Bort med tvångsfinskan !

ummikkohurri

Läste igår på ett annat forum att det igen planeras en demonstration mot obligatorisk skolsvenska.Jag tycker vi borde ha fria språkval.Även om 95 procent av finlandssvenskarna skulle välja finska borde det vara fritt att välja ett annat språk.Det finns kanske folk som av olika orsaker inte anser att de behöver finska.Rätt skall vara rätt.

10

117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 228w

      Om vi hade fria språkval så borde väl alla vara nöjda.Sen beror det väl påstäderna och kommunerna hur resurserna räcker till.

      • rättvist

        Vi borde kanske göra som finnarna,skriva pakkosuomi pois på alla debatter.Har vi inte demokrati här i FINLAND ?


    • demokratia.

      Demokratia tarkoittaa enemmistövaltaa.
      Vaaleissa enemmistö voittaa.
      4-5 % ei ole enemmistö, vaan vähemmistö.
      Demokratia on länsimaissa vallitsevana.

      • 3113w

        Det är orätt att svenskatalande barn skall ha sämre utgångsläge,de börjar läsa finska redan på tredje klassen.Skall de inte ha samma möjlighet att läsa VIKTIGARE språk som engelska,ryska ,tyska?


      • Virtanen05
        3113w kirjoitti:

        Det är orätt att svenskatalande barn skall ha sämre utgångsläge,de börjar läsa finska redan på tredje klassen.Skall de inte ha samma möjlighet att läsa VIKTIGARE språk som engelska,ryska ,tyska?

        Kanske om man har planerat på att jobba internationellt men för dem som kommer att jobba i hemlandet är det nog en stor fördel att börja läsa finska så tidigt som möjligt!


    • född tvåspråkig

      Jag tror att det finns en större nytta av att kunna finska än att inte kunna det. Men att kunna svenska är för de flesta finskspråkiga endast allmänbildande, att förstå det andra officiella språket i hemlandet och människorna som talar det.

      För myndighetstjänster borde man kunna arrangera en tolk eller en namngiven person som sköter de svenskspråkigas ärenden. Många finlandssvenskar börjar med att tala finska, de försöker inte ens att få svenskspråkig service. Inte heller visar den svenskspråkiga personalen på något sätt att det finns där någon som gärna talar flytande svenska, undantaget Det Stora Varuhuset i Helsingfors.

      Känner inte till hur nytttigt det är att plugga just svenska i t.ex. Joensuu om man kommer att bli t.ex. skogsarbetare eller en fastighetsskötare. Men visst, det är ett skolämne bland andra som t.ex. religion och musik.

      • på samma linje

        Här var det fråga om fria språkval,jag tycker inte det har någon betydelse om finnarna läser svenska eller inte.Men i rättvisans namn borde också svenskspråkiga ges möjlighet att välja.


    • Virtanen05

      Rättvisa är inte så enkelt eftersom det är ett etiskt/filosofisk begrepp. Vems begrepp av rättvisa ska vi följa?

    • Erhnrot12

      Enligt mig hör det nog till att kunna finska eller försöka lära sig det om man bor i Finland. Gäller alla andra minoriteter också. Jag anser inte att tvångssvenska och tvångsfinska är direkt jämförbara med varandra, för att den procentuella skillnaden mellan finskatalande och svenskatalande är vad den är. Jag respekterar mitt finlandssvenska arv, men den här diskussionen håller på att spåra ut helt... Tycker att det är fint om service på svenska erbjuds, men tycker egentligen slöseri på resurser. Men okej, fördelen för mig som tvåspråkig är att arbete är lättare att finna för oss som har rikedomen att behärska de nåda språken.

      • valbart

        Någon från en tvåspråkig familj t.ex.tycker att den inte vill plugga finska utan vill satsa på ryska istället,det är väl OK.Om den nu tycker att den klarar sig med sin vardagsfinska.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe