Ajeltiin Krakovasta Tallinaan

Näin ajeltiin

Tultiin juuri reissusta ja ajettiin mm. Krakovasta Varsovan ja Via Baltikan kautta Tallinaan. Ongelmia ei ollut ja matka taittui mukavasti. Tiet Puolassa olivat monipuolisia ja tietöitä paljon. Siitä huolimatta matka taittui jouhevasti ja eikä ruuhkia juuri ollut. Ajelimme toki Puolassa pienempiäkin teitä Krakovan ympäristössä. Tiet siellä olivat kapeita, mutkaisia, kuoppaisia ja liikennettä paljon. Mutta maltti oli valttia ja kun meni muun liikenteen mukaan ei hankaluuksia ollut. Ei ne tiet niin huonoja ollet kuin peloitellaan. Ja on hyvä käydä totuttelemassa siellä: ei nämä meikäläisetkään tiet monesti kehuttavia ole ja tulevaisuudessa eivät ainakaan tästä parane. Liettuan rajalta Tallinaan tiet erinomaisia. Ainoastaan Riikan kierotie oli työn alla ja siellä hieman ruuhkaista. Opastuksena käytettin Nokialaisessa ( C6) olevaa OVI -palvelua. Kokemuksen mukaan en lähde enää liikkeelle ilman navigointia. Loistopeli ja osasi tiet ja kadut hyvin. Toki tietyöt ym muutokset eivät joka paikassa olleet ajan tasalla, mutta uusi reitti löytyi helposti. Esim ajelu Varsovassa oli helppoa, laittoi hotellin osoitteen koneeseen ja niin löydettiin perille. Samoin nähtävyydet esim Suolakaivos Krakovan lähellä löytyi helposti. Aikaisemmin olin sitä mieltä, että tosimies ei navgaattoreita tarvi, mutta nyt mieli on kyllä täysin muuttunut. Niin ja perherauhakin säilyi, ei tarvinnut sättiä apukuskia ja kartanlukijaa omista mokista. Huomasin jopa ettei vaimollakaan enää ollut iltasella niin paljon päänsärkyä kuin aiemmilla reissuilla.

3

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri palanneet

      Samantyyppisiä kokemuksia meillä. Liikenne sujuu varsin hyvin. Omasta mielestäni liikennekulttuurissa selkeimmin erottui Latvia, jossa näki kaikenkarvaista ohittelua ja ylinopeuksia (myös liikennepoliiseja näkyi sakottamassa). Puolassa ja Liettuassa oli varsin mukavaa ajaa. Me ajeltiin Slovakian ja Unkarin kautta Sloveniaan asti ja Italian, Itävallan ja Tsekin kautta takaisin. Kertaakaan meitä ei pysäytetty ja muutenkin matka sujui hienosti kolmen lapsen kanssa. Teistä huonoin pätkä osui mielestäni Valgan ja Riikan väliin, mutta ihan ajokelpoista sekin oli. EU-rahoitusta saaneet tiet olivat erittäin hyvässä kunnossa. Hyvin sinne uskaltaa lähteä ajelemaan, kun itse ajaa järki päässä ja aikataulun kanssa ei tarvitse hermoilla.

    • gtgfff

      Puolassa hurja ajotapakulttuuri, kannattaa olla tarkkana. Ohitetaan milloin huvittaa vaikka autoja tulee vastaan. Varokaa poliiseja Liettuassa ja Latviassa, sakottavat herkästi ja ovat kytiksellä tiuhaan. Liettuassa ei edes nopeusrajoituskylttejä ole kunnolla teiden varsilla.Teiden kunto parantunut, vaikka itse odotan kunnon laadukkaita motareita nyk via Baltican tilalle vrt Ranska tai Italia.

      • Vertti Mortti

        Puolalainen liikennekulttuuri ei eroa mainittavasti muusta eurooppalaisesta. Se että me suomaliset olemme monasti täydellisiö tunareita liikenteessä ei tee esim. Puolalaisesta ajotavasta hurjaa. Jokainen joka on ajanut Italiassa, Ranskassa tai vaikkapa Romaniassa tietää kuinka leppoisaa se Puolassa ajeleminen on. Itse olen liikkunut Puolassa vuodesta 1987 ja muistan hyvin ne 80-90 luvun vaihteen hurjat ajat, jolloin Puolassa mentiin lujaa ja matka taittui. Nykyään liikenne on hyvinkin kurinalaista ja rauhallista. Latvian ja Liettuan liikenne ja täysin kaistapäiset kuskit 2000-luvun alussa olivat jotain mitä minä kutsuisin hurjaksi. Pitää lisäksi ymmärtää että jos pinta-alaltaan noin Suomen kokoisessa maassa on 40 miljoonaa asukasta ja lisäksi helvetinmoinen rekkojen kauttakulkuliikenne niin kyllähän niitä autoja teillä on paljon enemmän kuin Hollolassa maatalousnäyttelyn aikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1970
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1387
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1240
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1047
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      118
      954
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      777
    Aihe