Jatkohakemuksen käsittely on (taas) myöhässä ja olen alkanut pyöritellä erilaisia kauhukuvia mielessäni ja panikoin. Oletin, että rahat olisivat tulleet tänään, mutta niin ei ole käynyt eikä virastoon voi enää soitella eli viikonloppu menee odotellessa. Haluaisin tietää onko hakemus liitteineen edes mennyt perille, pistin kirjeen 1lk postimerkillä menemään ja painoa saattoi olla 5g liikaa (ehkä, ehkä ei), kun 50g on minimi, jolloin vastaanottajan eli sossun tulisi se lunastaa.. Tai en tiedä miten tarkkoja postissa ollaan noiden asioiden suhteen, mutta ei tässä auta muu kuin vain odottaa. Ensi kerralla opin välttämään tällaisenkin virheen...
Lunastaako sossu kirjeitä, jos ei ole tarpeeksi merkkejä?
13
2896
Vastaukset
- Kestää muuten vaan
Ei väliä, ei posti niitä punnaa kun silloin kun kyseessä on selvä painoylitys ja nyt puhutaan satojen grammojen ylityksestä. Olin itse töissä postissa vuosia ja voin kertoa ihan faktaa :) Kyllä se perille mennyt varmasti. Käsittely kestää muuten nyt pidempään.
- Entinen postilainen
Minäkin olen ollut töissä Postissa ja siellä kyllä laitettiin liian pienellä postimaksulla varustettu kirje lunastukseen, vaikka painoylitys ei olisi ollutkaan satoja grammoja. Muutenhan ihmiset alkaisivat lähettämään kirjeitään huoletta tavallisella 1. luokan merkillä painosta välittämättä, jos liian vähän maksettuihin lähetyksiin ei puututtaisi millään tavalla.
Eli jos haluaa olla varma, että lähetys menee varmasti vastaanottajalle, niin kannattaa punnita lähetys ja varustaa se riittävällä postimaksulla.
Kaikki vastaanottajat eivät välttämättä lunasta liian pienellä postimaksulla varustettuja lähetyksiä, koska vastaanottaja joutuu maksamaan tällöin puuttuvan postimaksun lisäksi lunastusmaksun. En tiedä, paljonko lunastusmaksu on nykyisin. - maksa tarpeeks
2,10e taitaa olla lunastusmaksu nykyään.
Sossu ei maksa ja lunasta.Asiakas maksaa. - On varmasti mennyt
Jos paino ei ole reilusti yli on varmasti mennyt perille. Postiin ei kannata mennä punnaamaan, he veloittavat jo gramman ylityksen joka ei edes tunnu kirjeessä eikä sitä huomaa. Itse olen useita vuosia myynyt huuto.netissä vaatteita parisen sataa kappaleita ja lähes kaikki olen laittanut kirjeenä menemään punnaamatta ja yksikään ei ole koskaan jäänyt matkan varrelle painon takia.
- Höööhh??
Jos on tavallinen 1 luokan postimerkki, niin kuinka painava kirje saa olla?
En edes tiennyt, että on eripainoisia postimerkkejä on olemassa... luulin, että tietyn painon asti kelpaa aina tavallinen postimerkki ja sen jälkeen on paketti. - 50 grammaa
Höööhh?? kirjoitti:
Jos on tavallinen 1 luokan postimerkki, niin kuinka painava kirje saa olla?
En edes tiennyt, että on eripainoisia postimerkkejä on olemassa... luulin, että tietyn painon asti kelpaa aina tavallinen postimerkki ja sen jälkeen on paketti.1. luokan merkki maksaa 0,75 ja painoraja 50g, 2. luokan merkki maksaa 0,60 ja sama 50g. 1. ja 2. luokan merkit eroaa paitsi hinnaltaan myös jakelunopeudeltaan. Itse suosin halvempaa 2. luokan merkkejä. Voittoa on se 0,15 senttiäkin jos useasti joutuu kirjeitä lähettämään.
Seuraava painoraja tulee vastaan 100g, 250g, 500g, 1000g ja 2000g. Maksikirjeenä menee jos kuoren mitat ylittyvät eli on esim paksumpi kun 3 cm.
Tuolla on postinhinnasto:
http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjamaksutavat/hinnastot/yleisimmat_01062011.pdf
- jgfjyfjyfgdfsdfas
En ymmärrä miksi pitää riskeeraa näin tärkeiden kirjeiden kanssa?Kannattaa kerran mennä kauppareissulla postiin ja ostaa 5 ja 10 centin merkkejä kaksi arkillista. Ja muitakin "PIKKUMERKKEJÄ". Jos joskus epäilee kirjeen painavan enemmän mitä yhden 1. tai 2.-luokan merkin laittaminen kattais niin laittaa itse lisää.Tosin pitää arvioida vähän että kuinka monta pitää laittaa mutta kuitenkin.
Itse lättäsen joskus kaksi merkkiä (1-luokkaa,en lähetä kakkosluokassa) kuoreen jos en jaksa mennä postiin punnaamaan.Tuohan on tuhlausta,mutta en ole saanut aikaiseksi ostaa 10c merkkejäkään.- Lätki vaikka 5
R-kioskit kyllä myy sekä 1 että 2 luokan merkkejä eli miksi ostat 10 sentin merkkejä? 1 luokan merkkejä voi käyttää myös 2 luokkaan kun jättää sen Priority tarran tai 1 laittamatta. Jos jättää muutenkin tarran laittamatta tai sen 1, menee 2 luokassa vaikka merkkejä olisi miten runsaasti. Postimerkki ei enää määritä yksistään jakelunopeutta vaan pitää olla selvästi merkattu jos laittanut 1 luokassa. 2 luokka on muuten täysin sama jakelu, mutta menee 2 arkipäivää jakeluun. Nämä gramman päälle nussijat on just niitä jotka ei ole olleet kirjeiden kanssa paljoakaan tekemisissä tai eivät ole olleet itse postissa töissä.
- Itellasta päivää
"R-kioskit kyllä myy sekä 1 että 2 luokan merkkejä eli miksi ostat 10 sentin merkkejä? 1 luokan merkkejä voi käyttää myös 2 luokkaan kun jättää sen Priority tarran tai 1 laittamatta. Jos jättää muutenkin tarran laittamatta tai sen 1, menee 2 luokassa vaikka merkkejä olisi miten runsaasti. Postimerkki ei enää määritä yksistään jakelunopeutta vaan pitää olla selvästi merkattu jos laittanut 1 luokassa. 2 luokka on muuten täysin sama jakelu, mutta menee 2 arkipäivää jakeluun. Nämä gramman päälle nussijat on just niitä jotka ei ole olleet kirjeiden kanssa paljoakaan tekemisissä tai eivät ole olleet itse postissa töissä. "
-Sen takia että jos kirjeen paino ylittää sallitun 50g vain vähän ja muutamalla grammalla niin en kyllä maksaisi välttämättä 2 x 75c kirjemerkkiä jos voi maksaa 75c hiluja (5 tai 10c merkit) päälle. Ymmärrätkö ideaa? Ei tarvitse maksaa "kokonaisilla" 0,60e tai 0,75e merkeillä. Tai voi tietty maksaa Itellalle 1,20e eli kaksi 2-luokan kirjemerkkiä ja rutosti hinnassa extraa,mutta ei ole pakko kun voi maksaa vain sen pakollisen ylimenevän.
Ja en nussikkaan pilkkua.Sanoin tuon siksi,että olen Itellassa töissä ja moni asiakas ei ymmärrä,että on olemassa muitakin merkkejä ja maksutapoja kuin 1 ja 2 luokan merkit á 60-75c. Myös lämpomerkein (ruma musta-valko tarra) toimii jos ei halua postimerkeillä pelailla.- Itellalle ei extraa
"Sen takia että jos kirjeen paino ylittää sallitun 50g vain vähän ja muutamalla grammalla niin en kyllä maksaisi välttämättä 2 x 75c kirjemerkkiä jos voi maksaa 75c hiluja (5 tai 10c merkit) päälle. Ymmärrätkö ideaa? Ei tarvitse maksaa "kokonaisilla" 0,60e tai 0,75e merkeillä. Tai voi tietty maksaa Itellalle 1,20e eli kaksi 2-luokan kirjemerkkiä ja rutosti hinnassa extraa,mutta ei ole pakko kun voi maksaa vain sen pakollisen ylimenevän."
1. ja 2. luokan merkkejä voi käyttää ristiin 2.luokan merkkejä voit käyttää 1 luokan maksuun ja 1. luokan merkkejä 2. luokan maksuun. Yhden jakelupäivän takia edes kannata maksaa ylimääräistä kun 2 jakelupäivässä saa postin kun postin perille halvemmalla paitsi jos tietysti haluat lahjoittaa Itellalle ylimääräistä täysin turhasta 1 luokan postituksesta. Tappelun kautta saimme halvemmat hinnat kirjeposteille ja porukka haluaa väkisin maksaa kuitenkin kalliimmin hahaha. Lämpötarran saat vaan postista, kaikilla ei ole postikonttori kulman takana. Suurinosa kirjeistä kulkee kuitenkin tuolla 2. luokan 0,60 hinnalla ja jos paino ylittyy seuraava 2. luokka on 0,75 ja siihen käy 1. luokan merkki. Eli näillä kahden arvoisella merkillä pärjää aina.
Missäs olet töissä jos olet vaikka työkaverini, koska itsekin siellä olen töissä.
- Ymmärrä ero
"1. ja 2. luokan merkkejä voi käyttää ristiin 2.luokan merkkejä voit käyttää 1 luokan maksuun ja 1. luokan merkkejä 2. luokan maksuun. Yhden jakelupäivän takia edes kannata maksaa ylimääräistä kun 2 jakelupäivässä saa postin kun postin perille halvemmalla paitsi jos tietysti haluat lahjoittaa Itellalle ylimääräistä täysin turhasta 1 luokan postituksesta. "
Synttärikorteissa riittääisi varmasti kuukauden toimituskin mutta usein on postia mitä haluaa mahdollisimman pian perille.Ja kyllä se yksikin päivä merkitsee paljon.Jos ihminen itse maksaa ja haluaa lähettää 1-luokassa niin se ei varmasti ole sinulta pois?Mahtavaa jos sun kirjeet ehtii kakkosluokassa mutta jotkut joutuvat joskus lähettämään tiettyjä kirjeitä nopeammassa postissa.
"Tappelun kautta saimme halvemmat hinnat kirjeposteille ja porukka haluaa väkisin maksaa kuitenkin kalliimmin hahaha."
Osa porukkaa haluaa kirjeensä nopeasti perille.Viranomaiskirjeissä se on joskus tarkkaa ja tarpeellista.
"Lämpötarran saat vaan postista, kaikilla ei ole postikonttori kulman takana. Suurinosa kirjeistä kulkee kuitenkin tuolla 2. luokan 0,60 hinnalla ja jos paino ylittyy seuraava 2. luokka on 0,75 ja siihen käy 1. luokan merkki. Eli näillä kahden arvoisella merkillä pärjää aina."
Miksi liimailla 1lk merkkiä ja odottaa 2 päivän jakelua jos voi liimailla 1lk merkin ja maksaa esim.20c lisää (painon mukaan) ja saada kirjeensä pikana perille?Kaikki ei halua tai voi odotella 2 päivän postitusta.- Pika ja pika
Nykyinen pika on entinen normaali kuljetus eli ihmettelen mikä on pikana. Ei siihen ole tullut muutosta. Ainoastaan hinnat nousseet päivän kuljetuksissa. Viranomaiskirjeisiin voi sitten käyttää sitä 1. luokkaa, mutta tiedän monia jotka turhaan maksaa 1.luokasta kun jättää Priority tunnuksen pois jolloin se käsitellään samalla lailla kun 2.luokan kirje. Maksat vaan turhasta.
- jdsfnhdff29
No minulle se on aika pikaisena jos voi lähettää klo.16.55 kirjeen 1-luokassa ja se on perillä huomenna (arkipäivä) ties miten kaukana suomenmaassa.
Empäs otakkaan siihen kantaa jos joku jättää merkitsemättä kuoreen "1" tai PRIORITY tai molemmat.Se on sitten sen lähettäjän oma moka ja maksaa laiskuudestaan,kun ei saa aikaiseksi kirjoittaa mitään.Ei se minun lähettämistäni häiritse mitenkään.Minä liimaan priority tarrat jokaiseen ykköskirjeeseeni ja aion niin tehdä hamaan loppuun asti ja jätän vielä oikeeseen laatikkoonkin,en laita 1lk kirjettä 2lk laatikkoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803