Sousessa asuvat

elviira50

Olen talvella tulossa Sousseen 3 kuukaudeksi. Asunto on jo varattu. Nyt kaipaisin paikallisen vinkkejä hyvistä ja edullisista paikosita ostaa lihaa, kalaa, leipää, vihanneksia ja hedelmiä. Olen kiitollinen myös kaikista muista asiallisista vinkeistä

5

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen ollut useamman kerran Tunisiassa, viimeksi tulin takaisin jouluaattona. En tiedä, paljonko siellä on nyt olosuhteet muuttuneet. Tuskin kovin hirveästi. Leipää, tuoretta, patonkityyppistä ( vaaleaa ) saa helposti paikallisista pikku leipomoista. Ruisleipää tms. ei juuri tunneta. Vihanneksia, hedelmiä yms. saa myös helposti katuvarsissa olevista pikku myymälöistä. Samoin medinassa ( vanha kaupunki ) on paljon liha yms. kauppoja. Erillaisia, laadukkaita maitojalosteita on hyvin saatavissa, justoja, jogurtteja, jotain piimnän tapaista yms.. Sanotaan, että vettä ei pitäisi juoda kuin pullotettuna, mutta ainakin minä join kraanavettäkin silloin, kun se oli juossutta, kylmää ja raikasta. Vatsa tuli kipeäksi sitten, kun olin palannut SUomeen ja join suomalaista kraanavettä, joka kerralla sama. Toki hygienian kanss akannattaa olla tarkkana, pestä käsiä , katsoa vähän missä pesee. Tunisialaiseen kulttuuriin kuuluukin ruokailun yhteydessä pestä kädet. Kannattaa pitää itsellä varalta paperipyyhleitä mukana, aina niitä ei välttämättä ole kaikkialla tarjolla riittävästi. Yhden keskeisen hotellin alakerrassa on ( oli ? ) eurooppalaistyylinen market, samoin siinä lähellä rantaa iso itsepavelumyymälä, josta löytyi melkein kaikki mitä vain. Sola center on iso market medinan edessä ( oli ? ), sielllä on laatutavaraa, etupäässä turisteille, kiinteät hinnat. Kannattaa katella vähän syrjempää, sieltä, mistä paikalliset ostavat, saa edullisemmin. Tursitipaikoissa hinnat ovat korkeammat. Samoin suutareita, räätäleitä yms. löytyy kun vähän kattelee pitkin. Edulisia ja taitavia. Turistialueella tinkiminen on yleistä, eli kannattaa etukäteen miettiä, mitä haluaa maksaa tietystä tuotteesta. Se on vain sellainen paikallinen tapa, ei siitä kannata pahastua, eräänlaista sosiaalista kommunikointia. Ranskan kielen taidosta on suunnattomasti apua, jopa jokaisest ranskan kielen sanasta jonka osaa. Arabiastakin tietysti, vielä enemmän, mutta tätä harvempi kuin ranskaa on opetellut Suomessa...:-) Arabit ovat ystävällistä, lämminhenkistä, leikkisää ja avuliasta väkeä. Aluksi tietty vilkkaus saattaa oudoksuttaa. Täytyy vain mennä maassa maan tavalla. Tietysti perusvarovaisuus kannattaa pitää niin kuin muuallakin, mutta jotenkin koen olevani TUnisiassa jopa enemmän turvassa kuin Helsingissä. Siellä ei kännääjiä näy oikeastaan ollenkaan. Saa sieltä viinaa ostaa monista kaupoista, monissa ravitsemusliikkeissä alkoholia toki myydään, mutta Tunisiassa ei ole sellaista kaiken kansan ryyppäys/rellestyskulttuuria kuin Suomessa. Paitsi Soussessa, jossa minulla on ollut hotelli,olen reissannut pitkin Tunisiaa, suunnilleen kaikki lähikaupungit, Tunisissa, sekä erityisesti joillakin eteläisillä alueilla. Ihmiset ovat ystävällisiä, pikku paikoissa oudot usein terevhtivät, yleensä ranskaksi.
      Liikenne on oma juttunsa. Junbilla pääsee isojen paikkojen väliä edullisesti, taksit ovat ktevä tapa, pikku busseilla ( louage ) liikutaan paljon. Pikkubussiasema on medinan "takana", ainakin parin kilometrin päässä alamäkeä, katso kartastaja / tai kysy. Ne ovat käteviä. Niit on paljon, bussi lähtee, kun se on riittävän täynnä. Bussiasemilla useimmiten ostetaan lippu etukäteen, muualla kuljettaja rahastaa ajaessa tai pysähdyttäessä

      Jos ei siellä päin ole ennen käynyt, ei touhusta voi olla kokonaiskäsitystä ennen kuin menee itse tutustumaan

      Jos en osannut kertoa tarpeeksi kysy lisää.

      Itse olisin menossa syksymmällä taas Tunisaan, todennäköisesti juuri Sousseen. Olsinkin kiinnostunut tietämää n, paljonko ja mikä on mahdollisesti muuttunut Tunisiassaennen siellä käyneen vierailijan kannalta vuoden vaihteen jälkeen.

      Kiitos.

      -Pentti

    • Olen itsekin ajatellut lähteä talvella pidemmäksi aikaa Tunisiaan ja hotellielämä ei oikein enää kiinnosta. Olen viimeisen 12 vuoden aikana viettänyt Tunisiassa useita lomia ja nyt olisi tilaisuus olla siellä pidenpään. Mitä kautta löysit asunnon vai oliko se "tuttavan juttu". Kohtuu hintaista hyvää vuokra-asuntoa siis kaivataan 2-3 kuukaudeksi läheltä Soussen keskustaa vaihtoehdoksi hotellille.

      • elviira50

        Useita kertoja olen oleskellut Tunisiassa Sousse tukikohtana ja paljon kierrellyt eri paikoissa. Nyt on siis halu pidempään oleskeluun ja ruuasta ei viitsi maksaa turistihintoja, siksi utelen vinkkejä edullisiin ostospaikkoihin.
        Oman majoituskohteeni löysin Googlettamalla "serviced apartementos in Sousse" löytyi useita eri firmoja joiden kautta vara valita se omalta tuntuva paikka. minua erityisesti miellyttävä löytyi sivustolta http://www.homelidays.co.uk Lentoja kannattaa kanssa etsiä ajan kanssa. Itse olen huomannut että Brittish Airways lentää edullisesti Lontoon Gatwickistä Tunisin Carthagen kentälle, josta taas saa edullisia bussikuljetuksia Sousseen aivan asunnon luo, googlaa "airport transfer in Tunisia" Ajoissa kun aloittaa etsinnän ei tule paniikkia ja lankea ottamaan ensimmäistä vastaantulevaa, ei välttämättä parasta vaihtoehtoa.Vertaa.fi ja hintaseuranta.fi eivät mielestäni ole antaneet lentoihin halvinta vaihtoehtoa


    • La fiesta

      Tunisiaan lomalle syyskuussa kolmatta kertaa.

    • Suomalaiset Tunisias

      Hei,

      Kirjoittelen koskien Matkaoppaat -tv-sarjan neljättä tuotantokautta. Olemme piakoin suuntaamassa Tunisiaan kuvauksiin, ja tällä hetkellä etsiskelen maassa asuvia suomalaisia.

      Matkaoppaat on iloinen koko perheen ohjelma, jossa seurataan oppaita sekä heidän kohtaamiaan turisteja. Haluaisimme kertoa myös Tunisiassa asuvien suomalaisten tai siellä turistomatkoja pidempiä aikoja viettävien suomalaisten tarinoita. Ja tästä syystä otan yhteyttä teihin.

      Mietin olisiko teillä ehkä kiinnostusta osallistua ohjelmaan tai ainakin jutella kanssani asiasta lisää.


      Minut saa kiinni parhaiten sähköpostitse osoitteesta: [email protected].

      Jos asia tuntuu yhtään kiinnostavalta, ottakaa rohkeasti yhteyttä.

      Aurinkoisin terveisin,
      Petra Lehtinen,
      käsikirjoittaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe