammattilaisen täytyy olla itsekin puhdas. Vaikka firma ei kustantaisikaan työvaatteita, niin siitä huolimatta pukisin joka aamu puhtaan vaatekerran alusvaatteita myöten ylleni.
En ole aikoihin tavannut siivoojaa, joka kulkisi hiukset rasvaisina huonoissa vaatteissa. Nuoret ovat alkaneet kiinnostua alasta ja viime viikolla huomasin jälleen kerran, että toisen firman lomantuuraajaksi oli tullut arviolta parikymppinen nuori mies.
Alan arvostus on kiinni ihan omasta itsestään. Siivoustyötä teen mielummin kuin aiempia töitäni, jolloin tein toimistotöitä ja viime ajat olin eräällä tehtaalla teknisessä tuessa. Palkka on nyt huonompi, mutta muuten elämänlaatu on kohentunut ja kohdillaan. Enää ei tarvitse tuoda töitä kotiin vapaa-ajalla tehtäväksi palkatta!- flkdfljkdjfkdjfjkdf
Hah, ootko aatellu että nuoria on sen takia alalla kun on pakko rahoittaa jatko-opiskelut tekemällä töitä? Ei niitä oikeasti kiinnosta siivousala tai jos kiinnostaa, niin silloin äo lähentelee jo apinaa.
- oman työn arvostus
flkdfljkdjfkdjfjkdf kirjoitti:
Hah, ootko aatellu että nuoria on sen takia alalla kun on pakko rahoittaa jatko-opiskelut tekemällä töitä? Ei niitä oikeasti kiinnosta siivousala tai jos kiinnostaa, niin silloin äo lähentelee jo apinaa.
Laitoshuoltajakoulutukseen tuli viimeksikin ylioppilaaksi kirjottaneita nuoria, joidenka äö ei ole lähelläkään kuvailemiasi "apinan aivoja". Kyse ei siis ole jatko-opiskelujen rahoituksesta, vaan aidosta kiinnostuksesta alalle. Laitoshuoltajan tutkinnon suoritettuaan voi hakeutua jatkokoulutukseen, kun on tehnyt ensin 3 vuotta siivoustyötä.
Kahden ns. "kesätytön" kanssa töitä tehneenä, huomasin, että vaikka he opiskelevat ihan muuta alaa, niin eivät suinkaan halveksu puhdistuspalvelualaa tai siivoojia.
Niissä kaupoissa ja virastoissa, joissa käyn siivoamassa arvostetaan minun työtäni. Täällä kirjoitettiin myös siivoojien likaisista hiuksista ja huonosta pukeutumisesta. Minä teen työtäni kohteissani niiden aukioloaikoina, joten siihen omaan siisteyteen ja hygieniaan kiinnitän huomiota, saamoin työvälineiden ja siivousvaunun siisteyteen ja varusteluun. Monet marketin vakioasiakkaat tervehtivät ja vaihtavat kuulumisia kanssani, vaikka ei ollakaan ennen tavattu muualla.
Minulla on työpaikan puolesta työvaatteet, joissa lukee isoin kirjaimin työnantajani nimi, joten senkin puoleen pitää aina olla siisti ja esiintyä asiakaspalvelijana, joka pitää työstään - niinkuin pidänkin.
Yhden ainoan laitoshuoltajan olen tavannut harjoittelupaikassani koulua käydessä, joka sanoi, että tämä nyt on vain tätä peetä viikosta toiseen. Oli muuten paikallisen kaupungin palkkalistoilla. Siivouksen jälki ja työtavat puhuivat paljon puolestaan. Vessojen pesukin saattoi koulussa olla vain pelkkä vessan vetäminen...
- vkosiivous
Minä siivoan toimistoa ja ei ne toimistotyöntekijätkään siitä työstänsä aina niin tykkää. Kaikessa on puolensa. Siivouksessa parasta on sen työn itsenäisyys.
- Mies 1749
Mattipoika ei liene sitten ojaa ole käsin kaivannut...
Oikein melkein toivoisin alan arvostuksen nousun puolesta,että tännekin tulisi sellainen pitkään kestävä siivous ja jätealan hyperlakko,niin että kaikki hukkuisi polviaan myöten paskaan,niin eiköhän alkaisi olla eri ääni noiden arvostelujenkin kanssa.
Siivoojan homma on äärimmäisen harvoin kutsumusammatti,mutta työ se on siinä missä muutkin ja harvoin duunia huvikseen yleensäkään tehdään.
Minä ainakin arvostan kyseistä ammattikuntaa erittäin korkealle ja ovat minun sympatialistani kärkipäässä...eikä vähintään siksi että ovat usein myös tosi sööttejä pimuja:) - vkosiivous
Mikään työpaikka ei voi olla täydellinen eikä täyttää joka päivä kaikkia elämällesi asettamia odotuksia. Koskaan et voi saada mistään työstä jatkuvasti niin suurta kiitosta ja palkintoa, että yksin se riittäisi tekemään sinusta pysyvästi onnellisen.
Elämässä täytyy olla muutakin tärkeää kuin työ. Ystävät, harrastukset, lemmikit - kaikki se mikä tuo elämääsi muuta sisältöä työn lisäksi on kuin turvaverkko, joka pitää kaiken kasassa. Sinulla tulee olla mahdollisuus nauttia elämästäsi, varaa siis tarpeeksi aikaa itsellesi.
Tämä ei tarkoita sitä, etteikö työ olisi tärkeää. Se ei vain saa olla elämäsi keskipiste, tietenkin se voi olla parhaimmillaan yksi sellainen.
Jos työstä etsii elämän tarkoitusta asetetaan sille liikaa vaatimuksia. Unelmien työpaikka on varmasti totta, mutta se vaatii itseltäkin panostusta. Niin ihanaa kuin alku uudessa paikassa monesti onkin, arki tulee pian eteen, alkuhuuma haihtuu ja vaarana on, että työ alkaa maistua puulta. Liian helposti ajatellaan, ettei työ teekään onnelliseksi ja jossain muualla olisi se oikea unelmien työpaikka. - Niinhän sit luulisi
Jollei asioista paremmin tiedä. Meillä kunnalla on asialliset välineet. Työvälineet velvoitetaan pitämään puhtaina, koska siivoamme aina päiväsaikaan, kun asiakkaat ovat paikalla. Mopit yms. pestään mopinpesukoneella niin ette hajuja todellakaan synny vaan siivoamme aina puhtailla välineillä. Moppeja ei myöskään huljutella vasisangoissa vaam niitä on riittävä määrä valmiiksi nihkeytettyinä siivousvaunuissa mukana.
Sangot eivät siis läikytä, koska niissä ei ole vettä. Sellaista siivousta kutsutaan ammattitaitoiseksi. Lisäksi ergonomia on huomioitu siten, että varsityövälineet ovat säädettäviä. Ei tarvitse kumarrella. Helppoa ja mukavaa työtä, kunhan on vähän opiskellut oikeita työmemetelmiä.
Osa työstä tehdään koneellisesti, joten mitään vedellä lattioiden huljuttelua ei tarvitse tehdä. - matilda-tyttö
heips ihan ulkopuolisena kysyisin, että mikä sai teidän työskentelemään siivoojana? oliko se jo päämäärä silloin kun kävitte kouluja? itse nyt mietin siivoojan uraa, kun ei mulla oikein ole silleen mitään mitä haluaisin tehä isona ja mietin et kai se sitten on aika sama mitä teen. :) koulussa en oikein pärjää, keskiarvo t koulussa on ollut jotain 5-6 (peruskoulu). :( mitä koulutusta olette käyneet? mikä on parasta siivoojana olossa, mikä huonointa? onko hyvä palkka? :) koittakaa saada mut vakuuttuneeks tästä alasta! =D mun vanhemmat sanoo mulle, että mun kantsis varmaan alkaa siivoojaks ku oon niin huono koulussa, tai et se on varmaan sellanen mulle hyvä ala ja kyl munki mielest ne on silleen ihan oikeessa et eimust lääkärii tuu. mun sisko on törkeen hyvä koulus ja se pääsi just yliopistoon oikikseen, mua vähän harmittaa ku en oo hyvä koulussa. :( mut ehkä mäki sit nyt peruskoulun jälkeen löydän jotai mis oon hyvä, meen nyt kymppiluokalle !!
- flikka------------
oma henkilö kohtainen kiinnostus alaa kohtaan kasvoi kun jonkun aikaa tein keittiö alan töitä..onhan sielläkin sitä keittiön siivous työtä aika lailla..ja 2v asti kuulemma on rätti kourassa painanut menemään, niin kait sekin kertoo jostain.. :D jossain vaih. tuntu siltä että ei vois vähempää kiinnostaa toisten jälkiä siivota, mutta nykysin siivotessa voi jos tmypii vaikka musiikkia kuunnella, tai ite hyräillä jotain mukavaa..ei ala tympimään.. :D rli oma asenne ratkaisee..toimitila huoltajan perust. ja työ kokemusta ihan mukavasti jo kertynyt..minusta se ei ratkase vaikka sulla ois 0 keskiarvo..vaan se haluatko tehdä oikeasti tätä työtä..kyllä huonommilla papereilla pääsee muuallekkin, kuin tälle alalle.vaikka myönnetään että tällä alalla, näin kuumalla tympii kyllä raahata painavia jätesäkkejä, ja vahata lattioita hiki päässä.. :P
parhainta on työn monipuolisuus..saa tehdä etenkin kesällä näitä perus pesuja, sitä mukaa kuin on..mukavat kohteet..hyvät välineet..kiva työn ohjaaja..näkee heti oman käden jäljen..asiakkaita näkee isommissa paikoissa, ja asiakkaat jää monesti juttelemaan, ja tunnen itseni hyödylliseksi, kun voin antaa siivous niksejä, esim lattiakuivain ja pyyhe..hyvä siivotessa kotonakin..
joskus tuntuu että huonot palautteet on sitä työn huonointa puolta..vaikka teet kuinka parhaasi, ei minimiin ´karsittu työaika riitä aina hyvään lopputulokseen..työ joskus myös yksinäistä..mutta näihinkin tottuu..toivot. päädyt tälle alalle, ja nautit työstäsi..! ei vanhempasi voi päättää mitä sinä haluat, vaan sinä itse!"
tsemppiä valitsemallesi alalle! :) - matilda-tyttö
no mä en kyl sillee tykkää yhtään siivoamisesta , enmä edes omaa huonetta jaksa siivota kovin usein, mun vanhemmat aina uhkaa potkia mut pihalle jos en oo jaksanu siivota =D mut mä koen tän silleen, et jos mä en muuhun kykene sit isona ni kait se siivous on ihan hyvä. :) Toivottavasti sit vois saada ainaki 1000e käteen, enköhän mä tolla pärjäis ihan hyvin . mite muute tuutte toimeen perheenne kanssa? jääks teil paljo vapaa aikaa kotio? m ä vaan mietin sitä, etku mä haluisin jo nyt nuorena lapsia ni miten sit niitten kanssa jaksaa? mun vanhemmat ei oikein tykkää mun perhe ajatuksista, mutt mulle ne o n tärkeitä. et haluaisin perheen. mun poikkis tykkää kans lapsista, mist mä oon tosi ilonen! me ollaan nyt seukattu 3kk ja ollaan puhuttu kihloihin menemisestä !!
- Norsun...
Lapsellisia ajatuksia. Koeta nyt hankkia muitakin valmiuksia jos et edes pidä siivoamisesta. Ei se mikään pakopaikka ole eikä lasten tekeminen korvaa ansiotyötä. Sun poikiskin voi häippästä ja mitä todennäköisimmin häippäseekin tosta vaan, lasten kanssa et jaksa mitenkään, kuuntele niitä vanhempias ja harjoittele vaikka 600 ekellä ensin maksaa asunto, kännykkä, netti, sähkö, ruoka mitä kaikkea onkaan niin näet paremmin. Tonnia et 6lla työtunnilla tule saamaan. Ala on niin keskittynyt parille suurfirmalle jotka pitää huolen ettei siivoojan palkat ja asema nouse. Herrajestas että kuuleekin tuollasta, kukaan ei oo niin tyhmä ettei pystys muuhunkin, opiskele edes laikkariksi, kunnalla on paremmat palkat ja työkin mielekästä.
- matilda-tyttö
Norsun... kirjoitti:
Lapsellisia ajatuksia. Koeta nyt hankkia muitakin valmiuksia jos et edes pidä siivoamisesta. Ei se mikään pakopaikka ole eikä lasten tekeminen korvaa ansiotyötä. Sun poikiskin voi häippästä ja mitä todennäköisimmin häippäseekin tosta vaan, lasten kanssa et jaksa mitenkään, kuuntele niitä vanhempias ja harjoittele vaikka 600 ekellä ensin maksaa asunto, kännykkä, netti, sähkö, ruoka mitä kaikkea onkaan niin näet paremmin. Tonnia et 6lla työtunnilla tule saamaan. Ala on niin keskittynyt parille suurfirmalle jotka pitää huolen ettei siivoojan palkat ja asema nouse. Herrajestas että kuuleekin tuollasta, kukaan ei oo niin tyhmä ettei pystys muuhunkin, opiskele edes laikkariksi, kunnalla on paremmat palkat ja työkin mielekästä.
mut en oo pääsy mihinkää muualle kouluun, no nyt meen kymppiluokalle mut mun vanhemmat sanoo et oon niin huono koulus ni en mä pääse mihinkää. :( :(:( ni siks mä aattelin et siivooaamaan pääsee!! MITENNIIN MULLA ON LAPSELLISET AJATUSET??? kai mä nyt saan suunnitella mun tulevaisuudet miten itse haluun???!! mä rakastan mun poikiksta ja mennään varmaan kohta naimisiinki ja olllaan jo puhuttu lapsist! jossä et ite voi saada lapsii ni onkse mun ongelma?? ja kyl mun vanhemmat auttaa jos saan lapsen! eiks kaikki siivoojat muutenki oo huonoi koulus eikä oo mitää koulutuksia?? :O ni siks aattelin et mäki voin sit olla siivooja jos kerta en pärjää koulus!! mun vanhemmat ainaki aina sanoo et siivoojat on vähä niinku orjia et ne on niin tyhmiä ku ei osaa muuta tehä ni ei niille siks tarvi paljoo palkkaa maksaa. et niit oikeen hävettää ku mäki ooon tällänen ku mun sisko taas sai vaan ysei ja kymppejä koulus!
mun menkat on nyt pari kuukautta myöhäs, en oo viel uskaltanu kertoo kenellekkää mut huome ajattelin kertoo mun poikaystävälle!
- ------
lol
- toivottavasti trolli
Sinä voisit suorittaa laitos - tai toimitilahuoltajan tutkinnon. Useimmissa siivousfirmoissa ja kunnallisella puolella vaaditaan jo ammattitutkinto ja sen suorittaneille maksetaan koulutuslisää.
Minä en ollut huono koulussa, aina luokkani parhaimmistoa, ihan ylioppilaskin olen!
Puhun suomen lisäksi ruotsia, englantia, saksaa ja viroa. Koulun jälkeen olin toimistotyössä, sitten suoritin teknillisen tutkinnon ja tein sitä työtä yli kymmenen vuotta. Omaksi onnekseni työni ja monen muun työ siirrettiin Aasiaan, joten suoritin laitoshuoltajan ammattitutkinnon ja sain jo opiskeluaikana töitä. Jotenkin aina vain haaveili puhdistuspalvelualasta, kun aiemmissa työpaikossa stressaantuneelta katseli siistijöiden menoa..
Siivoojat eivät ole tyhmiä, itseäkin naurattaa joskus kun erään firman aulapalvelijat eivät tunnu osaavan edes englantia ja kun tulee ulkomaisia visiitille ja asia on hiukankin mutkikkaampi, niin silloin haetaan minut avuksi..ei siinä mitään, siinä firmassa siivoojaa pidetään kuin yhtenä työtoverina kenenkään asemasta riippumatta, eikä asiaa muuta se että olen siivousfirman palveluksessa.
Siivoojan työ on itsenäistä, mutta vaatii sen aseptisen omantunnon, eli pitää siivota aina yhtä hyvin, vaikka kukaan ei olisikaan näkemässä!
Sinä et voi lähteä puhdistuspalvelualalle, jos itsekin olet sitä mieltä, että sinne kelpaa kuka tahansa "sutimaan". Ei tämä ole enää ala. jonne mennään, jos ei muuhunkaan kelpaa. Pidän omasta työstäni ja voin olla ylpeä siitä, että joka aamu siistin tietyt työkohteeni niin, että asiakkaan on hyvä tulla asioimaan tai työhönsä. Asiakaspalveluahan tämä nykyisin on, pitää olla siisti itsekin ja käyttäytyä asiallisesti, koska siivoukset suoritetaan nykyisin silloin kun asiakkaat tai työntekijät ovat paikalla.
Kieltämättä sinulla on tosi lapselliset ajatukset, jos olet menossa vasta kymppiluokalle ja aiot jo lapsia hankkia. Kannattaisi kyllä nauttia nuoruuden ihanasta olotilasta ja vapaudesta! Tykkäät varmaan poikakaveristasi, niinhän me kaikki ikääntyneemmät tykättiin ekoista tai tokista poikakavereista ja luultiin, että se kestää ikuisuuksia. Pojut lähtee maailmalle, kun vauva alkaa valvottaa öisin ja kun se haittaa muita menoja.
Toivottavasti kirjoituksesi oli trolli, sillä yhdenkin muksun yksinhuoltajana on suorastaan hiton vaikeaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135243
- 675044
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 391774
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628