Pääsen harrastamaan luomupuutarhan hoitoa uudella pihamaalla. Pitkään käyttämättä ollut kasvimaa rehottaa vuohenputkea ja siellä on myös runsaasti elämänlankaa. Mitä kannattaisi tehdä ennen viljelyn aloittamista?
Aloitteleva kiittää neuvoista!!! Ja saa myös vinkata, jos jossain on hyvä ja vilkas keskustelupaikka puutarhan ja luonnonystäville.
Kaunista kesää kaikille :)
Vanha kasvimaa käyttöön, rikkaruohot
3
413
Vastaukset
- vuohiputki
Vuohenputki on ikuinen riesa, jos et vaihda maata ja rahaa sitä reunoilta juurimatolla. Sitä ei saa kitkemällä pois koskaan, mutta tietääkseni nuoret lehdet ovat syötäviä. =)
- Metsämökin tonttu
Ainut konsti on rounappi. Itse yritin kaksivuotta kitkeä niitä juolaa ja kaikkea muuta rikkaruohoa ei onnistunut. Sitten myrkytin sillä rounapilla ja annoin olla kaksi kesää ja sitten vasta laitoin sinne kasvimaan. Nyt kasvaa muutakin kuin sitä rikkaruohoa. Ei niitä saa kitkemällä pois.
- Työlästä hommaa..
Toi Round-up on mainio aine, muttei oikein luomujuttu. Kahta vuotta ei myrkyttämisen jälkeen odottaa, seuraavana kesänä voi jo ihan hyvin viljellä. Aine hajoaa kasvin tappaessaan eikä ole enää myrkyllistä, kuolleet kasvitkin voi huoletta kompostoida.
Jos et halua myrkyttää, on hitaampia ja työläämpiä vaihtoehtoja.
-Vaihdat maan tarpeeksi syvältä, että rikkojen juuret lähtee mukana. Tässä etuna se, että siemenetkin häipyy.
-Katat maan valoa läpäisemättömällä muovilla kahden kesän yli, sitten muokkaat ja käytät reilusti katetta (olkea, ruohosilppua, sanomalehtiä tms.) viljelykasvien juurilla ja rivien välissä. Kitkemistä silti piisaa, sillä maahan on jäänyt rikkojen siemeniä, vaikka kasvit on kuolleet.
Niinä kesinä, kun maahan ei vielä saa mitään, voi katteen päälle askarrella pohjattomia laatikoita ja kasvatella niissä mitä tykkää. Vaatii enemmän kastelemista ja paljon osto-tai siirtomultaa, mutta toimii muuten hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk822928Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna911696Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll771501Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651418- 1321377
- 1461266
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1581231Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j971174- 821158
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur801155