Kertokaa nyt yksinkertaiselle vaimoihmiselle, mikä merkitys auton moottorin iskutilavuudella on. Tiedän, mitä se tarkoittaa ja tiedän, että isompi moottori syö enemmän polttoainetta. Mutta kun saman kokoista moottoria saa esim. kolmella eri teholla, niin mikä merkitys sillä koolla silloin on? Ja samoilla tehoilla löytyy eri kokoisia moottoreita.
Silloin, kun olin nuori, oli paljon helpompaa: mitä isompi moottori, sen tehokkaampi auto.
Moottoritilavuuden merkitys?
24
19248
Vastaukset
- Minä vain
Suurempi kone tuo myös yleensä lisää kestävyyttä eli kilometrejä mainitsemiesi asioiden lisäksi. Mutta olet oikeassa: nykyautoissa on noita eri konevaihtoehtoja jo niin helvetisti, että sekaisinhan tässä menee itse kukin.
Suosittelen hankkimaan auton väliltä 1.6 - 1.9 - Haerdix
Moottorin koolla on suuri merkitys! Mäntään, jossa on suurempi pinta-ala kohdistuu suurempi voima ja tästä aiheutuu kampiakselille suurempi vääntömomentti. Iskunpituuden suuretessa taas kiertokangen alapään kiinnitys kampiakseliin on etäämmällä kampiakselin keskeltä(vipuvarsi) ja tällöin niinikään aiheutuu suurempi vääntömomentti kampiakselille. Nämä kaksi tekijää iskunpituus ja männän koko siis tekevät iskutilavuuden ja pelkkä "isompi kone syö enemmän polttoainetta" -selitys on mielestäni hivenen epätarkka, kun puhutaan iskutilavuuden vaikutuksesta. Tämän tosin jo varmaan tiesitkin! Siihen en ota kantaa, miksi samoja koneita tehdään niin paljon eri tehoisiksi.
- sairita
Niin, tuo iskutilavuuden muodostuminen on teoriassa tuttu juttu, mutta sanonpa vain, että pirulauta näitä nykymoottoreita! Suuntauksena kun tuntuu selvästi olevan pienempiin moottoreihin isompien tehojen ahtaminen joko turbolla tai muuten.
Kestävyys voisi olla yksi isomman moottorin plussapuoli, mutta onko semmoisesta mitään tutkimuksia? Kestääkö isompi moottori enemmän kilometrejä kuin pieni?- entinen mies
Periaatteessa pienemmällä moottorilla päästään pienempään polttoaineen kulutukseen siksi, että se käy osakuormituksella (matka-ajossa) suuremmalla kuormitusasteella, kuin suurempitilavuuksinen moottori.
Polttomoottorin hyötysuhdehan paranee kuormituksen kasvaessa, ollen parhaimmillaan huipputeholla. Tästä syystä nykyään pyritään tekemään pieniä moottoreita, joista sitten ahtamalla otetaan vastaava teho, kuin isommista.
Kestävyyteen ei kovin olennaista muutosta pitäisi tulla, jos moottori suunnitellaan kestämään. Tietenkin ahdettu moottori kestääkseen vaatii paremman käytön ja huolenpidon, kuin vapaasti hengittävä. - essonbaarin mies
entinen mies kirjoitti:
Periaatteessa pienemmällä moottorilla päästään pienempään polttoaineen kulutukseen siksi, että se käy osakuormituksella (matka-ajossa) suuremmalla kuormitusasteella, kuin suurempitilavuuksinen moottori.
Polttomoottorin hyötysuhdehan paranee kuormituksen kasvaessa, ollen parhaimmillaan huipputeholla. Tästä syystä nykyään pyritään tekemään pieniä moottoreita, joista sitten ahtamalla otetaan vastaava teho, kuin isommista.
Kestävyyteen ei kovin olennaista muutosta pitäisi tulla, jos moottori suunnitellaan kestämään. Tietenkin ahdettu moottori kestääkseen vaatii paremman käytön ja huolenpidon, kuin vapaasti hengittävä.> Periaatteessa pienemmällä moottorilla päästään pienempään polttoaineen kulutukseen siksi, että se käy osakuormituksella (matka-ajossa) suuremmalla kuormitusasteella, kuin suurempitilavuuksinen moottori.
HAH! Nimenomaan matka-ajossa ei moottorin koolla ole merkitystä tai on jopa niinpäin, että liian pieni moottori kuluttaa enemmän. Johtuen siitä tosiseikasta, että maantienopeuksilla päästään suurellakin moottorilla järkevälle toiminta-alueelle & pienellä saatetaan jo mennä yli parhaasta alueesta.
> Polttomoottorin hyötysuhdehan paranee kuormituksen kasvaessa, ollen parhaimmillaan huipputeholla.
Ei todellakaan ole paras hyötysuhde huipputeholla! Siis koneen kiertäessä 6000 rpm tjsp. Sekoitat kuormitusasteen ja max. tehon. Bensakoneella kaasun pitää olla lähes täysin auki (=suuri kuormitusaste), jolloin pumppaushäviöt ovat pienet, mutta kierroksia suht vähän, 2000, 3000, korkeintaan 4000 rpm. Tehon suhteen ollaan siis kaukana huipputehon lukemista.
Em. syystä johtuen hyvin pieni(tehoinen) moottori voi moottoritiellä kuluttaa suurempaa enemmän. Pientä moottoria on pakko kierrättää parhaimman hyötysuhteen aluetta korkeammilla kierroksilla, kun teho ei muuten riitä -> bensaa palaa.
Myös lyhyet välitykset tai moottorin jatkuva huudattaminen (jotkin essonbaarin miehet pitää alle 3000 rpm kierroksia epäterveellisenä!) lisää kulutusta. Paljon kierroksia ja kevyt kaasujalka = pieni kuormitusaste = huono hyötysuhde.
Ero ison ja pienen moottorin välillä tulee esiin kaupunki- ja pätkäajossa. Esim. jollain 2,8 l kuutoskoneella voi tehdä tiukkaa päästä alle 15 l/100 km kulutukseen, kun taas iskutilavuudeltaan puolet pienempi menee alta 8 litran. Ihan riippumatta siitä, onko turboa vai ei. Turbokoneessa vaan on se niksi, että saadaan 2-litraista vastaava suorituskyky, mutta 1,4 litraisen kaupunkikulutuksella.
Syyt:
- isolla moottorilla on suurempi tyhjäkäyntikulutus ....koska tyhjäkäyntiähän kaupunkiajo lähinnä on, myös silloin, kun madellaan 20-30 km/h (=tehontarve pari % moottorin max. tehosta)
- ison moottorin lämmittäminen käyntilämpöön kuluttaa enemmän energiaa .... ja kylmässä moottorissa osa polttoaineesta jää palamatta / palaa (hyödyttömästi) katalysaattorissa
- iso moottori on myös painavampi = suurempi renkaiden vierintävastus kiihdytyksissä kuluu enemmän energiaa
- thsth
No ei se kyllä ihan noin oo että isompi moottori vie aina enemmän polttoainetta. Riippuu niin monesta asiasta tuo kulutus. Monesti ainakin dieseleissä isompi ja tehokkaampi saattaa kuluttaa vähemmän, kun joku pikkukone. Ja esim trailerin vedossa ero korostuu vielä enemmän.
- Minä vain
Ei ole osunut tutkimusta aiheesta silmään. Voit oikeilla hakusanoilla löytääkin jotain googlesta.
Toki moottorin kestävyyteen vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkkä tilavuuden suuruus (esim. miten paljon kuski revittelee autollaan ja hoitaa huollot), mutta arkipäivän kokemus sanoisi koon tuovan lisää kilometrejä. Jos vaikka nettiautostakin katselet myynti-ilmoituksia, niin kyllähän siellä näkee Volvoilla, Mersuilla ja Volkkareilla melkoisia mittarilukemia, mutta jollain pienillä japanilaiskauppakasseilla luvut ovat pieniä tai sitten autot ovat jo menneet paaliin.
Itselläni on 14 vuotta vanha Volkkari, 1,8 koneella, 332 tkm mittarissa ja sellainen tuntuma, että esim. ruoste vie autoni nopeammin romuraudaksi kuin moottorin loppuminen. Tästä oppineena tuijotan jatkossa ehkä aavistuksen vähemmän koneen kokoa, mutta tuijotan kuitenkin. Moottori on auton sielu silti.- Mätä Opel
Edellinen kotteroni oli 1.6 l kaasutin-OpelVectra (pienempimoottorista ei ollut tarjolla), jolla ajoin yli 500 000 km. 10 vuoden iässä kori oli niin mätä, että saksalainen laatutuote meni paaliin. Moottori oli edelleen täydessä ajokunnossa, polttoaineen kulutus pieneni vuosi vuodelta, öljyn kulutus hivenen lisääntyi uuteen verrattuna: puolitoista litraa piti lisätä 25 000 km vaihtovälillä. Niin että se siitä pikkumoottorin lyhytikäisyydestä.
- Minä vain
Mätä Opel kirjoitti:
Edellinen kotteroni oli 1.6 l kaasutin-OpelVectra (pienempimoottorista ei ollut tarjolla), jolla ajoin yli 500 000 km. 10 vuoden iässä kori oli niin mätä, että saksalainen laatutuote meni paaliin. Moottori oli edelleen täydessä ajokunnossa, polttoaineen kulutus pieneni vuosi vuodelta, öljyn kulutus hivenen lisääntyi uuteen verrattuna: puolitoista litraa piti lisätä 25 000 km vaihtovälillä. Niin että se siitä pikkumoottorin lyhytikäisyydestä.
1.6 ei ole varsinaisesti pikkumoottori tai ainakaan liian pieni. Suosittelin jo tuolla aiemmin senkokoista. Ei tekisi pahaa lukea viestejä kunnolla.
Asiaan: puhuin tietenkin etupäässä noista 1.0-1.4 koneista, joita on pienissä autoissa. Taitaa jollain merkillä olla jopa 1.5, mutta kuitenkin. Pilkunviilausta kuitenkin. V6 alkaa olla varsinainen ISO kone ja siitä eteenpäin. - vertaa käyttötunteja
> kyllähän siellä näkee Volvoilla, Mersuilla ja Volkkareilla melkoisia mittarilukemia, mutta jollain pienillä japanilaiskauppakasseilla luvut ovat pieniä tai sitten autot ovat jo menneet paaliin.
Pitäisi miettiä myös käyttötunteja & auton ikää. Ei auto tuulessa ja tuiskussa seisomalla parane. 150 tkm ajettu pikkuauto on voinut viimeiset vuotensa kerätä kilometrejä 5 tkm/vuosi = on pääasiassa seissyt parkkipaikalla, ajan hampaan nakertaessa kaikkia letkuja ja tiivisteitä, kondenssiveden kertyessä ties minne ja korroosion nakertaessa metallia. Kaupungissa tuppaa suolavesikylpyäkin olemaan useammin tarjolla...
Ja ylipäätään kaupunkipyörityksessä 150 tkm 35 km/h keskinopeudella tekee lähes 4300 käyttötuntia & aika monta kiihdytystä, jarrutusta ja vaihdekepin vispausta. 300 tkm 70 km/h keskinopeudella maantieajossa ollut auto kerännyt yhtä monta käyttötuntia, mutta päässyt vaihteiden vispaamisen yms. suhteen vähemmällä! - hemmetin kumiremmit
Mätä Opel kirjoitti:
Edellinen kotteroni oli 1.6 l kaasutin-OpelVectra (pienempimoottorista ei ollut tarjolla), jolla ajoin yli 500 000 km. 10 vuoden iässä kori oli niin mätä, että saksalainen laatutuote meni paaliin. Moottori oli edelleen täydessä ajokunnossa, polttoaineen kulutus pieneni vuosi vuodelta, öljyn kulutus hivenen lisääntyi uuteen verrattuna: puolitoista litraa piti lisätä 25 000 km vaihtovälillä. Niin että se siitä pikkumoottorin lyhytikäisyydestä.
Montako kertaa jouduit vaihtamaan jakohihnan? Ko. autossa oli kaiketi 1.6SV moottori jos Vectrasi kerran oli vielä kaasaripeli. Kadetti samalla moottorilla jäi kahdesti tielle 150.000km aikana jakohammashihnan pettämisen takia, hampaat murenivat siitä.
- Sairita
No meillä on ykkösautolla (VW Passat Sedan) kahden litran moottorilla mittarissa 644 000 km eikä siinä mitään isoja vikoja ole. Ei tuo 1,6 litran kone niin pieni ole, kun melkein kaikissa autoissa on kohtapa vakio 1,2 -litrainen :-)
Moottoritilavuudesta tai -kestävyydestä eivät minun hermoni riitä Googlen hakutuloksia perkaamaan... pitäisi osata muotoilla paremmat hakusanat.- 76ghgh
1,4 litaisessa (Citroen C3, vm 2004) kierrokset nousee maantie (80-100km/h) ajossa 2500-2900/min. Seatissa (volsun tekniikka/vuosimallista ei tietoa, -90 luvulta kummiski) 1,6 litran dieselissä (ahdin) kierrokset jää alle 2000/min.
- -
Pelkän iskutilavuuden perusteella ei suoranaisesti voi sanoa yhtään mitään, niin monet muut seikat voivat kääntää asiat päälaelleen kahta moottoria verratessa. Saman valmistajan iskutilavuudeltaan samankokoiset mutta eritehoiset saman sukupolven moottorit ovat yleensä turbomoottoreita, joissa tehoero on tehty moottorinohjauksen muutoksilla (ahtopaine, sytytysennakot polttoaineensyöttö,...), joissain tapauksissa on toki joitain osiakin voitu vaihtaa.
Käytännön merkitystä on teho- ja vääntökäyrillä (millä kierrosluvuilla moottori mitenkin käyttäytyy) ja kulutuslukemalla. Kulutuskin tosin aina riippuu tilanteesta, kärjistettynä esimerkkinä Top Gear:ssa ajettiin Toyota Prius:lla rataa pitkin niin paljon kuin sillä pääsee ja tätä peesattiin BMW M3:lla, jolloin Prius vei selvästi enemmän polttoainetta. Eli ajotapa vaikuttaa erittäin paljon kulutukseen, autosta riippumatta. - waler
Sanoisin,mitä suurempi kulli,sen suurempi iskutilavuus,näin niinkuin
yksinkertaiselle naisihmiselle - 76cv8yubiuvhj
Jotkut pienemmät moottorithan ovat kolmisylinterisiä jolla saavutetaan jokin optimi sylinteritilavuus, en kylläkään nyt muista mikä se optimi on.
Pyrkimys yhä pienempiin hiilidioksidipäästöihin on aiheuttanut tuon moottorikoon pienentymisen, alhaisempi polttoaineenkulutus on tietysti auton omistajankin etu ja riittävä teho saavutetaan sitten turbon avulla kun moottorin on kuitenkin liikuteltava painavaa koria turvavarusteineen, ilmastointeineen, matkustajineen ja tavaroineen.
Iso moottori pienessä autossa niin luulisi moottorin pääsevän melko vähällä rasituksella ja kestävän pitkään. En tosin tiedä mikä moottoreista rupeaa ensiksi hajoamaan, öljynkulutus kaiketi alkaa ensimmäisenä mutta mistä syystä öljyä rupeaa kulumaan, laakerit vai männänrenkaat, kuluneet sylinterit, venttiilikumit? Onko millään näistä tekemistä moottorikoon kanssa vai paremminkin materiaalien laadusta ja mitoituksista johtuvaa? - Minä vain
Laatu. Autotehtailla ei ole motiivia tehdä ensisijaisesti kestäviä autoja.
Ne tekevät halvalla tyylikkäitä, etupäässä pienikulutuksisia kaikkine mukavuuksineen, mutta eivät laadukkaita. Ei ole tehtaan intresseissä tehdä autoja, jotka kestävät pitkään (siten vähentävät kuluttajien halukkuutta ostaa uusia). - ...
Moottorin koon on hyvä olla järkevässä suhteessa auton kokoon. Pieni kauppakassi tulee toimeen vallanmainiosti 1.4L moottorilla, ja taksi kokoluokan perheauto tarvitsee ainakin 2L moottorin. Suomen nopeusrajoituksilla yli 2L iskutilavuus on aivan yhtä tyhjänkanssa. Jos moottorissa käytetään ahdinta (turbo/kompressori) iskutilavuus menettää merkitystään jonkinverran, koska esim. ahdetussa 1.4L moottorissa voi olla samanverran tehoa/vääntöä kuin 2.5L ahtamattomassa moottorissa, kuitenkin niin, että ahdetun 1.4:n kulutus on edelleen hyvin maltillinen verrattuna 2.5L ahtamattomaan moottoriin. Saadaan tavallaan ison moottorin hyvät puolet ilman sen huonoa puolta mikä on yleensä suuri polttoaineen kulutus.
PS. Nykyisillä polttoaineenhinnoilla on ehdottomasti viisasta kiertää kaukaa suuret ahtamattomat moottorit. Valtiovalta ohjaa ihmisiä ostamaan pienillä moottoreilla varustettuja "järkeviä" autoja. Pienipäästöisen auton ostamalla joutuu vähemmän maksumieheksi polttoaineverojen/valmisteverojen muodossa, samalla autoverokin on kevyempi. Käsittääkseni kukaan ei väkisin tahdo maksaa liikkumisesta vapaaehtoisesti 3-4.5€ LISÄÄ jokaista sataa kilometriä kohti.
Kannattaa laskea paljonko säästää pelkissä polttaine kustannuksissa ostaessaan 6L/100 km kuluttavan auton verrattuna vaikkapa 9L/100 km kuluttavaan 20000km vuotuisella ajomatkalla. 6L kuluttava syö vuodessa 1200L (1800€) ja 9L kuluttava 1800L bensaa, eli rahaa palaa n.2700€.
Jos autoa käyttää vaikkapa 5 vuotta, niin 6l/100km kuluttavalla autolla ajaminen säästää sinulle 4500€ rahaa verrattuna 9L/100km kuluttavaan autoon. Useimmilla meistä on tuolle 4500€:lle varmasti jotain järkevämpääkin käyttöä kun ostaa bensaa. Sillä rahalla voi käydä vaikka etelässä lomalla kun loskakausi alkaa suomessa. - EKONOMIAA
Olet oikeassa ihminen on ehdottomasti loman tarpeessa (HUOM.) joka vuosi tai
joutuu lataamoon (SAAMAA SÄHKÖSHOKKIHOITOA NIIN ETTÄ RATIKATKIN KULKEVAT PÄTKITTÄIN) korjauttamaan sitä 1-1,5L tussariaan heti sadantonnin jälkeen. Tyssäkäynti häiriintyy korjaamot ovat kalliita samoin etelänmatkat bensan
säästösi ei riitä korvaamaa edellämainittuja kuluja, puhumattakaan autostasi (tussaristasi) saamaasi vaihtohyvitykseen ei euroissa eikä suhteellisesti laskettunakaan auton moottori käy edullisimmillaan parhaan vääntömomentin alueella oli bensa diesel moottorista kyse. ON MUUTEN FAKTA SAMOIN KUN
SE ETTÄ TIETTY KILOMÄÄRÄ LIIKUTETTUNA TIETYLLÄ NOPEUDELLA VAATII SAMAN ENERGIAMÄÄRÄN ,EDELLYTYKSELLÄ ETTÄ AUTON KORIN TUULENVASTUS ON SAMA. Lisäksi on turvallista liikennöidä (ESIM OHITTAA)
KUN ON RIITTÄVÄ TEHORESERVI ) 1 L AUTOISSA ON 80-100 KM VAUHDISSA ( 2-4 IHMISTÄ AUTOSSA )85-90 % PROSENTTIA TEHOSTA JO OTETTU SAMOIN KUN PARAS VÄÄNTÖMOMENTTI YLITETTY LOPPUTULEMA ON ETTÄ EI LYÖ LEIVILLE SIIS KOROSTAN KÄYTÄNNÖSSÄ
(TARKOITTAA SIIS JOKAPÄIVÄISESSÄ LIIKENTEESSÄ )
MERSUN KESKIKULUTUS 2L DIES 5,4-6,0 /100 KM (SISÄLTÄÄ MYÖS MOTARINOPEUDET KESÄLLÄ 120 KM / H ) LITRAA ENTÄ MIKÄ ON
SUZUKI TONNIN SAMA KESKIKULUTUS VASTAAVALLA 2-3 HENGEN KUOMALLA KALLIIMPAA BENSAA KAVERINI MUKAA 5,4 - 5,8L / 100KM ???
SIINÄ SITÄ ON EKONOMIAA ETTÄ REPIKÄÄ SIITÄ. PS. KUN MERSULLA AJAA HEVOSEN MUNKIN YLI EI LYÖ PÄÄTÄN KATTOON KUTEN TUSSAREILLA AJAESSA KÄY. SAMOIN KESTÄÄKÖ SUZUKI MUUTA KUIN 150 TUHATTA?
ITSE VAIHDAN 3-4 VUODEN VÄLEIN 200-250 TUHATTA MITTARISSA
TYMATKAT YM. ON KUIN HUVIA VAAN. SAMOIN SEURAAVAT OMISTAJAT
AINA 5 - 600 000 KM ASTI- Anonyymi
huhhuhuh pitkä teksti.
- Anonyymi
Mun naapuilla on sellaanen veekasi mersu. ISoo on ja komia, mutta kyllä nauran sen kuluutuksille. (joku 17L/100km). Noh mikä siinä jos on hillua.
Kyllä minun Skoda VRS on toimnu paljon paremmin ja halvempi ajaa.
Ei käy kateeksi rahamiesten autot!- Anonyymi
Kateellinen jorma tuli heti naapurin mersusta kertomaan. Harmittaako kun mersumies vie sun naiset?
- Anonyymi
Juu, näinhän se on että mitä suurempi tilavuu, sitä suurempi paine.
Moottorin tehooon suhtautettuna, teho, eli vaimaa =vääntömomenti x kulmanopeus - Anonyymi
Itsekin kyselen naisilta jotta monenko litran motti sitä neitillä on ettei sitten tule pettymyksiä männän koosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859