Moikka:)
Mulla ois tässä kesän lopulla tiedossa muutto pois kotoa ensimmäistä kertaa. Olen täysi-ikäinen ja omaa rahaa jonkun verran "säästössä", asumistukea haen sekä työmarkkinatuen avulla töitä. Mitä muuta voin saada? Opiskelupaikkaa en siis saanut vaikka hainkin:/ Lisäksi mietin mitä kaikkea pitää ottaa huomioon muutossa, siis näitä rahareikiä.. Vuokranvakuus, vuokra kuukausittain, sekä nämä perus tarvikkeet tiskiharjoista, verhoista, siivousvälineistä ruokatarvikkeisiin.. mutta mitä muuta? kotivakuutus? olenko vielä unohtanut jotain... kiitos jo etukäteen vinkeistä teiltä viisaammilta:)
eka muutto, mitä kaikkea pitää muistaa?
4
838
Vastaukset 4
- jepjep...
No jos tarviit muutkin perusvermeet, kuten sohvan, ruokapöydän, mahd. telkkarin, kirjahyllyn jne, niin niihinkin kannattaa sitä rahaa varata. Ja ihan pelkkä ruoka maksaa jonkuun verran.
Kotivakuutuksen vaativat melkeinpä kaikki vuokranantajat. Moni vaatii tosiaan vuokravakuudeksi 2kk vuokran, eli ei oo tosiaan ihan mikään pikkusumma. Lisäksi kuluja on sähkölasku, nettilasku, puhelinlasku... - u
Tilaatko lehtiä? Maksatko puhelinliittymää? Tarvitsetko internetyhteyden? Kuuluuko vuokraan sähkö ja vesi? Ajatko autoa? Käytätkö julkisia kulkuvälineitä? Harrastatko jotain, mihin pitää hankkia tarvikkeita? Käytätkö säännöllisesti lääkkeitä? Onko sinulla lemmikkejä, joista aiheutuu kuluja?
Jos Kelalta ei enää tipu rahaa ja rahat eivät riitä, sosiaalitoimistosta voi hakea toimeentulotukea. Ensin kuitenkin tilanteen pitää olla huono eli säästöt ensin, sitten toimeentulotuki.
Kotivakuutus on tietysti ihan hyvä olla kaiken varalta. Sellaisen saat hyvinkin halvalla, joten sitä ei kannata maksujen takia jättää ottamatta. - ensikertalainen18
jep, kiitoksia vinkeistä:) Näitä perusvermeitä en juurikaan tarvitse, ruokapöytä ainoa mahdollinen ja siitäkin sovittava kämppisten kanssa.. Sängyn, pöydän ja vaatekaapin omistan, eiköhän niillä jo jonkin aikaa pärjänne. Olohuonetta ei edes ole käytössä kämpässä joten sohvia yms on turha hankkia, ilman telkkariaki oon aatellu pärjätä. Nettiyhteys tietty pitää hommata ja puhelinlaskut.. Otin selvää myös kotivakuutuksesta joka tulee vuokraemännän kautta, siitä siis ei vielä tarvitse murehtia. Lehtiä en tilaa, ja vuokraan olen laskenut veden ja sähkön. Autoa en tarvitse, julkisilla jos on pakko mutta muuten esimerkiksi pyörällä pyrin kulkemaan jos vaan säät sallivat. Lääkkeitä en käytä, eikä lemmikkejäkään ole. Olen varannut vuokrien, vakuuksien yms kulujen lisäksi jonkin verran rahaa mahdollisiin huonekaluihin siivousvälineisiin yms yms perustarvikkeisiin.. Alkupääomaa on jonkun verran jolla alkuun pääsee, jos töitä saan niin ei pitäisi olla huolen häivää. Kotona en enää jaksa asua, eiköhän tuo aikakin olisi jo muuttaa poies vaikka vasta 18 mittarissa. Eiköhän tässä pärjätä:)
- WrappedInpPlastic
Muuttoauton vuokra, jos ei mistään irtoa pakettiautoa tmvs. ilmaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa872059Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as391333Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu1361003Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.215938- 81827
- 95813
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo215724Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,52695- 73691
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79638- 69621
- 35601
- 43571
- 55517
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25467Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"
Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin13459- 35454
Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28452- 33433
- 40427